FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)
Hej folket!
Jag kommer förmodligen inte hinna sammanställa Sverige-rallyt idag utan det blir imorgon. Sorry!
Ni som tänker påbörja Grekland, glöm inte att det är bilen Mitsubishi Lancer Evolution X som gäller och inget annat!
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
I väntan på att F1-rejset ska börja satt jag och läste igenom hela tråden här. Rolig läsning, särskilt när många berättar och sina prestationer och missöden på de olika Rallyerna..(Rallyerna?). Jag har ju inte skrivit så mycket så jag tänkte göra en liten sammanställning över min säsong hittills. Det kommer ju inte bli lika detaljerat som när man skriver direkt efter ett Rally för det är svårt att komma ihåg exakt på vilken sträcka det gick åt helvete i USA te.x.
Jag får väl säga att DR2 har varit mitt favoritspel (Bilspel) i ett par år nu och jag blev tipsad om den här klubben av en kompis som hänger mycket på FZ. Jag kan vara rätt snabb på en sträcka för jag brukar alltid köra väldigt nära 100%. Ofta resulterar detta i en flygtur i 180km/tim rakti in i ett träd men det är inget större problem i Time Trial. Bara att välja "reset race" och försöka igen. I och med denna klubbtävling har jag behövt tänka om helt och hållet. Här gäller det inte att vara snabbast på en viss sträcka utan att komma i mål så snabbt som möjligt efter sex sträckor. Självklart visste jag ju detta när säsongen startade men det var svårt för mig att slå av på farten och tänka strategiskt. Att se till att bilen överlever hellre än att riskera allt. Detta har inte funnits på kartan för mig förut men jag tror att jag börjar lära mig.
USA
Här fick jag min kalldusch om vad Hardcore Damage kan göra med en bil i detta spel. Jag har nog aldrig kört med HCD förut men här lärde jag mig hur trasig en bil kan bli i detta spel.. Körde in i någonting, fick punka och skadade bilen tidigt i rallyt. Tog beslutet att inte laga punkan eftersom detta tar 1min och körde 3 sektorer på tre hjul. Förlorade endast 43 sek på detta så det var nog rätt beslut. På servicestoppet försökte jag laga så mycket som det gick men det fanns inte tid att laga kylaren. De e lugnt tänkte jag men men HCD så blir ju bilen bara mer trasig när den överhettas så de sista 2 sträckorna gick bilen max i 80 km/tim.
Argentina
Nu ska jag ta det lugnt tänkte jag. Jag är inte snabb på Argentina ( är inget bra på hårnålar). Jag skulle iaf försöka ta hand om bilen men det blev någon punka, avåkning och även en sån där berömd Austin Powers-vändning som efter 6-7 sek försök att få bilen att peka åt rätt riktning resulterade i en Reset.
Tyskland
Gillar inte att köra på asfalt i detta spelet och särskilt inte våt asfalt. Detta har gjort att jag i princip aldrig kör Tyskland, Spanien eller Monte Carlo. Jag övade lite och lyckades ta mig igenom rallyt utan större incidenter. Det enda som hände på en sträcka var att jag frontalkrockade med en stor sten men bilen klarade sig bra trots detta.
Skottland
En av mina favoriter som jag kan bra. Men jag vet oxå att det kan gå väldigt illa väldigt snabbt här. Gjorde något litet misstag på någon sträcka i början men annars försökte jag köra lugnt och försiktigt.
Sverige
Gillar Sverige (obviously), men har inte kört så mycket. Trodde att jag eventuellt skulle kunna haka på @Limpler som ledde, men efter ett dumt misstag på sträcka 1 som resulterade i att jag rullade bilen såg det inte så bra ut. På sträcka 2 var jag så förbannad på mig själv att jag återgick till min gamla stategi..full spetta rakt in i kaklet bara. Vid servicestoppet efter sträcka 3 såg jag att nog Limpler haft sina egna problem på sträcka 2 och det var faktiskt fortfarande tajt. Det fanns en chans. Åhh jävlar vad jag körde fegt sen de sista 3 sträckorna. De e så trångt på på vägarna i Sverige och på rakorna hoppar och studsar det nått så in i ... Så det är så lätt att man hamnar uppe på en snövall så jag körde på säkerhet och det lönade sig i slutändan.
Jaha, nu är det Grekland med sina "härliga" hårnålar som jag älskar......inte!
Hoppas att det blir en säsong 5 sedan för jag tror att jag kan få med en annan kompis som oxå gillar DR2.
Nu blir det F1!
ps: Efter att ha läst igenom tråden har jag lärt mig att Power Stage är den sista sträckan. Har undrat över detta. Vet inte om denna infon finns på förstasidan? Måste ha missat det isf.
Hej allihop, jag ber om ursäkt för den långsamma bearbetningen utav resultat etc. Jag såg på F1 i söndags och det tog ända till nu för mig att repa mig nog att kunna sammanställa resultaten...
TOP 3
Combatsanta står återigen längst upp på pallen efter en riktigt stark insats i Sverige denna veckan. Vi noterar 4 snabbaste sträckor, och det vara blotta 0.9 sekunder som berövade Combatsanta på sin tredje raka "full pott". Oavsett så lämnar Combatsanta Sverige med 34 guldmynt i börsen och vi kan konstatera att formen är på topp just nu.
Limpler hittar vi på andraplatsen, bara 12.5 sekunder efter segrande Combatsanta. Tätt ska det vara i toppen minnsann! Limpler letar sig även in på denna pallplats utan att notera en enda snabbaste sträcka, vilket vi inte nämner för att sprida skam över hans namn, utan för att det är ett bevis på stabil körning! Vi räknar 28 guldmynt, kastar dem till Limpler och säger gut gemacht!
Bogani letar sig upp på pallplats för andra gången denna säsong, vi gratulerar till detta! Det ska även nämnas att det var enbart ca 4,5-5 sekunder bakom Limpler vilket betyder att vår top 3 enbart var åtskilda med strax över 17 sekunder efter alla sträckor! Bogani levererar även på SS6, vår powerstage, och klämmer till med en 5-poängare för snabbast tid vilket säkerligen kan komma väl till pass i slutet på säsongen. 27 guldmynt är ett faktum, grattis!
Hörrni, något fantastiskt har hänt! Alla som startade i Sverige tog sig i mål, med andra ord är detta det första rallyt sedan jag började arrangera FZDZ där inte en enda förare DNF-ade! Mycket bra jobbat allihop Rallygudarna måste vara nöjda med våra tidigare offer, säkerligen!
POWER STAGE
05:44.136 - Bogani - 5 poäng
05:45.069 - Combatsanta - 4 poäng
05:46.269 - Limpler - 3 poäng
05:47.452 - Pé - 2 poäng
05:49.552 - Björn Borgqvist - 1 poäng
NÄSTA RALLY
Trötta på snö beger vi oss till sydligare breddgrader, närmare bestämt Grekland! Här ska vi försöka undvika döden uppe i bergen, bland stup och gupp i vägen. Jag önskar alla lycka till och kom ihåg att det är ett one-make rally, det är alltså bilen Mitsubishi Lancer Evolution X som gäller och inget annat!
@Combatsanta snygg sammanställning, kul läsning! Angående en säsong 5 - ja det blir en sådan! Angående powerstage, ja det framgår på förstasidan. Men förstasidan är lite grötig så jag har funderat på hur den kan bli tydligare, men det är något jag jobbar på. One can only do so much med en forumpost
@Combatsanta snygg sammanställning, kul läsning! Angående en säsong 5 - ja det blir en sådan! Angående powerstage, ja det framgår på förstasidan. Men förstasidan är lite grötig så jag har funderat på hur den kan bli tydligare, men det är något jag jobbar på. One can only do so much med en forumpost
Vi är alla grymt tacksamma för det jobb du lägger ner. Det gör det så mycket roligare att delta 😄
Vi är alla grymt tacksamma för det jobb du lägger ner. Det gör det så mycket roligare att delta 😄
Kan inte annat än att hålla med!
Ruskigt jämnt på powerstage i Sverige, kul!
Ouff. Grekland var lite tufft. Inte alls överens med kartläsaren där 😅 Lite för många stup-dyk. Plåtskadeavdelningen hade fullt upp efteråt kan man säga! Och gällande Lerbs hyllningståg så är jag också ombord! Mycket väl uppstyrt alltsammans! 😎
Har jag förstått det rätt i att däck byts "gratis" (rent tidsmässigt) mellan sträckorna? Jag har tidigare bytt omgående.. Men det är bra att härda ut till målet om det är under 2-3 minuter kvar dit. Fullt logiskt, men jag hade inte tänkt på det.
Ouff. Grekland var lite tufft. Inte alls överens med kartläsaren där 😅 Lite för många stup-dyk. Plåtskadeavdelningen hade fullt upp efteråt kan man säga! Och gällande Lerbs hyllningståg så är jag också ombord! Mycket väl uppstyrt alltsammans! 😎
Har jag förstått det rätt i att däck byts "gratis" (rent tidsmässigt) mellan sträckorna? Jag har tidigare bytt omgående.. Men det är bra att härda ut till målet om det är under 2-3 minuter kvar dit. Fullt logiskt, men jag hade inte tänkt på det.
Ni är för snälla allihop tack
Angående däcken, nja, om du kör i mål på en sträcka med punktering så byts det däcket bara "gratis" till nästa sträcka om du har ett reservdäck kvar i bilen.
Piss! Terminal damage på sträcka 5..... Låg 10 sekunder bakom ledaren, och sedan mitt i en sväng så fick jag inte stopp på bilen for ner låååååååångsamt (typ 5 Km/h!!!!!!) försökte få in backen snabbt och försöka motstyra, tills det stod TERMINAL DAMAGE, car not retrievable. FÖR fan!!!! Nåväl, nya tag nästa vecka!
Oh herregud... voltar bilen i nästintill första kurvan och flyger utanför berget, hinner tänka att rallyt i princip är över men klarar mig relativt bra förutom att självförtroendet nu är nere på noll. Fortsätter sträcka två med att dundra rakt in i en sten men klarar mig utan både punktering o kylarproblem. Upp på hästen igen o ser till att volta ännu en gång på vad jag har för mig var sträcka 5 eftersom jag vägrar lyssna på vad Phil säger eller gör rakt tvärtemot...
Resterande bit kördes som en liten rädd liten räka men utan större problem men fan så besviken man blir på sig själv när man försökt öva in både bil och Grekland och känt sig hyfsat vass bara för att slänga allt i sjön när det väl gäller.
Ser inte fram emot Grekland, är varken överens med event eller bil. Får som vanligt försöka hålla ett jämnt tempo.
Ni som lyckas lite bättre än oss andra, kan ni banorna utantill?
Håller med helhjärtat. Kan inte Grekland särskillt bra och gillar inte den där bilen men jag gjorde vad jag kunde. Körde på säkerhet hela vägen och hade inga close calls. Men jävlar va grisigt det var på sista sträckan! Kändes som att bromssträckan fördubblades.
Och de där sat....s hårnålarna.. Tror att jag förlorar 1sek per hårnål. Hade en bra fight med Arete fram till sista sträckan, sen måste det ha hänt något.
Det verkar som någon hade snott sin Rallybil, för han körde som en biltjuv de tre första sträckorna...Sen tog snuten honom på fjärde... ;D
Ah Grekland sved lite faktiskt!
Hade riktigt skönt flyt dom första 3 sträckorna trots att ratten satt monterad på fel sida. När det var dags för service så gick det inte åt mer än ett stycke tvättsvamp.
Sträcka 4 fortsätter i samma tempo och fullt fokus, här vet jag att det kan vara lite lurigt uppe på den smala vägen vid berget. Phil berättar tydligt för mig hur vägen ser ut och jag undviker bergväggar, stenar och vägräcken. Jag tror att det är max 4-5 kurvor kvar av sträckan så blir allt svart! "Men va F nu då? Somnade jag bakom ratten eller?"
Nää, det var datorn som kraschade när ljudkortet kastade in handduken.
Nu ska jag ta ett par öl och köra lite bakhjulsdrivet!
Ah Grekland sved lite faktiskt!
Hade riktigt skönt flyt dom första 3 sträckorna trots att ratten satt monterad på fel sida. När det var dags för service så gick det inte åt mer än ett stycke tvättsvamp.
Sträcka 4 fortsätter i samma tempo och fullt fokus, här vet jag att det kan vara lite lurigt uppe på den smala vägen vid berget. Phil berättar tydligt för mig hur vägen ser ut och jag undviker bergväggar, stenar och vägräcken. Jag tror att det är max 4-5 kurvor kvar av sträckan så blir allt svart! "Men va F nu då? Somnade jag bakom ratten eller?"
Nää, det var datorn som kraschade när ljudkortet kastade in handduken.
Nu ska jag ta ett par öl och köra lite bakhjulsdrivet!
https://youtu.be/n5b0tc1hGOY
Vilken otroligt dryg anledning att få DNF! Trist på ljudkortet också.. 😐
Vilken otroligt dryg anledning att få DNF! Trist på ljudkortet också.. 😐
Man får vara glad att det är bästa 6 rallyn som räknas 😀
Hallå vänner! Här kommer jag med semi-färska resultat, levererade direkt till er med snigelfart sedan 2021!
TOP 3
Combatsanta fortsätter sin dominans i toppen med ännu en full pott! Vinst i rally CHECK, snabbast på powerstage, CHECK! Formkurvan reser sig likt solen i horisonten, hur länge kan detta hålla? Det ska bli intressant att följa!
Arete sladdar in på en andraplats i soliga Grekland och det var inte långt från förstaplatsen, enbart 9 sekunder bakom Combatsanta! Av allt att döma verkar det som att striden sträckte sig hela vägen till sträcka 6, där jag gissar att något hänt Arete vilket tillåtit Combatsanta att passera och korsa linjen som segrare. Oavsett, väl kört av Arete och vi gratulerar till andraplatsen.
Love avslutar helgen med sin första pallplats för säsongen, och för det säger vi grattis! Mycket välförtjänt efter vad som verkar ha varit en stabil körning nere i varma Grekland. Med den fjärde snabbaste tiden på powerstage kastar vi även 2 extra poäng på Love som extra smör på moset, mums!
Grekland är aldrig alltid "intressant" och kan resultera i nästan vad som helst, jag antar att man antingen älskar eller hatar dessa vägar. Tack alla som deltog denna veckan och grattis alla som tog sig i mål
POWER STAGE
06:49.556 - Combatsanta - 5 poäng
06:55.131 - Bogani - 4 poäng
07:01.856 - Arete - 3 poäng
07:02.897 - Love - 2 poäng
07:09.454 - Pé - 1 poäng
NÄSTA RALLY
Varmt, dammigt och jävligt har det varit i Grekland - och varmare, dammigare och jävligare (?) ska det bli i Nya Zealand! Några av er har redan kört era sträckor, några har inte börjat ännu. Jag önskar dock alla lycka till "down under" och kom ihåg att det är fritt val av bil i R5-klassen som gäller!
Mitt mål under den här säsongen var att knipa en pallplats, så jag måste erkänna att jag känner mig väldigt nöjd.
Det ska du vara! I det här startfältet är det fasen ingen easy task att landa på pallen
Så där. Ansökt till klubben. Lär slåss i botten av tabellen..
C3d3r heter jag tydligen på racenet
Välkommen in i värmen hörrödu! Nu ska du vara insläppt i klubben så det är bara att köra igång!
@patchedplayer Vart har du tagit vägen? Saknar Günther i tråden!
@patchedplayer Vart har du tagit vägen? Saknar Günther i tråden!
Verkligheten har FOK SMASHAT min förmåga att hänga med i rallyna men jag hänger fortfarande med i tråden i alla fall 😅
Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer
Det märks att NHL-säsongen börjar närma sig, för i Nya Zeeland gjorde jag något riktigt puckat. Jag råkade ut för en explosiv punktering redan på första sträckan. Det var väl universum som behövde återställa balansen efter min pallplats senast
Surt när det händer! Det enda jag inte pajjade första sträckan var däcken... turbo, motor, kylare, växellåda ja hela alltet gav upp efter två kurvor även fast jag inte ens körde fort så jag vet inte riktigt vad som hände där. Aja ny tag en annan dag
Jaha, vad fan säger man. Gick inge vidare denna vecka. Började första sträckan lite svajigt, men ramlar ändå in på 9e. Andra sträckan innehåller mycket höghastighets-partier, det jag är absolut sämst på, men lyckas hålla kursen någorlunda rak och snubblar upp till 6e.
Det har uppenbarligen inte gått bra för topp-förarna, så med lite luft under vingarna tänker jag "nu jävlar". Lyckas hålla min plats, en hårsmån före Stromsalez, ett par sträckor. Nästa sista sträckan gör jag ett fel för mycket och tappar min plats till Stromsalez. Skillnaden är inte mer än 6 sekunder, jag tänker inte ge mig! Men någonstans är all fokus borta, för jag kör i och får punktering på ett bakdäck. Eftersom jag kör med en jävla adapter till min spel-ratt, för att kunna köra full-storlek på ratten, så kommer jag inte åt knappen för att laga och får dras med däcket ända i mål.
Såg ut som 6e plats när det var färdigt, men jag tror att det är någon/några som inte kört färdigt än?