Robot
Lost Judgment

Mer av det goda livet som detektiv, och på många sätt precis det man vill se i en uppföljare.

#lost-judgment, #recension


Gnällkuk

Det här verkar vara en vattendelare? Känns som ni har spelat två helt olika spel efter att ha läst din och tidigare sett SkillUps recension av spelet


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kul! Spelet ligger inplastat i hyllan. Just berättandet och den något mörkare atmosfären i ettan var det jag uppskattade mest jämfört med Yakuza, är väl bara Zero som håller samma klass storymässigt imo.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Eftersom PS5 versionen testas. Är det snyggare än Judgement

Håller på med första spelet nu…verkligen mysigt!!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av trickeh2k:

Det här verkar vara en vattendelare? Känns som ni har spelat två helt olika spel efter att ha läst din och tidigare sett SkillUps recension av spelet

https://www.youtube.com/watch?v=rn07VuUg2kc

Eftersom jag spelade och skrev text så fingrarna glödde i helgen har jag inte sett/läst SkillUps recension eller andra, så jag vet inte vad de kritiserar, men jag kan tänka mig att de har invändningar mot hur berättelsen hanteras mot slutet. Det störde jag mig också lite på, men samtidigt är resan dit så pass bra och allt extramaterial runtom så bra att jag ändå hade en fenomenalt trevlig upplevelse i sluttampen.

Så ja, svagare i huvudstoryn än ettan, men också starkare i allt runtomkring. Summa summarum, en väldigt trevlig uppföljare på en väldigt trevlig etta. Att striderna är lite för lätta och fienderna är repetitiva kan kanske störa den som spelar spelen huvudsakligen för striderna och att bemästra stilarna, men det är inte där den stora behållningen finns i Yakuza/Judgment i min bok. Allvaret och de absurda händelserna är det som gör dessa serier till något unikt bra jag uppskattar väldigt mycket i spelvärlden. De spektakulära specialattackerna är verkligen underhållande att dra loss, trots att det inte behövs för att vinna majoriteten av striderna.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Gregerory:

Eftersom PS5 versionen testas. Är det snyggare än Judgement

Håller på med första spelet nu…verkligen mysigt!!

Ja det är snyggare än Judgment, det är samma version av spelmotorn som i Yakuza: Like a Dragon så när du drar runt i Ijincho är allt väldigt bekant, både sett till platser och teknisk skärpa. Det rullar också mestadels väldigt bra, även om bilduppdateringen kan hosta till i mellansekvenser och i övergångar till/från menyer av oklar anledning. Jag fick inte utrymme att ta upp grafik eller ljud i texten, men även musiken är riktigt härlig. Jazz och rock i en salig blandning som passar scenerna superbt. Och precis som tidigare i Yakuza/Judgment är maten så detaljerat återgiven att jag blir hungrig på Japan-resa varje gång jag sparkar igång spelet


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Om man hade svårt att uppskatta det tidigare spelet är risken att detta hamnar i samma fack?

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

Eftersom jag spelade och skrev text så fingrarna glödde i helgen har jag inte sett/läst SkillUps recension eller andra, så jag vet inte vad de kritiserar, men jag kan tänka mig att de har invändningar mot hur berättelsen hanteras mot slutet. Det störde jag mig också lite på, men samtidigt är resan dit så pass bra och allt extramaterial runtom så bra att jag ändå hade en fenomenalt trevlig upplevelse i sluttampen.

Så ja, svagare i huvudstoryn än ettan, men också starkare i allt runtomkring. Summa summarum, en väldigt trevlig uppföljare på en väldigt trevlig etta. Att striderna är lite för lätta och fienderna är repetitiva kan kanske störa den som spelar spelen huvudsakligen för striderna och att bemästra stilarna, men det är inte där den stora behållningen finns i Yakuza/Judgment i min bok. Allvaret och de absurda händelserna är det som gör dessa serier till något unikt bra jag uppskattar väldigt mycket i spelvärlden. De spektakulära specialattackerna är verkligen underhållande att dra loss, trots att det inte behövs för att vinna majoriteten av striderna.

Du får nog kika på hans video, han tar upp det men har problem med egentligen hela grundpremissen


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av trickeh2k:

Du får nog kika på hans video, han tar upp det men har problem med egentligen hela grundpremissen

Haha ok, ja jag får titta men jag gissar att jag inte kommer stämma in i hans klagomål, tycker grundpremissen är väldigt trevlig 🙂 Men jag ska kika!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Alltid lika härligt med spel från Ryu Ga Gotoku. Tack för en fin recension, om det är någon jag litar på så är det hobbyjapanen Loevet!

Har själv ett par kapitel kvar på spelet, så jag får återkomma med huruvida jag tycker att de knyter ihop säcken eller inte.
Likaså blir det intressant att se om det ens blir några fler spel i serien, i och med konflikten mellan SEGA och huvudkaraktärens representanter.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

Jag är extremt kluven till Yakuza-serien som helhet. Älskar den ibland, blir otroligt less på den ibland.
Får se om jag pallar att spela det här eller om jag istället spelar ikapp något av de äldre som jag inte har hunnit spela än (har inte spelat varken Yakuza 3 eller 4).

1
Skriv svar