FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
Skrivet av rosski:

Hej,

Ansökte precis om att få bli med i klubben, samma nick där som här.

Välkommen! Jag har accepterat dig in i klubben, men du kan väl dubbelkolla så att det gick igenom vid tillfälle för Racenet verkar rätt muppigt ikväll.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av scienta:

Känner folk här till denna lista? https://dr2.today/

Man kan se sina resultat för community-event och vilken "rank" man har. Jag tror att det kan finnas en och annan rank S här

Najs. Inga S för mig men A i snitt och ett par top-3% som bästa noteringar under året.

Medlem
Skrivet av lerb:

Välkommen! Jag har accepterat dig in i klubben, men du kan väl dubbelkolla så att det gick igenom vid tillfälle för Racenet verkar rätt muppigt ikväll.

Det fungerade ja jag hade också en hel del problem igår.

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Najs. Inga S för mig men A i snitt och ett par top-3% som bästa noteringar under året.

Dessa baseras endast på de event som är markerade "community". Själv är jag tydligen också rank A och fick mitt bästa resultat igår på top 2% i H1 FWD, Spanien. Men det var ett undantag och ligger mer runt top 8% i övrigt.

Medlem

Hej!

Gick med igår. Har flera gånger varit sugen på att ansluta men aldrig lyckats komma mig för. Med fel version av DR2 etc.
Nu är det löst och jag tänkte göra ett försök att iaf ta mig igenom sträckorna den här säsongen.

Kan inte säga att jag kört särskilt mycket DR2 innan. Men en del bilspel har det ju varit genom åren. Hade även en period där jag körde en del iracing. Men det är ju lite annorlunda.

Kul och spännande ska det bli iaf!

Jag läste förstainlägget i tråden och har förstått att första deltävlingen äger rum på Nya Zeeland. Får man veta i förväg vilka sträckor det handlar om eller är det hemligt tills man ska göra sin insats? Jag tänkte på möjligheten att träna lite innan.

Jag antar att man har ett försökstillfälle? Följer upplägget i ett Club Championship samma som om man gör ett eget för solospelande. Dvs med reparationer mellan racen etc? Måste man köra alla 6 sträckorna i ett svep eller är det möjligt att ta pauser emellan och återkomma? Tänker på livet och andra åtaganden som kan vilja att man inte ska köra 6 sträckor i rad.
Hur brukar det se ut med val av sträckor. Är det främst långa 10+ km eller kortare sprintstreckor under 10km? Eller är det helt random? Bara nyfiken. Är det långa sträckor kommer det verkligen bli en utmaning o få fram bilen till slutet!

Sen en mer generell fråga. Finns det några bra tips på hur man kan hantera handbromsen om man inte har en dedikerad sticka?

Jag sitter med en G27 med tillhörande H-shifter. Jag kör med manuell-växel och koppling aktiverat. Just nu har jag handbromsen satt på den översta av de tre små knapparna på höger sidan av ratten men det är ju omöjligt att träffa den i stundens hetta när man kastar ratten fram o tillbaka samt kanske precis har haft handen på växelspaken.

Utöver G27'an som sitter på ett gammalt wheelstand så är det en lagom hög fåtölj som får agera säte. Och ett Occulus Quest 2 som står för utsikten. Fantastiskt kul att köra i VR!!!

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Hej!

Gick med igår. Har flera gånger varit sugen på att ansluta men aldrig lyckats komma mig för. Med fel version av DR2 etc.
Nu är det löst och jag tänkte göra ett försök att iaf ta mig igenom sträckorna den här säsongen.

Kan inte säga att jag kört särskilt mycket DR2 innan. Men en del bilspel har det ju varit genom åren. Hade även en period där jag körde en del iracing. Men det är ju lite annorlunda.

Kul och spännande ska det bli iaf!

Jag läste förstainlägget i tråden och har förstått att första deltävlingen äger rum på Nya Zeeland. Får man veta i förväg vilka sträckor det handlar om eller är det hemligt tills man ska göra sin insats? Jag tänkte på möjligheten att träna lite innan.

Jag antar att man har ett försökstillfälle? Följer upplägget i ett Club Championship samma som om man gör ett eget för solospelande. Dvs med reparationer mellan racen etc? Måste man köra alla 6 sträckorna i ett svep eller är det möjligt att ta pauser emellan och återkomma? Tänker på livet och andra åtaganden som kan vilja att man inte ska köra 6 sträckor i rad.
Hur brukar det se ut med val av sträckor. Är det främst långa 10+ km eller kortare sprintstreckor under 10km? Eller är det helt random? Bara nyfiken. Är det långa sträckor kommer det verkligen bli en utmaning o få fram bilen till slutet!

Sen en mer generell fråga. Finns det några bra tips på hur man kan hantera handbromsen om man inte har en dedikerad sticka?

Jag sitter med en G27 med tillhörande H-shifter. Jag kör med manuell-växel och koppling aktiverat. Just nu har jag handbromsen satt på den översta av de tre små knapparna på höger sidan av ratten men det är ju omöjligt att träffa den i stundens hetta när man kastar ratten fram o tillbaka samt kanske precis har haft handen på växelspaken.

Utöver G27'an som sitter på ett gammalt wheelstand så är det en lagom hög fåtölj som får agera säte. Och ett Occulus Quest 2 som står för utsikten. Fantastiskt kul att köra i VR!!!

Tjena Ringo och välkommen till klubben

Nästa säsong är inlagd i första inlägget ja, men jag har inte skrivit något dedikerat inlägg om det här än. Det ska jag göra senast imorgon

Angående kommande rallyn så kommer man kunna se dem på racenet när jag lagt upp turneringen där, men det har jag inte heller gjort ännu (samma här, senast imorgon).

Ett försökstillfälle ja, kraschar man sönder bilen är det över. Vi kör även med hardcore damage så det gäller att hålla sig på vägen.
Det finns servicetillfälle inför första sträckan och inför fjärde sträckan.

Jag har inte tvingat folk att köra alla sträckor i en sittning för det finns ingen som helst chans för mig som arrangör att kontrollera att folk skulle följa en sådan regel, så nej det finns ingen regel för det. Man får köra rallyt hur man vill, man har en vecka på sig.

Det är blandat både långa och korta sträckor.

Handbromsen får någon annan hjälpa dig med tyvärr då jag kör med handkontroll

Välkommen till FZDZ


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Ringo:

Hej!

Gick med igår. Har flera gånger varit sugen på att ansluta men aldrig lyckats komma mig för. Med fel version av DR2 etc.
Nu är det löst och jag tänkte göra ett försök att iaf ta mig igenom sträckorna den här säsongen.

Kan inte säga att jag kört särskilt mycket DR2 innan. Men en del bilspel har det ju varit genom åren. Hade även en period där jag körde en del iracing. Men det är ju lite annorlunda.

Kul och spännande ska det bli iaf!

Jag läste förstainlägget i tråden och har förstått att första deltävlingen äger rum på Nya Zeeland. Får man veta i förväg vilka sträckor det handlar om eller är det hemligt tills man ska göra sin insats? Jag tänkte på möjligheten att träna lite innan.

Jag antar att man har ett försökstillfälle? Följer upplägget i ett Club Championship samma som om man gör ett eget för solospelande. Dvs med reparationer mellan racen etc? Måste man köra alla 6 sträckorna i ett svep eller är det möjligt att ta pauser emellan och återkomma? Tänker på livet och andra åtaganden som kan vilja att man inte ska köra 6 sträckor i rad.
Hur brukar det se ut med val av sträckor. Är det främst långa 10+ km eller kortare sprintstreckor under 10km? Eller är det helt random? Bara nyfiken. Är det långa sträckor kommer det verkligen bli en utmaning o få fram bilen till slutet!

Sen en mer generell fråga. Finns det några bra tips på hur man kan hantera handbromsen om man inte har en dedikerad sticka?

Jag sitter med en G27 med tillhörande H-shifter. Jag kör med manuell-växel och koppling aktiverat. Just nu har jag handbromsen satt på den översta av de tre små knapparna på höger sidan av ratten men det är ju omöjligt att träffa den i stundens hetta när man kastar ratten fram o tillbaka samt kanske precis har haft handen på växelspaken.

Utöver G27'an som sitter på ett gammalt wheelstand så är det en lagom hög fåtölj som får agera säte. Och ett Occulus Quest 2 som står för utsikten. Fantastiskt kul att köra i VR!!!

Välkommen!

Som @lerb skrev så ser du alla sträckorna på Racenet så du kan öva massa (det lär behövas om man ska ha en chans på topp 5 i den här gruppen.. ). Kolla gärna på youtube hur proffsen ställer in bilarna för de olika länderna, finns mycket tid att tjäna där. Likadant kolla på att ställa in ratten (force feedback inställningarna) så bra du kan, finns mycket att tjäna där också.

Jag har G29an med växellåda men jag växlar med paddlarna och så har jag satt växel 4 som handbroms så blir det lite mer som en riktig handbroms (fattigmansversionen).

Medlem
Skrivet av Ringo:

Sen en mer generell fråga. Finns det några bra tips på hur man kan hantera handbromsen om man inte har en dedikerad sticka?

Jag hade G27 tidigare och lödde fast en kabel till en av knapparna på växel-väljaren. Valfri knapp för några kr till det och nåt spakliknande så är det bara att köra.

Beror på hur händig man är, men finns massa videos.

Medlem

Tack!!

Både för välkomnandet och tipsen.

Tanken har slagit mig att använda växelspaken som handbroms precis som du skrev att du gjorde. Men tycker samtidigt om att växla med stickan. Men får testa lite. För det är onekligen omöjligt att ta sig igenom vissa segment felfritt utan en tillförlitlig handbroms. Så det kanske får bli en kompromiss.

Målet denna min första säsong blir nog främst att bekanta mig med fysik, bilar och banor. Så tar vi youtubeanalyser, finjustering och podium längre fram.

Lycka till allihopa!

brrap brrap pew pew
FZDZ 2022 - Säsong 1 - Season of Dirt

Imorgon lördag den 8:e Januari, vid midnatt, drar årets första säsong utav FZDZ igång!

Denna säsong är "Season of Dirt" vilket innebär att varje meter som körs kommer så göras på grus som underlag! Vi slipper snö, vi slipper asfalt, underbart!

Värt att notera denna säsong är att det inte finns några one-make rallyn alls, det är med andra ord fritt bilval inom den angivna klassen i varje rally! Det kan vara vissa klasser där det finns bilar som är starkare än andra, så det kan vara värt att göra lite efterforskning om man vill vara med och tampas i toppen. Men å andra sidan, hästkrafter är inte allt.. Men behöver hålla sig på vägen med!

En annan ändring är att varje rally kommer starta klockan 00:00 natten mellan fredag och lördag. Tidigare bytte vi land klockan 18:00 på lördagen men jag tror det blir bättre om hela lördagen och söndagen kan tillägnas samma rally/land.

Det finns lite mer spännande saker som pågår bakom kulisserna här i min verkstad, men jag är inte riktigt redo att presentera dessa i detalj ännu. Mer info kommer längre fram


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ska bli kul att plocka fram ratten igen efter uppehållet! 🙂

Bergsväggen i Skottland ska ge fan i mina däck den här säsongen!

brrap brrap pew pew
Introducerar... FZDZ ELO-tabell!

Hej på er!

Jag vill härmed introducera en liten nyhet jag har jobbat på i bakgrunden, jag hoppas det är något som många kommer tycka är en kul grej!

Vad är en ELO-tabell?

ELO eller "ELO-rating" är ett rankningssystem som används i många former i olika sammanhang, men det har sina rötter i schack. Det är ett system vars målsättning är att ranka spelare baserat på deras relativa styrka, det vill säga en stark/meriterad spelare har en hög rating medan en nybörjare har en lägre rating.
Vår ELO-tabell kommer löpa över alla rallyn och säsonger, och den nollställs aldrig. Man kommer alltså kontinuerligt att kunna jobba på sin personliga ELO-rating. Det enda som gör att ens ELO-rating nollställs är att man inte deltar i ett enda rally på en hel säsong, alltså att man är inaktiv i över två månader.

Varför ska vi ha en ELO-tabell?

Först och främst är det en kul grej. Det är ännu en poängtavla som kommer uppdateras veckovis efter varje rally som blir en kul grej att se vart man ställer sig i förhållande till andra förare. Notera dock at ELO-tabellen inte har någonting alls att göra med FZDZ-mästerskapet! Det är helt och hållet en extra grej utöver det! I framtiden, om vi blir fler förare, skulle den även kunna användas för att dela in oss i fler klasser, exempelvis A-, B- och C-klass med separata mästerskap för vardera klass - men det är inget jag har planerat i dagsläget. Men, nu har vi möjligheten!

Exakt hur kommer den här ELO-tabellen att fungera?

Varje förare börjar med 500 ELO-poäng. Det gäller även nya förare.

- Man får +10 poäng om man placerar sig i top 25% i ett rally
- Man får -10 poäng om man placeras sig i lägsta 25% i ett rally
- Man får +1 poäng för varje snabbaste sträcka (max 6 poäng)
- Man får +2 poäng för snabbaste tid på Power Stage
- Man får -20 poäng för DNF (Did not Finish - alltså man startar rallyt men kraschar bilen)
- Man blir av med alla sina poäng (ELO nollställs) om man inte deltar i FZDZ på en hel säsong.

En förare med väldigt hög ELO jämfört med startfältets snitt-ELO kommer ha det tuffare att plocka fler poäng, men kommer samtidigt ha lättare att bli av med poäng. Och likadant är det för förare med låg ELO fast tvärt om, de kommer ha lättare att plocka fler poäng och svårare att bli av med poäng.

Hur går detta till, undrar du? Jag ska försöka förklara på ett så förståeligt sätt som möjligt...

Jo, varje förares ELO jämförs mot startfältets snitt-ELO. Med hjälp av dessa två värden tilldelas varje förare ett justeringsvärde som används för att justera de poäng de blir tilldelade eller fråntagna. Ett exempel:

  • Låt oss säga att snitt-ELO på hela startfältet är 400.

  • Bengt har tagit sig i mål i top 25%, han har kört snabbast på alla sträckor och han har vunnit power stage. Bengt blir då preliminärt tilldelad 18 poäng.

  • Anders har kraschat sin bil, han har alltså inte tagit sig i mål. Detta resulterar i ett preliminärt avdrag på -20 poäng.

  • Bengt har 800 i ELO, och Anders har 150. Dessa jämförs mot startfältets snitt på 400 och innebär att Anders har ett justeringsvärde på 0,5 medan Anders har ett justeringsvärde på 2,66.

  • När Bengt väl blir tilldelad sina 18 poäng appliceras först hans personliga justeringsvärde - 0,5. Bengt blir alltså bara tilldelad 9 poäng på grund av att hans ELO är så hög (18 poäng * 0,5 = 9).

  • När Anders ska få sitt poängavdrag appliceras även hans justeringsvärde, vilket gör att han bara blir av med -7,5 poäng (-20 poäng / 2,66 = ca -7,5).

  • Om rollerna hade varit ombytta, Anders hade vunnit och Bengt hade kraschat sin bil, så hade det sett ut enligt följande:

  • Anders med 150 ELO ska få sina 18 poäng, men först appliceras justeringsvärdet på 2,66. Anders får alltså 47,9 poäng istället! (18 poäng * 2,66 = ca 47,9).

  • Bengt med sina 800 ELO-poäng ska nu få sitt avdrag för att han kraschat, -20 poäng. Men först appliceras hans justeringsvärde, och vipps blir Bengt av med -40 poäng istället! (-20 poäng / 0,5 = -40)

Mycket mumbo jumbo här, ni får lita på att jag fått ihop ekvationerna så testar vi med detta ett tag. Om folk gillar det så låter vi detta inslaget stanna

Här kommer senaste ELO-listan, den kommer uppdateras efter varje avslutat rally. Den finns även i forumtrådens förstainlägg!
Jag har gått tillbaka och lagt in resultat från de tre senaste säsongerna, det är detta som nedanstående ELO-poäng baserar sig på. Förare i klubben som inte varit med under förra säsongen är inte heller med på listan!

ELOnew = Din aktuella ELO
ELOchange = Förra veckans ELO-förändring


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej på er!

Jag vill härmed introducera en liten nyhet jag har jobbat på i bakgrunden, jag hoppas det är något som många kommer tycka är en kul grej!

Vad är en ELO-tabell?

ELO eller "ELO-rating" är ett rankningssystem som används i många former i olika sammanhang, men det har sina rötter i schack. Det är ett system vars målsättning är att ranka spelare baserat på deras relativa styrka, det vill säga en stark/meriterad spelare har en hög rating medan en nybörjare har en lägre rating.
Vår ELO-tabell kommer löpa över alla rallyn och säsonger, och den nollställs aldrig. Man kommer alltså kontinuerligt att kunna jobba på sin personliga ELO-rating. Det enda som gör att ens ELO-rating nollställs är att man inte deltar i ett enda rally på en hel säsong, alltså att man är inaktiv i över två månader.

Varför ska vi ha en ELO-tabell?

Först och främst är det en kul grej. Det är ännu en poängtavla som kommer uppdateras veckovis efter varje rally som blir en kul grej att se vart man ställer sig i förhållande till andra förare. Notera dock at ELO-tabellen inte har någonting alls att göra med FZDZ-mästerskapet! Det är helt och hållet en extra grej utöver det! I framtiden, om vi blir fler förare, skulle den även kunna användas för att dela in oss i fler klasser, exempelvis A-, B- och C-klass med separata mästerskap för vardera klass - men det är inget jag har planerat i dagsläget. Men, nu har vi möjligheten!

Exakt hur kommer den här ELO-tabellen att fungera?

Varje förare börjar med 500 ELO-poäng. Det gäller även nya förare.

- Man får +10 poäng om man placerar sig i top 25% i ett rally
- Man får -10 poäng om man placeras sig i lägsta 25% i ett rally
- Man får +1 poäng för varje snabbaste sträcka (max 6 poäng)
- Man får +2 poäng för snabbaste tid på Power Stage
- Man får -20 poäng för DNF (Did not Finish - alltså man startar rallyt men kraschar bilen)
- Man blir av med alla sina poäng (ELO nollställs) om man inte deltar i FZDZ på en hel säsong.

En förare med väldigt hög ELO jämfört med startfältets snitt-ELO kommer ha det tuffare att plocka fler poäng, men kommer samtidigt ha lättare att bli av med poäng. Och likadant är det för förare med låg ELO fast tvärt om, de kommer ha lättare att plocka fler poäng och svårare att bli av med poäng.

Hur går detta till, undrar du? Jag ska försöka förklara på ett så förståeligt sätt som möjligt...

Jo, varje förares ELO jämförs mot startfältets snitt-ELO. Med hjälp av dessa två värden tilldelas varje förare ett justeringsvärde som används för att justera de poäng de blir tilldelade eller fråntagna. Ett exempel:

  • Låt oss säga att snitt-ELO på hela startfältet är 400.

  • Bengt har tagit sig i mål i top 25%, han har kört snabbast på alla sträckor och han har vunnit power stage. Bengt blir då preliminärt tilldelad 18 poäng.

  • Anders har kraschat sin bil, han har alltså inte tagit sig i mål. Detta resulterar i ett preliminärt avdrag på -20 poäng.

  • Bengt har 800 i ELO, och Anders har 150. Dessa jämförs mot startfältets snitt på 400 och innebär att Anders har ett justeringsvärde på 0,5 medan Anders har ett justeringsvärde på 2,66.

  • När Bengt väl blir tilldelad sina 18 poäng appliceras först hans personliga justeringsvärde - 0,5. Bengt blir alltså bara tilldelad 9 poäng på grund av att hans ELO är så hög (18 poäng * 0,5 = 9).

  • När Anders ska få sitt poängavdrag appliceras även hans justeringsvärde, vilket gör att han bara blir av med -7,5 poäng (-20 poäng / 2,66 = ca -7,5).

  • Om rollerna hade varit ombytta, Anders hade vunnit och Bengt hade kraschat sin bil, så hade det sett ut enligt följande:

  • Anders med 150 ELO ska få sina 18 poäng, men först appliceras justeringsvärdet på 2,66. Anders får alltså 47,9 poäng istället! (18 poäng * 2,66 = ca 47,9).

  • Bengt med sina 800 ELO-poäng ska nu få sitt avdrag för att han kraschat, -20 poäng. Men först appliceras hans justeringsvärde, och vipps blir Bengt av med -40 poäng istället! (-20 poäng / 0,5 = -40)

Mycket mumbo jumbo här, ni får lita på att jag fått ihop ekvationerna så testar vi med detta ett tag. Om folk gillar det så låter vi detta inslaget stanna

Här kommer senaste ELO-listan, den kommer uppdateras efter varje avslutat rally. Den finns även i forumtrådens förstainlägg!
Jag har gått tillbaka och lagt in resultat från de tre senaste säsongerna, det är detta som nedanstående ELO-poäng baserar sig på. Förare i klubben som inte varit med under förra säsongen är inte heller med på listan!

ELOnew = Din aktuella ELO
ELOchange = Förra veckans ELO-förändring

https://i.imgur.com/Pl3qnh7.png

Spännande! Det är inte mycket som överraskar/chockerar i ELO-listan! xD Grymt! Gäller ju onekligen att undvika DNF med det där systemet. Uppmuntrar till att traggla sig i mål även om man är dö-sist och alla däcken är slut och bilen ser ut som en skrothög.

Medlem

Då har man genomfört sitt första Rally, lyckades slå sönder hjulupphängning på sträcka två som jag förlorade en del tid på. Dag 2 gick bättre, även om jag har mycket kvar att öva på.

Medlem

Nya Zealand.....ett jävla rattande!

Medlem

Då var säsongsstarten avklarad, det kommer att bli en hård fight med CombatSanta på denna, han hade tagit paus efter 3 ss och efter dom har jag en ledning med 2 sek. Inga större misstag blev det, men otroligt halt när däcken är slitna, den tappar framändan. Video från start till mål.

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej på er!

Jag vill härmed introducera en liten nyhet jag har jobbat på i bakgrunden, jag hoppas det är något som många kommer tycka är en kul grej!

Hur kommer det sig att där är flera -20 i listan? Borde inte några justerats då de ligger lägre i poäng?

Mycket spännande system, ska bli kul att följa!

brrap brrap pew pew
Skrivet av scienta:

Hur kommer det sig att där är flera -20 i listan? Borde inte några justerats då de ligger lägre i poäng?

Mycket spännande system, ska bli kul att följa!

Jo det har du helt rätt i

Jag håller på att revidera systemet lite nu, problemet med ELO listan jag lagt upp är att den redovisar ändringarna (exempelvis -20) innan justeringen lagts på.

I fix ASAP!

Edit: jag kommer även lägga till att man får +5 poäng om man kommer i mål på ett rally. Detta medför att fler får poäng, och det blir inte bara de i toppen som får poäng tilldelade sig. Samt att DNF blir ännu mer smärtsamt på ens ELO (i princip -25)


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Jo det har du helt rätt i

Jag håller på att revidera systemet lite nu, problemet med ELO listan jag lagt upp är att den redovisar ändringarna (exempelvis -20) innan justeringen lagts på.

I fix ASAP!

Edit: jag kommer även lägga till att man får +5 poäng om man kommer i mål på ett rally. Detta medför att fler får poäng, och det blir inte bara de i toppen som får poäng tilldelade sig. Samt att DNF blir ännu mer smärtsamt på ens ELO (i princip -25)

Lite nyfiken på detta. Antar att du utgår från någon vedertagen matematisk modell för detta system. Hur utför du sedan uträkningarna, har du skrivit nåt python-script som hämtar data från dirt-api eller så?

brrap brrap pew pew
Skrivet av scienta:

Lite nyfiken på detta. Antar att du utgår från någon vedertagen matematisk modell för detta system. Hur utför du sedan uträkningarna, har du skrivit nåt python-script som hämtar data från dirt-api eller så?

Vedertagen modell nej, det är ett eget system jag skapat. Det är inte så avancerat egentligen, positiva/negativa poäng baserat på prestation och mer poäng om det är en större prestation, och så vidare.. Det finns säkerligen liknande system där ute men jag har inte kollat på något specifikt.

Jag har ett antal arbetsdokument jag skapat i Google Sheets som jag använder, men resultat inhämtas från Racenet med hjälp av ett program som spottar ut en CSV-fil jag kan importera i Sheets.

Så här kommer poängfördelningen se ut i ELO-tabellen framöver:

  • Placering i top 25% +10 poäng

  • Placering i mittfältet +5 poäng

  • Placering i lägsta 25% -5 poäng

  • DNF -10 poäng

  • DNS -5 poäng (gäller bara om man deltagit tidigare i säsongen och sedan inte dyker upp)

  • Snabbaste sträcka +1 poäng (max 6)

  • Vinna powerstage +1 poäng

Jag kommer lägga upp en justerad ELO-tabell med ovanstående inarbetat idag


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
ELO-tabell

Hej

jag har gjort lite justeringar till hur ELO-tabellen, samt även rättat vissa missar jag gjorde i förra inlägget (hela säsong 3 från 2021 var ej medräknad, exempelvis)

Detta är vad som gäller:

  • Placering i top 25% +10 poäng

  • Placering i mittfältet +5 poäng

  • Placering i lägsta 25% -5 poäng

  • DNF -10 poäng

  • DNS -5 poäng (gäller bara om man deltagit tidigare i säsongen och sedan inte dyker upp)

  • Snabbaste sträcka +1 poäng (max 6)

  • Vinna powerstage +1 poäng


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Vedertagen modell nej, det är ett eget system jag skapat. Det är inte så avancerat egentligen, positiva/negativa poäng baserat på prestation och mer poäng om det är en större prestation, och så vidare.. Det finns säkerligen liknande system där ute men jag har inte kollat på något specifikt.

Jag har ett antal arbetsdokument jag skapat i Google Sheets som jag använder, men resultat inhämtas från Racenet med hjälp av ett program som spottar ut en CSV-fil jag kan importera i Sheets.

Jag förstår, då kanske det tar ett par iterationer innan poängmodellen känns bra. Ska bli mycket spännande!

Låter jobbigt där med manuell hantering av excel-dokument. Hojta om du önskar hjälp med någon form av automatisering!

Medlem

Oj vad man åkte ner nu då.. Det räcker tydligen inte att vinna för att ligga bra till på den där listan.

Medlem

Nu har jag kört mitt första event någonsin i FZDZ!!! Och bilen tog sig över mållinjen! Halleluja!!!

Som sagt. Fullkomlig rookie på rally så jag viste att det skulle bli en utmaning. Jag klarar knappt av o ta in vad kartläsaren säger annat än när han säger att det kommer djävulsskarpa kurvor. Ngt jag får träna på för att kunna släppa på vid rätt tillfällen lite mer.

Första sträckan var den enda som jag hade tränat en del på. Hade provkört någon av de lite längre innan också. Blev ändå positivt överraskad när jag såg sluttiden på den första sträckan då det blev personbästa trots nervositet och några mindre missar.

Andra sträckan gick bra ganska långt. Men till slut inträffade de oundvikliga och bilen tog stryk lite här o var vilket tillslut resulterade i punktering fram och noll styrning i princip. Det skramlade och skrapade som fan också så det var nog inte bara däcket som hade lossnat
Här fick jag prova att för första gången utföra ett däckbyte vilket kostade mycket tid på grund av lite trial and error för att knappa rätt. Men bilen tog sig över mållinjen.
Mörkersträckan efter det och premiär för mörkerkörning. I VR. Upp med gamman. Såg ngt om att det fanns moddar för detta då balansen mellan mörka o ljusa partier inte är helt optimalt i VR i detta spel. Just nu var det bara reparationsfönstret innan fjärdesträckan som hägrade.

Väl där övertrasserades servicefönstret en aning för att tejpa ihop det som fortfarande kunde misstas för ett fordon tillbaka till nyskick!!!

Drog igång fjärde streckan och insåg att gamman inte var sänkt. I drygt 10 minuter tog jag mig fram utan att blinka en enda gång och stirrandes in i en ljusintesitet som kunde liknas vid solen. Målet med denna och den efterföljande sträckan var primärt o inte krascha bilen då de var så pass långa.

Efter den sträckan var jag tvungen att göra en paus. Dels för att ögonen typ brann. Men också för att utfordra barnen.

Väl åter från verklighetsåtaganden och tillbaka till de verkligt viktiga åtagandena var det dags o köra de sista två sträckorna. Efter att gamman hade ställts ner till typ 0.5 igen.

Fokus var fortsatt primärt att inte kvadda bilen vilket givetvis hämmade hastigheten och risktaganden. Men jag visste ju att det var så det skulle se ut till en början.

Den avslutande sträckan i mörker och regn var ju allt annat än trevlig Den kändes vansinnigt långsam och var ju inget jag hade tränat på så jag kände mig oerhört osmidig här. Men väl i mål så kunde jag ändå se att att jag hade ganska snarlik tid med flera av er andra på denna sträcka vilket ju kändes trevligt. Jag väljer att klappa mig själva på axeln här istället för att kritisera er.

Så nu ser jag fram emot nästa deltävling. Och lycka till till er som ännu inte har kört!

brrap brrap pew pew
Skrivet av c0MBATsANTA:

Oj vad man åkte ner nu då.. Det räcker tydligen inte att vinna för att ligga bra till på den där listan.

Som sagt, första tabellen saknade tyvärr hela säsong 3 2021 och då vart ju inte du med


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew

Mitt rally tog slut redan på sträcka två tyvärr.. min handkontroll hängde sig på fullgas så det blev grov terrängåkning vilket resulterade i en punktering och spräckt kylare. Efter det tappade jag motivationen lite och två-tre avåkningar senare kastade jag in handduken och gick och tog en kaffe istället!

Video på misären om någon går igång på sånt! Det går åt helsike strax efter 12:24


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Provat stänga av soft lock ett antal gånger men in fått nån ordning på't.. Men R4 Mitsubishi har känts gravt understyrd alltid och nu testade jag igen (jag har antagligen aldrig fått vettigt rattutslag med de bilarna). Äntligen ordning på styrningen! Bara en person upp till tomten och Tommy efter sträcka två, galenskap.. Då körde jag ändå hela sträcka ett med en 6-årig co-driver som ville ha förklarat vad pilarna betydde och varför det svänger så mycket etc.. Men med båda ungarna flåsande i nacken under S2 så spräckte jag kylet (och en ven i pannan) och då surnade ju motorn ganska fort under S3 sen var det inte många gånger jag kom över100 km/h igen. Lite lätt sadistisk längd @ 16km! 😅

Medlem
Skrivet av Ringo:

Nu har jag kört mitt första event någonsin i FZDZ!!! Och bilen tog sig över mållinjen! Halleluja!!!

Som sagt. Fullkomlig rookie på rally så jag viste att det skulle bli en utmaning. Jag klarar knappt av o ta in vad kartläsaren säger annat än när han säger att det kommer djävulsskarpa kurvor. Ngt jag får träna på för att kunna släppa på vid rätt tillfällen lite mer.

Första sträckan var den enda som jag hade tränat en del på. Hade provkört någon av de lite längre innan också. Blev ändå positivt överraskad när jag såg sluttiden på den första sträckan då det blev personbästa trots nervositet och några mindre missar.

Andra sträckan gick bra ganska långt. Men till slut inträffade de oundvikliga och bilen tog stryk lite här o var vilket tillslut resulterade i punktering fram och noll styrning i princip. Det skramlade och skrapade som fan också så det var nog inte bara däcket som hade lossnat
Här fick jag prova att för första gången utföra ett däckbyte vilket kostade mycket tid på grund av lite trial and error för att knappa rätt. Men bilen tog sig över mållinjen.
Mörkersträckan efter det och premiär för mörkerkörning. I VR. Upp med gamman. Såg ngt om att det fanns moddar för detta då balansen mellan mörka o ljusa partier inte är helt optimalt i VR i detta spel. Just nu var det bara reparationsfönstret innan fjärdesträckan som hägrade.

Väl där övertrasserades servicefönstret en aning för att tejpa ihop det som fortfarande kunde misstas för ett fordon tillbaka till nyskick!!!

Drog igång fjärde streckan och insåg att gamman inte var sänkt. I drygt 10 minuter tog jag mig fram utan att blinka en enda gång och stirrandes in i en ljusintesitet som kunde liknas vid solen. Målet med denna och den efterföljande sträckan var primärt o inte krascha bilen då de var så pass långa.

Efter den sträckan var jag tvungen att göra en paus. Dels för att ögonen typ brann. Men också för att utfordra barnen.

Väl åter från verklighetsåtaganden och tillbaka till de verkligt viktiga åtagandena var det dags o köra de sista två sträckorna. Efter att gamman hade ställts ner till typ 0.5 igen.

Fokus var fortsatt primärt att inte kvadda bilen vilket givetvis hämmade hastigheten och risktaganden. Men jag visste ju att det var så det skulle se ut till en början.

Den avslutande sträckan i mörker och regn var ju allt annat än trevlig Den kändes vansinnigt långsam och var ju inget jag hade tränat på så jag kände mig oerhört osmidig här. Men väl i mål så kunde jag ändå se att att jag hade ganska snarlik tid med flera av er andra på denna sträcka vilket ju kändes trevligt. Jag väljer att klappa mig själva på axeln här istället för att kritisera er.

Så nu ser jag fram emot nästa deltävling. Och lycka till till er som ännu inte har kört!

Är också helt grön på Dirt rally 2, men något som hjälpte mig med noterna är att ställa in så att de läses upp senare, så man bara har 1-2 kurvor framåt.

Medlem

Kul att vara igång igen!

NZ var roligt men också kämpigt! Framförallt den vansinnigt långa Waimarama Point sträckan fram och tillbaka. Där tappade jag massor av tid för att jag är en fegis som inte vågar dra på fullt på de snabba partierna...

Överlag nöjd med rallyt, hade lite svårt att få ut bakdelen i varje hårnål med EVOn och en gång hamnade jag en snabbis på taket (utan några skador som dock). Nu hoppas jag att jag klarar att nå topp 10

Medlem
Skrivet av lerb:

Mitt rally tog slut redan på sträcka två tyvärr.. min handkontroll hängde sig på fullgas så det blev grov terrängåkning vilket resulterade i en punktering och spräckt kylare. Efter det tappade jag motivationen lite och två-tre avåkningar senare kastade jag in handduken och gick och tog en kaffe istället!

Video på misären om någon går igång på sånt! Det går åt helsike strax efter 12:24

https://youtu.be/SofG94D1lJQ

"Unexpected moments ON"

Hade inte förstått vad den inställningen innebar innan.

Nej men skämt åsido. Vad surt!!! Alltid trist när hårdvara lägger av på något sätt. Allra helst under ett scenario som bara tillåter ett försök.

Tyckte det såg jävligt bra ut fram till dess dock! Hoppas du får köra utan IRL haverin i fortsatta tävlingar.

Skriv svar