Konami firar Castlevania med exklusiva NFT-auktioner

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja vad betyder det egentligen? äger man låten eller inte?

Teoretiskt sätt står du som ägare på låten. Så ja du borde kunna ta in stim pengar på den. Det är ju hela tanken med det. Innan så har du kunnat copy paste rakt av på nätet, nu har du en rättighet. Fattar inte varför folk bryr sig,? Bara dom som föddes runt 2000 nu som tror att allt på nätet e gratis. Det är nya tider nu

Medlem

FZ kanske skulle skriva en artikel som förklarar NFT och vad det innebär att "äga" ett token? Verkar som det finns många som inte vet vad det innebär.

Medlem
Skrivet av robbis:

Teoretiskt sätt står du som ägare på låten. Så ja du borde kunna ta in stim pengar på den. Det är ju hela tanken med det. Innan så har du kunnat copy paste rakt av på nätet, nu har du en rättighet. Fattar inte varför folk bryr sig,? Bara dom som föddes runt 2000 nu som tror att allt på nätet e gratis. Det är nya tider nu

Köper du något på denna auktion har du inga rättigheter till den själva upphovsrättsliga produkten. Konami äger den och dumstruten som köpt NFT'n har betalat för en glorifierad länk till en kopia.

KoP
Medlem

Så vad är fördelen med att köpa loss en jpeg eller mp3'a eller en bit kod när du kan hitta dom gratis vart som helst? Förstår inte det här tramset med NFT.

Man är väl helt enkelt för gammal för att förstå vad som sker i dagens digitala samhälle. :'D

Medlem
Skrivet av robbis:

Teoretiskt sätt står du som ägare på låten. Så ja du borde kunna ta in stim pengar på den. Det är ju hela tanken med det. Innan så har du kunnat copy paste rakt av på nätet, nu har du en rättighet. Fattar inte varför folk bryr sig,? Bara dom som föddes runt 2000 nu som tror att allt på nätet e gratis. Det är nya tider nu

Nej.

Se svaret från @eld tidigare med citat från Konamis egen FAQ som direkt motsäger det du hävdar.
Du äger ett kvitto på att du köpt en "unik" kopia av ett verk. Ett verk som för övrigt är möjligt att reproducera utan större problem (något visuellt kan reproduceras genom spridning av ursprungsmaterialet som NFTn pekar på och/eller screenshots, och ljud/musik kan överföras och reproduceras så väl digitalt som analogt - materialet i sig är ju inte en del av NFTn), och som Konami fortfarande äger rätten till att använda, då de fortsätter äga de immateriella rättigheterna även efter de sålt sina NFTer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Teoretiskt sätt står du som ägare på låten. Så ja du borde kunna ta in stim pengar på den. Det är ju hela tanken med det. Innan så har du kunnat copy paste rakt av på nätet, nu har du en rättighet. Fattar inte varför folk bryr sig,? Bara dom som föddes runt 2000 nu som tror att allt på nätet e gratis. Det är nya tider nu

Licenserna som följer med en nft kan variera sjukt mycket, som mest har jag sett att en nft licens låter sig använda bilden nftn pekar på kommersiellt men att få rättigheterna är väldigt sällsynt.

Som mest är det som att köpa en poster.

Hade man fått rättigheterna till en bild som en nft refererar till så hade man kunnat behålla rättigheterna och sålt nftn under en ny licens, så man kunde ha kakan och äta den också, vilket hade gjort saker väldigt knasigt.

Men när rättigheterna stannar hus ursprungsmakaren så betyder de att se är de enda som kan ändra licensen på nftn.

Medlem

ok då blir det inga bud.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kanske är too old for this poop....

Äger du Mona Lisa så äger du ju en helt unik sak som inte går att kopiera.

Men en NFT är digitalt så bara och kopigera så har du en exakt kopia av av orginalet, ingen skillnad.
Kom att tänka på... NTFn som du köper är ju en kopia med, orginalet finns bara på dens dator som den gjordes på.

Känns som ett lätt sätt att tjäna pengar på utan mycket jobb alls. Dagens snake oil försäljare, if I may...

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Nej. Du äger NFT'n. Det vill säga (till exempel) filen med en liten animation med Vampire Killer-låten i bakgrunden.

Om jag t.ex skulle köpa nftn och sedan sprida den, säga lägga upp animationen på Youtube eller något. Skulle företaget kunna tabort den med en copyright claim 🤔 Försöker tänka hur man skulle kunna använda sin NFT.

Medlem
Skrivet av noyart:

Om jag t.ex skulle köpa nftn och sedan sprida den, säga lägga upp animationen på Youtube eller något. Skulle företaget kunna tabort den med en copyright claim 🤔 Försöker tänka hur man skulle kunna använda sin NFT.

Ja det är som att köpa en film eller en skiva med musik. Laddar du upp materialet på youtube eller liknande så blir det säkerligen copyright-claimat. Men du får sälja din NFT om du vill.

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Ja det är som att köpa en film eller en skiva med musik. Laddar du upp materialet på youtube eller liknande så blir det säkerligen copyright-claimat. Men du får sälja din NFT om du vill.

Ok där kan jag se en bra sak med NFTs.

Om allt blir NFTs i framtide, då kan man sälja sina digitala saker fritt som med fysiska saker.
Tillexempel sina spel på Steam.

Inte för att man igentligen behöver NFT till det, men om det är det som behövs för att göra det så fine.

Avstängd
Skrivet av xermalk:

Rekommenderar alla som ens funderar på nfts att se denna, speciellt från ca 24 till slutet.

https://www.youtube.com/watch?v=i_VsgT5gfMc

En nft är för övrigt ett digitalt kvitto (som *alla* kan se att du köpt) + en krypterad url. Majoriteten av nfts liger på webhosts som google drive osv .... objekten finns inte lagrade i blockkedjan, då det skulle kosta multum.

NFTs är lite som om du hade köpt en tavla för miljoner men som du bara kan titta på inne på ett museum och när det museumet stängs eller brinner ned så försvinner även din tavla. Men NFTs är tydligen framtiden? ¯\(°_o)/¯

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Yay, köpa ett kvitto på att man äger en "unik" .jpg, galet vad sugen jag blir.

Jag ser framemot filmen, "NFTs vs Printscreen Users"!

Medlem

Nej, jag hoppas ingen budar och tror de äger något som har med castlevanias rättigheter att göra, Konami skulle aldrig sälja ut det där så att någon annan kan ta deras pengar och göra vad de vill, den där låten är värd bra mycket mera än vad den kommer dra in här dessutom, mycket mycket mera.

Bara att tro det är lite konstigt, varför skulle Konami ens göra det? Bara för att spelet fyller 25 år?

Edit lol: 35 år.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad gäller Castlevania - Vampire killer, så är låten 2:37min lång, men det är egentligen bara samma melodi som loopar med 30- sekundersintervaller. Känns ju värt att slänga ut 4k på det. Det är inte så att du äger rättigheterna till låten...

Jag blir nyfiken på de människor som får för sig att lägga ett bud och vilka föreställningar och förhoppningar de har med vad de köper...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Skribent
Skrivet av T.Mani:

Vad gäller Castlevania - Vampire killer, så är låten 2:37min lång, men det är egentligen bara samma melodi som loopar med 30- sekundersintervaller.

Inte för att vara den, men gäller inte det typ alla låtar någonsin om man kollar rent på musiken. Vers, refräng, vers, refräng etc?

Sen kan det i och för sig slängas in ett stick och solo också.


signatur

"Writer and Fighter"

Flakmonkey
Skrivet av apanbajs:

Ok där kan jag se en bra sak med NFTs.

Om allt blir NFTs i framtide, då kan man sälja sina digitala saker fritt som med fysiska saker.
Tillexempel sina spel på Steam.

Inte för att man igentligen behöver NFT till det, men om det är det som behövs för att göra det så fine.

Mjo men tror inte att det är något som inte varit möjligt att lösa på tex Steam om valve och utgivare varit intresserade av det. Spelet är ju knutet till ditt konto, skulle du då sälja det till mig så skulle ju spelet "bara" knytas om till mig. Nu är det såklart inte så bara ändå. Jag menar vi för över pengar till varandra, vi deklarerar, etc etc digitalt via internet så att Steam, Psn, egs, etc inte skulle kunna lösa begagnathandel på digitala spel känns långsökt. Handlar nog bara om att begagnathandel är dåligt för utgivare/utvecklare. De tjänar mer pengar på att alla måste köpa sin egen kopia.

Har svårt att se vad NFT kan erbjuda mänskligheten som inte går att lösa med andra medel som inte förbrukar så fruktansvärt mycket energi.

Medlem
Skrivet av eld:

Eller för att vara ännu mer korrekt, personen äger NFT'n: en token på en blockchain som pekar på något.

Klippt från Konamis FAQ:

Hela grejen med NFTs börjar bli cringe. Man betalar för något man inte kan använda, och enda sättet att faktiskt tjäna på affären är om man nu lyckas hitta en ännu större klåpare. Världen är full av dårar, så jag kan tänka mig att det här kan bli hur stort som helst. Kolla bara på hur det går för tjejerna på onlyfans.

Medlem

Om jag köper en NFT och den ligger i en mapp sen på min dator. Om jag får för mig att sälja den. Hur skickar jag den till köparen?
Kommer inte min fil ligga kvar på min dator efteråt?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, jag hoppas ingen budar och tror de äger något som har med castlevanias rättigheter att göra, Konami skulle aldrig sälja ut det där så att någon annan kan ta deras pengar och göra vad de vill, den där låten är värd bra mycket mera än vad den kommer dra in här dessutom, mycket mycket mera.

Bara att tro det är lite konstigt, varför skulle Konami ens göra det? Bara för att spelet fyller 25 år?

35 år men jo, exakt. Man köper ju inte loss en andel av rättigheterna om det var det folk trodde. Man budar bara på luft egentligen. Man köper nåt på låtsas typ men betalar ändå för det med riktiga pengar. Det är galenskap är vad det är det är.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av eld:

Eller för att vara ännu mer korrekt, personen äger NFT'n: en token på en blockchain som pekar på något.

Klippt från Konamis FAQ:

"the purchaser may not use the data linked to the NFT (e.g. reproductions) for commercial purposes."
lol, så typ värdelös helt enkelt.

Medlem

Castlevania, eller som det egentligen heter Akumajō Dracula, släpptes till Family Computer Disk System 26 sept i Japan, inte till NES. Till NES släpptes den i Nordamerika året därpå.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skribent
Skrivet av Roten:

Castlevania, eller som det egentligen heter Akumajō Dracula, släpptes till Family Computer Disk System 26 sept i Japan, inte till NES. Till NES släpptes den i Nordamerika året därpå.

Det har du helt rätt i! My bad, fixar


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De flesta NFTs funkar ungefär såhär:

Tänk er att jag lägger upp en mp3-fil (eller jpeg) på internet.
Jag skriver sen ner länken på ett papper.
Sen säljer jag det pappret till någon.

Alla andra kan komma åt filen, men bara 1 har pappret med länken (det äkta pappret).

Jag kan såklart skriva ner länken på fler papper och sälja dem också.

Någon annan kan också skriva samma länk på ett helt nytt papper och sälja.

Det du egentligen köper är alltså bara ett digitalt kvitto med en länk.

Skribent
Skrivet av logical_shift:

De flesta NFTs funkar ungefär såhär:

Tänk er att jag lägger upp en mp3-fil (eller jpeg) på internet.
Jag skriver sen ner länken på ett papper.
Sen säljer jag det pappret till någon.

Alla andra kan komma åt filen, men bara 1 har pappret med länken (det äkta pappret).

Jag kan såklart skriva ner länken på fler papper och sälja dem också.

Någon annan kan också skriva samma länk på ett helt nytt papper och sälja.

Det du egentligen köper är alltså bara ett digitalt kvitto med en länk.

Så det är lite som hur torrents funkar?

Dvs du måste ha länken till torrent-filen som sen leder till vad du nu tänker ladda ned?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Från Konami:s synvinkel är det ju bara gratis pengar i och med att inget arbete krävs och allting redan finns, så inte jättekonstigt att de hoppar på hajpen.

Det sjuka är väl att folk går på det. I och för sig är det väl en så pass billig investering att de kanske köps "bara ifall att" det blir mer poppis.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Så det är lite som hur torrents funkar?

Dvs du måste ha länken till torrent-filen som sen leder till vad du nu tänker ladda ned?

Blockchain är per design öppet och själva länken är alltid tillgänglig för alla från ögonblicket att nftn skapades.

Medlem
Skrivet av robbis:

Teoretiskt sätt står du som ägare på låten. Så ja du borde kunna ta in stim pengar på den. Det är ju hela tanken med det. Innan så har du kunnat copy paste rakt av på nätet, nu har du en rättighet. Fattar inte varför folk bryr sig,? Bara dom som föddes runt 2000 nu som tror att allt på nätet e gratis. Det är nya tider nu

Jag gillar att du tror att "hela tanken" med NFT är att du som konsument ska få något fört dina pengar...det gjorde nog min dag faktiskt

Du kan fortfarande "copy paste" på nätet, skillnaden är bara att nu slipper du betala butikspriset för kopian av en digital sak, nu kan du istället betala hur mycket som helst. Bra va?

Nästa gång någon säger "du, jag har värsta dealen på G, men det är bråttom, snart kommer alla känna till det här!" så gäller det att inte tänka efter all, utan hala upp kreditkortet direkt...det är nya tider nu förstår du.

Medlem
Skrivet av KoP:

Så vad är fördelen med att köpa loss en jpeg eller mp3'a eller en bit kod när du kan hitta dom gratis vart som helst? Förstår inte det här tramset med NFT.

Man är väl helt enkelt för gammal för att förstå vad som sker i dagens digitala samhälle. :'D

Fördelen är att den som lyckades lura på dig skiten har fått en summa pengar. Nackdelen är att du kanske tvingas bjuda över alla andra stackare som inte heller vet vad man egentligen betalar för, och också vill betala efter som "alla" andra verkar vilja det.

Den här videon förklarar varför det lobbas mycket mot NFT just nu.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, jag hoppas ingen budar och tror de äger något som har med castlevanias rättigheter att göra, Konami skulle aldrig sälja ut det där så att någon annan kan ta deras pengar och göra vad de vill, den där låten är värd bra mycket mera än vad den kommer dra in här dessutom, mycket mycket mera.

Bara att tro det är lite konstigt, varför skulle Konami ens göra det? Bara för att spelet fyller 25 år?

Edit lol: 35 år.

JAg tänker mig att det är lite av ett experiment. Man provar lite mjukt för att se hur många som faller för det, och hur mycket kritik de får. Jag tänker mig också att det finns sjukt många vinklar man kan använda tekniken med...lite som att lura som att köpa en dålig produkt genom att ändra på etiketten eller förpackningen. När företaget hittat rätt och det blir lönsamt för att så många tror att de köpet något bra, ja då är det bara att rulla ut i stor skala.

Någon som hört talas om green washing? När företagen hittar på sina egna helt intetsägande små symboler som ska få en naturmördande produkt att se ut som den blivit varsamt hanterad av någons snälla gamla farmor i [valfritt land]. gullad och kramad med i [antal år] innan den hamnar i just Dina händer? Det är ungefär vad vi ser nu, inte bara från Konami (det är bara vad jag tror), men från alla personer, influerare, företag "förståsigpåare" som helt plötsligt försöker få NTF att låta som det nästa svarta.

123
Skriv svar