Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Jobbar med data
Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Hej! Välkommen till en inblick om vår vardag här på IT-avdelningen hos FZ och SweClockers. Vi kommer här att presentera årshjulet av stora projekt och ge er löpande uppdateringar om hur projekten går och de buggar vi lagat längst med vägen.

Projekt 2023

  • Mjukvarubaserad tvåfaktorsautentisering

  • Dokumentation av PHP kodstandarder

  • Definiera kodstandard för CSS och JS

  • Research - Vilket är framtidens JavaScript? Angular, React, Vue eller skriva eget?

  • Tekniktimmarna - Kontinuerligt göra tekniska förbättringar på sajten (inget som syns men underlättar för utvecklarna)

Vad som ligger på ritbordet:

  • Speldatabas

  • Gamification

  • Förbättra användarupplevelsen vi nyregistrering av användare och on-boarding

Projekt i den berömda backloggen:

  • Mörkt tema på SweClockers

  • Artikel- och layoutsystem

  • Bilduppladdning i forumet

  • Förbättringar i Quiz-systemet

  • Rensa upp kodbasen (rester från responsiva projektet)

  • Moderatorverktyg

  • Kodkvalitetsverktyg

  • Speldatabas på FZ

  • Ännu mera moderatorverktyg

Projekt 2022

Vilka jobbar på avdelningen?
Idag jobbar @jreklund med att ge er one-liners som löser alla nya funktioner. Min främsta uppgift är dock att skapa nya buggar.

Hur många rader kod per kaffekopp?
Få ingen hjärtattack nu... men jag dricker inte kaffe.

Varför gör ni X - ni borde göra Y!
Det är svårt att vara alla till lags. Den här tråden är dock inte rätt forum om vad vi bygger - utan den är till för att ge er en inblick om vad som händer här och nu. Har du förbättringsförslag får du gärna skapa en tråd (eller fylla på i en befintlig) inuti vårt Feedback-forum.

Vad vill du veta om vårt vardagliga arbete?

Jobbar med data

Efter de stora Marknad 2.0 och Marknad 3.0 projekten vi genomförde i slutet av förra året på SweClockers har vi snart byggt klart och lanserat Artikel- och layoutsystem. Det är inget publikt system utan interna verktyg till våra redaktörer, testpiloter och frilansare.

Vi har nu börjat att planera bilduppladdning i forumet - det ska vara lättare att dela med sig av sina bästa memes. I övrigt kommer vi att laga buggar denna vecka.

Medlem

Ingen kaffe. Energidrycker då? Antalet cola burkar? Eller är det bara vatten som gäller?

Medlem

Intressant

Vad har ni för techstack?


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Det är dags att hårdmoderera swec!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Jobbar med data
Skrivet av Kyrre:

Ingen kaffe. Energidrycker då? Antalet cola burkar? Eller är det bara vatten som gäller?

Inga energidrycker heller, inte till vardags sådär. Självklart kan det slinka ner en och en annan ibland, men inget som sker med rutin. Läsk är desto större förbrukning av. För egen del så dricker jag bara vatten under dagen och läsk om det ingår i lunchmenyn eller SweClockers försöker förgifta en.

Skrivet av Verdurakh:

Vad har ni för techstack?

Det som driver sajten rent kodmässigt är följande språk:

  • PHP

  • SQL

  • JavaScript

  • HTML5

  • CSS

Våra PHP och JavaScript ramverk är utvecklade in-house.

Bakom kulisserna (servrar) kan man hitta följande:

  • Linux

  • Nginx

  • PHP-FPM

  • MariaDB

  • Redis

  • Varnish

Till vår hjälp i vardagen (dev-verktyg) använder vi:

  • Windows

  • VirtualBox

  • Git

  • Putty

  • WinSCP

  • Visual Studio Code

  • - PHP DocBlocker

  • - IntelliSense / Linters

  • Composer

  • GrumPHP

  • - PHP-CS-Fixer

  • - PHPStan

  • SASS (SCSS)

Vi håller på att lägga till dev-verktygen:

  • NodeJS

  • - Stylelint

  • - ESLint

Medlem

Grymt med bilduppladdning! Drar mig för att lägga in bilder i forumet nu.

Vad hände med den gamla speldata basen,den var ju rätt gedigen om jag minns rätt?

Vet att man inte skulle ge förslag, men det skulle vara så fint om det fanns någon automatisk @ funktion så man man kan tagga användare.

Avslutningsvis, keep up the good work!


signatur

IDKFA

Medlem

Hur hostar ni miljön?
Använder ni er av något hostingbolag? Azure?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Jobbar med data
Skrivet av mrFluffy:

Grymt med bilduppladdning! Drar mig för att lägga in bilder i forumet nu.

Vad hände med den gamla speldatabasen, den var ju rätt gedigen om jag minns rätt?

Vet att man inte skulle ge förslag, men det skulle vara så fint om det fanns någon automatisk @ funktion så man man kan tagga användare.

Avslutningsvis, keep up the good work!

Det är lite den känslan vi får också, att det är en tröskel idag.

Rent kodmässigt så är den inte kompatibel med nuvarande mjukvara, så vi behöver återuppfinna hjulet. Om databasen (själva spelinformationen) finns kvar tror jag inte. Just nu planerar vi som att vi inte har något alls.

Sneaky att lägga en feature-request med massor av frågor. Tanken med egna trådar är att det är lättare för oss att se behovet och fokusera på AMA/byggloggen här i.

Skrivet av Force:

Hur hostar ni miljön?
Använder ni er av något hostingbolag? Azure?

Vi använder oss av Bahnhof Cloud och deras Virtual Private Server (VPS) tjänster. Där vi separerar våra "tjänster" som Web, CDN och Databas.

Medlem

Vill bara säga tack för ett bra arbete, i det dolda


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi använder oss av Bahnhof Cloud och deras Virtual Private Server (VPS) tjänster. Där vi separerar våra "tjänster" som Web, CDN och Databas.

Spännande, jobbbade med hosting för några år sedan, hade inte koll på att Bahnhof erbjöd det!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Gnällkuk

Bilduppladdning var verkligen på tiden! Kan ni fixa infogande av bildlänkar från telefon? Fungerar fint på Swec men inte här, istället för popup-rutan där man kan klistra in länken kommer man bara direkt till taggarna och får manuellt placera markör och sedan ta bort mellanslaget som blir efter man klistrat in url, otroligt störande. iOS


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Aaah, önska att jag kunde programmera, det låter kul! Grymt jobbat! Har ni provat coder.com? Ingen kaffe, nu blev det konstigt här...


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Alltid kul att läsa och följa jobbet bakom kulisserna. Rensa/optimera gammal kod är underskattat, och speldatabasen blir ett välkommet tillskott!

Koda lugnt

Jobbar med data

@trickeh2k Planen är att omarbeta den knappen helt och hållet, då vi behöver kunna ta emot externa länkar och kunna bläddra efter en bild. Exakt hur den kommer fungera vet inte ens vi just nu.

@MadMartigaN Det är inget verktyg vi har provat tidigare. För tillfället är det inget vi har stöd för "out of the box" då vi inte använder Docker.

Medlem

Blir det någon sticky header här på FZ då?

Jobbar med data
Skrivet av Bobbybazooka:

Blir det någon sticky header här på FZ då?

Vi hade som plan att implementera det även här baserat på användarfeedback från SweClockers. Vi har inte längre en UX/UI person på plats som drar i dessa typer av frågor, så ärendet har lagts på is. Har inte någon beställning på att implementera det på sajten i närtid.

Jobbar med data

Ett skepp kommer lastat med lite kod. Den här veckan ligger fokuset på att spika beställningen i Bilduppladdning i forumet och ta första spadtaget i planeringen för vår 3-5års plan hur vi bäst moderniserar vår underliggande kodbas.

FZ:

  • Första stora PHPStan releasen för att lösa (nästan) alla Level 0 problem.

SweClockers:

  • Sammanslagna konton loggades in som gäst - behövde tömma kakor för att logga in på nytt

  • Återställa lösenord visade varningsruta istället för inforuta

  • Galleriets sökfunktion pekade om till marknaden under vissa omständigheter

  • "Blev din vara köpt?" har ändrats till "Lyckades du köpa den vara du eftersökte?" när du avslutar en köpes-annons

  • För långa moderatorkommentarer klipper utanför foruminlägget #19431873

  • Videospelaren i redaktionssystemet hade 25px svarta kanter (helt i onödan!)

  • Länkar i nyhetsflödet var blåa - när de ska vara svarta

  • Tipsportalerna (dagens fynd) kunde inte rendera flerradiga texter korrekt på vissa mobiltelefoner

  • "Smarta hem och hemautomation"-kategorin i galleriet puttade ned betygen

  • Om användaren e-postadress tas bort - så är inte användaren inte längre verifierad

  • Uppladdade mobilbilder roteras rätt i marknaden och galleriet (hoppas vi!)

Jobbar med data

Ny vecka och lite nya funktioner och buggfixar har lanserats. Kommer bli lite svalt med kod nästa vecka då min kollega har påbörjat Bilduppladdning i forumet och jag kommer hålla på med interna nätverket på kontoret.

FZ

  • Vi har nu gått över till webp-bilder. Tog bort 56 GB cachade jpeg/png bilder.

SweClockers

  • Marknadsreglen 3.4 har uppdaterats gällande systematisk eller storskalig handel på marknaden.

  • För korta moderatorkommentarer centrerades. Nu stödjer vi båda långa och korta.

  • Sortera om bilder i galleriet var bara möjligt om du scrollat högst upp i webbläsaren.

  • Bilder som användes i artikelboxar läckte utanför.

Jobbar med data

Ny vecka och lite ny kod har skeppats in på FZ. En av mina nätverksprodukter var DOA, så nu inväntar jag att få reklamationen godkänd för nya produkter. Det blev lite kod på bilduppladdningen för egen del istället, förutom det som skeppats ut nedan.

  • Open Graph bilder hade felaktig mimetype

  • WEBP loggade fel när bilder med begränsat antal färger ("palett bilder") behandlades

  • PHP stödjer inte behandling av animerade WEBP bilder - de har nu blockerats under tiden

  • WEBP är nu ett godkänd format för uppladdning av användarbilder (avatarer)

Medlem
Skrivet av jreklund:

Vår främsta uppgift är dock att skapa nya buggar.

Aha.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Jobbar med data

Nätverksprodukten är ivägskickad, nu är det bara invänta reparation/ny enhet. Tills dess har vi hunnit med att leverera lite ny kod på sajterna. Nu kommer det vara lite svalt med släpp av ny kod, då fokuset ligger på bilduppladdningen för oss. Blivit några snöbollar, men de flesta knutar är under kontroll iaf.

SweClockers

  • André Stray har börjat jobba och finns nu med på redaktionssidan.

  • WebP har nu släppts på sajten och stöds i marknaden, galleriet och avatarer i forumet.

  • Bamse tittade förbi i forumet.

Båda

  • Open Graph bilder levererar nu som jpeg/png p.g.a. att inte alla våra leverantörer stödjer WebP.

Jobbar med data

Under gårdagen lanserade vi sista delen i Artikel- och layoutsystemet för redaktionen här på FZ. Det är en ny artikeleditor som gör att man kan spara utan att sidan laddas om (vilken grej!). Den här editorn ska flyttas över till SweClockers härnäst.

Vi har börjat att internt testa Bilduppladdning på SweClockers och det ser ut att fungera som tänkt, vi tar nu och lyfter över koden hit. Det finns inget spikat lanseringsdatum ännu, men innan sommarsemestrarna är målet.

Det kommer även att betas av lite buggar nu i veckan, exakt vad har inte bestämts.

Jobbar med data

Arbetat att lyfta över den nya artikeleditorn till SweClockers i Artikel- och layoutsystemet-projektet har nu påbörjats.

Vi har (förhoppningsvis) gjord en lyckad portning av Bilduppladdning till FZ, vi kör interna tester den här veckan.

Vår trasiga nätverksprodukt är fortsatt inte lagad och en ny har inte kunnat levererats (bristvaror ftw!).

SweClockers

  • "Första olästa" slutade fungera som det var tänkt. Det gick inte längre att trycka på ikonerna i forumet.

  • Vill man köpa annonser här på SweClockers så finns det nu en länk i sidfoten.

FZ

  • "Heta nyheter"-widget har fått nya parametrar, ni får nu veckans mest aktiva nyheter.

Jobbar med data

Vi har nu utvecklat färdigt Bilduppladdning i forumet på respektive hemsida. Nu inväntar vi lite serveruppgraderingar innan vi sparkar igång den på riktigt. 🥳

Härnäst kommer vi fokusera på att förbättra verktygen som moderatorerna använder på SweClockers, vilket är ett projekt som kommer att hålla på under hela sommaren. Vi planerar att byta spår i augusti igen. Innan jag själv hoppar på de verktygen har idKollen släppt ett nytt API som vi ska implementera i marknaden.

Jobbar med data

Ny härlig vecka i saltgruvan och ni får avnjuta en fin placeholder bild. Snart är det dags för er alla andra att kunna dela memes i forumet. Vi lyckades förstöra omröstningar i SweClockers forumet när koden för bilduppladdningen lanserades, men det är åtgärdat.

Jag har nu fått tillbaka min trasiga nätverksprodukt (som förhoppningsvis är hel). Moderatorernas nya verktyg på SweClockers har påbörjats men idKollen har inte fått en rad kod på sig ännu, dock fick vi avnjuta ett driftstopp under morgonen p.g.a. bråkig cache-server.

Jobbar med data

Jag jinxade mig själv, för den trasiga nätverksprodukten som jag fick en ersättningsprodukt på är också trasig... nu blir det att börja om där och byta ut båda märke och modell.

idKollen har fortsatt inte fått någon rad kod, håller tummarna att man får ut sig lite kod i slutet av denna vecka istället! För kollegorna går det bättre i varje fall.

Jobbar med data

Nu är det dags för en efterlängtad bump av tråden. Vi är nu fulltaliga på teknik-avdelningen efter lite välbehövlig semester och snart är vi uppe i normal hastighet igen.

Uppdateringar på SweClockers:
- idKollen's API uppgraderades strax innan jag gick på semestern, så att marknaden fortsatt skulle vara online.
- 8 st förbättringar för moderatorerna har släpps och 3 st beräknas vara färdiga om ca 2 veckor.
- Marknadens annonser sorterades felaktigt när man valde att sortera på pris, den tog inte hänsyn till budgivningarna kunde höja priset.
- Artikelsystemet kommer att testas av redaktionen nästa vecka och vi kan snart lämna den biten bakom oss.

Inget nytt om lokala nätverket - ingen ny produkt på ingång för tillfället. Bara hålla tummarna att den är hel, när jag väl beställer ett annat märke och modell.

Efter att moderatorfixarna på SweClockers är på plats kommer vi rensa bort mobil och desktop sajterna som fortsatt finns kvar, vi kör tekniskt sett fortfarande Betan (responsiva hemsidan). Det här kommer att förstöra Better SweClockers en liten stund, men vi meddelar innan lansering så en patch är redo att lanseras där.

Höstens största projekt är speldatabasen, vi kommer i princip inte göra något annat.

Medlem
Skrivet av jreklund:

Nu är det dags för en efterlängtad bump av tråden. Vi är nu fulltaliga på teknik-avdelningen efter lite välbehövlig semester och snart är vi uppe i normal hastighet igen.

Uppdateringar på SweClockers:
- idKollen's API uppgraderades strax innan jag gick på semestern, så att marknaden fortsatt skulle vara online.
- 8 st förbättringar för moderatorerna har släpps och 3 st beräknas vara färdiga om ca 2 veckor.
- Marknadens annonser sorterades felaktigt när man valde att sortera på pris, den tog inte hänsyn till budgivningarna kunde höja priset.
- Artikelsystemet kommer att testas av redaktionen nästa vecka och vi kan snart lämna den biten bakom oss.

Inget nytt om lokala nätverket - ingen ny produkt på ingång för tillfället. Bara hålla tummarna att den är hel, när jag väl beställer ett annat märke och modell.

Efter att moderatorfixarna på SweClockers är på plats kommer vi rensa bort mobil och desktop sajterna som fortsatt finns kvar, vi kör tekniskt sett fortfarande Betan (responsiva hemsidan). Det här kommer att förstöra Better SweClockers en liten stund, men vi meddelar innan lansering så en patch är redo att lanseras där.

Höstens största projekt är speldatabasen, vi kommer i princip inte göra något annat.

Kommer det finnas ett öppet API till databasen?


signatur

IDKFA

Jobbar med data
Skrivet av mrFluffy:

Kommer det finnas ett öppet API till databasen?

Nej, då bryter vi mot vår leverantörs TOS. Det finns redan öppna apier tillgängliga för icke kommersiella bruk.

123
Skriv svar