Suveräna Shadowrun-rollspelen släpps till konsol

Robot
Suveräna Shadowrun-rollspelen släpps till konsol

Hela den cyberpunkiga trilogin i en fräck förpackning!

#konsol, #shadowrun


Medlem

Jag har ju spelat om dom här spelen ett gäng gånger. Riktigt bra.
Om jag inte misstar mig så ser det på screenshotsen ut som att det är något högre upplösning än originalen. Det ser skarpare ut.

Medlem

Pro tip: Missa inte dessa spel!

Medlem

Har detta något med Shadowrun till SNES att göra? Älskade det spelet!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har detta något med Shadowrun till SNES att göra? Älskade det spelet!

Det är baserat på samma penna-och-papper rollspel och samma värld.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har detta något med Shadowrun till SNES att göra? Älskade det spelet!

Jake Armitage som är huvudkaraktären i SNES-spelet gästspelar i Returns, men annars är det lite som att korsa SNES-spelet med XCOM och med mindre detektivarbete.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har detta något med Shadowrun till SNES att göra? Älskade det spelet!

Nja så här sa Jordan Weisman när jag frågade honom samma sak på Pdxcon 2017. Shadowrun returns är inte ett Shadowrun 2 (dvs en direkt uppföljare) utan en mer trogen digitalisering av papper och penna orginalet.

Med det sagt så gillar du SNES spelet så kommer du gilla de nya spelen. Stora skillnaden tycker jag är att det är mer taktik alla Xcom mot SNES där det var mer simpel action.

Medlem

Tips, första spelet är verkligen inte i klass med de andra två delarna. Så har man svårt med första delen så skulle jag personligen skippa första spelet och gå vidare till andra. Säger detta som en backar av hela trologin när de väl behövde kickstartas.

Medlem

Riktigt skönt. Har varit nära att köpa spelet flera gånger. Men eftersom jag inte spelar eller tycker om att spela på pc så har det inte blivit av.

Medlem

Älskade dessa tre, framförallt Dragonfall. Hoppas vi i framtiden får fler spel i denna värld.

Medlem

Spelat hela kvällen igår och likadant i morse Kört quick resume på xsx men det låste sig så jag var tvungen avsluta
Nu är saves borta 👺

Medlem
Skrivet av culliford:

Älskade dessa tre, framförallt Dragonfall. Hoppas vi i framtiden får fler spel i denna värld.

Håller med, andra i serien är otroligt bra.

Medlem

Hörde att det är mycket problem med Switch versionen med framedrops hela tiden samt enorma laddningstider.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tips, första spelet är verkligen inte i klass med de andra två delarna. Så har man svårt med första delen så skulle jag personligen skippa första spelet och gå vidare till andra. Säger detta som en backar av hela trologin när de väl behövde kickstartas.

Kan du berätta vad som är den stora skillnaden? Jag minns att jag verkligen ville gilla Shadowrun men kom aldrig in i det (tror det kan ha varit just del 1).

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av butcher:

Kan du berätta vad som är den stora skillnaden? Jag minns att jag verkligen ville gilla Shadowrun men kom aldrig in i det (tror det kan ha varit just del 1).

Inte lika polerat, sämre encounters, svagare manus.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Inte lika polerat, sämre encounters, svagare manus.

Är det uppföljare eller är de fristående? Dvs missar man något om man spelar dem i fel ordning?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Inte lika polerat, sämre encounters, svagare manus.

Spelar man på PC så finns en mod till Hong Kong med storyn från första spelet. Polerat och med lite fler side-quests och fler konversationer till olika npc's. "Dead man's switch - vox populi" heter den.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Är det uppföljare eller är de fristående? Dvs missar man något om man spelar dem i fel ordning?

Dom är helt fristående från varandra.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Inte lika polerat, sämre encounters, svagare manus.

Tack! Jag vill minnas att det var just storyn som jag aldrig föll för. Då ska jag nog ge det en chans igen men hoppa 1an!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tips, första spelet är verkligen inte i klass med de andra två delarna. Så har man svårt med första delen så skulle jag personligen skippa första spelet och gå vidare till andra. Säger detta som en backar av hela trologin när de väl behövde kickstartas.

Heh. Jag tyckte tvärtom, Kickstartare här med. Gillade ettan, blev besviken på Dragonfall.
För långdraget och gillade varken storyn eller kompanjonerna.

Inte vågat spel Hong Kong efter det.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av waeress:

Spelar man på PC så finns en mod till Hong Kong med storyn från första spelet. Polerat och med lite fler side-quests och fler konversationer till olika npc's. "Dead man's switch - vox populi" heter den.

Aldrig rört ettan, är modden såpass genomgående att man helt kan skippa ettan och spela Hong Kong med modden istället? Det låter ju lite intressant i så fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har detta något med Shadowrun till SNES att göra? Älskade det spelet!

Som andra skrivit, det är lite samma genre; Isometriskt rollspel i Shadowrun-världen.
Men förutom vissa likheter så är spelen väldigt olika, men om du gillar snes-versionen (personligen är det ett av mina favoritspel någonsin, som 9-åring var det fantastiskt att spelet fanns översatt till svenska!) så kommer du mest troligt att gilla även dessa spel.

Viss musik från snes kan även kännas igen i nya spelet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Finns bara ett Shadowrun värt namnet - nämligen Snes-versionen.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Aldrig rört ettan, är modden såpass genomgående att man helt kan skippa ettan och spela Hong Kong med modden istället? Det låter ju lite intressant i så fall.

Ja, helt klart. Allt är med plus att det finns ytterligare content som håller bra kvalitet. Dessutom får man ju fördelen med alla gameplay förbättringar som gjorts fram till Hong Kong.

Medlem

Flera nämner Shadowrun från SNES.
Det finns en mod till Dragonfall som återskapat det fast med turn-based som nya Shadowrun spelen är.
Moden håller rätt bra kvalitet och dom har hållit sig så trogna som möjligt till originalet. Det finns fortfarande några små buggar här och där, men dom patchar det fortfarande.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Finns bara ett Shadowrun värt namnet - nämligen Snes-versionen.

Spelade igenom det i helgen skön nostalgi och det är lite roligt med den svenska översättningen som höll upp oväntat bra.

Medlem

Och när jag nämner modar så måste jag rekommendera Antumbra Saga (Dragonfall) + The Caldecott Caper (Hong Kong) + Calfree in chains (Hong Kong). Dom tre är en serie riktigt bra och hög kvalitet.
Och så Mercurial (Dragonfall) som också är bra.

Det finns även andra som är värda att spela. Men jag kan inte nämna alla.

1
Skriv svar