Red Dead 2 till PS5 och Xbox Series ska OCKSÅ ha skrotats, enligt rykte

Robot
Red Dead 2 till PS5 och Xbox Series ska OCKSÅ ha skrotats, enligt rykte

Oklart skäl men gissningsvis stavas det GTA VI.

#red-dead-redemption-2, #rockstar-games


Medlem

Det känns ju jävligt konstigt ändå.. Måste jag säga?

Antagligen så är det väl halvkaos hos Rockstar nu efter alla avhoppningar osv... Så att dom håller på att strukturera upp utvecklingsteamen osv osv igen, på nytt - folk flyttas runt och team mergeas och delas isär osv...

Så det kanske bara är så att dom som skulle ha gjort dom grejjerna tidigare (typ fixa ut RDR2 på PS5/Xbox) inte finns längre.

Rockstar har dock hamnat i samma låda som nuvarande Blizzard... För mig..

Där typ alla dom som varit största delen av att göra dom studiosarna bra, och det arbetssätt som dom kört som har sett till att dom fokuserar på att göra bra spel inte längre finns närvarande på hos dom företagen.

Och nu försöker dom febrilt få skutjäveln på rätt köl även fast all egentlig talang är borta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Märkligt att i sån hast avsluta/lägga sådana projekt på is, de borde trots allt ha inbringat en hel del pengar.

Kan det ha uppstått problem i utvecklingen av GTA VI? Eller kommer spelet bli så stort att de insett att de behöver mer manskap till utvecklingen?

Medlem

Rockstar är så sjukt anti-konsument så de finns inte. Aldrig att jag köper ett spel signerat dom igen.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Märkligt att i sån hast avsluta/lägga sådana projekt på is, de borde trots allt ha inbringat en hel del pengar.

Kan det ha uppstått problem i utvecklingen av GTA VI? Eller kommer spelet bli så stort att de insett att de behöver mer manskap till utvecklingen?

Problemet uppstod nog i samband med att GTA Online blev ett fokus för Take 2's business avdelning.. Och började lägga press på att dom skulle ändra sina prioriteringar - i samband med det så lämnade Leslie Benzies Rockstar, (som har varit sjukt central i utvecklingen av typ alla bra Rockstar spel)...
Efter det hände så stannade bara Dan Houser tills dom va klar med RDR2 - sen hoppade han också av.

Dom här människorna har varit kärnan och fundamentet som Rockstars framgång har vilat på.

Det är inte så konstigt att det uppstått grava problem i och med att det fundamentet försvunnit.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

GTA 3, Vice City, San Andreas.
GTA 4.
Red Dead Redemption.
GTA 5.

Samtliga spel har haft Leslie som producent och Lead designer.
Samtliga spel har haft sin värld och story författad av Dan Houser.

- Det här är människorna som styrt skutan och riktningen i alla dom spelen, och i och med släppet av RDR2 finns ingen av dom kvar.

Rockstars problem har nog bara precis börjat.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Bådar inte gott på något sätt, utan luktar snarare total panik. Verkar som de har ett management-problem då vissa högkvalitativa studios kan jonglera med flera projekt i taget utan problem (Naughty Dog, Insomniac, From software...).

Redaktör
Ponny

I mitt stilla sinne undrar jag om merparten av Rockstar gillar GTA Online...? Det är ju en bit från de strikt, filmiska, singleplayer-kampanjerna de har gjort, och älskat (?) att göra, under så lång tid.

Kan inte förlåta vederbörande för att vi aldrig fått singleplayer-expansioner till GTA V. 😞


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Bådar inte gott på något sätt. Verkar som de har ett management-problem då vissa högkvalitativa studios kan jonglera med flera projekt i taget utan problem (Naughty Dog, Insomniac, From software...).

Varken Naughty Dog eller Insomniac har väl typ nånsin utvecklat mer än ett spel samtidigt?
Sen har dom väl släppts remakes och typ Sony PSP spel osv -men sånt outsourcar dom ju.

Det är ju inte teamet som gör The Last of Us och Uncharted 4 som sitter med dom grejjerna.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har tappat hoppet för Rockstar helt, tror aldrig att de kommer släppa något som är lika bra som RDR2 igen.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

I mitt stilla sinne undrar jag om merparten av Rockstar gillar GTA Online...? Det är ju en bit från de strikt, filmiska, singleplayer-kampanjerna de har gjort, och älskat (?) att göra, under så lång tid.

Kan inte förlåta vederbörande för att vi aldrig fått singleplayer-expansioner till GTA V. 😞

Uppfattning jag har fått efter lite snokande är att när GTA Online visade sig vara en ordentlig kassako så började business-sidan från Take 2 att lägga sig i mer och trycka på att dom ska göra mer av den typen av grejjer.
Och att det här inte alls gick hem hos dom kreativa nyckelmänniskorna på Rockstar - som nu också har lämnat företaget då.

Dom fick fria händer att göra spelen på sitt sätt för att dom sålde svinbra. Men GTA Online gjorde att utvecklarna inte bara kunde peka på deras försäljningssiffror längre och säga "Och ni tycker att vi ska sluta göra spelen såhär?".

Börjar GTA Online dra in mer pengar än spelförsäljningen för SP-spelet så tappade dom sin starka förhandlingsposition för vilken rikning deras spel bör ha.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Varken Naughty Dog eller Insomniac har väl typ nånsin utvecklat mer än ett spel samtidigt?
Sen har dom väl släppts remakes och typ Sony PSP spel osv -men sånt outsourcar dom ju.

Det är ju inte teamet som gör The Last of Us och Uncharted 4 som sitter med dom grejjerna.

Tyvärr helt fel.

Naughty dog utvecklar just nu 3 spel. Lou remake, lou factions och ett helt nytt spel.

Insomniac släppte spiderman miles morales och ratchet and clank förra året, samt utvecklar just nu spiderman 2 och wolverine.

Medlem

Aldrig fattat varför man ska släppa det i 17 olika versioner. Asså jag var klar med skyrim på ps3 tiden. Varför köpa det till ps4 o sen ps5... Nä koncentrera er på GTA6 fullt ut istället för currentgen o pc... Lär lagom bli klart till nextgen så då släpper ni det bara till ps6, xbox series 2 o pc.. Skippar denna gen

Medlem

Jag förstår inte hur Rockstar tänker. Red dead online hade kunnat bli helt fantastiskt spel om de hade lagt någon tid och energi på det. Men de gav upp innan betan var klar upplevde jag det som.

Nu blir det ingen next-gen uppdatering heller, låt oss då åtminstone få en 60fps patch på konsol iaf.

KoP
Medlem

Skota RDR 2 behöver dom väl inte göra, verkar dumt.

Tryck på paus, gör klart kommande GTA, fortsätt utveckla RDR 2. ╮(′~‵〞)╭

Gnällkuk

Det tog fem år mellan fyran och femman och nästa år är det TIO år sedan femman släpptes. Det känns bara logiskt att skifta fokus och utveckling till nästa spel i serien än att fixa remakes. Utöver det är RDR2 fortfarande relativt färskt, ser ingen större anledning till att jobba på att släppa remastern nu.

RDR2 kommer inte bli ett sämre spel för att detta läggs på is. Även om GTA Online drar in sjukt med pengar så får man ju ha i åtanke att det inte heller kostar gratis att utveckla GTA 6, någon gång måste ju spelet bli klart och även om de inte är kända för att kanske stressa ut spel så vill man inte utveckla ett spel i evighet.

Nu vet jag inte hur länge de aktivt jobbat med spelet, men jag har svårt att se att man kan hålla uppe kreativiteten och inspirationen efter att ha jobbat med samma spel under så pass lång tid. Jag tycker det verkar vara fullt rimligt att skifta fokuset till GTA 6.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Som PS5-spelare är ju allt man vill att de ska låsa upp lite inställningar som redan finns till PC. Behövs ingen fancy ”remaster”. Släng ut en 60 fps-patch, skitsamma om man tjänar pengar på det man vinner sketamycket goodwill.

Medlem
Skrivet av robbis:

Aldrig fattat varför man ska släppa det i 17 olika versioner. Asså jag var klar med skyrim på ps3 tiden. Varför köpa det till ps4 o sen ps5... Nä koncentrera er på GTA6 fullt ut istället för currentgen o pc... Lär lagom bli klart till nextgen så då släpper ni det bara till ps6, xbox series 2 o pc.. Skippar denna gen

Anledningen är att de tjänar massa pengar på det.
Säg att du var 5 år 2011 när skyrim först släpptes. Då kanske det är enklare för Microsoft att idag 2022 när du är 16 år gammal, att sälja en uppiffad version av skyrim som är anpassad till de modernare formaten, istället för ett 360 spel. Sen kommer ju även många av de gamla fansen köpa den nya versionen också.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av trickeh2k:

Det tog fem år mellan fyran och femman och nästa år är det TIO år sedan femman släpptes. Det känns bara logiskt att skifta fokus och utveckling till nästa spel i serien än att fixa remakes. Utöver det är RDR2 fortfarande relativt färskt, ser ingen större anledning till att jobba på att släppa remastern nu.

Instämmer. RDR2 är, rent tekniskt, ett ruggigt imponerande spel som fungerar alldeles utmärkt på Xbox Series X (och PS5, antar jag).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av KoP:

Skota RDR 2 behöver dom väl inte göra, verkar dumt.

Tryck på paus, gör klart kommande GTA, fortsätt utveckla RDR 2. ╮(′~‵〞)╭

Skrivet av Ruffles:

Instämmer. RDR2 är, rent tekniskt, ett ruggigt imponerande spel som fungerar alldeles utmärkt på Xbox Series X (och PS5, antar jag).

En gratispatch som ger 60-fps hade varit något. Men gratis är alltid svårt…

Medlem

Bra.
Red dead 2 är ett avslutat kapitel så bra att Rockstar beslutar att gå vidare än att lägga resurser på gammal skåpmat 👍

Med det sagt, jag spelade Red dead på PC, konsol-versionen kan väll inte vara så dålig? Vill minnas att det blev årets spel när det kom och då var det ju endast konsol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade betalat 100 spänn bara för en patch för 60 fps på ps5. Känns som ett slöseri att inte öppna upp för 60fps. Nu när vrr finns skulle de ju bara behöva låsa upp frameraten.

Gnällkuk
Skrivet av Ruffles:

Instämmer. RDR2 är, rent tekniskt, ett ruggigt imponerande spel som fungerar alldeles utmärkt på Xbox Series X (och PS5, antar jag).

Med brasklappen att Rockstar gör fantastiska spel men har fortfarande inte lyckats skapa kontroller som är bra.

Men motorn kan ge dig magiska saker som detta!

https://cdn.discordapp.com/attachments/890303421335367760/986...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av trickeh2k:

Med brasklappen att Rockstar gör fantastiska spel men har fortfarande inte lyckats skapa kontroller som är bra.

Men motorn kan ge dig magiska saker som detta!

https://cdn.discordapp.com/attachments/890303421335367760/986...

Ja, jag tyckte aldrig att RDR2 var särskilt kul att spela. Jag var imponerad av själva hantverket, men gameplay var ärligt talat sisådär.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

MAN kan faktiskt spela RDR2 på PS5.

1
Skriv svar