Föräldrar stämmer Epic för att deras barn blivit beroende av Fortnite

eld
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Exakt. Det är föräldrarnas ansvar på familjenivå att uppfostra sina barn, men samhället måste också ta ansvar. Precis som det har gjort genom att förbjuda tobak till minderåriga så borde samhället ställa upp och begränsa hur företag kan skapa och marknadsföra beroendeframkallande produkter till barn. Jag menar, till och med vi vuxna har svårt att värja oss, nästan varenda person är mobilberoende i någon utsträckning. Små barn är helt chanslösa. Och tyvärr, om man ska dra det lite till en spets, alla barn har inte bra föräldrar, ska barnen straffas för det?

Sen glömmer folk att barn är egna personer de med, de följer inte dina regler fullt ut, de har egna tankar och ideer, och de kommer även behöva lite självständighet.

När vi släpper ut barnen för att leva lite själv, vara i skolan, gå till centrum, går lös på internet, så förväntar vi oss att det finns lagar och regler som ska på något sätt minska chanserna att de blir utnyttjade.

Barnen är ju även till stor del samhällets ansvar.

Medlem

Man har inga svårigheter att hitta nån eller några som kan missbruka vad som helst. Bokstavligen!
Trams! Oerhört slöser i med resurser och tid och inte minst pengar!

Någon blir forumberoende på FZ och ägnar all sin tid åt att posta här. Skolan blir lidande och agressivitet på grund av att föräldrar och samhället försöker göra insatser för att personen ska sluta läsa och posta här.

"JÄVLA FZ, STÄM DEM"

...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Man har inga svårigheter att hitta nån eller några som kan missbruka vad som helst. Bokstavligen!
Trams! Oerhört slöser i med resurser och tid och inte minst pengar!

Någon blir forumberoende på FZ och ägnar all sin tid åt att posta här. Skolan blir lidande och agressivitet på grund av att föräldrar och samhället försöker göra insatser för att personen ska sluta läsa och posta här.

"JÄVLA FZ, STÄM DEM"

...

Jag tycker ändå det är lite skillnad då FZ inte är ett forum som är designat att vara så beroendeframkallande som möjligt för barn. För visst är det väl just det som Epic gjort, och det är det som är problemet?

"Epic Games, when they created Fortnite, for years and years, hired psychologists - they really dug into the human brain and they really made the effort to make it as addictive as possible," Alessandra Chartrand, a lawyer with Calex Legal, told the Canadian Broadcasting Corporation.
https://www.independent.co.uk/games/fortnite-lawsuit-gaming-a...

Medlem
Skrivet av eld:

Sen glömmer folk att barn är egna personer de med, de följer inte dina regler fullt ut, de har egna tankar och ideer, och de kommer även behöva lite självständighet.

När vi släpper ut barnen för att leva lite själv, vara i skolan, gå till centrum, går lös på internet, så förväntar vi oss att det finns lagar och regler som ska på något sätt minska chanserna att de blir utnyttjade.

Barnen är ju även till stor del samhällets ansvar.

Ja, bra poäng, det är en svår gränsdragning i föräldraskap idag. Man kan inte bara förbjuda allting, barnen är ju individer och måste få utforska eget ansvarstagande.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag tycker ändå det är lite skillnad då FZ inte är ett forum som är designat att vara så beroendeframkallande som möjligt för barn. För visst är det väl just det som Epic gjort, och det är det som är problemet?

"Epic Games, when they created Fortnite, for years and years, hired psychologists - they really dug into the human brain and they really made the effort to make it as addictive as possible," Alessandra Chartrand, a lawyer with Calex Legal, told the Canadian Broadcasting Corporation.
https://www.independent.co.uk/games/fortnite-lawsuit-gaming-a...

Vet man och kan bevisa det eller påstår man det?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Geeks Gaming
Skrivet av Kane:

Vet man och kan bevisa det eller påstår man det?

Det är ju det man stämningen handlar om, att man ska bevisa det

Om jag inte missuppfattat det hela så är detta samma stämning man går vidare med nu

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Herre gud vad jag känner mig gammal nu. Jag är född på 1980! XD

Dock inte på tiden när man fick stryk av föräldrarna. Däremot rappade min lärare mig en gång på fingrarna med pekpinnen när jag ritade på bänken efter att jag fortsatte med det trots att hon sagt åt mig 10 ggr.

jag är född 1980 också exakt. Men jag menade mina pärons historier, Därimot tror ja att jag kommer ihåg när man var väldigt liten låt oss säga 5 år så 1985 då, att min var hota med smisk om man inte gjorde som dom sa och typ sluta bråka och gå lägga sig på kvällen eller nått

Edit : Jag vill inte kalla det att få stryk när man försöker lära barn att lyssa på vad man säger. Oftast så räcker det med att höja rösten någon db och be dom bestämt att sluta dumma sig =D Bestraffning nuförtiden funkar rätt så bra också med att bara ta bort alla grejer dom har tillgång till. Dator, TV, pads, telefoner etc tills dom lär sig att veta vem som bestämmer.

eld
Medlem
Skrivet av Kane:

Vet man och kan bevisa det eller påstår man det?

Så företag anställer experter inom alla områden, men just när det kommer till detta så tänker de "näe vi gissar oss fram".

Hur tror du leksaker designas?

Skribent
Skrivet av Natrium:

jag är född 1980 också exakt. Men jag menade mina pärons historier, Därimot tror ja att jag kommer ihåg när man var väldigt liten låt oss säga 5 år så 1985 då, att min var hota med smisk om man inte gjorde som dom sa och typ sluta bråka och gå lägga sig på kvällen eller nått

haha, ja det har förekommit lite hot hemma också när man inte skötte sig, men inte mer än så. Det intressanta med det är ju att man alltid då VISSTE att man gjort fel när det gått så långt. Jag tror aldrig jag hade klandrat mina föräldrar om de faktiskt gav mig stryk om jag inte slutat för jag hade då fått många chanser att lyda. Första gångerna hade de säkert bara bett mig snällt, vilket jag ignorerat tills de sen brast. Samma med min lärare, hon sa åt mig 10 ggr och sen small det...

Med det sagt är att jag inte alls för barnaga och skulle aldrig slå mina barn. Men barn kan vara rejält dryga ibland, även de snällaste.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av eld:

Så företag anställer experter inom alla områden, men just när det kommer till detta så tänker de "näe vi gissar oss fram".

Hur tror du leksaker designas?

Från börjar med idealism av någon som vill hitta det nya stora och vidare med "tjäna pengar" som ledstjärna?

Gör nu inte misstaget att blanda ihop "jag tycker" med "bevisas i rätten".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av oXo:

Finns det nån fakta bakom detta påstående eller det är bara egna gissningar? Skulle vara väldigt intressant att ta del av denna fakta.

https://www.southparkstudios.nu/episodes/jy5lbq/south-park-fr...

Det är ett väldigt gammalt påstående och väl befäst från många håll att freemium spel är framtagna ihop med psykologer.
Varje spel indivuduellt behöver inte vara det utan räcker att känna till knep som andra spel gör.

Håller med om att föräldrarna bär ansvar men tycker det är lite i gråzon då dessa mjukvaror är designade för att utnyttja de som har stor chans att bli utnyttjade.

Att fler människor inte känner en total avsky mot KING och liknande är bortom mig.
Hela affärsidéen bygger bokstavligen talat på att lura mer pengar från de som inte kan hjälpa sig själva.

ALLA borde lära sig mer om hur och framförallt varför free 2 play spel är designade som de är. Det är allt annat än en slump.

Medlem
Skrivet av Kane:

Vet man och kan bevisa det eller påstår man det?

Ja, det är allmänt känt att Epic har psykologer som jobbar för dem för att göra spel beroendeframkallande, fast man menar nog att det handlar om immersion och engagement. Jag tycker det känns ganska utstuderat. Den här snubben har doktorerat på ämnet och är nån sorts design lead för Fortnite: https://www.youtube.com/watch?v=VjHl8Vrfrfk

Kan bli svårt med en fällande dom, men vi får se

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det finns en anledning till att det är 13 års gräns på Fortnite. Föräldrar här till barn som är yngre än 13 år och spelar Fortnite. Skäms på er. Skärpning.

Haha skäms inte ett skit för det! Tvärt om!
Så länge mitt barn har kul i spelet, kan hantera det, och det inte blir ett problem så får han spela Fortnite.
Skulle han dock inte kunna hantera det så kan jag knappast beskylla Epic för det, då är ansvaret mitt (men sådant tar man tag i när man märker det, man låter det inte gå 3 år som i artikeln)

Medlem
Skrivet av Natrium:

jag är född 1980 också exakt. Men jag menade mina pärons historier, Därimot tror ja att jag kommer ihåg när man var väldigt liten låt oss säga 5 år så 1985 då, att min var hota med smisk om man inte gjorde som dom sa och typ sluta bråka och gå lägga sig på kvällen eller nått

Edit : Jag vill inte kalla det att få stryk när man försöker lära barn att lyssa på vad man säger. Oftast så räcker det med att höja rösten någon db och be dom bestämt att sluta dumma sig =D Bestraffning nuförtiden funkar rätt så bra också med att bara ta bort alla grejer dom har tillgång till. Dator, TV, pads, telefoner etc tills dom lär sig att veta vem som bestämmer.

Jag är född exakt i början av 1980-talet och det hände att man fick smisk eller en hurring när man gjorde något riktigt dumt. Det var inte ofta, men det hände.

Skulle tro vi i generation z är de sista som fick "stryk" av våra föräldrar som utbredd och normaliserad disciplinåtgärd.

Skulle aldrig själv tänka mig att slå mina barn, men det var en annan tid och min föräldrar var bra människor.

Förlåt, för offtopic!

Medlem

Tycker det här är bra. De klart ska föräldrarna ha koll vad barnen spelar och begränsa det. Men för föräldrarna som inte ha koll på spel då borde man kanske märka spelet att den är beroende framkallande eller nått. Dom lägger ju massa resurser och pengar hur man utvecklar spelen så att man blir beroende av det. Det har jag svårt att uppskatta.


signatur

🐖💨💩

Geeks Gaming
Skrivet av Skunke:

Skulle han dock inte kunna hantera det så kan jag knappast beskylla Epic för det, då är ansvaret mitt (men sådant tar man tag i när man märker det, man låter det inte gå 3 år som i artikeln)

Mja, man har inte låtit det gå 3 år, man började 2019 men där har varit en del juridik i EULA:n som ställt till det, bland annat att man avskriver sig rätten till ”class action law suit” om man ska få spela spelet, dvs gruppstämning(?).

Så där har varit en del problem, sen ska man kunna komma med en solid grund att driva sin stämning också innan en domare känner att det finns grund för att ta upp fallet. Så det är därför det tagit 3 år.
Om det var att det du syftade på när du skrev ”låtit det gå 3 år”

Medlem
Skrivet av eld:

Så företag anställer experter inom alla områden, men just när det kommer till detta så tänker de "näe vi gissar oss fram".

Hur tror du leksaker designas?

Exakt! Som att det skulle vara en slump att man ställer godis vid kassorna nu för tiden. Minns när leksaksbutiker började med det. Allt är utstuderat och planerat i minsta detalj.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Exakt! Som att det skulle vara en slump att man ställer godis vid kassorna nu för tiden. Minns när leksaksbutiker började med det. Allt är utstuderat och planerat i minsta detalj.

Det borde vara förbjudet att ställa allt godis vid kassorna med. Vi har ju bestämt att alkohol ska säljas under särskilda former och socker är nog ännu sämre för samhället med summa kardemumman.

Medlem
Skrivet av rågkuse:

Det borde vara förbjudet att ställa allt godis vid kassorna med. Vi har ju bestämt att alkohol ska säljas under särskilda former och socker är nog ännu sämre för samhället med summa kardemumman.

Du har en poäng. Jag hade allra helst sett ett förbud på cigaretter först. Bor man i lägenhet så får man delta i någon annans cancer-blossande samt att second hand smoke luktar pissäckligt.
Offtopic så det räcker!

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Jag är född exakt i början av 1980-talet och det hände att man fick smisk eller en hurring när man gjorde något riktigt dumt. Det var inte ofta, men det hände.

Skulle tro vi i generation z är de sista som fick "stryk" av våra barn som utbredd och normaliserad disciplinåtgärd.

Skulle aldrig själv tänka mig att slå mina barn, men det var en annan tid och min föräldrar var bra människor.

Förlåt, för offtopic!

Hehe ja nä håller helt med, och nej jag menade inte direkt att du gick offtopic utan var bara mer för andra som läste börja gnälla över att vi spåra in på mer än själva nyheten

Och ja våra föräldrar var grymt bra! =D

Skriv svar