Switch toppade Europas konsolförsäljning 2022 – men inte Sveriges

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, men det blir ju ganska konstigt om du tror att konsolen kommer sälja dåligt nu för att du personligen bara räknar spel från tre spelserier. Du verkar inte kunna riktigt skilja på dina egna väldigt snäva preferenser och vad Nintendo faktiskt levererar som är populärt bland många andra. Jag har själv väldigt svårt att tro t.ex. att Playstation kommer tappa i popularitet för att de inte släppt tillräckligt många Shenmue-spel.

Tror jag att Nintendo kommer sälja dåligt? Nja, antingen är det ett missförstånd eller så har jag skrivit fel. Men visst, ska man spekulera så kan man väl tänka sig att steam deck kan påverka en aning även om det fortfarande finns stora skillnader mellan konsolerna. Personligen tror jag att en steam deck numera passar mig bättre än en Switch.

Nintendo är hårt förknippat med Mario och Zelda, det är inte alls lika tydligt vad Playstation och Xbox är förknippat med, de verkar inte ha marknadsfört sig på samma vis. Visst vet man att playstation är Resident Evil och Xbox Halo men det går fortfarande inte att jämföra. Men såklart, allt handlar om vem man frågar, en inbiten gamer kan säkert peka på flera titlar som de förknippar med specifika konsoler men det är som sagt generellt inte så som playstation och xbox marknadsfört sig.

Medlem
Skrivet av Barak:

Det är så jag tolkar det men jag tänker inte svära på det. =P

"It tracks all physical sales in major European countries (see list below), and digital sales from most major AAA publishers (the main exception is Nintendo, which doesn't share digital data) in every territory across Europe. The data does not include games from indie teams. "

"The main exception is Nintendo, which doesn't share digital data".
Min tolkning där är att dom delar med sig av fysiskt sålda exemplar både vad det gäller spel och hårdvara.

Så hur fungerar det i praktiken, kan de dra till med vilka "rimliga" siffror de vill utan att någon egentligen kan checka det?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, som sagt BoTW är inte ett återsläpp utan lanserades på två konsoler samtidigt - sen släpps ju faktiskt uppföljaren Tears of the Kingdom exklusivt på Switch 12:e Maj så det är ju någonting att se fram emot! Sen har det ju som sagt kommit många bra spel till konsolen senaste året bara men är du bara intresserad av typ tre spelserier är det ju inte så konstigt du blir besviken för Nintendo släpper typ aldrig mer än 1-2 delar av en spelserie per konsolgeneration. Men känner du att du växt ifrån Nintendo (vilket jag aldrig kan förstå, är 33 och älskar dem mer än någonsin) är det ju en annan sak, men att beskylla spelutbudet från att vara obefintligt utöver återsläpp är bara verklighetsfrånvänt. Sen om det inte tilltalar dig är det väl tyvärr så, allt är inte för alla, men konsolen har ju sålt över 114 miljoner och det är ju inte bara för tre spelserier. Det finns betydligt många fler spel på Switch än många tror, de är mer än Mario och Zelda!

Vad jag förstod så utvecklade BoTW till WiiU hårdvaran, man menade på att Switchen hade större potential så hade spelet varit dedikerat till Swtich så hade det haft bättre grafik/flyt. Jag kan såklart ha missuppfattat, du kanske har någon intressant artikel om det.

Oavsett jag spelade det på Wii U, ingen anledning att köpa Switchen för det spelet.

Aha, tycker att jag följer Nintendos släpp ganska bra, vilka storspel släppte de under 2022 som är unikt för dem?

Medlem
Skrivet av Supra8:

Vad jag förstod så utvecklade BoTW till WiiU hårdvaran, man menade på att Switchen hade större potential så hade spelet varit dedikerat till Swtich så hade det haft bättre grafik/flyt. Jag kan såklart ha missuppfattat, du kanske har någon intressant artikel om det.

Oavsett jag spelade det på Wii U, ingen anledning att köpa Switchen för det spelet.

Aha, tycker att jag följer Nintendos släpp ganska bra, vilka storspel släppte de under 2022 som är unikt för dem?

Menar du spel släppta av Nintendo så är det väl bara Mario Strikers, Splatoon 3 och Mario + Rabbids annars så kom ju Pokemon, Pokemon Legends och Bayonetta 3 också. Så där är det ju på rak arm iallafall 6 exklusiva storspel till konsollen. Sedan kom det väl lite mindre också som Switch sports t ex.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Vad jag förstod så utvecklade BoTW till WiiU hårdvaran, man menade på att Switchen hade större potential så hade spelet varit dedikerat till Swtich så hade det haft bättre grafik/flyt. Jag kan såklart ha missuppfattat, du kanske har någon intressant artikel om det.

Oavsett jag spelade det på Wii U, ingen anledning att köpa Switchen för det spelet.

Aha, tycker att jag följer Nintendos släpp ganska bra, vilka storspel släppte de under 2022 som är unikt för dem?

Det utvecklades för Wii U och Switch, släpptes samma dag och allt, så det kom inte till Wii U först och portades till Switch senare för att kompensera för något. Det var tänkt att bli konsolens (Wii U) svanesång men när de insåg hur lite det skulle sälja insåg de väl att en port för nya konsolen var av största vikt för att det inte skulle gå med förlust. Så det blev ett perfekt lanseringsspel för konsolen. Sista och första, om en så vill. Något vackert i det också.

Hade redan listat flera i inlägget jag citerade oss i först, men då du inte bemödade dig läsa det klistrar jag in här också då: under 2022 kom ju bland annat Pokémon Legends: Arceus, Kirby and the Forgotten Land, Splatoon 3, Mario+Rabbids Sparks of Hope, Xenoblade Chronicles 3, Pokémon Scarlet and Violet, Switch Sports, Bayonetta 3, Fire Emblem Warriors: Three Hopes, Triangle Strategy, Mario Strikers: Battle League Football, Harvestella, Kirby's Dream Buffet, Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection (sista visserligen muliplattform men ändå). Tittar vi på 2021-släpp har vi: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, Metroid Dread, Monster Hunter Rise, No More Heroes III, The Great Ace Attorney Chronicles, Mario Party Superstars, Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin, Bravely Default II, New Pokémon Snap, Shin Megami Tensei V, Mario Golf: Super Rush, WarioWare: Get It Together!, Game Builder Garage... så ganska bra två år och det är långt ifrån allt Sen kommer ju mycket gott under 2023: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Fire Emblem Engage, Pikmin 4, Octopath Traveler II, Hollow Knight: Silksong, OXENFREE II: Lost Signals med flera som kommer utannonseras under årets Nintendo Direct osv. Har vi tur får vi t.ex. Metroid Prime 4 men det lär väl utannonseras vara "snart klart" under E3-perioden och sen släppas i början av 2024 är jag rädd så långt ifrån säkert där. Men Metroid Prime HD är ju beryktat att komma så det kan släppas i år (om vi har tur). Wind Waker HD ryktas ju också vara på gång. Men de två sista är som sagt bara rykten och ingenting du bör ta mig på orden för.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Menar du spel släppta av Nintendo så är det väl bara Mario Strikers, Splatoon 3 och Mario + Rabbids annars så kom ju Pokemon, Pokemon Legends och Bayonetta 3 också. Så där är det ju på rak arm iallafall 6 exklusiva storspel till konsollen. Sedan kom det väl lite mindre också som Switch sports t ex.

Okay, kallas de storspel så gör jag nog rätt i att skippa Switchen. Men hoppas ni andra har fullt upp med dem.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det utvecklades för Wii U och Switch, släpptes samma dag och allt, så det kom inte till Wii U först och portades till Switch senare för att kompensera för något. Det var tänkt att bli konsolens (Wii U) svanesång men när de insåg hur lite det skulle sälja insåg de väl att en port för nya konsolen var av största vikt för att det inte skulle gå med förlust. Så det blev ett perfekt lanseringsspel för konsolen. Sista och första, om en så vill. Något vackert i det också.

Precis, spelet utvecklades i förstahand för Wii U, mitt i utvecklingen bestämde man att det även skulle släppas till Switchen vilket ställde till det för Hidemaro Fujibayashi. När spelet släpps så ser det så gott som identiskt ut på båda konsolerna trots att swtichen är 5 år nyare hårdvara, d.v.s det var uppenbart anpassat till Wii U. Hade det istället varit utvecklat för Swtichen i första hand så borde vi fått något som var snäpet bättre.

Nu pratar "folk" om att Botw 2 kommer återanvända en hel del från 1an, till och med motorn. Hoppas det inte bara blir en stand alone upphottad expansion. Botw motorn lämnade en hel del att önska även om det är spelet\storyn i sig som är den viktiga.

Aja, inte mer att orda om det, vi får se vad som händer.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Precis, spelet utvecklades i förstahand för Wii U, mitt i utvecklingen bestämde man att det även skulle släppas till Switchen vilket ställde till det för Hidemaro Fujibayashi. När spelet släpps så ser det så gott som identiskt ut på båda konsolerna trots att swtichen är 5 år nyare hårdvara, d.v.s det var uppenbart anpassat till Wii U. Hade det istället varit utvecklat för Swtichen i första hand så borde vi fått något som var snäpet bättre.

Nu pratar "folk" om att Botw 2 kommer återanvända en hel del från 1an, till och med motorn. Hoppas det inte bara blir en stand alone upphottad expansion. Botw motorn lämnade en hel del att önska även om det är spelet\storyn i sig som är den viktiga.

Aja, inte mer att orda om det, vi får se vad som händer.

Av det lilla vi fått se har de nog inte gjort alltför mycket med motorn, det märktes ju i vissa tyngre områden att spelet belastade konsolen (Switch) nog ändå så att göra det mer grafiskt avancerat står nog inte så högt på prioritetslistan. Men gameplaymässigt verkar de inte ha stagnerat utan tycks vilja skapa nya moment och färdigheter som får oss att uppleva någonting helt annat än bara samma spel en gång till. Men det är som sagt inte mycket vi fått se så som du säger så får vi vänta och se, men jag blir väldigt överraskad - och gravt besviken - om det bara skulle vara någon slags större expansion. Men jag tror verkligen inte det. Blir nog ett större spel och överraskning än så som kommer omdefiniera spelupplevelsen radikalt. Inte långt kvar nu!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Av det lilla vi fått se har de nog inte gjort alltför mycket med motorn, det märktes ju i vissa tyngre områden att spelet belastade konsolen (Switch) nog ändå så att göra det mer grafiskt avancerat står nog inte så högt på prioritetslistan.

Inget nytt för de pålästa men skillnaden i performance mellan Wii U (PS4, Xbox One) och Swtichen ser ut att vara marginell trots att det skiljer 5 år. Man investera ca 2 ½ år på att anpassa BoTW till Switchen samt slutföra projektet, kanske är systemen så pass lika att det inte går att få bättre på Swtichen, det skulle förklara varför man nu återanvänder motorn till BoTW 2.

Det kan också förklara varför man släppt så pass mycket re-releaser, den största utmaningen har isåfall legat på den tekniska lösningen med skärmar och kontroll snarare än grafikmotorn. Ja absolut, re-releaser är bra för Nintendo och de som inte kört Nintendo på par år men jobbet att porta spelar roll troligen roll.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Inget nytt för de pålästa men skillnaden i performance mellan Wii U (PS4, Xbox One) och Swtichen ser ut att vara marginell trots att det skiljer 5 år. Man investera ca 2 ½ år på att anpassa BoTW till Switchen samt slutföra projektet, kanske är systemen så pass lika att det inte går att få bättre på Swtichen, det skulle förklara varför man nu återanvänder motorn till BoTW 2.

Det kan också förklara varför man släppt så pass mycket re-releaser, den största utmaningen har isåfall legat på den tekniska lösningen med skärmar och kontroll snarare än grafikmotorn. Ja absolut, re-releaser är bra för Nintendo och de som inte kört Nintendo på par år men jobbet att porta spelar roll troligen roll.

De återanvänder nog motorn för att de vill fokusera på att slipa på spelet istället för att rita om ALLTING från grunden. Det hade bara varit slöseri med tid och resurser och antagligen genererat låg till medioker tekniskt skillnad. Kanske om det hade funnits en Switch Pro att de hade velat spetsa mot den men det skrotades / blev OLED-modellen.

Återigen: anledningen till att Wii U-spel portats till Switch var för de dåliga försäljningssiffrorna. Den såldes liksom i 13,56M enheter (eller ja, det är skeppade enheter så har nog sålt mindre t o m) så det var väldigt liten marknad för spel de lagt mycket pengar på att utveckla. Genom att lätt ge de nytt liv till Switch fick de chansen till ökad publik. och generera mer inkomster till Nintendo såklart, och med 114,33M sålda Switch-konsoler och även om det, Mario Kart 8, sålde väldigt bra på Wii U var det "bara" 9,22M kopior. Till Switch har det sålt mer än 50M kopior. Så det handlar inte om att de är arkitektoniskt lika under huven, för det är de inte, utan för att Nintendo ville ta igen förlorade pengar på stor investering för utvecklandet utav Wii U som inte riktigt gav tänkt avkastning och med Switch gick det som förhoppningarna löd bättre. Inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Så hur fungerar det i praktiken, kan de dra till med vilka "rimliga" siffror de vill utan att någon egentligen kan checka det?

Game Industry eller Nintendo?
Svaret är ju ja i båda fallen men Nintendo skulle aldrig göra det då det är ett börsnoterat bolag.
Nintendo släpper kontinuerligt rapporter för att upplysa aktieägarna om företagets utvecklingen.
I rapporterna jag har tittat i så brukar dock Europa bara stå specad som en region så hur Game Industry får sin data för respektive land vet jag inte.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så det handlar inte om att de är arkitektoniskt lika under huven, för det är de inte, utan för att Nintendo ville ta igen förlorade pengar på stor investering för utvecklandet utav Wii U som inte riktigt gav tänkt avkastning och med Switch gick det som förhoppningarna löd bättre. Inte svårare än så.

Intressent, är du insatt i utvecklingsplattformen för de båda konsolerna? Har det varit svårt att porta spel från WiiU till Switch även för Nintendo själva?

Medlem
Skrivet av Barak:

Game Industry eller Nintendo?
Svaret är ju ja i båda fallen men Nintendo skulle aldrig göra det då det är ett börsnoterat bolag.
Nintendo släpper kontinuerligt rapporter för att upplysa aktieägarna om företagets utvecklingen.
I rapporterna jag har tittat i så brukar dock Europa bara stå specad som en region så hur Game Industry får sin data för respektive land vet jag inte.

Vår värld är till stor del byggd på fusk oavsett vilken nivå man rör sig på, större delen kommer aldrig ut i dagsljuset och än mindre blir bevisat. Det finns regler och professionell hållning tyder på att man håller sig till dem(allt annat skulle vara otänkbart) men allt som oftast är det en sanning med modifikation. Har man en hårt auktoritär struktur med tydliga informationsbarriärer så kan risken vara praktiskt taget 0 att fusk skulle läcka ut till den grad att man tar skada, iallafall om resultatet fortfarande framstår som riktigt och rimligt. Förtydligan, nu pratar vi allmänt och inte nödvändigtvis om Nintendo.

Vi utgår såklart från att ingen fuskar men personligen tar jag information som i grunden kan spela in(medvetet eller undermedvetet) för transaktion med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nu räcker det. Förklara krig mot Finland, men även Danmark

Hur tänker du där? För att fotboll är mindre i Finland, eller att Norge föredrar Xbox?

Medlem
Skrivet av Supra8:

Intressent, är du insatt i utvecklingsplattformen för de båda konsolerna? Har det varit svårt att porta spel från WiiU till Switch även för Nintendo själva?

Inte jätteinsatt men vet att Wii U var baserad på PowerPC från IBM precis som Gamecube och Wii var, medan Switch gick över till ARM från Nvidia. Så det är tekniskt olika baser helt enkelt och Switchen är ju tekniskt starkare också men inte väldigt tror jag. De var väl inte så sugna på att utveckla något tekniskt monster efter att all R&D för Wii U i stort sett var bortkastad utan hade tur som i stort sett fick massa chip från Nvidia som inte använde det till annat. Så det blev som det blev och det räckte som tur var för succé.

Medlem

Switch är nu den mest sålda konsolen någonsin i Frankrike. Skriver detta för att det hänger ihop med artikeln, hoppas nu ingen kommer in och anklagar en för fanboyism när man bara intresserar sig för försäljningssiffror. https://www.lefigaro.fr/secteur/high-tech/en-france-la-consol...

Medlem
Skrivet av lasselason:

Switch är nu den mest sålda konsolen någonsin i Frankrike. Skriver detta för att det hänger ihop med artikeln, hoppas nu ingen kommer in och anklagar en för fanboyism när man bara intresserar sig för försäljningssiffror. https://www.lefigaro.fr/secteur/high-tech/en-france-la-consol...

Nja, siffrorna kvarstår om du så skulle hata konsolen så. Men det är helt klart intressant att den sålt bättre än Wii där. Det är ingen dålig bedrift även om den world wide också gjort det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nja, siffrorna kvarstår om du så skulle hata konsolen så. Men det är helt klart intressant att den sålt bättre än Wii där. Det är ingen dålig bedrift även om den world wide också gjort det.

Ja precis, det har ju dock varit kommentarer i tråden som visat på annat sinne. Detta var bara en uppdatering som kan vara intressant.🙂

Medlem

Den har sålt bättre än samtliga konsoler någonsin i många länder helt enkelt.

Qus
Medlem

Switchen är rolig, men för få intressanta spel tyvärr. Fler Mario & Zelda tack. Gärna i både 2D och 3D.

Medlem
Skrivet av Qus:

Switchen är rolig, men för få intressanta spel tyvärr. Fler Mario & Zelda tack. Gärna i både 2D och 3D.

Javisst önskar man mer Mario och Zeldaspel då de oftast är mästerverk men det finns mycket annat att spela på Switch.

Medlem

Alltså egentligen är det inte så konstigt att switch säljer så bra jämfört med Playstation 5...

1. Googlade playstation5 och av dom 6 första annonserna så fanns det 3 st fysiska konsoller i lager (två st på amazon och en på elgiganten). Inte finns det några PS5 att köpa ännu för massorna av potentiella kunder.

2. Priset. Om en barnfamilj tänker köpa en konsoll så är det en enorm skillnad mellan 3500:- för en switch eller 7000:- för ett playstation. Framförallt om man har flera barn så får man två switch till priset av en playstation och kan vara rättvis i sitt fördelande av spelande.

3. Vem riktar man sig mot? Jag är rätt säker på att det finns fler barnfamiljer som vill ha spel för barnen än vad det finns gamers i medelåldern. Dessutom så har den medelåldriga gamern ofta fler strängar på sin lyra så playstation konkurrerar med PC och X-box medans Switch inte riktigt har den konkurrensen. Att Sony riktar sig mot en mera "Vuxen" marknad syns om inte annat på utbudet av spel som lanseras i deras PS+ abonnemang, merparten där är PEGI18. Nintendo riktar sig, precis sin dom alltid gjort, mer åt att få yngre förmågor att spela deras spel och gissa vad som händer med dessa när dom blir äldre... Ja dom köper ett nytt Nintendo även om dessa gamers då även köper en X-box eller en Playstation.

123
Skriv svar