Microsofts uppsägningar drabbar bland annat Bethesda och 343 Industries

Robot
Microsofts uppsägningar drabbar bland annat Bethesda och 343 Industries
Medlem

Synd det här med Bethesda. 343 förtjänar dock detta.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Där är människor som blir av med sin inkomst som straffas hårdast. Svårt att se att de "förtjänar" detta även om man ogillar företaget.

Skrivet av Kleptoman:

Synd det här med Bethesda. 343 förtjänar dock detta.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Synd det här med Bethesda. 343 förtjänar dock detta.

Det är människor vi pratar om, dom FÖRTJÄNAR inte att förlora sina jobb.

Medlem
Skrivet av storm72:

Där är människor som blir av med sin inkomst som straffas hårdast. Svårt att se att de "förtjänar" detta även om man ogillar företaget.

Skrivet av jehuty:

Det är människor vi pratar om, dom FÖRTJÄNAR inte att förlora sina jobb.

Missförstår ni med flit? OP skrev att 343 förtjänade det. Inte människorna som jobbar där.
Ganska säker att OP menade att om ett företag inte lever upp till förväntningarna så är det bra att det "straffas". I detta fallet var det mindre pengar till bolaget, som tyvärr resulterade i uppsägningar, atnagligen pga storleken eller typen av neddragningarna.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är människor vi pratar om, dom FÖRTJÄNAR inte att förlora sina jobb.

Precis. Sen är det människor som jobbade med kampanjen som fått sparken. Den har fått väldigt bra betyg.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är människor vi pratar om, dom FÖRTJÄNAR inte att förlora sina jobb.

Är man dålig på sitt jobb förtjänar man väl inte en anställning?

Medlem
Skrivet av storm72:

Där är människor som blir av med sin inkomst som straffas hårdast. Svårt att se att de "förtjänar" detta även om man ogillar företaget.

Tror dem flesta hittar nytt jobb på några dagar utan problem.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Inte så oväntat egentligen när man från 2021 till 2022 ökade antalet anställda med 40 000, totalt under pandemi perioden så ökade dem med 60 000 anställda.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Inte så oväntat egentligen när man från 2021 till 2022 ökade antalet anställda med 40 000, totalt under pandemi perioden så ökade dem med 60 000 anställda.

Japp. Men sån info tar man medvetet inte med i de olika artiklarna.

Medlem

Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta. Men jag väljer gråta. Tycker synd om de som förlorar jobbet och ett företag som de nyligen har tagit över. 🤬

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Är man dålig på sitt jobb förtjänar man väl inte en anställning?

Hur vet du att dom är dåliga?

Medlem

Resultatet av att man säljer sitt företag till någon annan, och denne går dåligt och gör svepande nerskärningar överlag, oavsett om man går bra själv eller ej.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sillgam:

Är man dålig på sitt jobb förtjänar man väl inte en anställning?

Risken, gissar jag, är väl stor att andra kriterier går före prestation.
Längst ner i näringskedjan, etc. Men jag kan ha fel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tänk känslan av trygghet när man blir uppköpt av Microsoft, för att sedan få kicken.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är människor vi pratar om, dom FÖRTJÄNAR inte att förlora sina jobb.

Nu säger jag inget om hur dessa spelutvecklare har skött sitt jobb men generellt skulle jag säga att om man inte sköter sitt jobb eller sina arbetsuppgifter på ett bra sätt så FÖRTJÄNAR man att förlora sitt jobb.
Ett exempel är killen som började på en fabrik jag jobbade på när jag var ung. Han kollade mobilen mer än han arbetade och förtjänade därför att bli av med sitt jobb. Och då var det ändå ingen vidare stress på den arbetsplatsen. Det var ganska lätt att hinna med det man skulle.
Om en arbetsplats däremot har alldeles för högt arbetstempo och det i princip är omöjligt att hinna med men man gör så gott man kan och man ändå får sparken tycker jag inte att man förtjänar det. Då tycker jag att det är företaget/ledningen som är skit.

Så min inställning är att om man är engagerad och gör sitt bästa tycker jag inte att man ska förlora jobbet. Om man däremot skiter i sina arbetsuppgifter och absolut inte gör det man ska tycker jag att man förtjänar att få sparken även om man är människa.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Avskeda alla mellanchefer istället


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Missförstår ni med flit? OP skrev att 343 förtjänade det. Inte människorna som jobbar där.
Ganska säker att OP menade att om ett företag inte lever upp till förväntningarna så är det bra att det "straffas". I detta fallet var det mindre pengar till bolaget, som tyvärr resulterade i uppsägningar, atnagligen pga storleken eller typen av neddragningarna.

Ja det var precis det jag menade. Jag vill självklart inte att folk ska bli arbetslösa 🤦🏽‍♂️


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Gnällkuk
Skrivet av Phobo:

Avskeda alla mellanchefer istället

Här har vi ju det riktiga problemet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

De kommer inte säga upp folk på Bethesda, bara symboliskt i så fall så det inte känns orättvist att en studio slipper nedskärningar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av jehuty:

Hur vet du att dom är dåliga?

Nu tänkte jag mer generellt och inte bara på de som berörs i just detta fall.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Är man dålig på sitt jobb förtjänar man väl inte en anställning?

Skrivet av jehuty:

Hur vet du att dom är dåliga?

Detta!

Nu är detta inte spelindustrin vi pratar om, men jag kom i kontakt med en större före detta statlig anläggningsfirma, där ledningen bytts ut flera gånger om eftersom dessa chefer ville få mer saker på sitt CV. Detta blev i praktiken så att varje gång de bytte chef, så ville den nya chefen sätta sin prägel på arbetet. Detta gjorde att samma arbete tog mycket längre tid att göra till sämre kvalitet. Det gick så långt att företaget blev av med diverse anläggningsjobb och som tillslut slutade med att företaget sa upp hela avdelningen i stockholm då de lade ner den. Det var alltså inte bemanningens fel, utan cheferna som kommit å gått. När man väl sparkar folk så klarar sig ofta cheferna sig då de redan gått vidare eller har kontakter, så i detta fallet så gissar jag att det främst är de vanliga programmerarna som det är mest synd om pga dåliga beslut uppifrån.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag tycker synd om våra super miljardär i världen.
Inte ska Bill Gates behöva sälja sin yatch Lana (värd 200 miljoner dollar), bättre att sparka lite folk när vinskurvan går ner 2% enheter.

Bill Gates båt Lana, om du vill kan du hyra den för 1.8 miljoner euro i vecka. Ett självklart val i dessa svåra tider för att stötta Bill och hans familj.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker synd om våra super miljardär i världen.
Inte ska Bill Gates behöva sälja sin yatch Lana (värd 200 miljoner dollar), bättre att sparka lite folk när vinskurvan går ner 2% enheter.

<Uppladdad bildlänk>
Bill Gates båt Lana, om du vill kan du hyra den för 1.8 miljoner euro i vecka. Ett självklart val i dessa svåra tider för att stötta Bill och hans familj.

Bill Gates slutade vara VD för Microsoft år 2000, slutade vara heltidsanställd 2008 och slutade vara styrelsemedlem 2020.

Han har med andra ord ingenting med det här beslutet att göra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nu säger jag inget om hur dessa spelutvecklare har skött sitt jobb men generellt skulle jag säga att om man inte sköter sitt jobb eller sina arbetsuppgifter på ett bra sätt så FÖRTJÄNAR man att förlora sitt jobb.
Ett exempel är killen som började på en fabrik jag jobbade på när jag var ung. Han kollade mobilen mer än han arbetade och förtjänade därför att bli av med sitt jobb. Och då var det ändå ingen vidare stress på den arbetsplatsen. Det var ganska lätt att hinna med det man skulle.
Om en arbetsplats däremot har alldeles för högt arbetstempo och det i princip är omöjligt att hinna med men man gör så gott man kan och man ändå får sparken tycker jag inte att man förtjänar det. Då tycker jag att det är företaget/ledningen som är skit.

Så min inställning är att om man är engagerad och gör sitt bästa tycker jag inte att man ska förlora jobbet. Om man däremot skiter i sina arbetsuppgifter och absolut inte gör det man ska tycker jag att man förtjänar att få sparken även om man är människa.

Killen på ditt jobb kanske va så snabb att han fick mer tid till mobilen än jobba då det va som du sa inte så "stressigt" vilket tyder på brist på arbetsuppgifter...

Finns folk som är så dåliga och olämpliga för ett jobb att "gör så gått de kan" inte är skäl nog att få behålla anställning.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Bill Gates slutade vara VD för Microsoft år 2000, slutade vara heltidsanställd 2008 och slutade vara styrelsemedlem 2020.

Han har med andra ord ingenting med det här beslutet att göra.

Vissa lever kvar på 90-talet och hatar Microsoft enbart för att hata Microsoft. Men samtidigt har absolut inget emot Google som blivit mycket värre än vad Microsoft någonsin varit 😂

Dessutom, denna lågkonjunktur och inflation har drabbat alla globalt. När det gäller stora företagen som är börsnoterade så är det aktieägarna som bestämmer och därför tas såna beslut. Dock är Microsofts nedskärningar rätt små jämfört med andra företag (med tanke på storleken och antalet anställda under Microsoft och dess subsidiaries). Sen vad gäller spelstudios så är det främst överflödiga roller som slås ihop med existerande roller. T.ex. har man en Art Director och Lead Artist, så kan man slå ihop dessa två roller.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Bill Gates slutade vara VD för Microsoft år 2000, slutade vara heltidsanställd 2008 och slutade vara styrelsemedlem 2020.

Han har med andra ord ingenting med det här beslutet att göra.

Helt rätt! Tack för det trevliga svaret!

Det är Satya Nadella som är VD för Microsoft.
Och han är ju bara värd någonstans mellan
350 miljoner dollar - 800 miljoner dollar.

Jag har öppnat ett konto hos radiohjälpen,
radda_satya@radiohjalpen.se, så vi kan stötta honom och hans familj i dessa svåra tider.

eld
Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Sen vad gäller spelstudios så är det främst överflödiga roller som slås ihop med existerande roller. T.ex. har man en Art Director och Lead Artist, så kan man slå ihop dessa två roller.

En art director och lead artist gör olika saker, att en person ska göra två jobb är inte optimalt.

Medlem

Ännu en anledning att försena Starfield ytterligare...suck!

Medlem

18000 folk får kicken från Amazon.

12
Skriv svar