Sabers vd tror inte att 70 $ för spel är hållbart

Robot
Sabers vd tror inte att 70 $ för spel är hållbart

Men verkar ändå planera att sätta priset på Space Marine 2.

#Saber-interactive


Medlem

"Trots detta verkar det inte omöjligt att Space Marine 2 kommer att kosta just 70 dollar, eftersom Karch är rädd för att folk ska tro att ett lägre pris antyder sämre kvalitet." - helt vansinnigt och/eller oärligt resonemang.

Det är mååånga spel som inte kostar $60+ som hyllas tämligen enormt (Valheim, Satisfactory och Helldivers 2 är ju ett par någorlunda aktuella exempel), och det lägre priset innebär också att fler kan känna det lättare att ta risken att köpa det. Om det då håller hög kvalitet sprider sig också renommét än starkare, med tanke på att spelarbasen blir större. Samtidigt har vi på senare tid haft ett förhållandevis stort antal AAA (eller AAAA...)-titlar som inte direkt mottagits eller sålt särskilt bra.

Har ärligt talat svårt att tro att han är ens lite uppriktig i det påståendet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Och för att spinna vidare på "resonemanget" kring oron för att billigare spel skulle betyda sämre kvalité...när var en skyhög kostnad någonsin synonymt med bra kvalité?

Medlem

Gissar spelpriserna kommer sakta närma sig 100$ med tiden. Inget blir ju billigare idag snarare tvärtom så varför ska spel inte kosta mer?

Medlem

Jag tycker egentligen inte 800:- för ett riktigt bra spel är ”för dyrt” i förhållande till vad annat kostar idag men däremot finns det ju ingen anledning att betala fullpris eftersom spelen kommer på rea relativt fort.

Kan man hålla sig ett ca 6-12 månader så brukar priserna inte vara så höga.

Jag gissar att space marine 2 går att köpa för halva priset inom ett halvår efter releasen. GW-spelen brukar rasa i pris.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Gissar spelpriserna kommer sakta närma sig 100$ med tiden. Inget blir ju billigare idag snarare tvärtom så varför ska spel inte kosta mer?

För att kostnaderna för att utveckla spel kan (observera "kan" och inte nödvändigtvis gör) minska? Verktygen för spelmotorer idag gör det möjligt att pula ihop riktigt välgjorda spel av en ensam person - titta på Factorio, Stardew Valley eller Starcom-spelen som bra exempel. De har expanderat och nu är det väl några individer per projekt i alla fall, men det är förbaskat många personer som köpt dem och fått jäkla mycket underhållning av dem. (Undantaget Starcom-spelen möjligtvis, de är lite mer obskyra, men de är så jäkla bra att jag vill inkludera dem.)

Spel behöver liksom inte vara dyra för att vara bra, precis som @Ender är inne på. Det korrelerar inte riktigt heller, som vi nämnt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Länge sen jag ens betalade 500kr för ett spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Spel är för dyra, men inte vårat! Det har kvalité!"
Härligt hur man motsäger sig självt där. Som att kasta sig själv under bussen. 🤣


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Det här han säger med att man kommer "ta mindre risker" för att få ner kostnaderna är detsamma som att man kommer pumpa ut fler spel i gamla etablerade serier, men med sänkt utvecklingskostnad pga att man kan AI generera material när man återvinner gammalt material från serien. Så mjölkande utan nya innovationer eller nya IPn för AAA.

Tror vi kommer få kika på utvecklare utanför de större för att hitta innovation, precis som idag. Speciellt om man som spelare kan nöja sig med AA spel så kommer det fortsatt finnas stort och innovativt utbud.

Medlem

Vissa spel kommer ju kosta mycket och vissa inte mycket, så är det ju, speciellt idag. Vissa spel kostar typ inget eller 2 dollar och vissa spel kommer kosta mot 70-80 och mer och räknar man tillägg så blir det ju än mera.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ender:

Och för att spinna vidare på "resonemanget" kring oron för att billigare spel skulle betyda sämre kvalité...när var en skyhög kostnad någonsin synonymt med bra kvalité?

Fast det är ju vad folk tänker i många branscher dock. Speciellt om man inte är insatt. Finns ju rätt mycket teori om prissättning och att ett högt pris signalerar andra värden än ett billigt.

Medlem

Med tanke på att Nintendospel på 90talet kostade 8-900kr så har ju priset stått still men kvalitén gått upp. Men med tålamod så kan du köpa spelen för runt halva priset 6 mån efter release.

Medlem

Blir till att vänta på steamrea, lycka till med 70$

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Jag tycker egentligen inte 800:- för ett riktigt bra spel är ”för dyrt” i förhållande till vad annat kostar idag men däremot finns det ju ingen anledning att betala fullpris eftersom spelen kommer på rea relativt fort.

Kan man hålla sig ett ca 6-12 månader så brukar priserna inte vara så höga.

Nuförtiden värderar jag spelpriser efter hur många timmar underhållning(inte speltid) som ett spel ger. Problemet är att det är väldigt svårt att göra i förväg och min slutsats är att majoriten av AAA spel inte ger valuta för pengarna om man betalar fullpris och har man lite backlog så kan man som du säger lika gärna vänta 6-12 månader med ett köp.

Medlem

700-800 kr för ett spel är ingenting, finns mycket sämre saker att lägga pengar på imo

Medlem

700 spänn säger ni? *laughs in pre-ordered collector's edition*

Medlem
Skrivet av DieZe:

700-800 kr för ett spel är ingenting, finns mycket sämre saker att lägga pengar på imo

Beror ju lite på vad det är för spel. Gollum kostar 600 spänn. 700 om du vill ha lore och rätt röstskådespeleri.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Förboka star wars outlaws ultimate edition via xbox kostar 1529 kronor. Vilket skämt

Medlem

Därför älskar jag spel prenumeration! Cirka 100kr spelet.

Medlem

Här i Sverige har ju priserna legat betydligt högre än 70$ ett bra tag, iaf på Playstation. Direktöversatt så är ju standardpriset på PSN numera 85$.

Frågan är om de tjänar mer på ett högre pris i slutändan? Effekten av högre priser har ju iaf här hemma blivit betydligt färre spelköp i AAA-segmentet och mer och mer indie istället och jag vet att jag inte är ensam.

Medlem
Skrivet av DieZe:

700-800 kr för ett spel är ingenting, finns mycket sämre saker att lägga pengar på imo

jo om det är skitspel och inte går att lämna tillbaka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vill spela påkostade AAA spel med allt vad det innebär. Snygg grafik och design, grymma röstskådespelare, motion capture och coola animationer, stora världar, inspirerande musik, uttänkta quests, välskrivna dialoger, en medryckande story, intressant gameplay. Tycker det är värt typ 900 kr för 50h+ speltid; det blir i praktiken typ ett par tre spel per år som jag köper i den prisklassen, så det är inte så farligt. Att spela feta spel som Witcher, God of War, Ghost of Tsushima etc etc var lite det som drog tillbaka mig till spelandet.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Här i Sverige har ju priserna legat betydligt högre än 70$ ett bra tag, iaf på Playstation. Direktöversatt så är ju standardpriset på PSN numera 85$.

Frågan är om de tjänar mer på ett högre pris i slutändan? Effekten av högre priser har ju iaf här hemma blivit betydligt färre spelköp i AAA-segmentet och mer och mer indie istället och jag vet att jag inte är ensam.

För min del är det färre spelköp vid release men jag köper nog ungefär lika många spel på ett år fortfarande. Men på rea.
Men jag tror att många nu för tiden lider av FOMO så dom köper vid release för att inte känna sig utanför.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

"...eftersom Karch är rädd för att folk ska tro att ett lägre pris antyder sämre kvalitet."

Det är bara rent skitsnack! Det kallas girighet. Det finns många bra spel som kostar mindre och ändå levererar. Helldivers 2 är ett bra exempel som kostar 40 euro/dollar, lite serverstrul i början (vem har inte det?) annars fungerar spelet otroligt bra och stabilt just nu, upplever jag.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Molotov:

Länge sen jag ens betalade 500kr för ett spel.

jupp max 350 spänn

Testpilot
Skrivet av Ender:

Och för att spinna vidare på "resonemanget" kring oron för att billigare spel skulle betyda sämre kvalité...när var en skyhög kostnad någonsin synonymt med bra kvalité?

Skrivet av Trycket:

Fast det är ju vad folk tänker i många branscher dock. Speciellt om man inte är insatt. Finns ju rätt mycket teori om prissättning och att ett högt pris signalerar andra värden än ett billigt.

Tänkte precis säga det du skriver Trycket, att ett högre pris signalerar (oftast) något av högre kvalité eller mervärde. Beroende på produktkategori är oftast så även fallet, åtminstone till en given brytpunkt. Kollar vi exempelvis datorhårdvara brukar det stämma rätt bra många gånger; det brukar vara mer bling, funktioner och (mer) material av högre kvalité.

Även kläder är ett praktexempel, där man får ett plagg av märkbart bättre kvalité om man spenderar lite mer än 30 kronor på en Lager 157-tischa. Sedan finns det alltid utstickarna, där man får betala mer för bara ett specifikt märke eller där prissättningen inte har någon korrelation till kvalitén av produkten. Men jag skulle påstå att i flertal av fallen lyder "man får vad man betalar för".

När vi pratar spel specifikt blir det genast mer klurigt; Vad är kvalité i spel?
Är det hur roligt ett spel är? Hur mycket som finns i spelet? Grafik och ljuddesign?
Och vad är en rimlig prissättning i förlängning?

Här blir det genast lite mer luddigt att försöka applicera någon form av mall, detta då det är väldigt många subjektiva parametrar att ta hänsyn till. Det blir en fråga för debatt i varje spels fall skulle jag hävda.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Det kommer hela tiden för många spel. Bara nu i slutet på månaden blir det Grounded+Sea of Thieves (inte jätte nytt men för mig)Stellar Blade Mer Helldivers 2 och mer för mig. Behöver verkligen inte alla dom här spelen på en gång men bara för att dom är så billiga så blir det rätt många. Spel kan gärna kosta mer och betyda mer i framtiden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

jo om det är skitspel och inte går att lämna tillbaka.

Jo men man får ju göra sin del och göra lite research innan man köper, de flesta har nog klart för sig vad de gillar för spel och inte

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo men man får ju göra sin del och göra lite research innan man köper, de flesta har nog klart för sig vad de gillar för spel och inte

Ja det verkar inte så, väldigt många som gnäller på spel dom uppenbarligen köpt och inte var nöjda med.

Det släpps också så mycket spel idag så personligen ser jag ingen anledning att köpa allt dag 1, man får oftast den "sämsta" upplevelsen till det högsta priset då dessutom.
Bättre spela det man har och köpa på ev framtida REA


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det verkar inte så, väldigt många som gnäller på spel dom uppenbarligen köpt och inte var nöjda med.

Det släpps också så mycket spel idag så personligen ser jag ingen anledning att köpa allt dag 1, man får oftast den "sämsta" upplevelsen till det högsta priset då dessutom.
Bättre spela det man har och köpa på ev framtida REA

Ja funkar det för dig är det ju bästa. Jag gillar att spela det nya fräscha och släpper ofta spel mitt i för att spela annat, sen multiplayer lir vill man vara med i från dag 1

12
Skriv svar