Black Myth: Wukong skapar högt tryck i Kina efter Playstation 5

Robot
Black Myth: Wukong skapar högt tryck i Kina efter Playstation 5

Sonys konsol säljer slut på den kinesiska marknaden.

#Black-Myth-Wukong, #Game-Science

Inaktiv

Vad är det med detta spel och kineser?

Medlem

Ett bra spel men optimeringen är horribel.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av anon_1399:

"Spelet är inspirerat av den klassiska kinesiska romanen Journey to the West"

Medlem

Kan mycket väl vara goty för mig. Riktigt snyggt, roligt, bra design på boss / bossfightar och en rätt så outforskad mytologi för mig.
minus är osynliga väggar och optimeringen

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Sony kanske borde satsa på fler spel som tilltalar kineser med andra ord.
Själv har jag mycket trevligt när jag spelar apa och slår på ondingar så inte mig emot!

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag undrar detsamma. Väldigt märkligt beteende enligt mig, men det är möjligt att kineser är patriotiska på ett sätt som jag inte är medveten om. Är de så pass intresserade av spel i den här genren finns det ju spel som enligt den stora massan är betydligt bättre men som inte verkar ha sålt tillnärmelsevis lika mycket. Rör det sig måhända om marknadsföring eller prissättning på den lokala marknaden som man inte märker av på andra sidan världen?

För mig är det ungefär som att förkasta Microsoft Flight Simulator 2024 för att det är en begränsad upplevelse men samtidigt lovprisa "The Nils Holgersson Experience" som låter en ratta runt en gås i Skåne och titta på landmärken. Tycker allt att något känns skumt med det här spelet och dess försäljningssiffror i Kina.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

”Resan till väst” eller ”Färden till Västern” och Kina är lite som…
- Nordisk folktro och skandinavier…
- Mumin och Finland…
- Ronja Rövardotter och Sverige?

Ett inhemskt storverk.
Den svenska översättningen av romanen heter "Färden till västern" eller "Kung Markatta".
Med västern syftar man på centralasien och/eller indien.

Bonuspoäng:
Det är ett inhemskt storspel på det.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Journey of the West är ett stort kulturfenomen i Kina. En 500 år gammal bok, men alla kinesiska barn har låtsats vara Monkey King när dom växer upp. Här växer vi upp med Spindelmannen, när ett bra spindelmannenspel dök upp för några år sedan så blev det en enorm succé. Det här är inte mer annorlunda än så.

Medlem

Blir att skaffa framöver

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Spelet set roligt ut men företaget bakom det är hemska. blir ett köpa om man hitter det in nån rea korg nångång

signatur

DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister

Inaktiv
Skrivet av nils45:

"Spelet är inspirerat av den klassiska kinesiska romanen Journey to the West"

Skrivet av Hanzo:

”Resan till väst” eller ”Färden till Västern” och Kina är lite som…
- Nordisk folktro och skandinavier…
- Mumin och Finland…
- Ronja Rövardotter och Sverige?

Ett inhemskt storverk.
Den svenska översättningen av romanen heter "Färden till västern" eller "Kung Markatta".
Med västern syftar man på centralasien och/eller indien.

Bonuspoäng:
Det är ett inhemskt storspel på det.

Skrivet av Kazutoyo:

Journey of the West är ett stort kulturfenomen i Kina. En 500 år gammal bok, men alla kinesiska barn har låtsats vara Monkey King när dom växer upp. Här växer vi upp med Spindelmannen, när ett bra spindelmannenspel dök upp för några år sedan så blev det en enorm succé. Det här är inte mer annorlunda än så.

Ok då förstår jag, misstänkte att det var nå sånt.
Tack för upplysningen.

Medlem

Miss av Microsoft att envisas med Series S-potatisen och inte stå redo med konsoler mitt i lanseringshysterin.

Medlem

Tycker det är roligt att spelet har ett så högt antal spelare, så att när det sjunker till ca: 300.000 så tycker man det är lite. Men även det är ganska högt för ett spel.

Medlem

Nästa assassins creed kommer säkert ha med apor att göra nu bar för det...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dom har ju en tvättäkta samuraj nu. Alla PS5:or kommer sälja slut i Japan när det släpps.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dear Developers,

We Need More Apes

Sincerely,
President, Ubisoft Entertainment

(41:47-42:05)

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Dom har ju en tvättäkta samuraj nu. Alla PS5:or kommer sälja slut i Japan när det släpps.

Nja, PS5an har ju redan samurajspel som Rise of the Rōnin och Ghost of Tsushima. Ytterligare ett spel kommer inte göra så stor skillnad, tror jag iaf.

Det spel som har bäst chans att sälja PS5or i Japan är väl om kommande Dragon Quest XII: The Flames of Fate är PS5-exklusivt.

Medlem

Solklart köp när problemen på PC är åtgärdade.

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Spelet set roligt ut men företaget bakom det är hemska. blir ett köpa om man hitter det in nån rea korg nångång

Om du tänker på IGN artikeln som anklagar att de är "hemska" mot kvinnor har det redan motbevisats för att de översatte det kinesiska texten fel. Du kan med gott samvete köpa spelet om du vill.

Jag tänker dock skippa då företaget är kopplat till CCP.

signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Om du tänker på IGN artikeln som anklagar att de är "hemska" mot kvinnor har det redan motbevisats för att de översatte det kinesiska texten fel. Du kan med gott samvete köpa spelet om du vill.

att det är kopplat till CCP är inte mycket bättre. blir inte ett köp

signatur

Skärmdumpsmästare
Skrivet av Kazutoyo:

Sen verkar det hjälpa att det är ett bra spel också.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Hogwarts Legacy all over again på detta spel. Där avdankade orelevanta speljournalister försöker smutskasta det med lack of diversity och bla bla. Blev ett köp av mig, grymt bra spel. Invisible walls är det jag stör mig mest på i spelet.

phi
Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Vet du vad Riot, Epic Games, Paradox, Grinding Gear Games, FromSoftware och Ubisoft för att nämna några utvecklare har gemensamt? De ägs delvis eller helt av Tencent som i sin tur ägs av CCP.

Medlem
Skrivet av phi:

Vet du vad Riot, Epic Games, Paradox, Grinding Gear Games, FromSoftware och Ubisoft för att nämna några utvecklare har gemensamt? De ägs delvis eller helt av Tencent som i sin tur ägs av CCP.

fast skillanden där är ju att dom företagen inte är kinesiska och kan inte kontrolleras av CCP lika lätt

signatur

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag undrar detsamma. Väldigt märkligt beteende enligt mig, men det är möjligt att kineser är patriotiska på ett sätt som jag inte är medveten om. Är de så pass intresserade av spel i den här genren finns det ju spel som enligt den stora massan är betydligt bättre men som inte verkar ha sålt tillnärmelsevis lika mycket. Rör det sig måhända om marknadsföring eller prissättning på den lokala marknaden som man inte märker av på andra sidan världen?

För mig är det ungefär som att förkasta Microsoft Flight Simulator 2024 för att det är en begränsad upplevelse men samtidigt lovprisa "The Nils Holgersson Experience" som låter en ratta runt en gås i Skåne och titta på landmärken. Tycker allt att något känns skumt med det här spelet och dess försäljningssiffror i Kina.

Kinesiska är väl det vanligaste språket på Steam nuförtiden om jag inte minns fel och kineserna står ändå för närmare en femtedel av jordens befolkning så jag tycker inte att det är så konstigt ändå.
Ett spel i den här skalan som bygger på kinesisk mytologi har vi väl aldrig tidigare sett så givetvis kommer det att tilltala en stor grupp människor både i och utanför landet på ett sätt som vi sekulära västerlänningar, som förkastat det mesta vad andlighet och tradition heter, kanske inte kan förstå eller relatera till. (OBS! På gott och ont )

Har själv haft ögonen på spelet sedan jag först såg det visas upp för några år sedan och det är ändå en titel det tisslats och tasslats om länge nu för att det redan från starten såg annorlunda och unikt ut.
Vill t.o.m. minnas att många ifrågasatte det lite på samma sätt som The Day Before när det först visades upp - okänd utvecklare, såg "för bra ut för att vara sant" etc. Så hypen har absolut funnits där även i väst och förstärks nog nu när spelet fått så fin kritik.

Medlem

Först och främst, för att vara lite ontopic på tråden: Kul för Game Science! Ska bli intressant att pröva när det väl släpps till Xbox! Har sett smått av spelet och jag gillar det jag ser!

Skrivet av Earthscum:

Skrivet av lolipopapa1:

Skrivet av phi:

Försökte gå igenom djungeln och räta ut lite och herrejävlar det var inte kul och skapligt förvirrande, men:

CCP äger inte TenCent, dom äger 1% aktier i företaget, något som kallas för "Golden shares" - källa

Angående Fromsoftware: Sixjoy Hong Kong, ett dotterföretag till Tencent äger 16.3% av företaget. -källa

Tencent äger 5% av Gamescience(utvecklarna av Wukong dvs) så att säga att dom har CCP kopplingar är långsökt. - källa

Orkar inte kolla upp hur mycket dom äger av Riot, Paradox etcetc, ni är välkommna att kolla upp det. Sen vet jag inte heller hur mycket makt Tencent eller ens CCP kan utöva med dessa små procent dom äger, men det är säkerligen en hel del, tyvär(i den inhemska marknaden dårå).

Kina är ett jävla clusterfuck och helt ärligt talat tror jag(har inget underlägg, bara gissar) att Game Science bara täcker sin röv och försöker spela enligt landets regler utan att trampa någon på tårna då om man gör det verkar ha ödesdigra konsekvenser och dom vill bara få göra spel och bjuda världen på underhållning.

Läste även någon random tråd(så en rejäl skopa salt bör användas) om att Tencent mobbar ut företag som inte tillåter, inom Kina, att dom får köpa en del av kakan genom att göra dåliga kopior på spelen och manipulerar marknaden och sociala medier för att konkurrera ut dom som då vägrat sälja till dom så kan tänka mig, ifall detta är sant överhuvudtaget, att Game Science bara lät dom göra det för att inte råka ut för samma skit.

En annan sak jag lägger till för skojs skull: "DUBAI, United Arab Emirates (AP) — A Saudi sovereign wealth fund now holds 8.26% of the stock in the video game maker Nintendo" - källa

Ska alla ni goda, moraliska supermänniskor nu sluta köpa Nintendo prylar också? Stort tvek på det.

Slutligen,

Man orkar inte med eran(och vad som känns som halva internets) moralpanik som "cherry pickas" fram konstant för att framstå som goda individer som minsann visar hur man bör bete sig även fast ni såklart har egna "skelett" i garderoben för ni garanterat äger prylar gjorda i Kina eller ifrån länder där arbetsstandarden kan liknas vid slaveri eller använder barnarbete.

Ska vi vara moraliskt korrekta så bör vi inte handla en endaste jävla pinal överhuvudtaget från omvärlden och det kommer såklart inte hända.

Sluta godhetssignalera på internet, för ni är alla fulla av skit.

signatur

Panem et circenses

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Skrivet av lolipopapa1:

Alla företag i Kina är kopplade till CCP på ett eller annat sätt. Ni kan likaväl bojkotta allt "Made in China" om ni ska vara konsekventa.

Medlem

jag kan hålla med om att moraliserandet kring kinesiska spel i stort kan te sig lite larvigt ibland, men det här:

Skrivet av Zensu:

ni såklart har egna "skelett" i garderoben för ni garanterat äger prylar gjorda i Kina eller ifrån länder där arbetsstandarden kan liknas vid slaveri eller använder barnarbete.

Ska vi vara moraliskt korrekta så bör vi inte handla en endaste jävla pinal överhuvudtaget från omvärlden och det kommer såklart inte hända.

är ju ännu larvigare. var och en gör väl så mycket eller så lite man kan, efter sin förmåga. bara för att man inte gör ALLT betyder ju inte det att man inte borde göra något alls. jag gillar inte dåligt djurhållning eller köttindustrin, så jag har inte ätit något kött på 20+ år. däremot äter jag fisk. ojdå. är jag hycklare nu? jag tycker inte det. jag gör lite, men inte allt.

det här "ameh hur kan du kritisera totalitära regimer när du äger nike skor??" är så jävla barnsligt.

Medlem

https://www.svt.se/kultur/kinesiska-storspelet-kommer-med-kri...

varför skulle de skicka med en sån här lista om de är fristående från staten?

123
Skriv svar