Ken Kutaragi: "Ingen på Sony trodde på första Playstation"

Robot
Ken Kutaragi: "Ingen på Sony trodde på första Playstation"

Men den blev ju lite av en framgångssaga.

#Ken-kutaragi, #Sony

Medlem

Ja, den gick ju rätt så bra Jag kanske inte hade spelat om det inte blev så att jag skickade efter en Playstation tillsammans med Spyro the Dragon från Ellos i slutet av 1998.

It's not a lake, it's an ocean

Jag kan förstå att det fanns en viss skepsis. Vem skulle kunna rubba Sega och Nintendo? Sony gjorde så mycket rätt med den första PlayStation, och de kunde utnyttja konkurrenternas arrogans.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Jag kan förstå att det fanns en viss skepsis. Vem skulle kunna rubba Sega och Nintendo? Sony gjorde så mycket rätt med den första PlayStation, och de kunde utnyttja konkurrenternas arrogans.

Precis! Det är lätt att tycka saker i efterhand, men jag kan förstå att alla inte var helt övertygade innan släpp. Gott om andra företag misslyckades ju, innan Sony.

Påminner mig lite om GTA 3. När jag hörde talas om att det skulle bli 3D var jag tvärsäker på att det inte kommer funka, tekniken är inte där än. Det kommer bli en halvmesyr likt t ex Worms som också försökte sig på 3D. Man kan ju lugnt säga att man hade fel där. 😅😂

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Precis! Det är lätt att tycka saker i efterhand, men jag kan förstå att alla inte var helt övertygade innan släpp. Gott om andra företag misslyckades ju, innan Sony.

Påminner mig lite om GTA 3. När jag hörde talas om att det skulle bli 3D var jag tvärsäker på att det inte kommer funka, tekniken är inte där än. Det kommer bli en halvmesyr likt t ex Worms som också försökte sig på 3D. Man kan ju lugnt säga att man hade fel där. 😅😂

Haha, jag kommer ihåg att jag tänkte exakt samma sak när man läste rykten om att nästa GTA skulle bli 3D i olika speltidningar och inte ens fått se bilder på det än. "Hur ska det här bli, kommer ju inte vara GTA längre."

Avstängd

Även när man kollar tillbaka på det verkar det omöjligt att de lyckades. Nu är de herren på täppan.

Undrar hur möjligeten ser ut idag att lansera något nytt. Vi säger t. ex. att Xbox lägger ner sina konsoler, vilket det finns risk för pga dålig försäljning, och någon bestämmer sig för att utmana Playstation (kanske Sega!? 🙂), för nu är det väl samma femma att det verkar helt otänkbart, i det här universumet. Men vem vet?

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Även när man kollar tillbaka på det verkar det ju helt omöjligt att de lyckades. Nu är de herren på täppan.

Undrar hur möjligeten ser ut idag att lansera något nytt. Vi säger t. ex. att Xbox lägger ner sina konsoler, vilket det finns risk för pga dålig försäljning, och någon bestämmer sig för att utmana Playstation (kanske Sega!? 🙂), för nu är det väl samma femma att det verkar totalt omöjligt, i det här universumet. Men vem vet?

Det skulle kanske vara om någon kom ut med en konsol som inte var så dyr och kanske mer fokuserade på indie spel eller nått.
Kanske hade de iaf kunnat haft en marknad och leva på men det är nog inte lätt att rucka på giganterna längre dvs Sony och Nintendo.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Aldrig hört talas om.

Medlem
Jaha?

Så varför satsade man på den ändå? Ganska meningslös "artikel".

signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Var inte Playstationprojektet till en början ett samarbete mellan Nintendo och Sony för att ta fram en ny Nintendokonsol med skivläsare? Sen sket det sig på nåt vis och Sony gick sin egna väg och skapade en helt egen maskin.

Medlem
Skrivet av addman:

Var inte Playstationprojektet till en början ett samarbete mellan Nintendo och Sony för att ta fram en ny Nintendokonsol med skivläsare? Sen sket det sig på nåt vis och Sony gick sin egna väg och skapade en helt egen maskin.

Nintendo PlayStation

Avstängd
Skrivet av SunShine:

Det skulle kanske vara om någon kom ut med en konsol som inte var så dyr och kanske mer fokuserade på indie spel eller nått.
Kanske hade de iaf kunnat haft en marknad och leva på men det är nog inte lätt att rucka på giganterna längre dvs Sony och Nintendo.

Vilket sammanträffande att du citerade. Läste nyss din tråd om husdjur och blev nästan tårögd. Världen är liten höll jag på säga.

Menar ju det om konsolmarknaden, men eftersom som ingen trodde på det då, kanske det betyder att det är så att ingenting är omöjligt nu heller, tänker jag.

Medlem

Gick det bara utför för Sony efter att han tvingades lämna.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ruffles:

Precis så. Allt handlade ju om Nintendo vs. Sega. Nintendon't, etc. Nintendo hade förmodligen hybris och trodde deras position var ohotad. Sega kämpade ju efter Mega Drive, men gud vad jag önskat att deras Dreamcast fått ett bättre öde... Nåja, lite off topic.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Vilket sammanträffande att du citerade. Läste nyss din tråd om husdjur och blev nästan tårögd. Världen är liten höll jag på säga.

Menar ju det om konsolmarknaden, men eftersom som ingen trodde på det då, kanske det betyder att det är så att ingenting är omöjligt nu heller, tänker jag.

Världen är liten och FZ är sveriges mysigaste lilla community

Ja det var tufft där och saknar henne än trots det närmare sig ett år sen snart. Hon kommer alltid ha en plats i mitt hjärta så länge jag lever men glädjs åt att den tråden blev lite av ett tillhåll för andra att skriva av sig och dela med sig av sina tankar och funderingar. Man är sällan ensam i att gå igenom tuffa perioder i livet.

Nej en får se så klart men jag tror det är svårt att direkt utmana Nintendo och Sony rakt på.. om du inte likt MS kommer med ett sjuhelsickes kapital.. och även det är inga garantier som vi ser. MS har det väldigt tufft på just konsolmarknanden.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Även när man kollar tillbaka på det verkar det omöjligt att de lyckades. Nu är de herren på täppan.

Undrar hur möjligeten ser ut idag att lansera något nytt. Vi säger t. ex. att Xbox lägger ner sina konsoler, vilket det finns risk för pga dålig försäljning, och någon bestämmer sig för att utmana Playstation (kanske Sega!? 🙂), för nu är det väl samma femma att det verkar helt otänkbart, i det här universumet. Men vem vet?

Om vi ska vara lite petiga så är det Nintendo som är ganska klar herre på täppan😁

Avstängd
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Precis så. Allt handlade ju om Nintendo vs. Sega. Nintendon't, etc. Nintendo hade förmodligen hybris och trodde deras position var ohotad. Sega kämpade ju efter Mega Drive, men gud vad jag önskat att deras Dreamcast fått ett bättre öde... Nåja, lite off topic.

Relax. Nintendon't do it.

Skrivet av marsipanbröd:

Sega har varken de ekonomiska musklerna eller storleken för det, men det skulle kanske gå om de partner up med ett annat företag bra på hårdvara som t ex Samsung eller något kinesiskt tech företag. Men samarbete med Korea/Kina vore osannolikt. Matsushita/Panasonic har ju varit i gaming-svängen tidigare, kanske dem?! Sega kan ju i alla fall erbjuda ett känt namn, Sonic och ett antal bra IP:n.

Medlem

För att inte tro på den så satsade Sony ändå ganska så hårt på den. Dom köpte ju tex Psygnosis som då troligtvis var den största spelutvecklaren i Europa, bara för att ha spel som Wipeout och Destruction Derby när PS1an släpptes.

Avstängd
Skrivet av Tryffel5:

Om vi ska vara lite petiga så är det Nintendo som är ganska klar herre på täppan😁

Nja, hade de gjort en *normal* konsol hade de säkert varit det! Fast det beror väl på hur man definierar och jämför.

Nu vill de ju hålla sig på en låg prislapp, fast jag undrar om det hade varit ett så stort problem för dem att slänga på ett par tusenlappar. Jag menar är det verkligen en så stor faktor. De ligger ju på samma pris som en budgettelefon/surfplatta och var och varannan går ju omkring med telefoner värda över 10.000 nu. Målet för Nintendo är typ kring 4000, så ett step up till 6000 känns inte som en stor issue i det kontextet.

Det kanske är något jag missar, som jag inte begriper. I min värld så känns det som att en konsol man kan spela Mario och Zelda på (i 4K etc.), plus alla andra icke-exklusiva spel som släpps till de andra konsolerna, skulle sälja som smör.

Skrivet av marsipanbröd:

Nja, hade de gjort en *normal* konsol hade de säkert varit det! Fast det beror väl på hur man definierar och jämför.

Nu vill de ju hålla sig på en låg prislapp, fast jag undrar om det hade varit ett så stort problem för dem att slänga på ett par tusenlappar. Jag menar är det verkligen en så stor faktor. De ligger ju på samma pris som en budgettelefon/surfplatta och var och varannan går ju omkring med telefoner värda över 10.000 nu. Målet för Nintendo är typ kring 4000, så ett step up till 6000 känns inte som en stor issue i det kontextet.

Det kanske är något jag missar, som jag inte begriper. I min värld så känns det som att en konsol man kan spela Mario och Zelda på (i 4K etc.), plus alla andra icke-exklusiva spel som släpps till de andra konsolerna, skulle sälja som smör.

Antar att hen syftar på marknadsandelar och, jo, ur det perspektivet är Nintendo ganska överlägset herre på täppan.

1
Skriv svar