Ska bygga ny/uppgradera datorn.
Det är dags för mig att bygga en ny dator. Min börjar bli lite trött
Den äldsta delen i nuvarande är 13 år gammal!! Från en dator jag byggde inför Battlefield 3.
Grejen är att jag är student och på limiterad budget, så jag har en regel att allt jag köper måste vara till nedsatt pris. Ska även inte kompromissa allt för mycket, hur det nu ska gå.
Köp 1: Från förra megaklick hos inet.
Moderkort: Gigabyte B650 | 999 kr | Ordinariepris: 1 890 kr
Ram; 32gb ddr5 6000 cl30 | 899 kr | Ordinariepris: 1 488 kr
CPU: AM5 9600x | 2 499 kr | Ordinariepris: 3 189 kr
De har legat och dammat en stund för att jag inte har vågat installera dessa, just pga 13 år gamla PSUN, hur länge kan man lita på en??
Köp 2(beställd) nu under blackweekmonthfridaygrej Från netonnet.
PSU: Corsair RM750e 750W ATX 3.0 | 999kr | Ordinariepris: 1 488:-
När jag får hem denna vågar jag iaf installera komponenterna.
Framtidsutsikter.
GPU. Antingen en 4070TS eller 4080S nu under blackfriday. Å andra sidan har jag levt med 2080 i 6år, visst orkar jag vänta några månader till för 50serien? Det bör ge mer prestanda/peng.
Tanke 2. Ska jag passa på att köpa ett nytt chassi eller köra på den gamla?
Nytt chassi gör att allt känns nytt, men samtidigt känns det som en onödig kostnad. Fast det kanske blir lättare att sälja de gamla komponenterna i andra hand ifall allt sitter komplett i ett chassi? Nätagget vågar jag inte sälja vidare
Totalt ligger jag vilket fall på 5396kr just nu och den stora pusselbiten som fattas är ju ett nytt GPU för att uppgraderingen ska märkas av.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Beror på vad du vill ha ifrån datorn. Är det online spel som Cs2 eller Cod som gäller eller Elden Ring, Stalker 2. Ett 2080 kommer du långt på. Särskilt om du haft 13 år gammal processor så har du nog haft en flaskhals.
Har ett 4080 Super upp från ett 2070. Ärligt talat har jag inte känt all extra gpu kraft varit nödvändig. Spelat mestadels WoW classic, Diablo 2 och Stardew. Tanken var att spela God of war wtc. Men det har liksom aldrig blivit av.
Beror på vad du vill ha ifrån datorn. Är det online spel som Cs2 eller Cod som gäller eller Elden Ring, Stalker 2. Ett 2080 kommer du långt på. Särskilt om du haft 13 år gammal processor så har du nog haft en flaskhals.
Har ett 4080 Super upp från ett 2070. Ärligt talat har jag inte känt all extra gpu kraft varit nödvändig. Spelat mestadels WoW classic, Diablo 2 och Stardew. Tanken var att spela God of war wtc. Men det har liksom aldrig blivit av.
Aah nej nättagget är 13 år gammalt! (Nu är det bytt). Cpu från 2019(också bytt)
Jag tror det är 2080 som flaskar just nu, särskilt i stalker 2 som är det senaste jag testat. Jag är mer för maffiga AAAspel
Men förstår ifall du håller dig till de äldre och lättare spelen att uppgraderingen inte märks av. Jag kör på 3440x1440 och det drar en del grafikminne samt resurs
🎮 PS5 || LG 55" CX
Att bygga dator utan motgångar? Aldrig.
Motgång 1
Efter att ha satt i nytt moderkort, processor, ram och nätagg så skulle jag starta datorn för första gången. Händer det något? Nej, fläktar börjar snurra men annars ingenting, inte en enda signal till skärmen. Moderkortet har inte någon typ av led för att indikiera vad som skulle vara fel heller.
Kliar på huvudet och fattar ingenting.
Försöker läsa runt. Till sist hitta jag felet. PROCESSORN är för nytt för moderkortet, jag måste uppdatera BIOS. Tacka designers att den hade en automatiskt funktion att uppdatera bios genom usb och knapp på moderkortet, annars hade jag varit körd.
Efter att ha uppdaterat bios får jag signal och kan komma in i bios.
Motgång 2
MINA Hårddiskar kan inte användas, jag kan inte boota till gamla windows för att de använder en gammal legacy schema? något. Aktiverar jag att tillåta legacy händer ingenting och jag måste reseta bios med en jäkla skruvmejsel.
Så jag måste springa och köpa en usb-sticka och fixa windows 11.
När det är fixat får jag starta installationen från en usb. MEN, Får jag använda mina hårddiskar för att installera nytt windows? NEJ, fortfarande för att de använder sig av nå gammalt format. Tacka windows att det går att få fram CMD under installation och lista alla disks, och convert till nya formatet som heter gpt eller något. Nu gick det att installera windows.
🎮 PS5 || LG 55" CX
Det slutade med ett RTX 4070 Ti super på deal från Inet.
En snabb check så har jag lyckats göra en prestandaökning på över 100% efter min uppgradering!
Total uppgraderingskostnat ~14500
Sålde de gamla för 3000
Så -11500 för stackars student.... oled nästa? 😅
🎮 PS5 || LG 55" CX
Schysst! Det är problemet när man väl börjar uppgradera att man tänker "en till uppgradering"
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler