Digital Foundry backar upp rykten om en bärbar Playstation

Robot
Digital Foundry backar upp rykten om en bärbar Playstation

Säger sig ha fått liknande info från olika källor i år.

#Bärbart

NuZ
Testpilot

Intressant! Älskar bärbart! Hoppas både grönt och blått tar efter de röda i detta

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Detta är drömmen för mig som bor i ett 1-tv-hem!

Inaktiv
Skrivet av NuZ:

Intressant! Älskar bärbart! Hoppas både grönt och blått tar efter de röda i detta

Till viss del.
På PC sidan är det inge problem
Dom bärbara är som vilka datorer som helst, klarar dom inte ett spel pga prestandakraven gör det inget. Vänta på bättre hårdvara typ.

Det ev bekymret på konsolsidan kan vara att spelen måste fungera bärbart standalone vilket gör att det stationära blir lidande

Medlem

Låter B, kommer den inte funka sämre än en vanlig PS och måste då spelen precis som med Xbox funka på alla system? För inte hade väl sony tänkt göra som nintendo (tidigare då), att ha egna spel för en bärbar eller jag kanske missförstår?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Låter B, kommer den inte funka sämre än en vanlig PS och måste då spelen precis som med Xbox funka på alla system? För inte hade väl sony tänkt göra som nintendo (tidigare då), att ha egna spel för en bärbar eller jag kanske missförstår?

Nej, för att det ska bli framgång tror jag det måste bli precis så, att spelen fungerar både börbart och stationärt.
Men som jag skrev kan det bli "problem" om alla spel måste fungera även bärbart standalone utan att streama.

Om det införa nästa gen så gissar jag att "PS6" blir ingen större förböttring, däremot kommer su kunna klra bärbart.
Med det förvånar endå inte.
Dyra spelproduktioner bör sig inte längre.
Finns ingen "casual marknad" som bör uppkostnaderna
Alla stora spelhusen kommer koncentrera sig på spel som är billigare att utveckla och många kan spela "vart som helst".
Det är vad Playstation garderar för.

Medlem

Känns nästan som vi hamnar på rätt tidslinje igen om vi får en bärbar playstation!

Medlem

Kommer dom behandla den som Vita där Sony själva inte supportar sin konsol i huvud taget och litade helt och hållet på tredje part, vist det kom något första part spel men de går att räkna på en hand.

Litar inte på att Sony kommer sköta det bra igen.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Nej, för att det ska bli framgång tror jag det måste bli precis så, att spelen fungerar både börbart och stationärt.
Men som jag skrev kan det bli "problem" om alla spel måste fungera även bärbart standalone utan att streama.

Om det införa nästa gen så gissar jag att "PS6" blir ingen större förböttring, däremot kommer su kunna klra bärbart.
Alla stora spelhusen kommer koncentrera sig på spel som är billigare att utveckla och många kan spela "vart som helst".

Det är väl klart man kan göra spel exklusivt till bärbart? Det är delvis andra krav, och når ut till en helt annan publik som annars skulle aldrig ha spelat spelen.
Kom ihåg att det fortfarande tar för dom stora AAA spelen cirka 5år från concept till guld att bli klart.
Den mellanting (glappet) som en psvita2 skulle uppfylla gör att denna process är inte alls lika krävande.

Vi behöver fler (bra) spel ute i marknaden och det ska vara bärbart

Inaktiv
Skrivet av Keima:

Det är väl klart man kan göra spel exklusivt till bärbart? Det är delvis andra krav, och når ut till en helt annan publik som annars skulle aldrig ha spelat spelen.
Kom ihåg att det fortfarande tar för dom stora AAA spelen cirka 5år från concept till guld att bli klart.
Den mellanting (glappet) som en psvita2 skulle uppfylla gör att denna process är inte alls lika krävande.

Vi behöver fler (bra) spel ute i marknaden och det ska vara bärbart

Ja men dessa "mellanspel" skulle inte Sony vilja ha exklusiva för en bärbar enhet.
Utan jag tror för att det ska bli framgång så måste det bli som Nintendo gjort.
Spelen fungerar både bärbart och stationärt.

Med det sagt, det kan bli problem om spel måste fungera bärbart.
Bäst skulle ju vara att det på PS plattformen är fritt att släppa spel som inte har krav att måsta fungera bärbart. Det får fungera så bra det går, i värsta fall inte alls.
Så som det är på PC med bla Steam deck mm.

Medlem

Älskar bärbart, friheten att spela när man kan/vill och vart man än är! Hoppas det kommer lite mer officiell info inom kort

signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag antar att du skrev på telefonen, för det var lite svårt att läsa.
Men ja, det stämmer nog. Känns som en dålig ide att gå tillbaka till egna spel för en bärbar, bättre att göra spelen anpassade för alla plattformar...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag antar att du skrev på telefonen, för det var lite svårt att läsa.
Men ja, det stämmer nog. Känns som en dålig ide att gå tillbaka till egna spel för en bärbar, bättre att göra spelen anpassade för alla plattformar...

Förstår inte varför det kan vara tvärtom att om man den dagen vill spela det bärbara spelet på stationärt då kan man göra det. Det enda jag kan tänka mig skulle inte fungera vore om det har en touchscreen

NuZ
Testpilot
Skrivet av Keima:

Förstår inte varför det kan vara tvärtom att om man den dagen vill spela det bärbara spelet på stationärt då kan man göra det. Det enda jag kan tänka mig skulle inte fungera vore om det har en touchscreen

Touch har vi testat i bärbart nu, nej tack (Kastar onda ögat på mobil, ds och wiiu)

Skulle älska om de fokuserar mer på gameplay och smidighet än stela mastodont grafikporr bara. Ja visst kan sånt också finnas men allt för ofta fokuserar de mer på grafik än själva spelet

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag tänker att om PS6 ger liknande grafik som spelen är idag, vilket duger så kan maskinen fokusera på att köra högre framerate. Då kan den bärbara konsolen köra spel i lägre upplösning och lägre framerate. Precis som med PC. Kanske spel fortsätter att komma till PS handheald, ps5 + ps5 pro och ps6 samtidigt då det helt enkelt ger mer prestanda med den senaste och dyraste konsolen. Gissar även att Sony fortsätter släppa spel till PC.

Skrivet av Hipshot:

Känns som en dålig ide att gå tillbaka till egna spel för en bärbar, bättre att göra spelen anpassade för alla plattformar...

Med Nintendo Switch och Steam deck har jag insett att bara för att trippel A spel fungerar bärbart tycker jag inte att de passar alla gånger utan gör sig bättre på en stor skärm.

Enligt mig så gör sig bärbart spelande sig bäst då en handheald är designad tillsammans med spelen. Jag spelar mest indiespel eller äldre spel på min Steam deck då de går snabbt att komma in i och inte har en massa pytteliten text på skärmen.

Tetris är ett exempel perfekt för handhållet men nu finns ju de flesta såna där snabbspel på mobiltelefon.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Jag tänker att om PS6 ger liknande grafik som spelen är idag, vilket duger så kan maskinen fokusera på att köra högre framerate. Då kan den bärbara konsolen köra spel i lägre upplösning och lägre framerate. Precis som med PC. Kanske spel fortsätter att komma till PS handheald, ps5 + ps5 pro och ps6 samtidigt då det helt enkelt ger mer prestanda med den senaste och dyraste konsolen. Gissar även att Sony fortsätter släppa spel till PC.

Med Nintendo Switch och Steam deck har jag insett att bara för att trippel A spel fungerar bärbart tycker jag inte att de passar alla gånger utan gör sig bättre på en stor skärm.

Enligt mig så gör sig bärbart spelande sig bäst då en handheald är designad tillsammans med spelen. Jag spelar mest indiespel eller äldre spel på min Steam deck då de går snabbt att komma in i och inte har en massa pytteliten text på skärmen.

Tetris är ett exempel perfekt för handhållet men nu finns ju de flesta såna där snabbspel på mobiltelefon.

Japp det är säkert så det kommer bli.

Ang spel håller jag med, spelar också mer en viss typ av spel på Steam deck.
Men med det sagt.
Spelade hela Spiderman Remastered på Steam deck och det fungerade hur bra som helst.
Även kört Days Gobe myclet på steam deck.
Det såg dock inte lika bra eller flöt lika fint som Spiderman remastered men det gick.

Medlem

Om jag kan spela PS3 och Vita spel på den lokalt på hårdvaran kan det nog bli ett köp.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Om jag kan spela PS3 och Vita spel på den lokalt på hårdvaran kan det nog bli ett köp.

Vita spel borde ju fungera till viss del förutom de som har touchpadfunktionen på baksidan. Finns väl bara några fåtal som använde det. PS3 tror jag inte på.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar