Path of Exile II

Medlem
Skrivet av vandroya:

Har endast kört WASD hittils och håller med dig.
Att kunna flytta sig i valfri riktning från alla dödliga attacker oavsett var muspekaren är kommer jag inte byta bort!
Har kanske inte kollat ordentligt, men det skulle vara trevligt med en "force move" på tumknappen på musen när man behöver springa längre sträckor (och vila vänsterhanden lite).
Ser fram emot att få tag i skor med movement speed. Då känns allt säkert lite bättre.

Tycker det skulle vara bra med en hybridlösning eller toggle button så man kan byta mellan kontrollformer enkelt. Så man kan köra WASD i combat och Mouse movement när man ska springa långt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur känner folk kring att använda WASD jämfört med musen för att styra karaktären?

Min upplevelse är att WASD nog är det bästa valet. Till exempel, om man använder en sköld är det enklare att blockera attacker med WASD samtidigt som man ändrar riktning med musen.

Samtidigt känns det på något sätt lite "ohärligt" att gå långa sträckor med WASD. Jag vet inte vad det är, men områdena är så stora, och det känns segt att bara hålla inne "A" en lång stund för att ta sig någonstans. I strider däremot känns det bra, och det lilla jag har testat en bågskytt kändes det fantastiskt i striderna också.

Bra frågeställning! Kör som Mercenary och valde WASD. Känns riktigt bra i strider, men lite klumpigt när man navigerar runt på kartan. Får nästan musarm/kramp efter att ha kört igenom en karta. Har inte tänkt på det, men kan man lira med handkontroll? Borde kunna vara en gyllene mellanväg?

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Dex
Medlem
Skrivet av Anwest:

Bra frågeställning! Kör som Mercenary och valde WASD. Känns riktigt bra i strider, men lite klumpigt när man navigerar runt på kartan. Får nästan musarm/kramp efter att ha kört igenom en karta. Har inte tänkt på det, men kan man lira med handkontroll? Borde kunna vara en gyllene mellanväg?

Japp handkontroll fungerar jätte bra. Vissa spells kan vara lite störiga då man vill precisera vad dom ska landa, men det funkar. Vanliga "skjuta rakt fram spells" och andra är dock riktigt bra med kontroller. Har spelat med Ranger några timmar och Lightning Orb är lite störig med kontroller då man vill kunna sätta den på specifika ställen och sen skjuta med sina andra spells på Lightning Orb, men det kan vara lite utmanande ibland med kontroller, men förutom det funkar det riktigt bra.

Fragtjuv

Drog igång en stund igår med en mercenary men är inte bekväm med den klassen alls. Därför tänker jag testa en annan ikväll.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Klarade precis act 1. Lvl 17 med min mercenary nu. Gillar denna klassen väldigt mycket. Väldigt tillfredsställande att kötta med shotgun (armborst). Denna klassen känns som gjord för handkontroll. Har blivit någon granat/poison/shotgun build av det hela. Förmodligen inte alls optimalt men jag tar mig framåt iaf. Det är ändå kul att bara prova sig fram nu i början. Finner det inte särskilt roligt att kolla upp buildguider första man gör liksom. Tycker det förstör upptäckarglädjen. Inget illa emot dom som finner glädje i det såklart. Det är inte min grej bara.

Fragtjuv
Skrivet av Ro-Jaws:

Klarade precis act 1. Lvl 17 med min mercenary nu. Gillar denna klassen väldigt mycket. Väldigt tillfredsställande att kötta med shotgun (armborst). Denna klassen känns som gjord för handkontroll. Har blivit någon granat/poison/shotgun build av det hela. Förmodligen inte alls optimalt men jag tar mig framåt iaf. Det är ändå kul att bara prova sig fram nu i början. Finner det inte särskilt roligt att kolla upp buildguider första man gör liksom. Tycker det förstör upptäckarglädjen. Inget illa emot dom som finner glädje i det såklart. Det är inte min grej bara.

Kul att du gillar Mercenary! Jag upplever den som lite seg att komma igång med men när man får tag i granater så verkar den bli väldigt stark. Jag kommer inte att ta bort den men tänker starta en sorceress ikväll för att testa den också!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Dex:

Japp handkontroll fungerar jätte bra. Vissa spells kan vara lite störiga då man vill precisera vad dom ska landa, men det funkar. Vanliga "skjuta rakt fram spells" och andra är dock riktigt bra med kontroller. Har spelat med Ranger några timmar och Lightning Orb är lite störig med kontroller då man vill kunna sätta den på specifika ställen och sen skjuta med sina andra spells på Lightning Orb, men det kan vara lite utmanande ibland med kontroller, men förutom det funkar det riktigt bra.

Tack för input! Körde Diablo IV på PS5 så det körde jag med handkontroll, men jag upplevde inte att det var lika minutiöst i kontrollerna som jag behöver ha i PoE 2. Ska testa jacka in handkontrollen och testa, men är lite orolig i och med att jag som du försöker lägga ut mina granater på specifika ställen i striderna.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ro-Jaws:

Är ungefär lika långt in med samma klass. Vem vill inte vara någon form av Robin Hood-imitatör?

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Är ungefär lika långt in med samma klass. Vem vill inte vara någon form av Robin Hood-imitatör?

BILD

Tänk om spelet alltid skulle se ut sådär och inte fyllas med massa störtlöjliga självlysande cosmetics där eld och magi-rök sprutar ur varje kroppsöppning.
Vilken dröm det hade varit.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Tänk om spelet alltid skulle se ut sådär och inte fyllas med massa störtlöjliga självlysande cosmetics där eld och magi-rök sprutar ur varje kroppsöppning.
Vilken dröm det hade varit.

Kidsen vill ha datorer med blinkande LED överallt. Likaså betalar man för cosmetics av den typ du beskrev Inget för mig.

Fragtjuv

Nu har jag spelat ungefär tio timmar med en Sorceress och jag gillar det jag ser men jag har stött på lite problem. Jag har inte spelat det första spelet och har faktiskt blivit lite överväldigad av skill tree-system fungerar och har svårt att förstå var jag ska börja. Jag upplever att min karaktär dör väldigt lätt. Nog för att jag gillar att det är svårt men jag blir one-shootad väldigt ofta av många fiender. Har ni några tips på hur jag kan tänka eller tips på hemsidor eller Youtube-kanaler där man kan få hjälp med sin build?

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Nu har jag spelat ungefär tio timmar med en Sorceress och jag gillar det jag ser men jag har stött på lite problem.

Jag spelar också sorceress (med handkontroll på PS5 vilket funkar toppen) och eftersom det är en glass cannon, dvs levererar förödande eldkraft men tål knappt någonting, så gäller det att hålla avstånd till fienden och använda dodge roll rätt ofta.

Lite fler tips för sorceress...

Om du skaffar minions så underlättar det väldigt mycket. De anfaller allt som kommer i vägen och de blir som en försvarsmur som tar hårdaste smällen. De är bra på att bromsa upp fienden medan din sorceress kan hålla sig en bit bakom och stå för bombardemanget med olika spells.

Du kan skaffa minions på olika sätt. Det finns till exempel sceptres som du kan hitta som loot här och där som ger dig ett par permanenta minions som inte kostar mana. När dessa minions dör så spawnar de automatiskt i närheten av din sorceress efter en stund.

Sceptres är enhandsstavar och går bra att kombinera med wand som också är enhandsstav. Sedan finns det även tvåhandsstavar (staff) men såna går inte att kombinera med sceptre, så där får man välja vilken variant man föredrar.

Ett tips är också att öka spirit eftersom det behövs för minions. Ju mer spirit, desto fler permanenta minions kan din sorceress ha. Det går att få extra spirit från magiska rustningar och stavar, mm.

Min sorceress har just nu wand+sceptre och totalt tre skeleton warriors samt en skeleton archer som alla är permanenta, och förutom det så går det att väcka upp döda när det behövs med en spell som heter Unearth, om det råkar finnas några döda i närheten.

Återuppväckta minions "lever" bara en kortare stund men de kan ändå påverka en hel del i grupp. Framför allt är de rätt bra på att bromsa upp fienden.

Om det är ett större slag med många döda runt omkring så kan jag väcka upp flera av dem på kort tid med Unearth och då kan jag ha uppemot ett dussin minions som blockerar fienden. Då får min sorceress tid att leverera kraftiga spells relativt ostört. Det är sällan någon fiende kommer i närheten då.

När det gäller armour, se till att allting har enbart energy shield. Om du kan öka total energy shield på din sorceress så underlättar det väldigt mycket och hon kommer att tåla en hel del smällar då oavsett om det är olika projektiler som träffar eller närkontakt med fienden.

Det finns en hel del annat en sorceress också kan göra men prova gärna taktiken med minions och se om du gillar det. Jag tycker det är ett bra och rätt enkelt sätt att hålla sin sorceress vid liv.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Nu har jag spelat ungefär tio timmar med en Sorceress och jag gillar det jag ser men jag har stött på lite problem. Jag har inte spelat det första spelet och har faktiskt blivit lite överväldigad av skill tree-system fungerar och har svårt att förstå var jag ska börja. Jag upplever att min karaktär dör väldigt lätt. Nog för att jag gillar att det är svårt men jag blir one-shootad väldigt ofta av många fiender. Har ni några tips på hur jag kan tänka eller tips på hemsidor eller Youtube-kanaler där man kan få hjälp med sin build?

Är sugen på att börja spela men är kass på denna typen av spel. Får man välja mellan olika svårighetsgrader?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Får man välja mellan olika svårighetsgrader?

Nej, inte direkt men du kan bygga på din build när du spelar genom att hitta eller köpa bättre rustning, osv och sedan utforska enbart områden som har lagom hög monster level (vilket syns på kartan).

Om du går till ett område som har högre monster level än vad din egen level är så blir det ganska svårt, men det är bara att vänta med såna områden tills man är redo och har skaffat tillräckligt hög level själv.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är sugen på att börja spela men är kass på denna typen av spel. Får man välja mellan olika svårighetsgrader?

Nej, men börja med en Huntress, hennes lightning arrow gör spelet relativt enkelt. Kolla en guide eller två på nätet.

Fragtjuv

Tack för tipsen!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av neocon:

Eller ranger + lightning arrows:

Opps, fel av mig, menade ranger.

Medlem

Dags för en ny klass

Kommer presenteras under en livestream 27 mars, och den 4 april uppdateras spelet med Huntress, och klassens primära vapen spears.

123
Skriv svar