Diablo 4 bjuder in till gratis julfirande i Sanctuary

Robot
Diablo 4 bjuder in till gratis julfirande i Sanctuary
Releasehästryttare
Medlem

Känns som detta spel lider av få antal spelare för tillfället då poe2 anlänt. Känns nästan lite som att Blizzard är desperata.
Nu har jag inte spelat nått av dem, så kan inte bedöma deras kvalité, så detta är bara rena gissningar.

Tack för tips, får ta o testa.

Medlem
Skrivet av Therant:

Känns som detta spel lider av få antal spelare för tillfället då poe2 anlänt. Känns nästan lite som att Blizzard är desperata.
Nu har jag inte spelat nått av dem, så kan inte bedöma deras kvalité, så detta är bara rena gissningar.

Nej nu när poe2 är släppt så finns det inte mycket som lockar med d4 då poe2 är bättre spel ur alla aspekter. D4 har väl dock en nich för folk som aldrig spelat ett arpg. Dock är poe2 betydligt mer lättillgängligt än föregångaren

Medlem
Skrivet av Pingelpongel:

Nej nu när poe2 är släppt så finns det inte mycket som lockar med d4 då poe2 är bättre spel ur alla aspekter. D4 har väl dock en nich för folk som aldrig spelat ett arpg. Dock är poe2 betydligt mer lättillgängligt än föregångaren

I see. Jag är faktiskt sugen att testa på poe2. Spelade aldrig första, hörde bara att det var invecklat att sätta sig in i så det skrämde bort mig.

Medlem
Skrivet av Pingelpongel:

Håller verkligen inte med, man kan faktiskt spela flera spel från den här genren och alla har någonting unikt att komma med. Förstår verkligen inte varför PoE communityn runtom i världen vill strypa alla andra liknande spel, var exakt likadant när Last Epoch eller Wolcen eller Grim Dawn släpptes.

Skrivet av Jonlissla:

Håller verkligen inte med, man kan faktiskt spela flera spel från den här genren och alla har någonting unikt att komma med. Förstår verkligen inte varför PoE communityn runtom i världen vill strypa alla andra liknande spel, var exakt likadant när Last Epoch eller Wolcen eller Grim Dawn släpptes.

Gillar POE, men är ganska trött på det elitistiska communityt.

Medlem

PoE2 har ju bättre tyngd och känsla (och är även nyhetens behag just nu, det går över).
Men fan, ibland gillar jag att stänga av hjärnan och bara plöja demoner, då är ju D4 kanon.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Inaktiv
Skrivet av Therant:

I see. Jag är faktiskt sugen att testa på poe2. Spelade aldrig första, hörde bara att det var invecklat att sätta sig in i så det skrämde bort mig.

Poe2 är inte invecklat alls faktiskt. Jag har historiskt sett kört FPS för dessa typen av spel är för krångliga med alla stats och prylar m.m. Men du får en enkel inkörning och lägger du bara en liten summa tid på att lära dig spelet så är det faktiskt väldigt "lätt".
Det går hur bra som helst och kopiera nån streamers build. Finns tonvis med tips och trix på youtube som gör spelupplevelsen så mycket enklare och roligare Tips från en gubbe med lite speltid!

Medlem
Skrivet av Therant:

Headshot!

och sen

”Diablo 4 bjuder in till gratis julfirande i Sanctuary”

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

POE2 har verkligen det mest jobbiga communityn som finns. Herrejäklar vad trött jag är på detta community

signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av Pingelpongel:

Fast det är ju inte släppt. Det är Early access där 3 av 6(?) akter finns med. När du klarat akt 3 så börjar du om på akt 1 med högre svårighetsgrad.

Har spelat igenom PoE2 och gillar det. Men jag tycker fortfarande att Grim Dawn är betydligt bättre. Gillar dual masteries klass systemet med constellation tree passives över PoE2s gems + passive tree. Det är även nice att inte behöva dodge rulla runt överallt.

Medlem

Har precis dragit igång med D4 med min sambo. Vi brukade lira D3 ihop och det var skoj att rusha igenom kampanjen och labba med nya klasser och skills. Inget jättedjup kanske för hard-core-spelare men ett skoj lir.

4:an känns så väldigt plottrigt med events överallt (som mest bara är "överlev 2 minuter mot waves av fiender" eller "förstör 5 saker och till slut en boss". Sen massa side quests som man tänker att man ska ta för att levla upp och bli lite OP inför huvudkampanjen men då tycker jag att kampanjen aldrig riktigt driver mig framåt, utan det är ju ändå bara att gå till markers på kartan, och sen tar ju aldrig side questsen slut då man inte är låst till ett begränsat antal i ett begränsat område utan här är ju allt öppet, så man fastnar i side quest-träsket för evigt, och sen visar det sig att alla monster ändå skalar upp med en själv så det där levlandet var helt meningslöst.

Vi har pratat om att vi måste tänka om och gå mer på main quests och skippa fluffet, och det är ju ändå trevligt att döda och loota och så men jag känner än så länge inte att jag har sugits in riktigt.

Medlem
Skrivet av Pingelpongel:

Inte om man läser steam forumet, väldigt många som inte tycker om POE2 pga svårighetsgraden bland annat.
Finns en hel del dåliga design beslut i POE2.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Inte om man läser steam forumet, väldigt många som inte tycker om POE2 pga svårighetsgraden bland annat.

Alla spel lider av ”dåliga” beslut från utvecklare. Det är upp till spelaren att se förbi dem och se styrkorna istället.

Problem uppstår enligt mig, när ett spel lider av fler dåliga beslut än bra, så att det inte motiverar att fortsätta med ett spel. Det värsta för mig är när ett spel inte är färdigt vid ett släpp, utan är fullt med buggar och design som skriker ofärdigt.
Är ett spel i EA så måste man ju förstå premissen och se förbi felen mer än vid ett ”färdigt” spel. Det är väl liksom hela poängen med EA, att få testa och vara med och påverka till det färdiga resultatet.

Medlem

Blir lite sugen på att köpa spelet när jag har sett POE2 streams. Har alltid gillat Diablo.

Medlem
Skrivet av Therant:

För mig som bara spelade PoE i några akter (för mycket annat, för lite tid) så kan jag säga att oron var obefogad. Skill-trädet är ju enormt såklart, men det var inga problem att navigera igenom något dugligt, och spelet var snarare för lätt i den nivån/akten jag låg på...hade någon sorc som typ raderade skärmen när fiender närmade sig Men kul var det, och jag kan varmt rekommendera det.

Medlem
Skrivet av Therant:

Spelet är över 1 år gammalt kom igen..

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vars expansion släpptes för inte allt för länge sedan.
Ta D3 som exempel, det sköt i höjden i antalet spelare med den expansion som mer eller mindre räddade det spelet från än tidig grav (även om inte exp2 någonsin blev av).

D4 lyckades inte ens hålla spelare nöjda i 2 månader och det tog närmare 8 innan de lyckades lösa det största problemet i spelet som folk var missnöjde med.

D4 var ett misstag som blivit bättre, PoE2 är ock just nu bättre på majoriteten av alla punkter men även det har förtillfället ganska viktiga saker de behöver se över innan 1.0 om det ska hålla i längden.

Medlem

Köpte nån ultimate edition av D4 vid release.
Har inte ens startat spelet 😂

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Therant:

Alla spel lider av ”dåliga” beslut från utvecklare. Det är upp till spelaren att se förbi dem och se styrkorna istället.

Problem uppstår enligt mig, när ett spel lider av fler dåliga beslut än bra, så att det inte motiverar att fortsätta med ett spel. Det värsta för mig är när ett spel inte är färdigt vid ett släpp, utan är fullt med buggar och design som skriker ofärdigt.
Är ett spel i EA så måste man ju förstå premissen och se förbi felen mer än vid ett ”färdigt” spel. Det är väl liksom hela poängen med EA, att få testa och vara med och påverka till det färdiga resultatet.

Att envisas med att använda ett utdaterat inventory system så att måste teleportera fram och tillbaka för att plocka all loot är bara korkat. Vet inte varför man ska förbi se dem, bättre att lyfta fram brister så att dom kan förbättra istället.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag fortsätter spela D4 tills PoE2 har nått full release, eller kanske om ca 4~6 månader. Tja, jag säger 'fortsätta spela' men jag kommer inte spela det innan nästa säsong börjar. :v

Medlem

Om man nu måste jämföra spel med varandra. Jag behöver inte månader med end game-innehåll som i PoE. Diabloserien finner jag helt klart mysigare och mer tilltalande ur sett ur story, estetik och atmosfär.

Med det sagt, god jul

Medlem

D4 BAD!

POE2 GOOD!

Medlem
Skrivet av superapan:

Om man nu måste jämföra spel med varandra. Jag behöver inte månader med end game-innehåll som i PoE. Diabloserien finner jag helt klart mysigare och mer tilltalande ur sett ur story, estetik och atmosfär.

Med det sagt, god jul

https://i.redd.it/isznmr0ip4761.jpg

En bild ifrån när Blizzard utvecklade som bäst. StarCraft, Diablo II, Diablo II: LoD

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vad ska jag komma igen med?

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Att envisas med att använda ett utdaterat inventory system så att måste teleportera fram och tillbaka för att plocka all loot är bara korkat. Vet inte varför man ska förbi se dem, bättre att lyfta fram brister så att dom kan förbättra istället.

Menar du poe2 så vet jag inte hur det ser ut, men med det sagt hade spelet varit färdigt hade det ju varit en poäng, nu är det inte så. Det befinner sig i EA så myket kan hända än. mycket som är dåligt kan bli bättre.

Medlem
Skrivet av Ender:

För mig som bara spelade PoE i några akter (för mycket annat, för lite tid) så kan jag säga att oron var obefogad. Skill-trädet är ju enormt såklart, men det var inga problem att navigera igenom något dugligt, och spelet var snarare för lätt i den nivån/akten jag låg på...hade någon sorc som typ raderade skärmen när fiender närmade sig Men kul var det, och jag kan varmt rekommendera det.

Coolt! Ska nog ge det en chans vad det lider. Många av mina vänner spelar det och tycker det smiskar D4 alla dagar i veckan. Har inte spelat det heller så kan inte yttra mig om det stämmer.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Det där är nog ganska individuellt.

För egen del så tycker jag D4 var för lätt från början. Sedan gick de och gjorde det ännu lättare där motståndet är i princip trivialt, i sin iver att försöka rädda kvar spelare efter sin kanske inte lysande launch. Loot sprutar överallt där Legendaries etc är trivialt. Spiritborn klassen från expansionen är så OP direkt ur lådan att ska du spela med andra så är du i princip inte välkommen om du inte kör spiritborn, för det drar ned effektiviteten för alla andra.

D4 hade alla chanser att bli bra. De hade facit från flera ARPGs som PoE, Titan Quest, Grim Dawn samt många andra men inte minst sitt eget Diablo 2. Alla ingredienser fanns där för att göra ett lysande ARPG. Men förmodligen hade man för många kockar som rörde om i soppan så det blev en osmaklig röra istället.

PoE2 är inte heller det perfekt. Det är lite för mycket soulsborn mekanik där folk skall rulla runt konstant för att inte bli oneshottade av elites eller bossar. Man kan göra ett spel utmanande utan att behöva ha det så. Man har inte lärt sig sedan PoE1 att Loot Filter inbyggt i spelet kan vara en bra ide och inte förlita sig på att folk skall använda tredje parts program brukar vara upskattat, speciellt av de som lirar på konsol. Någon plan på ett lootfilter i spelet verkar det inte heller vara tal om.

Så finns mycket som behöver göras även där.

12
Skriv svar