Monstersiffror för Monster Hunter Wilds på Steam i helgen – men fortsatt pc-kritik

Robot
Monstersiffror för Monster Hunter Wilds på Steam i helgen – men fortsatt pc-kritik

Nära 1,4 miljoner samtidiga spelare.

#monster-hunter-wilds

Medlem

Sitter på,RTX 5080 med en Ryzen 7 7800x3d
Och lider utav prestandaproblem i 1440p

Tråkigt att det ska behöva vara så här.
Utöver prestandaproblemen, så är spelet riktigt underhållande.

signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus ROG Astral GeForce RTX™ 5080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

Tycker spelets online system är under all kritik, att spela coop ska fan inte vara så krångligt som det här spelet gör det.

Medlem

Im doing my part! 40h spelade under helgen, på väg in igen nu

Medlem
Skrivet av Tjobb0:

Sitter på,RTX 5080 med en Ryzen 7 7800x3d
Och lider utav prestandaproblem i 1440p

Tråkigt att det ska behöva vara så här.
Utöver prestandaproblemen, så är spelet riktigt underhållande.

Mhm, och ram? DDR2 stickor eller? Behöver gärna mer information innan du spottar ut skräp xD

Själv sitter man på

Intel i9 13900k (piss-serie, har klockat ner den för den skulle bli stabil)
RTX 4090
64GB DDR5 6Ghz

Vattenkylt system++ CPU/GPU/RAM

Kör på i 140fps+ i 1440p på ultra i alla situationer.

Inaktiv
Skrivet av tisse:

Tycker spelets online system är under all kritik, att spela coop ska fan inte vara så krångligt som det här spelet gör det.

Ja verkligen bedrövligt uppenbarligen vet dom inte hur man gör onlinespel då det är riktigt amatörmässigt. Capcom har väl pengar hur svårt ska det vara att anställa personal med kunskap? Dock är spelet roligt i alla fall och det enda minuset är just multiplayern.

Medlem

Fantastiskt spel. Bara köttat single player än så länge och har hyfsad burk som ger mig 120 fps i ultrawide 1440p så inte riktigt stött på det som alla gnäller på, multiplayer och performance, men oavsett så tycker jag verkligen inte det förtjänar mixed reviews på steam. GOTY contender i min bok.

Det enda jag har att klaga på än så länge är att det har varit lite för enkelt. 20 timmar in har jag inte failat en enda hunt. Precis haft ihjäl HR Arkveld for context. Men det är väl nu alla riktiga rackare kommer...

Medlem
Skrivet av tisse:

Den delen var rikskass även i World, hade verkligen hoppats att de skulle ha förbättrat det här. Hursomhelst blir det inget köp förrän de har löst prestandaproblemen. Spelet ser alldeles för dåligt ut för att ha så värdelös prestanda.

signatur

Real yakuza use a gamepad.

Medlem

Synd. Med tanke på att dragon's dogma 2 fortfarande har helt usel prestanda så skulle jag inte satsa pengar på att det här kommer rulla på fint i framtiden heller

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Mhm, och ram? DDR2 stickor eller? Behöver gärna mer information innan du spottar ut skräp xD

Själv sitter man på

RTX 4090
64GB DDR5 6Ghz

Du glömde nämna att du kör med frame gen eller? Random benchmark video.
Spelet har problem med frame-time drops när man snurrar runt med kameran samt lågupplösta texturer här och var även med bra hårdvara.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Du glömde nämna att du kör med frame gen eller? Random benchmark video.
Spelet har problem med frame-time drops när man snurrar runt med kameran samt lågupplösta texturer här och var även med bra hårdvara.

har de inte testare för det jobbet?

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Själv sitter man på

RTX 4090
64GB DDR5 6Ghz

Kan också få 140+ fps med FG, men det fixar inte problemen, som spelet lider av.

6000mhz DDR5 minnen kör jag med, står i min signatur, om du hade orkat trycka där!

signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus ROG Astral GeForce RTX™ 5080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av kayl:

Fantastiskt spel. Bara köttat single player än så länge och har hyfsad burk som ger mig 120 fps i ultrawide 1440p så inte riktigt stött på det som alla gnäller på, multiplayer och performance, men oavsett så tycker jag verkligen inte det förtjänar mixed reviews på steam. GOTY contender i min bok.

Det enda jag har att klaga på än så länge är att det har varit lite för enkelt. 20 timmar in har jag inte failat en enda hunt. Precis haft ihjäl HR Arkveld for context. Men det är väl nu alla riktiga rackare kommer...

Yes det är inte först vid hög level du kommer att få något typ av farligt motstånd. Jag har dött helt 3 gånger i rad nu på några monster. Och jag är 37 timmar in i spelet nu.

Medlem

9800X3D och 5070ti kör DLSS4 och framegen så ligger runt 150fps, DLSS4 är markant bättre än 3, och spelar på kontroll så upplever ingen latency strul, 1440p. Dock min rig med RTX2080 och i7-9700 fick nöja sig med 40fps, 80 med framegen. troligtvis mer likt medelupplevelsen.

Medlem

Detta gör att just darför man vill spela senaste spelen på en konsoll....

Medlem

Capcom i svar till prestanda problemen: Har du provat att starta om datorn

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Yes det är inte först vid hög level du kommer att få något typ av farligt motstånd. Jag har dött helt 3 gånger i rad nu på några monster. Och jag är 37 timmar in i spelet nu.

Late game spoiler alert:

Nja, har kikat lite och det verkar som att HR Arkveld är det enda rank 7 monstret i spelet. Disappointing. Hade mer bekymmer med Gore Magala än Arkveld. Hoppas att title updates bjuder på lite svårare motstånd. Mizutsune som redan är announcad i TU1 är ju inte heller särskilt svår dock...

Medlem
Skrivet av kayl:

Late game spoiler alert:

Nja, har kikat lite och det verkar som att HR Arkveld är det enda rank 7 monstret i spelet. Disappointing. Hade mer bekymmer med Gore Magala än Arkveld. Hoppas att title updates bjuder på lite svårare motstånd. Mizutsune som redan är announcad i TU1 är ju inte heller särskilt svår dock...

Nu har jag bara klivit in i high rank precis, men har hängt med i serien sedan 4U, så vill påstå att jag är hyffsad jägare, och ja, jag kan väl bara hålla med på att spelet är väldigt lätt än så länge i solo. Jag och mitt hunting horn har inte failat en quest än så länge, och jag har cartat föga 3 ggr bara, och får sällan ens slut på potions. Har inte brytt mig om gear alls i low rank.

Men jag upplevde både world och rise som mycket lättare också, och de tog sig ju på slutet och i expansionerna. Så det tror jag wilds kommer göra likväl.

Det är dock lite knepigt att på förhand säga att ett monster på förhand är lätt, bara för att du mött Mizutsune i ett spel innan. Du vet ju inte vilka movesets som förändras eller hur dess skadeparametrar ser ut alls.
Rathalos man mötte i low rank var ju det enda monstret som vara nära på att ge mig ett besvär, och som jag cartade mot pga av den skadade mycket på mig, och då har jag dödat hundratals Rathalos förut. Men den var lite annorlunda, och det var tillräckligt för att sätta mitt spelande lite ur balans.

Medlem
Skrivet av Piigge:

9800X3D och 5070ti kör DLSS4 och framegen så ligger runt 150fps, DLSS4 är markant bättre än 3, och spelar på kontroll så upplever ingen latency strul, 1440p. Dock min rig med RTX2080 och i7-9700 fick nöja sig med 40fps, 80 med framegen. troligtvis mer likt medelupplevelsen.

men då är det någon form av frame generation som inte är kopplat till Nvidia? För frame generation kom med 4xxx serien, multi frame generation kom med 5xxx serien och den finns bara för 5xxx serien.
Generationerna innan 4xxx har inte fått någon frame generation överhuvudtaget 😵‍💫

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av YmerXE:

men då är det någon form av frame generation som inte är kopplat till Nvidia? För frame generation kom med 4xxx serien, multi frame generation kom med 5xxx serien och den finns bara för 5xxx serien.
Generationerna innan 4xxx har inte fått någon frame generation överhuvudtaget 😵‍💫

AMD FSR Framegen går att använda på Nvidia kort som inte är 4000/5000 serien

Medlem
Skrivet av Lovelime:

Nu har jag bara klivit in i high rank precis, men har hängt med i serien sedan 4U, så vill påstå att jag är hyffsad jägare, och ja, jag kan väl bara hålla med på att spelet är väldigt lätt än så länge i solo. Jag och mitt hunting horn har inte failat en quest än så länge, och jag har cartat föga 3 ggr bara, och får sällan ens slut på potions. Har inte brytt mig om gear alls i low rank.

Men jag upplevde både world och rise som mycket lättare också, och de tog sig ju på slutet och i expansionerna. Så det tror jag wilds kommer göra likväl.

Det är dock lite knepigt att på förhand säga att ett monster på förhand är lätt, bara för att du mött Mizutsune i ett spel innan. Du vet ju inte vilka movesets som förändras eller hur dess skadeparametrar ser ut alls.
Rathalos man mötte i low rank var ju det enda monstret som vara nära på att ge mig ett besvär, och som jag cartade mot pga av den skadade mycket på mig, och då har jag dödat hundratals Rathalos förut. Men den var lite annorlunda, och det var tillräckligt för att sätta mitt spelande lite ur balans.

Sant! Jag tänker nog för mycket på "hierarkin" av monster som funnits tidigare, det kanske blir en riktig curveball med en livsfarlig Mizutsune

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

AMD FSR Framegen går att använda på Nvidia kort som inte är 4000/5000 serien

sant, därför jag frågade. ville inte låta dryg.

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Yes äldre datorn kör FSR

Medlem
Skrivet av Piigge:

Yes äldre datorn kör FSR

ah, då förstår jag 😸

signatur

1
Skriv svar