Zelda vs Elden Ring
Konstig jämförelse från start eftersom det är två helt olika typer av spel (båda är open world, visst, men där slutar väl liknelserna i princip). Men för att svara på din fråga, det går bara föredra ett och det är Elden Ring. Det slår Botw och Totk på alla punkter, det ena är ett av tidernas bästa spel, det andra är en trött nostalgi-sörja som man dessutom tvingas spela på riktigt trött Nintendo-hårdvara.
Elden Ring flyter på i mer än 23 fps så vinner på walkover.
som man dessutom tvingas spela på riktigt trött Nintendo-hårdvara.
Eller?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jo fast spelet finns ju bara på "riktigt" på switchen så det där är ju helt irrelevant.
Så olika.
Verkligen äpplen vs päron
Bäst story. Elden Ring
Bäst strider. Elden ring
Men... det är typ allt också. Enda sättet du kan interagera med spelet är att döda saker och sen läsa på föremålen fienderna släpper för att lista ut vad storyn var.
Zelda var ren upptäckarlust och frihet.
Aldrig spelat ett spel med så många sätt att lösa saker på. Oavsett om vi pratar om strider, att ta sig till en plats, eller pussel. Fanns ofta en hel HÖG med lösningar.
Ta dig upp på ett berg men en brant klippa är ivägen?
Laga stamina mat?
Glidflyga in från ett annat berg?
Starta en stor eld så du får uppåtvindar som boostar dig uppåt i början?
Springa runt och komma en annan väg?
Sätta fast en plattform på väggen en lite bit upp så du har en plats att vila och sen klättra igen?
Båda var bra spel. Men jag hade ett snäpp roligare med Zelda spelen.
ER 4/5
BotW+TotK 4.5/5
Jo fast spelet finns ju bara på "riktigt" på switchen så det där är ju helt irrelevant.
Återstår att se hur det ser ut på Switch 2.
Jag håller mig till nästa genomspelning tills att det går att spela ännu bättre.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Återstår att se hur det ser ut på Switch 2.
Jag håller mig till nästa genomspelning tills att det går att spela ännu bättre.
Även om jag tycker prestandan och det grafiska minst sagt är undermåligt i Botw och Totk så är gameplay det avgörande. Inget i dessa två Zelda spel har något jag finner roligt, känns bara som tomma open world spel utan gameplay element som jag faktiskt uppskattar, därav att jag lägger min röst på ER
Elden Ring är coolt men för svårt. Zelda är inte för svårt, och roligare att spela. Underbart att bara kunna hoppa ut från en avsats och sväva. Flera spel sen dess där jag varit på vippen att göra samma.
Skulle man vara värdelös på både zelda och elden ring tror jag man har det lättare i elden ring.
Bara kalla på hjälp så spawnar nån eller några in och vinner dom svåra bossarna åt dig
Elden Ring flyter på i mer än 23 fps så vinner på walkover.
Exakt detta. Elden ring pga att det är spelbart och inte har PS3-grafik.
Exakt detta. Elden ring pga att det är spelbart och inte har PS3-grafik.
Zelda är Nintendo-exklusivt och har Nintendo-grafik. När jag hade Jedi Survivor till PS5 så tänkte jag att det såg ut som ett PS3-spel. Det är det dyraste spelet jag köpt. När jag spelade Ragnarök så tänkte jag aldrig att det såg ut som ett PS3-spel. De jobbade på spelet i 2 år längre än man gjorde på Jedi-soppan. Det verkar ha varit en bra idé.
Zelda är Nintendo-exklusivt och har Nintendo-grafik. När jag hade Jedi Survivor till PS5 så tänkte jag att det såg ut som ett PS3-spel. Det är det dyraste spelet jag köpt. När jag spelade Ragnarök så tänkte jag aldrig att det såg ut som ett PS3-spel. De jobbade på spelet i 2 år längre än man gjorde på Jedi-soppan. Det verkar ha varit en bra idé.
Mitt problem är att de (knappt?) går i 30 fps. Jag älskade breath of the wild när det kom men tears of the kingdom kändes helt enkelt för gammalt på något sätt. Väntar in Switch 2 versionen.
Som flera andra säger, jämförelsen är underlig då det enda gemensamma båda spelen har är att de är open world utan pekpinnar. Zelda är mer åt sandbox hållet med sin crafting samt Runes osv medan ER är mer fokuserat på upptäckande, combat osv. (visst...upptäckandet en del av Zelda också).
Tekniskt sett är spelen ljusår ifrån varandra (Zelda har alla nackdelar och ER alla fördelar). UI/Combat/Story osv är mycket bättre i ER. Zeldas grafik är riktigt kass i jämförelse (och då är Elden Ring långt ifrån det snyggaste spelet på PC) men det är väl snarare Switchens antika mobilchip som är problemet och inte utvecklarnas idéer.
Personligen föredrar jag Elden Ring alla dagar i veckan men som sagt, jag tycker spelen är för olika för att kunna jämföra dem på ett rättvist sätt (inte minst att de körs på olika plattformar).
Tycker inte det är en helt orimlig jämförelse om man ser det med utgångspunkt att båda bygger på öppna världar som är designade att utforskas utan pekpinnar. Kan inte komma på särskilt många andra spel med liknande premiss.
Jag tycker att Skyrim hör till samma genre.
Exakt detta. Elden ring pga att det är spelbart och inte har PS3-grafik.
Min första upplevelse med Elden Ring på PC:
Spelet är låst till 60 fps (bättre än 30 såklart).
En hel del stuttering.
FOV är låst.
Ultrawide stöds inte utan utvecklarna har lagt till två fula rektanglar på sidorna.
Spelet startar om datorn när man trycker på avsluta från huvudmenyn. Lösningen var att köra i borderless window-läge istället för fullskärm.
Det finns fixar för allt detta, även om jag måste spela offline för att aktivera dem. Vill bara nämna att Elden Ring kanske inte ska kaxa sig för mycket just tekniskt. Dock är det grymt snyggt och har bra flyt när allt funkar!
Jag älskar båda spelen av olika anledningar. Elden Ring är mitt första From Software-spel, jaja.. jag ska nog spela några andra också.
Mitt största problem med Elden Ring är inte svårigheten, det går ofta att delvis lösa med att levla/nöta lite till.. Mitt största problem är frånvaron av någon form av quest-log vilket är enormt frustrerande om man har dåligt minne i kombination av att jag tar ett par veckors paus från spelet. Helt omöjligt att veta vad man höll på med.
BotW och TotK kommer jag spela om så fort Switch 2 kommer ut. Switchen är hopplöst föråldrad men ändå imponerande vad den orkar med.