Snabbkollen – Vilka svenska speltidningar läste du?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mike Stranéus:

Player1. Första tidningen jag skrev för. <3

Det var en trevlig tidning! Lite egen, ett bra komplement.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Minns den smärre chocken (och pinsamheten) man fick när ens premuneration av High Score Magazine plötsligt gick från PC-spel till... var det Pamela Anderson på framsidan på första numret?

Hej mamma. Ska bara ta min datortidning från högen med post...

Medlem
Skrivet av Zepophan:

Datormagazin och sedemera "avknoppningen" Highscore

Men bäst var ändå kodsidorna i MAD

Highscore hade jag helt glömt. Den prenumererade jag på, speciellt under tiden jag hade Amiga.

Medlem

DMZ så klart (även de nya retro nummren), Oberoende Computer, Svenska Hemdator Hacking blev det nog några nummer av också.

Medlem
Medlem
Skrivet av KalleSchnikov:

Where's my SEGA FORCE-homies at!?!?

Skrivet av ryeshack:

SEGA Force

Läste denna när jag hade SEGA Mega Drive II

Sedan, när man blev med PC, så var det PC Gamer för spelandet och Datormagazin för att lära sig mer om datat.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

High Score och Pc Gamer.

Medlem

Jag brukade inte köpa dem. Men någon Sega tidning fick jag som barn i alla fall.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag läste utöver dom val som fanns playstation och pc för alla.
Man fick med en demo skiva i dom föesta tidningar. Pc för all, cd gamers och playstation. Många demo spel och program. Väl uppskattat.

Medlem
Skrivet av O-san:

Många dmz har det blivit...

https://dmzarkivet.se/

Har läst väldigt mycket på den sidan senaste halvåret.
High Score la ju ner under 1996 men det finns inga nummer från 96 på den sidan. Är det någon som vet var man kan få tag på dem? Behöver dem för lite research.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem

Svenska Playstationmagasinet, Super Play och PC Gamer.

Fina tidningar, fina tider.

Vilken som var bäst vet jag inte, gillade att läsa allihop. När det följde med en demoskiva får man ju såklart en extra guldstjärna.

Super Play hade ett trevligt forum, jag tror det var ett officiellt forum först som sedan övertogs av fans som styrde upp det efter att tidningen lades ned.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

För mig var det PC Gaming World (hette den va? den hade ett par namn) som liten innan den lade ned, varvid jag övergick till PC Gamer. Eller ja, prenumerationen konverterades per automatik till PC Gamer och då fortsatte jag där, helt enkelt.

Ah! PC Gaming Word kommer jag ihåg! De brukade ha en ganska raljant ton, vill jag minnas, när de besvarade insändare. De hade även foton på booth babes från E3 och andra mässor som de kallade ”veckans babe i brevlådan” eller något liknande.

Journalistiken hade en högre nivå i både PC Gamer och SUPER Play, men PC Gaming World hade sin egen charm.

Medlem

Super Play och Svenska PlayStation Magazinet prenumererade jag på i flera år! Kunde sitta och glo på alla bilder över något nyligen lanserat spel som kanske skulle kunna släppas utanför Japan.

Har fortfarande ex antal CD-pärmar med demoskivorna som man fick i PlayStation Magazinet.

Medlem

Jag började med Club Nintendo Magazine, som vad jag minns var Bergsalas egna Nintendotidning. Sent 90-tal vill jag minnas. Minns även att de hade ett nummer man kunde ringa, om man kört fast i något spel.

Som nybliven tonåring blev det Super Play, Datormagazin och PC för Alla. PC Gamer var min längsta prenumeration. Minns i synnerhet Mikael Hjalmarssons krönikor och recensioner, dessa bidrog starkt till mitt läsintresse. Hänger han här, tro?

FZ tog sedan sakta över under tidigt 2010-tal. Mig veterligen har ni haft en del skribenter från ovan nämnda tidningar.

Många tidningar må ha försvunnit genom åren, men jag tycker att FZ (och SweC) bevarar den tidens anda på bästa tänkbara sätt.

Hatten av till både redaktionen och communityn. Det tål att upprepas, för ni är alla så jäkla bra.

signatur

Mer Metroid åt folket!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Svenska Playstationmagasinet, Super Play och PC Gamer.

Fina tidningar, fina tider.

Vilken som var bäst vet jag inte, gillade att läsa allihop. När det följde med en demoskiva får man ju såklart en extra guldstjärna.

Super Play hade ett trevligt forum, jag tror det var ett officiellt forum först som sedan övertogs av fans som styrde upp det efter att tidningen lades ned.

Du tänker nog på LEVEL (tidningen) och Loading.se (forumet)... SuperPLAY.se övergick inte till fanforum utan lades ned när utgivarna hamnade i bråk och redaktionen gick "indie" och startade RESET Media och speltidningen RESET (som senare slogs ihop med Player1 och blev LEVEL) och loading.se finns ju kvar så.

Sega Force och Level, ett och annat gratisnummer av Gamereactor.
Annars var det mer engelska tidningar som Edge och CVG.

signatur

00:00:02:42

Medlem

PC Gamer ❤️
Favoriten, asså känslan när man som liten grabb såg att det kommit ett nytt nummer i butiken å sedemera vankade hem med det under armen.

Kommer ihåg när man blev nämn på någon hänt i veckan sida i tidningen från forumet, tyckte det va ascoolt då.

Har även kvar MailGAMER som dom skickade ut för 20 årsedn....jösses

PC Gaming World å Gamereactor

PS skymtar även Thomas P i min lokala ICA lite då och då, dock inte vågat gå fram 😅

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Du tänker nog på LEVEL (tidningen) och Loading.se (forumet)... SuperPLAY.se övergick inte till fanforum utan lades ned när utgivarna hamnade i bråk och redaktionen gick "indie" och startade RESET Media och speltidningen RESET (som senare slogs ihop med Player1 och blev LEVEL) och loading.se finns ju kvar så.

Hmm, minns inte riktigt hur det låg till, men hittade ett gammalt bokmärke och sidan var "splay.nu". Läste aldrig Level eller Loading(tror jag), så något Super Play-relaterat var det iallafall. Men, minnet kan ju svika en.

signatur

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hmm, minns inte riktigt hur det låg till, men hittade ett gammalt bokmärke och sidan var "splay.nu". Läste aldrig Level eller Loading(tror jag), så något Super Play-relaterat var det iallafall. Men, minnet kan ju svika en.

Kan också vara mitt minne som sviker, har för mig att SuperPLAY lades ned samtidigt både hemsida och tidning men de kanske fortsatte med den efteråt utifall RESET inte skulle fungera för dem...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kan också vara mitt minne som sviker, har för mig att SuperPLAY lades ned samtidigt både hemsida och tidning men de kanske fortsatte med den efteråt utifall RESET inte skulle fungera för dem...

Minns en gammal moderator från splay.nu som säkert skulle kunna förklara läget om man försöker kontakta han, men ingen lust med det direkt hehe.

Någon mer på FZ kanske hängde där när det begav sig som kan fräscha upp minnet lite.

signatur

Medlem
Skrivet av KalleSchnikov:

Where's my SEGA FORCE-homies at!?!?

! Right here!

Läste även DMZ regelbundet, Amigatidningar (minns inte namnen, Amiga Format? etc), PC Gamer...

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag läste väldigt mycket tidningar i min ungdom.

Som många redan har nämnt:
Nintendo Magasinet
PC För Alla
Spel för Alla
club Nintendo
Super Play
Player1
Game Reactor
+N
Level
PC Gamer
Attack Games

Men även två som jag inte ser i kommentarerna:
Tekno
Datorspel Tips & Tricks

Medlem

Det började med Nintendoklubbens klubblad (har tyvärr inga sparade) i slutet av 80-talet. Det här exemplaret minns jag t ex väl:

Jag fortsatte med Nintendo-Magasinet (har alla nummer kvar) och fortsatte med Super Power och sedan Super Play. När internet slog igenom stort runt millennieskiftet verkar jag ha övergått till att läsa mer digitalt, för jag slutade läsa Super Play där. Började sedan läsa Level runt 2008 och följde den tidningen till det bittra slutet. Jag saknar fortfarande Level.

Medlem

Enda man läste som barn/tonåring var väl Komputer för alla/pc för alla sen pc gamer, de endra har jag inte hört talas om, kan inte komma ihåg jag sett dom i butik.

Medlem

Prenumerera på svenska PlayStation magasinet. Men slutade när ps2 kom då jag köpte Xbox.

Även någon tidning som hette incite pc gaming, minns att man fick med spel. Bla Unreal och Fallout.

Prenumerera även på pc gamer i våger o köpte level som lösnummer ibland.

Medlem

Sega Force och den lilla grå lådan

Medlem

Nintendo magasinet, High Score och PC Gamer är de jag läste mest.

Skrivet av Evilof:

Minns den smärre chocken (och pinsamheten) man fick när ens premuneration av High Score Magazine plötsligt gick från PC-spel till... var det Pamela Anderson på framsidan på första numret?

Hej mamma. Ska bara ta min datortidning från högen med post...

Som tonåring så slutade man ju inte direkt läsa efter omställningen.

Medlem

Sega Force var allt man behövde.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Började med Nintendomagasinet, kommer inte ihåg hur jag fick tag på första tidningen eller efterföljande nummer. Men jag gillade tidningen, och har kvar dom i mitt förråd.

Sen en dag så kom mamma hem från sitt jobb, hon hade handlat mat på vägen hem och plockat upp en ny tidning till mig som hon trodde jag skulle gilla. Den tidningen var Super Power, tror det var nummer 4 eller 5, och det var kärlek direkt! Den var i större format än Nintendomagasinet och kändes mycket lyxigare. Jag läste den noggrannt flera gånger och fick mamma att köpa nästa nummer, och nästa nummer osv.

Efter en period så lyckades mamma lösa en prenumeration till mig och jag såg alltid framemot den dag då tidningen damp ner i brevlådan. Väntade alltid tills kvällen kom och läste den i sängen noggrannt tills ögonen inte orkade mer.

Bland många saker jag älskade med Super Power var humorn, den var sådär skönt fånig. Och de hade en artikel om hur det kunde låta i en session av DnD som jag skrattade gott åt, och gick tillbaka till just den artikeln flera gånger genom åren och fick mig alltid ett gott skratt.

Sen när de gick över till att bli Super Play hade jag inget direkt emot det, de blev mer seriösa i sitt språk och borta var nu den fåniga humorn.

I Super Power läste jag alla recensioner, oavsett format. Medans i Super Play blev jag med tiden mer restriktiv med vilka format jag läste recensionerna för. Recensioner för t ex. Sega var sällan intressanta numera.

Åren gick och tidningen ändrades mer och mer, recensionssystemet gick från att vara bra och informerande till att bli helt värdelöst och jag slutade i närapå att läsa recensionerna. Artiklarna blev utdragna och enormt tråkiga att läsa och jag började skumma igenom tidningen. Här någonstans bestämde jag mig för att sluta prenumera och började köpa lösnummer lite då och då, men intresset för tidningen fanns inte riktigt där.

Under denna tid hade jag upptäckt utländska tidningar som t ex. EGM (Electronic Gaming Montly), det var en tjock blaska med massor av annonser och annat kul. Men kommer ihåg att den var rätt dyr också (låg någonstans på 100-120 kr), så den köptes väldigt sporadiskt.

Köpte emellanåt en brittisk Playstation tidning, mycket för att man fick en demoskiva med, men den var också dyr och i min lilla hemstad svår att komma över så det blev sporadiskt.

Kommer ihåg att jag köpte alltid Svenska Playstation Magasinet när den kom, men artiklarna i själva tidningen har jag inget minne av.

Så en dag när jag möts av nyheten att Super Play ska läggas ner, var inte direkt förvånad och inte heller superledsen men jag kände en viss nostalgisk sorg för en tidning som en gång gett mig så mycket glädje, men det var ju också för en tidning som inte funnits på länge.

Då jag bodde i en liten stad var Gamereactor inte alltid lätt att komma över, men så fort jag såg den så greppade jag ett ex. Den kändes lite som en fräsch fläkt i en bransch som stelnat och kör på i gamla spår.

Köpte även ett gäng nummer av Level, och även om den försökte vara det Super Play var under sin bästa tid så klickade det aldrig mellan oss.

Tidningen Fienden var en intressant tidning, men den varade ju bara i typ tre fyra nummer. Kommer fortfarande ihåg deras artikel om tjejen som fantiserade om Sonic.

Idag läser jag inga fysiska tidningar längre, är jag ute och reser och bor på hotell så kan jag på morgonfrukosten ta en morgontidning och läsa men det är för vardagliga nyheter och har inget att göra med speljournalistik.

Skrivet av Zibbit:

PC Gamer ❤️
Favoriten, asså känslan när man som liten grabb såg att det kommit ett nytt nummer i butiken å sedemera vankade hem med det under armen.

Kommer ihåg när man blev nämn på någon hänt i veckan sida i tidningen från forumet, tyckte det va ascoolt då.

Har även kvar MailGAMER som dom skickade ut för 20 årsedn....jösses

PC Gaming World å Gamereactor

PS skymtar även Thomas P i min lokala ICA lite då och då, dock inte vågat gå fram 😅

Jag var tvungen att logga in bara för att kunna svara på det här. Hälsa nästa gång, vetja! Jag bits väldigt sällan, och än mer ovanligt är det på Ica i Nödinge,

signatur
Skriv svar