Avowed
Körde cirka 8 timmar i helgen och tycker det verkar väldigt lovande. Striderna känns engagerande och framförallt magi är rolig att använda. Kul utforskande också som är lite mer vertikalt och kräver en del plattformande.
Mitt största klagomål är nog kartan, att man inte kan placera ut egna markörer gör utforskandet lite jobbigare. Sen kunde minikartan gärna få visa lite mer och vara aningen större. Kanske något som kan fixas i en framtida update.
lite lustigt med striderna, gjordes dom om efter initiala gameplay videos? vill minnas att det var väldigt mycket oro och klagomål på att det såg så stelt ut då.
De första videorna var från en alfa-version så högst troligt har de jobbat på och förfinat en hel del sen dess.
Wow. Vilken upplevelse!
Det första jag såg av spelet gav upphov till stor hype hos mig då jag både gillar de gamla ES-liren och är ett fan av The Outer Worlds. Sedan la sig hypen plattare och plattare ju mer av färgen lila som östes över en i alla trailers och game play-videor. Tyckte det såg rent löjligt ut.
Hade m.a.o. låga förväntningar när jag väl startade det för första gången. Körde kanske 30-40 min och avinstallerade det raskt därefter. Kändes stelt och precis sådär barnsligt jag var rädd för att det skulle kännas. Oerhört daterat och intetsägande var mina åsikter om det där och då.
Beslöt mig några dagar senare för att ändå ge de en chans till i brist på annat. Nu, såhär ett 10-tal timmar senare är jag helt fast. Visst är det banalt och smålöjligt mest hela tiden. Grejen är att det gör liksom inget. Så oerhört underhållande och befriande att bara få slappna av, njuta av stridssystemet och upptäcktsfärder med självlysande skattkistor och neonfärgade växter bakom nära på varje hörn. Dialogerna är genuint underhållande och världen helmysig. Känns så oerhört befriande med ett spel som uppenbarligen inte tar sig självt på för stort allvar men ändå besitter ett sådant enormt underhållningsvärde.
Hatten av Obsidian. Det här kommer jag ha kul länge med.
Nu är jag en 35h in och jag blir inte klok på spelet. Det är inte dåligt men det är inte superbra heller.
Eller egentligen är det riktigt bra men jag får inte ihop identiteten på spelet riktigt.
Ser man det ifrån pillars-spelen så är det riktigt mysigt bitvis med små hintar till de två tidigare spelen men sen i nästa vända så är det som det är en annan värld.
Röstskådespelet börjar riktigt bra med Kai (Keener) men sen tappar det lite i mitt tycke men det blir aldrig dåligt.
Det känns lite väl mycket ”on rails” stundvis, plocka upp alla quests du hittar, levla upp och dra till nästa område.
Samtidigt är det ju riktigt kul att försöka hitta alla små vrår och hemligheter.
Grafiskt är det bitvis fantastiska vyer och ljussättning för att i nästa ögonblick plåga dina ögon med figurer som ser ut att vara utkarvade ur lera.
Skitsvårt spel att bedöma, det svänger fram och tillbaka men dåligt är det inte, men inte vad det hade kunnat vara.
7/8 av 10 eller 3/4 av 5 😫
Skitsvårt spel, det svänger fram och tillbaka men dåligt är det inte, men inte vad det hade kunnat vara.
Svårt? Jag kommer inte ihåg om man fick välja svårighetsgrad i början så kan ju vara att jag kör på default om det finns nåt sånt. Är väl så där en 35h in jag med och level 21, men tycker jag hugger ner vartenda motstånd utan större problem, väldigt sällan jag dör pga fiender. Kör med svärdet Last Light of Day och sköld, samt bössa som jag tycker är en bra kombo. Har fyra main quests kvar innan jag är klar och jag tycker det är riktigt bra, brist på variation av fiender / karaktärer samt att man inte kan förstöra mer än vissa lådor är lite smolk i bägaren men annars är jag väldigt nöjd i alla fall
Svårt? Jag kommer inte ihåg om man fick välja svårighetsgrad i början så kan ju vara att jag kör på default om det finns nåt sånt. Är väl så där en 35h in jag med och level 21, men tycker jag hugger ner vartenda motstånd utan större problem, väldigt sällan jag dör pga fiender. Kör med svärdet Last Light of Day och sköld, samt bössa som jag tycker är en bra kombo. Har fyra main quests kvar innan jag är klar och jag tycker det är riktigt bra, brist på variation av fiender / karaktärer samt att man inte kan förstöra mer än vissa lådor är lite smolk i bägaren men annars är jag väldigt nöjd i alla fall
Nej, inte ”skitsvårt” som i hög svårighetsgrad utan skitsvårt att göra en bedömning
La till det i inlägget nu
Är väl så där en 35h in jag med och level 21
Galet! Närmar mig numera 35 h timmar jag med och är (snart) level 14! Och då gör jag ändå precis alla quests jag hittar så här långt in i spelet så XP borde jag ju få en del.
Är väl slö helt enkelt
Nej, inte ”skitsvårt” som i hög svårighetsgrad utan skitsvårt att göra en bedömning
La till det i inlägget nu
Ah hehe då är jag med
Galet! Närmar mig numera 35 h timmar jag med och är (snart) level 14! Och då gör jag ändå precis alla quests jag hittar så här långt in i spelet så XP borde jag ju få en del.
Är väl slö helt enkelt
Eller så grindar jag för mycket, dock inte medvetet
Har inte gjort så mycket mer än ta quests inklusive bounties men försöker utforska fog of war världen i mån jag orkar. Kom till sista delen av spelet igår, men bara doppat tårna ännu.
Nu fick jag precis se eftertexterna. Riktigt jävla roligt spel, precis i min smak. Stark fyra, roligaste jag haft med ett spel i år helt klart, slår det mesta från förra året också. Fantastiskt.
Grattis, snyggt jobbat! 🥳
Nu fick jag precis se eftertexterna. Riktigt jävla roligt spel, precis i min smak. Stark fyra, roligaste jag haft med ett spel i år helt klart, slår det mesta från förra året också. Fantastiskt.
Jag blev nyligen färdig med Eternal Strands efter +70 timmar underhållning, som är det bästa Zelda-spelet jag spelat sedan Zelda-spelen. Lägg till att Eternal Strands har flera spelsystem som samverkar bra och bidrar till en innovation i de taktiska striderna. Jag har haft riktigt roligt med Eternal Strands. Lägg till en välskriven story, välgjorda karaktärer, dialog, metadialog. Interaktionen mellan värld, krafter och varelser är riktigt välgjord.
Nu blir det till att hoppa in i Avowed på allvar, ska bli riktigt roligt. Hur många timmar har du lagt på Avowed?
Sedan blir det att överleva vidare i Atomfall, som hittills känns som en blivande kultklassiker.
Nästa vecka väntar South of Midnight.
Jag blev nyligen färdig med Eternal Strands efter +70 timmar underhållning, som är det bästa Zelda-spelet jag spelat sedan Zelda-spelen. Lägg till att Eternal Strands har flera spelsystem som samverkar bra och bidrar till en innovation i de taktiska striderna. Jag har haft riktigt roligt med Eternal Strands. Lägg till en välskriven story, välgjorda karaktärer, dialog, metadialog. Interaktionen mellan värld, krafter och varelser är riktigt välgjord.
Nu blir det till att hoppa in i Avowed på allvar, ska bli riktigt roligt. Hur många timmar har du lagt på Avowed?
Sedan blir det att överleva vidare i Atomfall, som hittills känns som en blivande kultklassiker.
Nästa vecka väntar South of Midnight.
Minns inte exakt, men har för mig att det stod 4d, x h vid min save, så runt 100h skulle jag gissa på.
Edit: 4d 21h, så 115h är jag visst uppe i 😅
Atomfall tänkte jag också dyka in i vid tillfälle!
Nu fick jag precis se eftertexterna. Riktigt jävla roligt spel, precis i min smak. Stark fyra, roligaste jag haft med ett spel i år helt klart, slår det mesta från förra året också. Fantastiskt.
Är snart där jag med. (70 h speltid.) Håller med om allt. Kanske att jag personligen t.o.m. hade gett det en femma. När jag tänker efter kan jag inte komma på en enda grej jag störde mig på, eller tänkt att det finns förbättringspotential. Skulle velat haft fler ”dungeons”, men det är inget jag tycker påverkar spelets helhet.
Tycker det blir rent löjligt när man klankar ner på spelet för att det inte går att döda NPCs eller att det inte är en 100% öppen spelvärld. Det är inte den typen av spel helt enkelt.
Det är ett fantastiskt underhållande game play i en värld som oftast är häpnadsväckande snygg, där varje dialog backas upp av bra röstskådespelarinsatser och de moraliska val spelaren ställs inför är precis sådär kluriga som gjort Obsidian kända.
Suveränt, kort och gott.
Är snart där jag med. (70 h speltid.) Håller med om allt. Kanske att jag personligen t.o.m. hade gett det en femma. När jag tänker efter kan jag inte komma på en enda grej jag störde mig på, eller tänkt att det finns förbättringspotential. Skulle velat haft fler ”dungeons”, men det är inget jag tycker påverkar spelets helhet.
Tycker det blir rent löjligt när man klankar ner på spelet för att det inte går att döda NPCs eller att det inte är en 100% öppen spelvärld. Det är inte den typen av spel helt enkelt.
Det är ett fantastiskt underhållande game play i en värld som oftast är häpnadsväckande snygg, där varje dialog backas upp av bra röstskådespelarinsatser och de moraliska val spelaren ställs inför är precis sådär kluriga som gjort Obsidian kända.
Suveränt, kort och gott.
Instämmer! Det är nära en femma för mig också! Jag hade gärna sett roligare loot, tycker det drar ner upplevelsen något, körde samma gear typ 70% av spelet. Om det funnits mer och roligare loot med fler unika grejer som faktiskt gjorde skillnad (inte bara +x% nånting osv) så hade det varit välkommet. Brydde mig inte riktigt om skattkartor osv nu pga det.
Annars håller jag helt med. Jag tycker det här med öppna zoner är positivt, då kan zonerna vara mer varierade. Ska det vara helt öppet blir det väldigt skumt när det är öken nån km från ett snöområde osv. Zoner är på plus-sidan för mig.
Hade svinkul som magiker, men satan va op jag var på slutet. Slutbossen fick knappt iväg ett enda slag utan svävade i luften, var fryst eller stunnad typ hela tiden. Borde nog skruvat upp svårighetsnivån mot slutet tror jag 😅 hade gärna sett att man kunde binda fler skills till knappar, ex via egna uppsättningar med lb och rb eller liknande. Nu begränsade jag mig lite i min build för att slippa använda action-hjulet (så använde typ aldrig gudaskillsen heller).
Instämmer! Det är nära en femma för mig också! Jag hade gärna sett roligare loot, tycker det drar ner upplevelsen något, körde samma gear typ 70% av spelet. Om det funnits mer och roligare loot med fler unika grejer som faktiskt gjorde skillnad (inte bara +x% nånting osv) så hade det varit välkommet. Brydde mig inte riktigt om skattkartor osv nu pga det.
Du har en poäng där. Marginellt bättre stats hit och dit har sådan liten betydelse på åtminstone de enklare svårighetsgraderna att det hade varit roligare om de kört på med fler unika items helt klart.
En smått irriterande, närliggande grej är själva level-systemet för vapen och utrustning. Har läst en del kritik om att det är tidsödande och klent med end game-material till sina tilltänkta uppgraderingar. Jag tycker faktiskt balansen i grund och botten är bra. Däremot kan det bli problem om man hittar ett item tidigt i spelet och sedan kommer på att man vill köra den (uppgraderad) i slutet. Finns inget bra sätt vad jag vet att köpa/farma ens enklare uppgraderingsmaterial, vilket gör att man i praktiken paradoxalt nog kan bli ganska låst med utrustning man hittar i senare delen av spelet. Åtminstone var det så för egen del.
Hade svinkul som magiker, men satan va op jag var på slutet. Slutbossen fick knappt iväg ett enda slag utan svävade i luften, var fryst eller stunnad typ hela tiden. Borde nog skruvat upp svårighetsnivån mot slutet tror jag 😅 hade gärna sett att man kunde binda fler skills till knappar, ex via egna uppsättningar med lb och rb eller liknande. Nu begränsade jag mig lite i min build för att slippa använda action-hjulet (så använde typ aldrig gudaskillsen heller).
Att bli OP är ju halva grejen! 😁
Finns inget bra sätt vad jag vet att köpa/farma ens enklare uppgraderingsmaterial, vilket gör att man i praktiken paradoxalt nog kan bli ganska låst med utrustning man hittar i senare delen av spelet. Åtminstone var det så för egen del.
Att bli OP är ju halva grejen! 😁
Man kan bryta ner material till enklare varianter. Ex om du i slutet hittar glaswood bransch (eller vad den nu heter) så kan du bryta ner den till 3st enklare bransches osv. Missade också det ett bra tag tills jag hittade den fliken. Det är den tredje fliken i uppgraderingsmenyn i campet.
Man kan bryta ner material till enklare varianter. Ex om du i slutet hittar glaswood bransch (eller vad den nu heter) så kan du bryta ner den till 3st enklare bransches osv. Missade också det ett bra tag tills jag hittade den fliken. Det är den tredje fliken i uppgraderingsmenyn i campet.
Faktiskt uppmärksammat det själv och det är absolut ett bra tips, men då går ju (självklart) de mer ovanliga materialen i stället till intet.
Det var först i The Garden som jag tyckte det började finnas relativt gott om hög-nivå-grejer att överhuvudtaget bryta ner. Allt innan dess hade jag redan använt, men självklart beror det också på spelstil och hur många items man försöker hålla uppgraderade samtidigt.
Är heller inte helt förtjust i att det inte går att farma vare sig material och pengar i obegränsad utsträckning. När fienderna är borta så är de borta. Samtidigt är allt detta verkligen inga stora problem och det är garanterat by design så att säga. Men tycker det hade öppnat upp för framför allt ett mer intressant end game.
Faktiskt uppmärksammat det själv och det är absolut ett bra tips, men då går ju (självklart) de mer ovanliga materialen i stället till intet.
Det var först i The Garden som jag tyckte det började finnas relativt gott om hög-nivå-grejer att överhuvudtaget bryta ner. Allt innan dess hade jag redan använt, men självklart beror det också på spelstil och hur många items man försöker hålla uppgraderade samtidigt.
Är heller inte helt förtjust i att det inte går att farma vare sig material och pengar i obegränsad utsträckning. När fienderna är borta så är de borta. Samtidigt är allt detta verkligen inga stora problem och det är garanterat by design så att säga. Men tycker det hade öppnat upp för framför allt ett mer intressant end game.
Jag TROR att merchants fyller på sina förråd efter några dagar och det mesta går väl att köpa, så det borde gå att lösa den vägen. Men å andra sidan tar väl pengarna slut också till slut när det inte finns fiender kvar osv, men i det läget lär man ju vara rätt klar med spelet. Jag bröt ner allt jag inte använde och sålde inget men hade väl ändå runt 100k på banken mot slutet. Borde räcka till en hel del kvistar och svampar 😅