Vilken grafikstil avskyr du?
Jag gillar modern tekniskt imponerande grafik, och jag gillar retro med riktigt fina pixlar som Neo Geo har, Super Mario World, Super Metroid. Men det är en grafikstil jag inte tål. Sen gillar jag "anime" grafik som Tales of Vesperia, och jag såg verkligen fram emot Blue Protocol.
Stilen som ser ut att kunna vara gjort på en Atari 2600, Celeste är ett exempel där karaktärer inte ens har ett ansikte, det förstör upplevelsen totalt, omgivningen ser bra ut, men vissa spel är även omgivningen lika bedrövlig som karaktärerna är i Celeste. Crawl är ett nu värre exempel, totalt fruktansvärt så man blir illamående. Lite som Ica Basic för pixlar. Indiespel har tyvärr mycket av dessa, det för tankarna till gamla JAVA spel på telefonen från 2003.
Och igår testade jag moonscars, jag gav det 20 minuter, men grafikstilen är så hemsk, det känns som utvecklare väljer denna hemska grafikstil för att de är lata.
Pixelgrafik i spel gör mig verklempt och isovy ger mig huvudvärk, allt annat är OK:
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Pixelgrafik i spel gör mig verklempt och isovy ger mig huvudvärk, allt annat är OK:
Då gillar du inte retro alls?
Lite svårt att förklara, men grafikstilen i många mobilspel. Ni vet, tecknade eller 3D-animerade figurer och pastellfärgade världar som är så överpolerade att det inte finns en smula liv kvar, bara själlösa symboler för mikrotransaktioner.
Avsky vet jag inte, men jag gillar generellt inte så som t ex overwatch ser ut, jag gillar inte mycket från asien, manga och sådant går nästan alltid helt bort, tror jag till och med la in ett filter på steam så att allt som har "manga" och "anime" som tag försvinner helt från butiken och alla sökningar.
Cel shadat är lite tacky med, olika moddar där välmenande amatörer försöker göra gamla spel snygga, eller där de gjort ett en ny version i en ny motor av ett gammalt spel, antar minecraft, den där kantiga stilen på karaktärerna ser så tacky ut.
Det finns massa fula saker från nintendo, typ alla deras fula wiisaker, konstiga gubbar med konstiga huvuden...
Mobilspel, massa mobilspel är vektorbaserat skit, sjukt fult, angry birds bland annat...
Edit: Jag glömde säga att jag stör mig sjukt mycket på pixel art spel som INTE använder pixel art fonts, UIn, eller effekter. Förstår inte varför folk inte ser att det är asfult. Det finns så klart anledningar till varför man gör så, men i min bok är det mest lätja och dåliga art directors.
Sedan all shading som använts i något spel som drivits av någon version av Unrealmotorn sedan Unreal 3 typ.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Avsky vet jag inte, men jag gillar generellt inte så som t ex overwatch ser ut, jag gillar inte mycket från asien, manga och sådant går nästan alltid helt bort, tror jag till och med la in ett filter på steam så att allt som har "manga" och "anime" som tag försvinner helt från butiken och alla sökningar.
Cel shadat är lite tacky med, olika moddar där välmenande amatörer försöker göra gamla spel snygga, eller där de gjort ett en ny version i en ny motor av ett gammalt spel, antar minecraft, den där kantiga stilen på karaktärerna ser så tacky ut.
Det finns massa fula saker från nintendo, typ alla deras fula wiisaker, konstiga gubbar med konstiga huvuden...
Mobilspel, massa mobilspel är vektorbaserat skit, sjukt fult, angry birds bland annat...
Precis samma och enda filter har jag också på steam. Av samma anledning.
Jag vet inte om det är specifikt Unreal Engine 5 eller andra spelmotorer också men jag har svårt för modern 3D-grafik där skuggor och liknande är oerhört oskarpa. Och när det blir flertalet kopior av objekt som rör sig snabbt. Typ en bil som kör fort.
Tycker att spelmotorer skapade finare 3D grafik för runt 10 år sen. Dying Light är för mig ett exempel på ett snyggt spel. Jag behöver inte alla extra effekter som gör bilden mer suddig.
PSN: OAKTHYR
Anime looken ogillar jag väldigt mycket.
Det är bortfiltrerat på steam, men det var något spel som jag var sugen på fast det hade anime som tagg. Kommer dock inte ihåg vilket det var nu, för köpte det aldrig då det dåldes i steam
Playstation 5 | Series X | Steam Deck
Den där Bruna Eran™ var märklig. Kan inte säga att jag avskyr den, men när för många spel ser alldeles för lika ut blir det trist. Omväxling förnöjer ta mig tusan.
En Bamseponny av folket
Jag hatar ingen grafikstil alls, däremot hur kvalitén är på grafikstilen.
Värsta exempel är det blåa filtret från Battlefield 3.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Tidiga 3d-plattformare med stoooora polygoner är ju inte vackert. Det finns väl något spel därifrån jag ändå gillar men visuellt har det ju inte åldrats väl.
Spelar också Pokemon Shining pearl på Switch nu och stilen på gubbarna när man går runt i världen är inte så skön. Huvud lika stort som resten av kroppen. När det blir strid ser gubbarna proportionerliga ut. De ville väl härma Sprite-gubbarna från förr men det ser inte bra ut.
Måste nog säga att jag börjar "ogilla" hur spelen idag jobbar för att se så realistiska ut som möjligt. Jag kan förstås uppskatta det tekniska i det, men för mig blir det samtidigt lite själlöst och utan karaktär.
Jag älskar tex. Zelda: TOTK, Ori-serien och Ghost of Tushima. De två första landar någonstans mer åt det animerade hållet medan GoT går mot det realistiska men leker ändå med färger och estetisk. Det som alla tre har gemensamt är att de har karaktär och en själ.
"Writer and Fighter"
Lite svårt att förklara, men grafikstilen i många mobilspel. Ni vet, tecknade eller 3D-animerade figurer och pastellfärgade världar som är så överpolerade att det inte finns en smula liv kvar, bara själlösa symboler för mikrotransaktioner.
This! Det här är nog den enda stilen jag inte riktigt gillar. Om det nu är en stil, dvs. Annars tycker jag det mesta kan vara bra, så länge det är bra gjort.
Förrenderad lågupplöst grafik som sprites 2D-spel är djävulens påfund, ingen charm alls, pixelgrafik ska vara handgjord. Spel som Donkey Kong Country, som fick oerhört mycket lovord för grafiken, men jag har aldrig fattat grejen, alltid tyckt det sett förfärligt ut.
Ogillar också fotografiskt/videoinspelad grafik som var populärt i senare delen av 90-talet, typ Gabriel Knight 2.