Europa Universalis V avtäckt
Vad ere för nåt? Det är ju bara skådespelare med 1700-talskläder hittills.
Europa universalis 5
Europa universalis 5
Jaha. Coolt. Stort. Jag tittade inte så noga. Men startar inte EU-spel i medeltiden eller under Renässansen?
Memento Mori
Jaha. Coolt. Stort. Jag tittade inte så noga. Men startar inte EU-spel i medeltiden eller under Renässansen?
1337-1837 den här gången! 1444 - 1812 i fyran
1337-1837 den här gången! 1444 - 1812 i fyran
Grymt!
Memento Mori
Jag vill gilla EU fast jag blir bara överväldigad av djupet. Några tips för att komma in i serien?
Jag har svårt att svara på just den frågan då jag föredrar spel med djup. Djupet i sig är en av de ingredienser som drar in mig. Jag räknar inte med att bemästra allt spelet har att erbjuda dag ett utan det blir en del av utforskandet och återspelbarhetsvärdet.
Jag vill gilla EU fast jag blir bara överväldigad av djupet. Några tips för att komma in i serien?
Jag tänker spelen som rollspel. Dvs landet är min karaktär och valen jag gör blir konsekvenser jag får handskas med. Funderar inte så mycket över systemet och att maximera mitt spelsätt. I stället spelar jag bara och gör saker jag känner för.
Men det brukar finnas bra guider på nätet för att kunna komma in i spelen annars.
"Writer and Fighter"
Spela ett land du tycker verkar intressant, börja gärna med en större eller medelstor nation så du har råd att göra misstag. Osmanerna är den mest rekommenderade nybörjar nationen, eftersom det är nästan omöjligt att misslyckas med dom. Sverige är min favorit, lite svårare eftersom man måste vinna inbördeskrig mot Danmark, men jäkligt kul när man lyckas. Var inte rädd för att göra misstag, bara att lära sig och starta om i många fall. Jag har kört över 3000 timmar av EU4 och jag lär mig fortfarande nya grejer ibland. Och skit i youtube guider så länge dom inte förklarar någon specifik mekanik, många är utdaterade och många youtubers använder fusk.
Antingen så gillar man det väl eller så gör man det inte... svårt att tvinga sig in i ett sådant här spel.
Minns jag spelade första EU när det kom, utan att verkligen lära mig det. Sedan när man återvänt till något ifrån Paradox så har man inte orkat ge det tillräckligt med tid för att komma in i det.
Antingen så gillar man det väl eller så gör man det inte... svårt att tvinga sig in i ett sådant här spel.
Minns jag spelade första EU när det kom, utan att verkligen lära mig det. Sedan när man återvänt till något ifrån Paradox så har man inte orkat ge det tillräckligt med tid för att komma in i det.
Exakt så har det varit för mig.
Lite intresserad blir man då jag tyckte Victoria 3 var Paradox i högform. Medeltid tycker jag lite sådär om, men alla år man får köra är lockande, ger potential oavsett vilken provins man börjar som.
Såg enormt mäktigt ut. Tror jag har nästan 500h loggade I Europa Univeralis 4, börjar nosa på 300h i Crusader Kings 3. Jag är ett fan, kan man säga.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Jag vet att det var en högoddsare, men jag hoppades verkligen på Stellaris 2.
Det blir nog nästa stora titel de släpper efter denna, om jag får gissa.