Spel är värda +1 000 kronor – med rätt attityd
Det ska kännas att man får något för pengarna.
#gta-vi, #nintendo, #rockstar, #star-citizen, #switch-2
Jag hade, med facit i hand, kunnat betala tusenlappen för Zelda: Tears of the Kingdom. Hundratals timmar av högsta möjliga spelglädje utan tillstymmelse till dlc. Haken är ju när spelpriserna höjs och man fortfarande ska betala för krims samt krams.
Men ja, jag håller mig till min taktik. Köper ett fåtal spel direkt, väntar på rea i alla andra fall. För sådana kommer alltid – mer eller mindre.
En Bamseponny av folket
Jag har så många bra spel att spela i backloggen, plus att jag får Steam-keys till en drös med indiespel till och från, så det är sällan jag köper nya spel nuförtiden. Att lägga 1000kr på en titel är för mig oaktuellt, även om det skulle rendera i 500 timmar speltid.
Låt dem ta vilket pris de vill, antingen tycker ju vi konsumenter att det är värt och köper eller så visar det sig att det var för högt och färre köper. Om priset är för högt så får man snällt vänta lite på en rea eller på att priset sjunker. Personligen tycker inte jag en tusenlapp för ett spel vid release är några konstigheter alls.
GTA 6 kan komma undan med 1000kr eftersom det är GTA6
Men andra spel som inte alls är på samma nivå kan försöka följa efter *host host* EA, Ubisoft mm.
Frågan är om dom kan rättfärdiga priset med kvalitén och timmarna man får ut av spelet.
Har man ett spel som är så roligt och man kan få ut 1000 timmar ur det lätt, så kanske inte 1000kr totalt är för dyrt?
Jag kan tänka mig att en del vill försöka trycka upp standarden till 1000kr så att dom bara kan tjäna mer pengar även om spelet är meh. Argumentet att "Det är så dyrt att utveckla spel nu" får man ju höra ofta, men även när spelen är "så dyra att utveckla" varför blir många av spelen inte särskilt bra då?
Jag håller definitiv inte med har än så länge aldrig spelat ett spel i sitt grund utförande som har det värdet för mig tror heller aldrig att det kommer ske, kostnaden för utveckling och sånt skiter jag fullständigt i som konsumet då det också nu finns fler spelare än någonsin så precis som sades innan i tråden är det här bara ett sätt att öka priserna och blidka aktieägarna.
Kan tillägga att jaga älskade RDR2 och ogillande GTA V inte lika mkt som IV men nära inte min typ av spel och såg verkligen inte storheten som så många andra, multiplayern ska vi inte prata om hur jäkla träligt jag tyckte det var de få timmar jag ens orkade köra med mina vänner.
The Owls Are Not What They Seem
Sony är ganska nära 1000kr-gränsen, spiderman 2 kostar just nu 939:- för standard utgåva på psn och då får du strax över 20 timmars speltid.
Hutlöst och stinkande girigt.
Varför är speltiden relevant i diskussionen om prislappen? Jag tar ju alla dagar i veckan ett tight och bra spel på 20 timmar eller mindre än alla AssCreed etc som knappast motiverar den tid de gärna tar i anspråk. Längre speltid ger nödvändigtvis inte mer valuta, om inte poängen är att spendera en massa tid men jag vill ha kvalitativ tid med spelen den lilla tid jag har att lägga.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Varför är speltiden relevant i diskussionen om prislappen? Jag tar ju alla dagar i veckan ett tight och bra spel på 20 timmar eller mindre än alla AssCreed etc som knappast motiverar den tid de gärna tar i anspråk. Längre speltid ger nödvändigtvis inte mer valuta, om inte poängen är att spendera en massa tid men jag vill ha kvalitativ tid med spelen den lilla tid jag har att lägga.
Håller med – det är upplevelsen man betalar för, inte hur långt spelet är. Någon form av minsta mängd speltid kan man förstås kräva (men oklart var gränsen går).
Sony är ganska nära 1000kr-gränsen, spiderman 2 kostar just nu 939:- för standard utgåva på psn och då får du strax över 20 timmars speltid.
Hutlöst och stinkande girigt.
Är så tacksam att allting inte är digitalt. Köpte Spider-Man 2 på El-giganten för några månader sedan för 299kr.
För om du prösjar 1000:- för ett spel med 5 timmars speltid känns det som du blir lurad.
I drank what?
Gällande Star Citizen, så är det inte bara att släppa spelet nu, de är ju långt från klara.
Problemet är att de hade $42 miljoner kvar 2023 ett år då utgifterna var $20 miljoner större än inkomsterna. Att de nu fick för sig att börja ta betalt för saker som man inte kan spela sig till verkar handla om överlevnad och inte girighet.
De skulle ju kunna flytta allt folk de har till att polera SQ42, som de då hoppas kunna rädda skutan när det väl börjar säljas, men det skulle visa utan tvivel att det håller på att gå åt helvete, vilket riskerar att "backarna" överger skutan...
Frågan är väl vad de kommer att skylla på om allt sjunker, så där $800+ miljoner och några tiotals miljoner dollar från investerare senare...
Man glömmer fort, så jag har inga belägg för det jag säger, men det känns ändå som att spelpriserns legat relativt okej till historiskt?
Vad kostade spelen i början av PS3 och PS4 generationerna? Försökte googla men hittade inget bra.
Känns iaf som att priserna ökat på en hanterbar nivå dom iaf 20 senaste åren? Det är ju först senaste 1-2 åren vi börjat se lite kraftigare bumps…
Sen är ju det här skälet till att man kör fysisk skiva.
Om jag köper ett (okej detta går väl för jag är nischad på single-player spel jag spelar igenom en gång) spel för 600:- och sen säljer det för 400:-, eller köper det för 1000:- och säljer det vidare för 800:-, same same.
"Som bonus kommer inte Rockstar försöka krama dig på riktiga pengar för några futtiga trimdelar till bilarna. Gott så."
Inte? De försöjer ju krama riktiga pengar ur en vid varje rattrörelse i GTA5.
Är det inte exakt detta de kommer göra i gta6 online som de har i gta5 online?
I online-delarna möjligen (men är det verkligen pay-to-win-grejer där, inte bara kosmetiska prylar?), men inte i solodelen.
Gällande Star Citizen, så är det inte bara att släppa spelet nu, de är ju långt från klara.
Problemet är att de hade $42 miljoner kvar 2023 ett år då utgifterna var $20 miljoner större än inkomsterna. Att de nu fick för sig att börja ta betalt för saker som man inte kan spela sig till verkar handla om överlevnad och inte girighet.
De skulle ju kunna flytta allt folk de har till att polera SQ42, som de då hoppas kunna rädda skutan när det väl börjar säljas, men det skulle visa utan tvivel att det håller på att gå åt helvete, vilket riskerar att "backarna" överger skutan...
Frågan är väl vad de kommer att skylla på om allt sjunker, så där $800+ miljoner och några tiotals miljoner dollar från investerare senare...
De borde kanske bromsa planerna på massa nya funktioner och göra klart de projekt de redan dragit igång - det har ju gått rätt jäkla många år nu. Ännu viktigare om det är ont om pengar. De har ju redan åtaganden gentemot alla som betalat för spelen.
Man glömmer fort, så jag har inga belägg för det jag säger, men det känns ändå som att spelpriserns legat relativt okej till historiskt?
Vad kostade spelen i början av PS3 och PS4 generationerna? Försökte googla men hittade inget bra.
Känns iaf som att priserna ökat på en hanterbar nivå dom iaf 20 senaste åren? Det är ju först senaste 1-2 åren vi börjat se lite kraftigare bumps…
Sen är ju det här skälet till att man kör fysisk skiva.
Om jag köper ett (okej detta går väl för jag är nischad på single-player spel jag spelar igenom en gång) spel för 600:- och sen säljer det för 400:-, eller köper det för 1000:- och säljer det vidare för 800:-, same same.
Tror PS3- och 360-spel låg kring 600-700 kr, ca 900 kr nu känns klart i fas med inflationen. Problemet är väl att det stod still så länge, sen blev höjningen rätt kraftig när den väl kom - då känns det plötsligt som att spel blivit skitdyra. CoD, Sonys PS5-spel och andra kostar ju kring eller över 900 kr nu ibland.
Det största problemet är att det händer NU, samtidigt som en stor del av världens ekonomi för vanliga människor är fuckad, matpriser, hyror, räntor, lönerna ökar inte lika mycket som alla konstnader. Hade ökningen skett för 10 år sen hade folk kanske inte reagerat lika hårt för att allt annat var ekonomiskt stabilare.
Jag står kvar vid vad jag sagt förut, jag kommer näst intill aldrig betala över 1000kr för ett spel. Jag drar mig verkligen även nu för att lägga 6-700. Spelar ingen roll om det är 10 timmar eller 100 timmar. Jag väntar hellre något år eller mer för att få det till reapriser.
I online-delarna möjligen (men är det verkligen pay-to-win-grejer där, inte bara kosmetiska prylar?), men inte i solodelen.
Online delen är ganska väl balanserad. Det är också så mycket pay-to-win det kan bli. Det vill säga vill du mest griefa noobs kan du köpa allt det för riktiga pengar. Men spelar du spelet som det också är tänkt avancerar du ändå i en relativt tillfredsställande takt.
Spelat igenom:
Grand theft auto V
PREY
The Outer worlds
Control
Death stranding
Wolfenstein
Och en hel drös mindre titlar som wolf among us, loop hero, dredge, pathfinder och flera andra på epic game store till en total kostnad av 0 kr.
Kan ju argumentera att datorn kostar men den använder jag till massor av andra hobbys också. Är man liksom inte brydd om nyaste spelen så finns det hur mycket som helst billigt idag, det som är dyrt är att vara först på bollen
De borde kanske bromsa planerna på massa nya funktioner och göra klart de projekt de redan dragit igång - det har ju gått rätt jäkla många år nu. Ännu viktigare om det är ont om pengar. De har ju redan åtaganden gentemot alla som betalat för spelen.
Precis, men nu kan det vara för sent även för det.
För det är det som är problemet med Chris Roberts, han må ha visioner men han skall inte sättas i en position där det inte finns någon över honom som kan säga till honom att sluta lägga till mer saker, eller sparka honom som Microsoft gjorde när han inte klarade av att bli klar med Freelancer (budgeten klarade han inte heller att hålla.)
Så vad kan gå fel om man ger honom fria tyglar och $800+ miljoner...
Lyckas de släppa SQ42 och det blir en flopp så gissar jag Star Citizen går i graven pga att pengarna tar slut.