Ett spelbetyg säger inte mer än 1 000 ord
Vad sägs om recensioner men endast + / -, så kanske det leder till att folk läser recensionen samt för och nackdelar ist för att stirra sig blind på en siffra
Precis, behövs det verkligen ett betyg. Pro och cons borde vara tillräckligt
Vad sägs om recensioner men endast + / -, så kanske det leder till att folk läser recensionen samt för och nackdelar ist för att stirra sig blind på en siffra
Betyg är suveräna på att ge en snabb antydan om vad recensenten tycker. Jag tycker inte man ska tvinga någon att läsa hela recensionen om de inte vill.
Ett av min favoritspel, Technomancer, blev redigt sågat av den samlade kritikerkåren, även spelarbetyget var inget att hurra för. Men jag älskar det och min bror gillar det skarp. Är det man ofta glömmer, att det är väldigt personligt det här med vad man gillar och inte. Det svåra är att uttrycka det ordentligt så att andra förstår varför man gillar eller ogillar något.
Väl sagt, texten får 3/5 i betyg Intressant det där med betyg och reaktioner också. Tror det handlar om att om man köper en pryl eller spel blir det personligt. När någon då eventuellt sågar spelet känns det för vissa att de kritiserar det man gillar och eventuellt även identifierar sig med på någon nivå
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Betyg är suveräna på att ge en snabb antydan om vad recensenten tycker. Jag tycker inte man ska tvinga någon att läsa hela recensionen om de inte vill.
Har också lekt med tanken till och från, men har landat i att jag ändå gillar betyg. Blicken söker sig dit när jag kollar recensioner. Det kittlar på något vis. En fingervisning, dessutom. Det finns en problematik när betyget blir "ALLT", men fungerar också som en pilsnabb summering. Blir man nyfiken kan man fördjupa sig. Betyget öppnar dörren, så att säga.
En Bamseponny av folket
Har inget emot ett sifferbetyg så länge alla är överens och medveten om vad betygsskalan innebär. Jag tycker att det rent allmänt är för mycket betygsinflation i spelmedia. Ett spel som får 5/10 är i mina ögon "helt okej" men skulle vara en sågning om man går på hur betyg sätts generellt.
Ett av min favoritspel, Technomancer, blev redigt sågat av den samlade kritikerkåren, även spelarbetyget var inget att hurra för. Men jag älskar det och min bror gillar det skarp. Är det man ofta glömmer, att det är väldigt personligt det här med vad man gillar och inte. Det svåra är att uttrycka det ordentligt så att andra förstår varför man gillar eller ogillar något.
Exakt så. Det är (eventuellt) lätt att sätta siffran, (möjligen) lätt att motivera den för sig själv, men att förklara den brett för många olika sorters spelare är en utmaning. En kul utmaning, förvisso. Också viktigt att rätt person recenserar rätt spel. Exempelvis ska jag INTE recensera WRC eller NHL.
En Bamseponny av folket
Har inget emot ett sifferbetyg så länge alla är överens och medveten om vad betygsskalan innebär. Jag tycker att det rent allmänt är för mycket betygsinflation i spelmedia. Ett spel som får 5/10 är i mina ögon "helt okej" men skulle vara en sågning om man går på hur betyg sätts generellt.
Man får verkligen läsa in sig på betygsskalor. Vår 3/5 blir ju 6/10 rakt översatt (går ju inte att översätta), men kanske i själva verket innebär 7/10. Vår fyra blir 80 av 100. Kanske på gränsen till en femma, vilket INTE 80 signalerar. Det kan vara en djungel.
En Bamseponny av folket
Håller helt med dig om den värderingsskalan. Men - grejen med betyg är att det är den som sätter det som bestämmer vad de betyder. Man måste utgå från det när man läser betyget för att förstå det rätt.
Jag brukar sällan läsa texten på recensionerna utan kollar bara vad det får för betyg. Det ger mig tillräckligt att testa spelet eller inte 🫣
You do you! Funkar det för dig, så funkar det ju. ^^
En Bamseponny av folket
Mycket bra text Fredrik!
Tack! Fint att höra.
En Bamseponny av folket
Kul att läsa din reflektion, och det är nog just den här typen av innehåll som gör att jag återgått till att läsa mycket FZ på sistone.
För övrigt tycker jag att en femgradig skala (eller till och med fyrgradig!) är toppen, just eftersom siffran ändå inte kan säga så mycket. Att ha en 1-100 skala kan ge intrycket av att underhållsvärdet är kvantifierbart, medan det i själva verket är en dans mellan det subjektiva och och objektiva. Här gillar jag hur ACG på Youtube har skalan "köp", "vänta på rea", "never touch".
Precis så!
Jag brukar mest kolla siffror, jag vill inte få spoilers inte ens i form av bilder om det är ett spel jag sett fram emot. Opencritic är mitt främsta ställe inför ett köp, ligger spelet högt där så kommer jag, för de mesta, att tycka om spelet.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Bra text!
—————
Om ett spel får väldigt högt betyg och unisont hyllat kan det göra att jag själv blir besviken när jag själv provar spelet.
…
För övrigt tycker jag att en femgradig skala (eller till och med fyrgradig!) är toppen, just eftersom siffran ändå inte kan säga så mycket. Att ha en 1-100 skala kan ge intrycket av att underhållsvärdet är kvantifierbart, medan det i själva verket är en dans mellan det subjektiva och och objektiva. Här gillar jag hur ACG på Youtube har skalan "köp", "vänta på rea", "never touch".
Japp, jag gillar också ACG:s sätt att ”betygsätta”.
Tycker 3/5 är rätt betyg för clair obscure. Det enda som är bra är stridssystemet och hur man bygger sina gubbar. Resten är verkligen inget speciellt.
Story, världen, musik detta spel gör väldigt väldigt mycket rätt som andra STOR spel missar helt totalt.
Spela spel är kul ibland.
Tack för intressanta ord. Det känns som att många konflikter om betyg bottnar i en taskig självkänsla och en uppfattning om personlig smak som något objektivt och talande för en individs karaktär. Ett angrepp på din spelsmak blir ett angrepp på din person.
Ett svagt betyg kunde tidigare lämna mig med en bitter eftersmak om det var ett spel jag upplevde att jag gillade. Jag kunde inte riktigt släppa tanken på om jag bara ljög för mig själv eller om jag helt enkelt saknade sinne för vad som gör ett spel bra. Spelupplevelsen blev aldrig densamma. Detta gällde naturligtvis inte bara spel, utan preferenser i stort.
Det känns oerhört befriande att dylika tankar fått mindre utrymme med åren. Jag gillar vad jag gillar, deal with it, ungefär.
Story, världen, musik detta spel gör väldigt väldigt mycket rätt som andra STOR spel missar helt totalt.
Premissen är intressant men skrivandet är fånigt. Man förstår ju 2 timmar in vad det är som ska hända. Världen är ful och tråkig att utforska (subjektivt givetvis) och musiken hade varit bättre om de skippat vokalist.
Finns många saker i spelet som ingen hade accepterat om det kommit från Ubisoft eller ea.
You do you! Funkar det för dig, så funkar det ju. ^^
Ja hittills har jag varit nöjd med betyget ni ger och min upplevelse med spelen jag köpt 😊
Siffror är det viktigaste. Om jag inte gillar konceptet men spelet får 5/5 så kommer jag kolla närmare på skapelsen. Om jag gillar konceptet men spelet får 3/5 så kommer jag kolla närmare på skapelsen. Om jag gillar konceptet men spelet får 2/5 så skippar jag. Allt annat går att interpolera fram utifrån ovanstående.
Jag tycker det slutgiltiga, sammanfattande sifferbetyget för ett spel inte säger nånting om man inte läser recensionen. Samma gäller metacritic etc. Allt handlar om vad man värderar högst.
Lite förenklat:
Ett spel kan ha en lysande story men halvdant gameplay = 3.
Ett spel kan ha lysande gameplay men halvdan story = 3.
Om man är en person som värderar story högst så är första 3:an för låg. Och vice versa. Förr var det vanligare med uppdelade betyg utifrån olika parametrar. Det sa lite mer, men det går egentligen att problematisera på samma sätt.
På FZ skiter jag ofta i sifferbetyget, men däremot är plus/minus-listorna väldigt bra och sammanfattande. Dom tål kanske att utvecklas till och med.