Squadron 42 på PS5 och Xbox? Star Citizen-studion söker konsolkunniga
Charlatanen och scammern Chris Roberts är bra på en sak, detta är då såklart att scamma folk och hypa upp scammen som han knåpat ihop i 10+år.
Buzz-ord som ''persistent universe'', påkostade bombastiska trailers, massiv försäljning av konceptbilder för flera tiotusentals kronor allt paketerat i ett trasigt tech-demo, det är allt han visat för oss. Vad har han gjort med de hutlösa summor han har fått genom åren?
När hans företag går i konkurs och det här korthuset faller, vem kommer ta konsekvenserna av fiaskot? Inte är det iaf. Chris Roberts. Han kan ju lungt pensionera sig med det deg som han fått in genom sitt scam...
En annan sak jag har märkt är hur lojalt och fanatiskt han skyddas av folk som investerat i detta scam. Det är tragikomiskt men verkligheten kommer komma ikapp förr eller senare.
Charlatanen och scammern Chris Roberts är bra på en sak, detta är då såklart att scamma folk och hypa upp scammen som han knåpat ihop i 10+år.
Buzz-ord som ''persistent universe'', påkostade bombastiska trailers, massiv försäljning av konceptbilder för flera tiotusentals kronor allt paketerat i ett trasigt tech-demo, det är allt han visat för oss. Vad har han gjort med de hutlösa summor han har fått genom åren?
När hans företag går i konkurs och det här korthuset faller, vem kommer ta konsekvenserna av fiaskot? Inte är det iaf. Chris Roberts. Han kan ju lungt pensionera sig med det deg som han fått in genom sitt scam...
En annan sak jag har märkt är hur lojalt och fanatiskt han skyddas av folk som investerat i detta scam. Det är tragikomiskt men verkligheten kommer komma ikapp förr eller senare.
Jag tror inte Chris är en lurendrejare men han har stora visioner som han kanske inte kan ro i land, skulle han medvetet blåsa folk så skulle han väl inte byggt på spelet så länge? Då borde han lagt ner det direkt efter kickstarten tänker jag.
Jamen vad bra, en anledning till att fördröja släppet som kaaaaanske kunde visat att de kan leverera, om än inte något i närheten av det vi en gång i tiden faktiskt betalade för att få när vi var unga, snygga och lite dumma. Trailern visade en gång för alla att de inte tänker leverera en modern Wing Commander eller Freespace, utan en j-a space opera sörja med quicktime events som en gång i tiden kanske setts som tekniskt imponerande. Vid det här laget är 12 fps inte direkt imponerande och ingen teknik de presenterat är längre ny eller banbrytande, och man kan jämföra båda deras "spel" och studion med Tesla tycker jag...
Dvs... Vi ska vara tacksamma för visionerna, att de gick före, vågade satsa på genren. Det har lett till ett skifte i branschen och vi har fått många intressanta konkurrenter och en utveckling som vi kanske inte annars hade fått. Därför ångrar jag inte min måttliga minimi-investering trots att jag totalt tappat intresset för SC och tyvärr ser Sq42 gå en liknande väg. Jag har ju fått massvis med andra spel som investerarna annars inte hade trott på. Spel som levererat, förnyat, imponerat och underhållit.
Så jag fortsätter uppdatera den där j-a klienten, droppar in i SC någon minut då och då och konstatera att det blivit ännu mindre intressant för min del, läsa deras alltmer enformiga nonsens-uppdateringar... och njuter av alla de andra bra spelen, fullt medveten om att det finns de som har askul i SC och jag är hur glad som helst för deras skull, precis som jag är glad för att andra hittar sina favoritspel och genrer. Och trots att jag idag är mer console peasant, så, nej.. De har inte ens lyckats leverera Sq42 episode 1 efter alla dessa år.
Jag hade hellre gett mer pengar till Molyneux.
Jag tror inte Chris är en lurendrejare men han har stora visioner som han kanske inte kan ro i land, skulle han medvetet blåsa folk så skulle han väl inte byggt på spelet så länge? Då borde han lagt ner det direkt efter kickstarten tänker jag.
Lite så är det. Han var ju ekonomiskt oberoende redan innan star citizen så argumentet håller inte. Tror snarare att detta spelet är tänkt att bli hans legacy så i praktiken är det snarare chris som har satt sin heder på spel.
Sen tror jag personligen att den stora kassakon på sikt inte är själva spelet, utan den spelmotor de tagit fram. Finns säkerligen en å annan spelstudio som kan tänka sig att använda den när den är klar. Den e trots allt one of its kind.
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Ibland känns det som att vissa, ofta samma återkommande, är mer engagerade i att påminna alla om att spelet är ett scam än de som faktiskt spelar. Är det verkligen så provocerande att några har kul?
Lite så är det. Han var ju ekonomiskt oberoende redan innan star citizen så argumentet håller inte. Tror snarare att detta spelet är tänkt att bli hans legacy så i praktiken är det snarare chris som har satt sin heder på spel.
Att han är ekonomiskt oberoende är inte ett bevis på att det inte skulle vara scam, mer pengar ger mer saker, det öppnar tex möjligheten för en generationsförmögenhet.
Det sagt, jag tror inte att det är en scam, vilket jag har sagt i flera trådar om spelet. Han klarar helt enkelt inte av att avgränsa ett projekt. Han behöver någon ovan sig som säger till honom att det är dags att få klart spelet och inte lägga till ytterligare. Istället så vräks det pengar över företaget och därmed så har vi något som blir mer och mer uppsvullet.
Sen tror jag personligen att den stora kassakon på sikt inte är själva spelet, utan den spelmotor de tagit fram. Finns säkerligen en å annan spelstudio som kan tänka sig att använda den när den är klar. Den e trots allt one of its kind.
Det beror på vilket skick den är i och hur enkelt den faktiskt går att anpassa till annat, och om det faktiskt finns pengar kvar för att göra den mer universell. Klart är att de blöder pengar just nu vilket är varför de försökte sälja skeppsutrustning för riktiga pengar och varför SQ42 skall släppas.
Då det första slutade med en mindre katastrof så gissar jag att om SQ42 inte blir en succé så är det stor chans att det hela går under.
Varför då? PS7 hinner väl komma ut innan det släpps
snarare PS10 i hans tempo...
Du menar motorn Crytek tagit fram för motorn är baserad på den, utan Cryengine hade dom inte kört det dom gör idag.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Jag gillar spelet. State of the art tekniskt.
Vilket spel?...
Ibland känns det som att vissa, ofta samma återkommande, är mer engagerade i att påminna alla om att spelet är ett scam än de som faktiskt spelar. Är det verkligen så provocerande att några har kul?
Det provocerande är väl scenariot där denna typ av verksamhet blir normaliserad. "Early Access" med oändliga löften och tidsramar (och otaliga brutna sådana) tillsammans med branschens i särklass sämsta "microtransaktioner" någonsin. Squadron 42 får gärna lyckas, men med Star Citizen är det inte bra om det blir populärt om det ens väl blir halvklart och släppt löst, det är bättre för oss spelare i längden om det fortsätter vara ett fiasko i folkmun. Jag är inte sugen på en framtid där spelarna mjölkas på pengar exponentiellt mycket mer än i nuvarande kultur. Det enda man kan ge dem i detta är väl att de i alla fall inte bedriver hasardspel som så många andra.
Och innan någon säger något i stil med: "Men, men spelet hade inte funnits utan dessa mikrotransaktioner". Nä, kanske inte, men det hade jag kunnat leva utomordentligt bra med.
För all del, ha kul som om det inte finns en morgondag. Men uppskattar ändå ditt nyckelord "några", det lättar lite, det gör det faktiskt.
Du menar motorn Crytek tagit fram för motorn är baserad på den, utan Cryengine hade dom inte kört det dom gör idag.
Du menar att mitt företag bygger en trehjuling sen får jag ekonomiska problem, du och några till från det företaget byter till en annan arbetsplats där man får fria händer att använda grundmaterialet och sen uppgraderar till en Lamborghini. Eller rättare sagt, från kartor mindre än en mil gånger en mil till ett helt solsystem.
Är Cryengine verkligen samma motor som Lumberyard med StarEngine som komplement?
2015 jobbade gamla Cryengine utvecklare hos CIG och skapade detta: Star Citizen: From Pupil to Planet
En av de stora trummorna som egentligen är helt meningslös i ett singelplayerspel är om den som anropar dig i andra ändan av skeppet sitter på sitt rum eller om det är en påhittad video.
Så om inte SQ42 har fullt co-op stöd är det helt meningslöst att ha så pass påkostad spelmotor som fungerar i realtid.
Star Citizen bär lika mycket spår av Cryengine idag som Far Cry 6, om inte mindre, och som vi alla vet så är Cryengine Nvidias förtjänst. Utan dem hade Cryengine inte existerat. Vi ska alltså tacka Jensen Huangs förfäder.
Det provocerande är väl scenariot där denna typ av verksamhet blir normaliserad. "Early Access" med oändliga löften och tidsramar (och otaliga brutna sådana) tillsammans med branschens i särklass sämsta "microtransaktioner" någonsin. Squadron 42 får gärna lyckas, men med Star Citizen är det inte bra om det blir populärt om det ens väl blir halvklart och släppt löst, det är bättre för oss spelare i längden om det fortsätter vara ett fiasko i folkmun. Jag är inte sugen på en framtid där spelarna mjölkas på pengar exponentiellt mycket mer än i nuvarande kultur. Det enda man kan ge dem i detta är väl att de i alla fall inte bedriver hasardspel som så många andra.
Och innan någon säger något i stil med: "Men, men spelet hade inte funnits utan dessa mikrotransaktioner". Nä, kanske inte, men det hade jag kunnat leva utomordentligt bra med.
För all del, ha kul som om det inte finns en morgondag. Men uppskattar ändå ditt nyckelord "några", det lättar lite, det gör det faktiskt.
Vad affärsmodellen eventuellt signalerar är absolut en rimlig diskussion. Men samtidigt erbjuder spelet något många inte hittar någon annanstans och det säger kanske något om en i övrigt rätt stagnerad bransch. Kritik och debatt är befogat, men jag tycker det är tråkigt när man önskar att något ska bli ett fiasko. Frågan man kanske borde ställa sig är varför just Star Citizen har så "fanatiskt lojala fans"?
Och om det visar sig att du har helt fel? Ska du bara smutskasta honom då eller kommer du offentligt be om ursäkt för förtal?
Squadron 42 är som sagt planerat att lanseras nästa år. Hade det varit en scam så hade det inte släppts något spel, eller hur?
Och i rena utvecklingskostnader så är det inte alls tal om några "hutlösa" summor. Speciellt inte när vi snackar om två spel där ett använder banbrytande teknik.
Jag tycker det snarare är tragikomiskt när folk ska kritisera med förutfattade meningar och utan att ha koll på projektet.
SC det bästa spelet jag spela även fast det är Alpha. Men jag kan inte se hur en konsol kan köra spelet även om den skulle få kraften från framtiden
Dom kanske kör gamestreamning till spelservrar.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Frågan man kanske borde ställa sig är varför just Star Citizen har så "fanatiskt lojala fans"?
För att folk tenderar att försvara saker de har "investerat" i, oavsett om det är bra eller dåligt.
Det är ett försvar mot att visa upp ett misslyckande och totalt omedvetet. Försvarets intensitet är proportionellt med den upplevda investeringen.
Varför då? PS7 hinner väl komma ut innan det släpps
Sökes: Utvecklare med erfarenhet av utveckling till PS7.
Och om det visar sig att du har helt fel? Ska du bara smutskasta honom då eller kommer du offentligt be om ursäkt för förtal?
Squadron 42 är som sagt planerat att lanseras nästa år. Hade det varit en scam så hade det inte släppts något spel, eller hur?
Och i rena utvecklingskostnader så är det inte alls tal om några "hutlösa" summor. Speciellt inte när vi snackar om två spel där ett använder banbrytande teknik.
Jag tycker det snarare är tragikomiskt när folk ska kritisera med förutfattade meningar och utan att ha koll på projektet.
Lugn och fin. Än har vi inte fått något spel (trasiga tech-demos räknas ej). Återstår att se om även planeringen för Squadron fallerar.
För att folk tenderar att försvara saker de har "investerat" i, oavsett om det är bra eller dåligt.
Det är ett försvar mot att visa upp ett misslyckande och totalt omedvetet. Försvarets intensitet är proportionellt med den upplevda investeringen.
Behöver det vara den enda sanningen?
Kanske bottnar engagemanget också i att man ser något med unik potential och faktiskt har kul under tiden. Att det bemöts med cynism och att samtalet ofta fastnar där – det kanske är det verkliga misslyckandet.
Jag skall vara ärlig och säga att star citizen har sabbat en del av mitt spelande. Att lira nåt annat fps känns tyvärr instängt efter att ha spelat star citizen. Jag får helt enkelt ingen spelglädje att lira nåt annat längre. Dessvärre är inte star citizen klart än, vilket gör att man lirar det i perioder i väntan på nästa patch. Detta gör att jag ofta inte längre spelar fps alls. Lite ironiskt ändå, men jag är inte sugen på att gå bakåt i utvecklingen så att säga.
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Vad affärsmodellen eventuellt signalerar är absolut en rimlig diskussion. Men samtidigt erbjuder spelet något många inte hittar någon annanstans och det säger kanske något om en i övrigt rätt stagnerad bransch. Kritik och debatt är befogat, men jag tycker det är tråkigt när man önskar att något ska bli ett fiasko. Frågan man kanske borde ställa sig är varför just Star Citizen har så "fanatiskt lojala fans"?
Tror du svarar lite på din egen fråga, trögflytet i genren som helhet, och drömmen om en särskild upplevelse, kopplat med att företaget är duktiga på att kapitalisera på de drömmarna genom marknadsföring och den uppenbara svårigheten att säga nej till förslag så tror jag det är alls konstigt att spelet har sina lojala fans, men där kommer diskussion om ration mellan högljudd gentemot antal upp (kan säkert tillämpas på samtliga sidor).
På de förutsättningar jag radade upp är det inte alls tråkigt att önska det blir pannkaka av det. Däremot är det tråkiga att förutsättningarna är så från början. Slopar de mikrotransaktionerna, eller åtminstone minskar beloppen markant, så kan åtminstone min åsikt förändras något i den bemärkelsen (det är såklart fortfarande andra problem i ekvationen, men det är en början).
Lugn och fin. Än har vi inte fått något spel (trasiga tech-demos räknas ej). Återstår att se om även planeringen för Squadron fallerar.
Trasiga tech-demos? Du kan ju ladda hem och spela MMO:t sedan flera år tillbaka?
Trasiga tech-demos? Du kan ju ladda hem och spela MMO:t sedan flera år tillbaka?
Jag har spelat till och från under många år nu men till slut tröttnar man. Istället för att lösa problem som funnits länge så fokuserar man konstant på andra, nya funktioner som skapar ännu fler problem. Den ökända hissbuggen finns ju fortfarande kvar efter flera års patchande. Bra spel i grunden men det speglar inte 10+ år utveckling enligt mig.
Tror du svarar lite på din egen fråga, trögflytet i genren som helhet, och drömmen om en särskild upplevelse, kopplat med att företaget är duktiga på att kapitalisera på de drömmarna genom marknadsföring och den uppenbara svårigheten att säga nej till förslag så tror jag det är alls konstigt att spelet har sina lojala fans, men där kommer diskussion om ration mellan högljudd gentemot antal upp (kan säkert tillämpas på samtliga sidor).
På de förutsättningar jag radade upp är det inte alls tråkigt att önska det blir pannkaka av det. Däremot är det tråkiga att förutsättningarna är så från början. Slopar de mikrotransaktionerna, eller åtminstone minskar beloppen markant, så kan åtminstone min åsikt förändras något i den bemärkelsen (det är såklart fortfarande andra problem i ekvationen, men det är en början).
Uppskattar kommentaren! Jag förstår dig och håller med om flera punkter. Jag har följt Star Citizen sedan tidigt och för mig handlar det nog om blandningen av vision, öppen utveckling och att man faktiskt får ut något av det redan nu. Men det är såklart inte friktionsfritt eller utan kritik. Jag tänker att man kan vara investerad och ändå se bristerna.