Mindseye-studion sägs drabbas av massuppsägningar: "Smärtsamt"
Studioledningen verkar ha haft lite hybris och trott att man ska kunna vara jättestora på en gång. De verkar ha (haft) 300-500 anställda vilket är sanslöst för en ny studio innan de ens släppt ett spel.
Jag hoppas att IOI inte dras med i detta fall. Jag vet inte hur deras kontrakt ser ut men de lär inte gå med vinst på denna affär.
Läser man på Glassdoor verkar det inte ha varit en jättebra kultur på kontoret, just nu har studion 2.2 av 5 i betyg där. Trist med uppsägningar men inte helt oväntat med tanke på hur spelet mottagits.
Studioledningen verkar ha haft lite hybris och trott att man ska kunna vara jättestora på en gång. De verkar ha (haft) 300-500 anställda vilket är sanslöst för en ny studio innan de ens släppt ett spel.
Jag hoppas att IOI inte dras med i detta fall. Jag vet inte hur deras kontrakt ser ut men de lär inte gå med vinst på denna affär.
Egentligen är det inte konstigt, de hade ju inte kunnat göra spelet på 20 pers och dessutom var det ju så att de utvecklade det där andra spelet primärt, fan det hette, Anywhere typ.
Läser man på Glassdoor verkar det inte ha varit en jättebra kultur på kontoret, just nu har studion 2.2 av 5 i betyg där. Trist med uppsägningar men inte helt oväntat med tanke på hur spelet mottagits.
Detta är ju en sådan sak som säkert är problem om spelen inte säljer, annars brukar inte sådant här få så mycket uppmärksamhet, det har ju skrivits om det tidigare om andra studios.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
F.d. Rockstar-hotshots som startar eget, absolut hybris. De verkar ha fått med sig kulturen från Rockstar också med mkt övertid och piskor snarare än morötter.
Skulle inte bli förvånad om Embracer varit inblandad i detta bolag på någe set!
Njae, Build A Rocket Boy är ”independent” än så länge och io interactive som agerar utgivare är heller inte inblandade i embracer
Skulle inte bli förvånad om Embracer varit inblandad i detta bolag på någe set!
THQ Nordic (aka Embracer) kommer ha en digital showcase 1 augusti 21:00 där de visar upp en del av sina kommande spel.
https://showcase.thqnordic.com/
Får svårare o svårare att förstå hur folk kan välja speltillverkning som yrke.
Det är helt klart en tuff industri men finns mycket pengar att tjäna. Det krävs inte stora budgetar och hundratals personer för att skapa ett bra spel. Titta på Stardew Valley eller Terraria exempelvis, utvecklades först av en enda person och blev väldigt framgångsrikt. Samma med Markus Perssons projekt med Minecraft
The Cold is my teacher! ❄
Det är helt klart en tuff industri men finns mycket pengar att tjäna. Det krävs inte stora budgetar och hundratals personer för att skapa ett bra spel. Titta på Stardew Valley eller Terraria exempelvis, utvecklades först av en enda person och blev väldigt framgångsrikt. Samma med Markus Perssons projekt med Minecraft
fast det känns lite som att säga "lotterier funkar, tittar bara på dom här 3 vinnarna som vann miljarder!" då de nog lär vara lika stor chans att någon får en liknande succé som dom där.
Ja jo, men tydligen är det inte många som lyckas skapa det där "Minecraft, Fortnite, Stardew Valley"
fast det känns lite som att säga "lotterier funkar, tittar bara på dom här 3 vinnarna som vann miljarder!" då de nog lär vara lika stor chans att någon får en liknande succé som dom där.
Det finns inga garantier i livet, oavsett industri! Framgång är ingen bristvara men heller inget som rationeras ut slumpmässigt. Min poäng är att det finns mycket pengar att tjäna i spelutveckling, även med liten budget och få människor.
Men det är absolut en tuff industri tack vare giriga investerare, högre skatter/kostnader, lagar och föreskrifter som gör det svårare att gå med vinst och expandera. Därför man ser mycket mer live-service och mikrotransaktioner i dagens utbud av spel.
Mina exempel var kanske de mest framgångsrika sen 2000-talet, skapat av en person och det är inte många som lyckas men dom har bevisat att det inte är omöjligt. Det handlar mycket om timing och en bra idé.
En annan norsk man lyckades bra med mobilspelet Wordfeud som är ett simpelt multiplayer korsord, inget avancerat egentligen.
Jag tycker det tragiska är när de "högre hönsen" som tar de stora besluten och släpper ett bekostat spel som floppar, riskerar många att bli uppsagd. Beslut som vanliga trogna anställda inte har något att säga om.
Ja jo, men tydligen är det inte många som lyckas skapa det där "Minecraft, Fortnite, Stardew Valley"
Så är det, finns inga garantier. På samma sätt som många inte lyckas skapa nästa Microsoft, Google, Amazon eller Apple.
När ska studios lära sig. Ta den tid som behövs och gå igenom er egen produkt innan släpp. Jag väntar mer än gärna på en fullständig fungerande produkt än en produkt mer trasig än asfalten i gamla stan