Mindseye-studion sägs drabbas av massuppsägningar: "Smärtsamt"

Robot
Mindseye-studion sägs drabbas av massuppsägningar: "Smärtsamt"

Teamet bekräftar "interna förändringar".

#build-a-rocket-boy, #mindseye

Medlem

Efter allt jag har läst och sett om spelet är jag inte förvånad. Kan inte komma ihåg att någon har varit positiv till spelet.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem

Om tanken var att detta skulle vara någon sorts kassako för att kunna fortsätta utveckla det där andra spelet så gick det sådär.

Om det inte var tanken, så gick det sådär ändå...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Får svårare o svårare att förstå hur folk kan välja speltillverkning som yrke.

Medlem

Studioledningen verkar ha haft lite hybris och trott att man ska kunna vara jättestora på en gång. De verkar ha (haft) 300-500 anställda vilket är sanslöst för en ny studio innan de ens släppt ett spel.

Jag hoppas att IOI inte dras med i detta fall. Jag vet inte hur deras kontrakt ser ut men de lär inte gå med vinst på denna affär.

Medlem

Läser man på Glassdoor verkar det inte ha varit en jättebra kultur på kontoret, just nu har studion 2.2 av 5 i betyg där. Trist med uppsägningar men inte helt oväntat med tanke på hur spelet mottagits.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Margy:

Studioledningen verkar ha haft lite hybris och trott att man ska kunna vara jättestora på en gång. De verkar ha (haft) 300-500 anställda vilket är sanslöst för en ny studio innan de ens släppt ett spel.

Jag hoppas att IOI inte dras med i detta fall. Jag vet inte hur deras kontrakt ser ut men de lär inte gå med vinst på denna affär.

Egentligen är det inte konstigt, de hade ju inte kunnat göra spelet på 20 pers och dessutom var det ju så att de utvecklade det där andra spelet primärt, fan det hette, Anywhere typ.

Skrivet av frommy:

Läser man på Glassdoor verkar det inte ha varit en jättebra kultur på kontoret, just nu har studion 2.2 av 5 i betyg där. Trist med uppsägningar men inte helt oväntat med tanke på hur spelet mottagits.

Detta är ju en sådan sak som säkert är problem om spelen inte säljer, annars brukar inte sådant här få så mycket uppmärksamhet, det har ju skrivits om det tidigare om andra studios.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Margy:

F.d. Rockstar-hotshots som startar eget, absolut hybris. De verkar ha fått med sig kulturen från Rockstar också med mkt övertid och piskor snarare än morötter.

Medlem

Skulle inte bli förvånad om Embracer varit inblandad i detta bolag på någe set!

Geeks Gaming
Skrivet av YousefGaming:

Njae, Build A Rocket Boy är ”independent” än så länge och io interactive som agerar utgivare är heller inte inblandade i embracer

Medlem
Skrivet av YousefGaming:

THQ Nordic (aka Embracer) kommer ha en digital showcase 1 augusti 21:00 där de visar upp en del av sina kommande spel.
https://showcase.thqnordic.com/

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Får svårare o svårare att förstå hur folk kan välja speltillverkning som yrke.

Det är helt klart en tuff industri men finns mycket pengar att tjäna. Det krävs inte stora budgetar och hundratals personer för att skapa ett bra spel. Titta på Stardew Valley eller Terraria exempelvis, utvecklades först av en enda person och blev väldigt framgångsrikt. Samma med Markus Perssons projekt med Minecraft

signatur

The Cold is my teacher! ❄

KoP
Medlem

Fascinerande att man kan misslyckas så hårt när man har resurser och manskap. 🤔

Medlem
Skrivet av Morricone:

Det är helt klart en tuff industri men finns mycket pengar att tjäna. Det krävs inte stora budgetar och hundratals personer för att skapa ett bra spel. Titta på Stardew Valley eller Terraria exempelvis, utvecklades först av en enda person och blev väldigt framgångsrikt. Samma med Markus Perssons projekt med Minecraft

fast det känns lite som att säga "lotterier funkar, tittar bara på dom här 3 vinnarna som vann miljarder!" då de nog lär vara lika stor chans att någon får en liknande succé som dom där.

Medlem
Skrivet av Morricone:

Ja jo, men tydligen är det inte många som lyckas skapa det där "Minecraft, Fortnite, Stardew Valley"

Medlem

De körde ju med Rockstars taktik med helt hemlighetshållen produktion. Noll transparent gentemot fans och absolut ingen community kring spelet. Därmed minimal hype. Att styra en indie-studio som AAA är ett recept för en gigantisk flopp.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

fast det känns lite som att säga "lotterier funkar, tittar bara på dom här 3 vinnarna som vann miljarder!" då de nog lär vara lika stor chans att någon får en liknande succé som dom där.

Det finns inga garantier i livet, oavsett industri! Framgång är ingen bristvara men heller inget som rationeras ut slumpmässigt. Min poäng är att det finns mycket pengar att tjäna i spelutveckling, även med liten budget och få människor.

Men det är absolut en tuff industri tack vare giriga investerare, högre skatter/kostnader, lagar och föreskrifter som gör det svårare att gå med vinst och expandera. Därför man ser mycket mer live-service och mikrotransaktioner i dagens utbud av spel.

Mina exempel var kanske de mest framgångsrika sen 2000-talet, skapat av en person och det är inte många som lyckas men dom har bevisat att det inte är omöjligt. Det handlar mycket om timing och en bra idé.

En annan norsk man lyckades bra med mobilspelet Wordfeud som är ett simpelt multiplayer korsord, inget avancerat egentligen.

Jag tycker det tragiska är när de "högre hönsen" som tar de stora besluten och släpper ett bekostat spel som floppar, riskerar många att bli uppsagd. Beslut som vanliga trogna anställda inte har något att säga om.

signatur

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Ja jo, men tydligen är det inte många som lyckas skapa det där "Minecraft, Fortnite, Stardew Valley"

Så är det, finns inga garantier. På samma sätt som många inte lyckas skapa nästa Microsoft, Google, Amazon eller Apple.

signatur

Medlem

När ska studios lära sig. Ta den tid som behövs och gå igenom er egen produkt innan släpp. Jag väntar mer än gärna på en fullständig fungerande produkt än en produkt mer trasig än asfalten i gamla stan

Medlem

normalt börjar man att bygga koja sen hoppas man att det blir slot. men den här gängen tänkte åt andra hållet.

signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

1
Skriv svar