Ryktestråd: NeXtBox 2026!
Well, är det 1-1,5 år eller så tills konsolen släpps är det bara fullt logiskt att devkits börjat skickas ut så det finns spel färdiga till lanseringen och kort inpå. Skickas nog ut redan vid 2-årsgränsen till de närmaste skulle jag tro. Men ändå kul att det börjar "bekräftas" för oss dödliga också!
Mjoe, men tycker det alltid är massa rykten inför det och sedan läcker det typ alltid (ibland påstådda) bilder på dem. Detta är det första och enda jag har sett om att det ska finnas färdiga kits ute. Men är det så att de hittills bara finns internt eller alldeles precis börjats skickats ut så kan det vara det. Annars hade vi nog sett och hört mer om det, menar jag. Nu är det en källa och ett specifikt spel ryktet gäller.
Mjoe, men tycker det alltid är massa rykten inför det och sedan läcker det typ alltid (ibland påstådda) bilder på dem. Detta är det första och enda jag har sett om att det ska finnas färdiga kits ute. Men är det så att de hittills bara finns internt eller alldeles precis börjats skickats ut så kan det vara det. Annars hade vi nog sett och hört mer om det, menar jag. Nu är det en källa och ett specifikt spel ryktet gäller.
Devkits brukar väl inte läcka i bilder? Studios är ju ofta under så stränga NDAs och skulle riskera för mycket både professionellt och ekonomiskt för att de skulle överväga det. Är väl kanske senare, när konsoler börjar massproduceras och hamnar på band i Kina t.ex. som det kan börja komma bilder. Vilket är spännande att se såklart i väntan på officiellt avtäckande.
Hmm, har någon bekräftats i efterhand att de är faktiska devkits och inte bara "läckta bilder" som inte kunnat förnekas då? Känner mig skeptisk då det som sagt är en väldigt allvarlig sak att läcka som kan skada väldigt många på olika vis.
Mig veterligen i alla fall så ja, absolut.
Exempelvis läckta PS5:
Bekräftade:
Men som jag skrev: ”tycker det alltid är massa rykten inför det och sedan läcker det typ alltid (ibland påstådda) bilder på dem.” Tyckte bara det varit så tyst/lite rök kring det hela, that’s all.
Jez Corden påstår:
“There is no devkit for the next Xbox right now, the whole idea of the next Xbox is that it’s a PC but in a TV friendly shell”, 2027.
”…there is no devkit right now. So like the idea that developers have already gotten the next-gen Xbox's dev kit… that's just not accurate.”
https://www.resetera.com/threads/jez-corden-“there-is-no-devk...
Jez Corden påstår:
“There is no devkit for the next Xbox right now, the whole idea of the next Xbox is that it’s a PC but in a TV friendly shell”, 2027.
”…there is no devkit right now. So like the idea that developers have already gotten the next-gen Xbox's dev kit… that's just not accurate.”
https://www.resetera.com/threads/jez-corden-“there-is-no-devk...
Stämmer förmodligen, jag bygger en helt ny PC nu som ska användas som konsol i Konsol-rummet för den uteblivna Xbox Pro satsningen. Det är ingen riktigt som vet mer än xbox själva nu, xbox fyller visserligen 30 år nästa år, och då hade det varit en banger att släppa den nya hybriden,kanske behöver de lite extra tid att maximera den och att den kommer ut 2027 istället men ändå ett år före PS6. Jag orkar inte vänta och jag har råd att bygga nytt och satt min in i det, så det ska bli ett jättekul projekt personligen!

Läckt bild som tycks visa Xbox Interface med Steam integrerat tycks "bekräfta" tidigare rykten om att Nextbox blir mer hybrid av PC och konsol! Dock är frågan hur det påverkar bc om de kan behålla det samtliga generationer (i stort sett) som tidigare eller om det blir att börja om? Personligen skulle jag tycka det vore synd, då de byggt upp så starkt stöd för äldre titlar, men kanske skulle ökat stöd i Game Pass och Steam väga upp det så de flesta spel blir tillgängliga ändå? Vad tror ni?
Det blir intressant att se hur dom löser det med Steam.
Jag tänker mig att exempelvis alla spel du har köpt på Steam som även finns på Xbox/Microsoft store kan gå att spela på din Xbox.
Annars måste väl Xbox göra kompatibiltets tester med alla spel på Steam typ precis som de håller på med Steam Deck.
Exempelvis Black myth wukong finns ju inte på Xbox och skulle kanske inte fungera då. Men gör dom Xbox till PC rakt av ja då lär det ju fungera hur som. Men då blir det inte längre en konsolupplevlese alla gånger och spel kanske rentav krashar eller får felmeddelanden.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det blir intressant att se hur dom löser det med Steam.
Jag tänker mig att exempelvis alla spel du har köpt på Steam som även finns på Xbox/Microsoft store kan gå att spela på din Xbox.
Annars måste väl Xbox göra kompatibiltets tester med alla spel på Steam typ precis som de håller på med Steam Deck.
Exempelvis Black myth wukong finns ju inte på Xbox och skulle kanske inte fungera då. Men gör dom Xbox till PC rakt av ja då lär det ju fungera hur som. Men då blir det inte längre en konsolupplevlese alla gånger och spel kanske rentav krashar eller får felmeddelanden.
Intressant, har inte tänkt så långt! Vad hemskt det vore med bluescreens och annat som läcker in från PC och förstör den enklare konsolupplevelsen. Men de har ju pratat om att konsol och "PC ska närma sig varandra" så verkar ju som det är ditåt det lutar. På gott och ont. Bara de inte tar in för mycket av Windows då... automatiska uppdateringar som startar om när de själv behagar typ?

Inte riktigt den dedikerade bärbara Xbox-konsolen vi först trodde vi skulle få, men ryktena stämde ändå om en ROG Ally-variant! Inte så illa ändå. Ha-begäret väcks helt klart!
https://xboxwire.thesourcemediaassets.com/sites/2/2025/06/All...
Inte riktigt den dedikerade bärbara Xbox-konsolen vi först trodde vi skulle få, men ryktena stämde ändå om en ROG Ally-variant! Inte så illa ändå. Ha-begäret väcks helt klart!
Tycker nyheterna för den nya "versionen/anpassningen" av Windows låter bra. Mer slimmad windows, "andra" launchers som lär vara bl.a. Steam och Epic. Blir det bra lär ju nästa konsol köra på samma princip
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Tycker nyheterna för den nya "versionen/anpassningen" av Windows låter bra. Mer slimmad windows, "andra" launchers som lär vara bl.a. Steam och Epic. Blir det bra lär ju nästa konsol köra på samma princip
Hoppas! En stationär variant liknande series X som också har steam vore helt magiskt bra.
Ja, det här kan ju vara ett sätt för dem att doppa tårna i handheld-segmentet utan att behöva göra en helt egen ny konsol själva. Och med allt stöd lär det bli otroligt bra! Att köra andra launchers har ju pratats vara något för nästa stationära Xbox också så detta kanske är början på det också!
We’ve established a strategic, multi-year agreement with AMD to co-engineer silicon across a portfolio of devices, including our next-generation Xbox consoles. Together, we’re delivering deeper visual quality, immersive gameplay, and AI-powered experiences - grounded in a platform designed for players, not tied to a single store or device, and fully compatible with your existing Xbox game library.
Verkar som Nextbox får Windows 11 också, med stöd för Steam etc, och kommer få AMD-apu precis som PS6 ryktas få (vilket bekräftas av utannonseringen ovan). Den kommer köra på x86-processor och få specialdesignat chip för bakåtkompatibilitet.
Det blir exakt som jag och flera andra förutspått.
Man går över och gör en "konsol-pc".
I data gräv har det synats att Valve också jobbar med en "home console" men då med Steam OS så klart.
Dom har haft en för internt bruk ett bra tag.
Detta känns som det Naturliga steget för
stationära konsoler och speciellt xbox som är på dekis när det kommer till konsolhårdvara.
Verkar som Nextbox får Windows 11 också, med stöd för Steam etc, och kommer få AMD-apu precis som PS6 ryktas få (vilket bekräftas av utannonseringen ovan). Den kommer köra på x86-processor och få specialdesignat chip för bakåtkompatibilitet.
Skulle det verkligen behövas specialchip för bakåtkompatibilitet?
Series X/S använder AMD Apu, med Zen-2 kärnor och RDNA 2 (RX 6xxx-serien) grafik.
Xbox One använder AMD Apu, med Jaguar-kärnor och GCN grafik.
Och eftersom dom redan löst bakåtkompatibiliteten mot Xbox, Xbox 360 och Xbox One på Series X så tror jag inte det behövs några specialchip för att även lösa att Series X fungerar.
Xbox har för övrigt alltid varit en konsol-PC, de har ju kört Windows sedan första Xbox och med PC-komponenter (exkl. Xbox 360 som hade en IBM-processor).
Where one man falls,
another one stands.
Skulle det verkligen behövas specialchip för bakåtkompatibilitet?
Series X/S använder AMD Apu, med Zen-2 kärnor och RDNA 2 (RX 6xxx-serien) grafik.
Xbox One använder AMD Apu, med Jaguar-kärnor och GCN grafik.
Och eftersom dom redan löst bakåtkompatibiliteten mot Xbox, Xbox 360 och Xbox One på Series X så tror jag inte det behövs några specialchip för att även lösa att Series X fungerar.
Xbox har för övrigt alltid varit en konsol-PC, de har ju kört Windows sedan första Xbox och med PC-komponenter (exkl. Xbox 360 som hade en IBM-processor).
Nä jag vet inte varför ryktet säger att de skulle köra med två chip, men det var vad som sades så jag rapporterade bara på det. Men om de fortsätter med AMD x86 borde det ju inte behövas. Så vi får se. Ang termen PC-konsol handlar det mer om det kommer kunna använda andra stores som tidigare bara funnits tillgängliga på PC och ej konsol (Steam, epic, etc)
AMD is proud to advance a bold, shared vision for the future of gaming – continuing our deep partnership with the Xbox team as we create a future where new worlds are brought to life for everyone, everywhere.
For over two decades, AMD and Microsoft have brought incredible performance and immersive experiences to life for gamers. We’re so excited to be deepening our relationship as we look to design a full roadmap of gaming-optimized chips combining the power of Ryzen and Radeon for consoles, handhelds, PCs, and cloud.
Together, we’re building a vibrant, open ecosystem that delivers next-gen graphics and immersive game play through innovative neural processing, powered by AI.
Hmm.. Om dom räknar den som en konsol fortfarande och skall ha stöd för Steam och Epic så är frågan hur licenserna fungerar mellan Steam och exempelvis Sony. Kommer Sony godkänna sina spel på Xbox? Och som jag tänkte tidigare bör alla Steam/Epic spel ses över för att få en Nextbox verifiering på sig lite som hur Steam Deck verified numera finns.
Men det vore ju kul om det nu blir så här. Då kan en spelkonsol köra mods osv utan att behöva hackas.
Hmm.. Om dom räknar den som en konsol fortfarande och skall ha stöd för Steam och Epic så är frågan hur licenserna fungerar mellan Steam och exempelvis Sony. Kommer Sony godkänna sina spel på Xbox? Och som jag tänkte tidigare bör alla Steam/Epic spel ses över för att få en Nextbox verifiering på sig lite som hur Steam Deck verified numera finns.
Men det vore ju kul om det nu blir så här. Då kan en spelkonsol köra mods osv utan att behöva hackas.
Hmm, om det är PC-steam som du kan ha på konsolen kan väl Sony inte göra någonting åt att deras spel finns där? Annat än dra tillbaka licensförsäljningen då men det lär ju inte hända... så tror det blir fullt möjligt att spela Sony-spel på Nextbox
Hmm, om det är PC-steam som du kan ha på konsolen kan väl Sony inte göra någonting åt att deras spel finns där? Annat än dra tillbaka licensförsäljningen då men det lär ju inte hända... så tror det blir fullt möjligt att spela Sony-spel på Nextbox
Mja alltså är det en väldigt specifik hårdvara som skall vara exakt likadan på alla Nextbox konsoler så kan det ju säkert bannas just den setupen.
Men det kan ju även bli så att bara spel som finns på Microsoft store tillåts att användas från din Steam lista.
Typ "Du äger det här spelet på Steam : vi låser upp motsvarande version på Xbox för dig."
På sådant vis har de mer kontroll över licenser osv. Men då kan man önska, att om jag köper ett spel på Microsoft store att det även låses upp på Steam. Men lär nog knappast hända.
Mja alltså är det en väldigt specifik hårdvara som skall vara exakt likadan på alla Nextbox konsoler så kan det ju säkert bannas just den setupen.
Men det kan ju även bli så att bara spel som finns på Microsoft store tillåts att användas från din Steam lista.
Typ "Du äger det här spelet på Steam : vi låser upp motsvarande version på Xbox för dig."
På sådant vis har de mer kontroll över licenser osv. Men då kan man önska, att om jag köper ett spel på Microsoft store att det även låses upp på Steam. Men lär nog knappast hända.
Här spekulerar DF lite kring detta om Sony kommer försöka "blocka" Steamförsäljning av sina spel på Nextboxes. Jag tror inte det, de lär vara glada om de säljer sina spel på den hårdvara den finns tillgänglig och det lär ju inte vara många som inte köper en PS5/PS6 för att några få titlar kan finnas tillgängliga på Nextbox/Steam. Så de ser det nog inte som allvarlig konkurrens nog för att inte tillåta sådan försäljning. Men det är ju bara min spekulation såklart, vet ju inte säkert, men ser inte att Sony skulle tänka speciellt annorlunda på någon rationell grund...
Dom har ju fortfrande kontrollen om vilka titlar dom släpper till PC och som dom säger i videon att när/om Sony släpper en bärbar konsol så kommer ju även den tävla sig mot en Steam Deck som har deras spel.
Kanske Sony borde bygga upp en ännu större PC plattform med en egen launcher och gå lixom vägen Microsoft gjort.
I slutändan kanske dom måste göra det för att hänga med Xbox. Begreppet konsol kommer mer och mer att suddas ut och gränserna från vilken som har Sony eller Xbox spel.
I stället bör fokuset helt vara på att vi skall kunna välja dom spel vi vill spela, inte vilken konsol eller PC vi måste ha.