"Spel är galet prisvärda", menar f.d. Playstation-chef

Robot
"Spel är galet prisvärda", menar f.d. Playstation-chef

Lyfter Mario Kart 8 som exempel.

#spelpriser

Medlem

Nä...

Inte när man kan få bättre värde för drygt en hundralapp med reor eller lite äldre spel.

Medlem

Håller med, Tycker spel är väldigt prisvärda jämfört med andra aktiviteter om vi jämför med hur många timmar vi får ut i rent nöje :D.

Fragtjuv

Ja, jag tycker ofta att spelen är väldigt prisvärda med tanke på hur många timmar ja faktiskt lägger ner på flera av spelen som jag köper. Ibland får ju framtiden utvisa hur det blir också. 1000 kr är väldigt mycket för Mario kart World men om Nintendo ger oss uppdateringar stadigt under flera år så kommer det ju med tiden att kännas prisvärt.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Citat:

Han tillägger dock att inte alla spel behöver kosta 70 eller 80 dollar; "varje spel är annorlunda".

Håller med honom. Man behöver inte spela de allra dyraste spelen för att ha kul, och i sin tur gjort ett prisvärt köp. Vi kan ta ett spel som REPO som exempel. Spelet går på runt hundringen men kan ändå ge en ändlöst med timmar av oförglömlig glädje. Sen har vi spel som Clair Obscur: Expedition 33, som är något dyrare, men fortfarande bra mycket billigare än de själlösa så kallade "AAA"-titlarna som storföretagen pumpar ut år efter år. Detta är bara två av många exempel som bevisar att spel inte behöver kosta för att vara bra, och de senaste åren så har utbudet på billiga, skitroliga spel bara ökat, och fler kommer det bli.

Medlem

Hmmm så man ska värdera spelen i hur länge man kan spela dom?
Då kommer några kosta 1000-tals kronor

Men Shuhei då, han har ju helt rätt!

Jo men så är det ju till viss del. Animal Crossing NH har exempelvis gett mig och sambon en sammanlagd speltid på närmare 1000 timmar över fem års tid. Och då är det ett spel som man återvänder till för att det är roligt, inte för att man måste. Att gå på bio och se en film kostar oss minst lika mycket för mellan en och tre timmar underhållning.

Medlem

Kanske för barn som inte är kräsna och kan spela samma spel väldigt många gånger och länge. Mario Kart 8 till exempel var roligt några timmar sedan ville jag aldrig köra det igen. Och så är de flesta spelen idag, tyvärr. Väldigt få spel jag kör helt igenom idag, är endast vissa skräckspel. Har klarat ut tre spel under 2024 och 2025 än så länge, avskyr själv oändliga spel som aldrig tar slut.

Prisvärda tills företaget går in och förstör online delen.
Bland det värsta ett företag kan göra. Sånt borde vara återbetalningsskyldighet

Medlem

Jag tycker Mario Kart World var värt pengarna. Men prisvärt jämfört med andra spel? Nej.

Två olika saker för mig.

Medlem

Jag tycker att spelmakare överlag ska strunta helt i att värdera spel. Det är helt och hållet upp till spelarna att värdera spelen.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem

Håller med.
Tänker på hur jämförelsevis lite man får i andra sorters varor och tjänster. Mariokart World exempelvis kostar ju bara som två matkassar ungefär.

Medlem

Ingen har så mycket fd chefer som Sony.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är alltid kul att höra någon som är nästan opartisk yttra en åsikt. Sen kan jag ju hålla med, vissa spel är faktiskt värda pengarna som utvecklaren/utgivaren vill ha för dem, men majoriteten är det inte.

Medlem

Edit: Ojdå, jäklar vad långt det blev. Varning: Läs inte, det är inte värt er tid.

Olika spelare får ju ut olika mycket nöje och olika mycket speltid - dvs värde - av samma spel. Borde det prissättas olika för de olika spelarna? Om jag köper en film som var toppen en gång men inte riktigt är meningsfull att se om, jämfört med en film jag kan se upprepade gånger, borde jag betala mycket mer för den jag vill se om? Sen vet jag ju inte i förväg hur jag kommer tycka om ett spel innan jag kört det. I vissa fall känner jag snarare att det kastade bort min tid - borde jag få kompensation för det?

Om jag skulle vara tvungen att välja mellan alla mina timmar i Mario Kart 8 och mina timmar i Case of the Golden Idol så väljer jag det senare trots att det är många gånger färre timmar, men på något vis har det ändå en billigare prislapp. I slutändan handlar det ju om vilken upplevelse jag fick. Föreställ er att man går till biografen och väljer dem längsta filmen för att man får flest minuter för pengarna istället. Om man dessutom skulle resonera som Shuhei... Värdet på MK8 för man kan få hundratals timmar, kontra t ex Horizon. Horizon framstår verkligen som orimligt dyrt i jämförelse när man använder den mätstickan. Jämför jag vad spel kostar kontra lite pennor, papper och lite annat konstmaterial och ställer nöjet och värdet jag får ut av det mot AAA-spel så ser spel helt plötsligt ut som ett rånförsök i jämförelse. Titta på er internetfaktura och ponera vilket värde ni får ut av er uppkoppling - enligt Shuheis resonemang borde det ju rimligen kosta tiotusentals kronor. Man kan ju vrida och vända på det här in absurdum, poängen är att resonemanget är sisådär.

Och spelpriserna sätts ju inte utifrån mängden värde jag som spelare får ut av det. Nog fasen är det marknadskrafterna som styr. Bättre marginaler, mer vinst. Det blir ju fånigt att låtsas som att det inte är en del i det hela.

Jag tror det här kommer enbart gynna de spelserierna som folk ändå anser är "must have", ju dyrare spel är desto färre kommer man ha råd med att köpa vilket gör folk mycket mindre benägna att själva ta chanser och köpa spel som man kanske är lite osäker på.

Jag hade aldrig köpt Clair Obscur om det kostade 899kr, JRPG är helt enkelt inte en genre som jag är så intresserad av utan tog mest en chans då det hade bra betyg och verkade lite halvt intressant. Jag hade nog helt enkelt missat vad jag anser är ett av årets bästa spel.

Medlem

Skulle säga att ftp spelen är prisvärda, om jag gillar dem kan jag betala för ett BP, på så vis kan jag själv bestämma vad spelet är värt. Köpa ett AAA för tusen spänn och kanske köra ett par timmar är fett ovärt.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Spel-konsolerna är däremot väldigt dyra jämfört med 90-talet.

6 800kr som en Switch 2 ungefär kostar motsvarar nära på 4000kr år 1993 enligt SCB's prisomräknare.

Jag gav 1695kr det året för min Super Nintendo Bundle inkl. spelet Mario All-Stars som innehåller remaker på Super Mario 1, 2, 3 och Lost Levels.
Det är c:a 15 timmars underhållning inkluderad för mindre än halva priset av Switch 2.

Medlem

Allt är relativt. Vissa spel kan vara värda pengarna (favoritspelen) men mer än 50% av spelen man har vill man inte betala fullpris för.

700 kr tycker jag är smärtgränsen för ett nytt spel (då ska det vara ett viktigt favoritspel)
300 kr är ok på rea för lite mindre viktiga spel

Inaktiv

Prisvärda om man inte redan äger massa bra spel. Varför köpa ett bra spel för 800 SEK när man kan spela jättesuperduperbra spel som man ännu inte spelat igenom men äger eller kan köpa för en bråkdel av de pengarna? Jag kommer aldrig mer i mitt liv lägga mer än 300 SEK på ett spel. Om ens det.

Medlem

Tycker också att Mario Kart 8 är galet prisvärt. Tycker man inte det, så kan man göra bättre banor själv. Nej förresten, det kan man inte.

Medlem

Större delen av mänskligheten tycker att spel är barnsligt och onödigt och inte värt något. Du är antagligen med i den klubben om du inte finner något vidare värde i tv/pc spel. Rösta med plånboken. Om du väljer att bara spela gratis spel med microtransaktioner så kommer mer av den typen av spel i framtiden tex. Det du köper räknas. Dom spel du laddar ner olagligt på olika sätt däremot är utanför grupperna som räknas.

Medlem

Visst finns det spel som är värda 80 dollar men tyvärr för sony, ms och Nintendo så tycker jag inte några av deras spel är det.

Medlem

Såååå om jag är bra och klarar ett spel snabbt som tusan så får jag köpa det billigare än om jag skulle vara dålig och få traggla med det i evigheter?

Medlem

Det stora problemet är att ju dyrare spel ju kortare tid spelar jag det. Jag kan inte minnas ett AAA-spel som jag spelat längre än 20 timmar men har flera AA som jag spelat tusentals timmar. AAA är oftast själsdött skit med polerad yta.

Medlem

Köper nog mest Indiespel och dom som är bra är riktigt jäklar bra och kostar väldigt lite. Finns spel man kan få tag på för under 10 till 100kr på reaor.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ingen fara tat lungt allt kommer lösa sig när Gaben släpper sin stationära hemma konsoll och marknaden får öppnas igen. Då kan vi vinka adjö till monopol Sony och giriga Xbox å köpa spel på ett sunt sätt igen. Som det är nu är ju absurt.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Hmmm så man ska värdera spelen i hur länge man kan spela dom?
Då kommer några kosta 1000-tals kronor

Ja, man gjorde en remake på ett spel (ska inte skriva vad spelet heter för det är känsligt för många) som länge ansågs vara skräckspelens heliga graal. Remaken har fler speltimmar än originalet och anses spöa originalet rakt upp och ner.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, man gjorde en remake på ett spel (ska inte skriva vad spelet heter för det är känsligt för många) som länge ansågs vara skräckspelens heliga graal. Remaken har fler speltimmar än originalet och anses spöa originalet rakt upp och ner.

Det handlar inte om att folk är känsliga. Det handlar endast om att DU på hela FZ sitter och fortfarande tjatar sönder om detta spel i varannan tråd trots flera tillsägelser tidigare. Hur du inte kan förstå en sådan enkel sak är för mig en stor gåta!? Bara för att du inte nämner dess namn gör inte saken bättre.

Du låter exakt likadan som Jontebulan, som tjatade om Xcloud, sin Samsung tv, oavsett relevans till tråd, innan han permanent blev avstängd. Hoppas du på att möta samma öde?

Jag kan verkligen inte förstå mig på hur du kan fortfarande haka upp sig på något så här långt efter släpp (snart 10 månader sedan). Man kan nästan tro att spelet/företaget gjort dig illa fysiskt på något sätt (eller ger dig mardrömmar varje dag) och det känns som du aldrig kommer sluta tjata om spelet. Vad får du ut på det ens, får det dig att må bättre för dagen?

12
Skriv svar