"Jag tror att Xbox-hårdvaran är död", säger Xbox-veteran

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Samtidigt jobbar de med, som sagt, på nya konsoler (plural) och konsoler från andra 3de part tillverkare. Med alla andra storefronts, förutom PlayStation Store, med Play Anywhere i tanke. Görs det rätt kan det skaka om helt och hållet spelvärlden.

"Köp en Xbox konsol och ett Xbox spel och du kan spela på de här plattformarna"

Och sedan så har Xbox divisionen klivit upp till en av de största giganterna i branschen. De tjänar pengar på pengar på pengar nu.

Det kommer inte skaka om något alls. Det du beskriver är en reträtt.

Xbox har förlorat "konsolkriget" för flera år sedan och kan inte driva en egen infrastruktur till lönsmahet då de inte har installbasen för det. Det säljs inte nog många Xbox för att bära en egen stängd xbox store. Vilket är hur konsoltillverkare tjänat sina pengar genom historien då de lockar in tredjepart till sin egen infrastruktur så får de betala en procent på varje spel för att sälja i deras butik. Så microsoft började pusha gamepass för att fixa sig en ny storefront som inte var bunden till xbox hårdvaran och där såg man framför sig att dra in sina pengar mer plattformsagnostiskt.

Om Microsoft nu skall släppa en "konsol" som kan installera alla andra storefronts, där intäkterna från avgifter för sålda spel går till tex Steam eller Epic, så har man helt övergett slagfältet. Det har redan konstaterats att de inte tjänar pengar på hårdvara och de tjänar inte pengar på att pusha andra företags storefronts. Så då återstår bara gamepass och att outsourca sitt varumärke till någon PC tillverkare, så som ASUS för ROG Ally, så de kan leverera plattformen.

Microsoft kommer vara ett 100% tjänsteföretag som erbjuder Gamepass som tjänst samt släpper spel. Man kommer ha små intäkter på sidan från licensen till nämnda PC tillverkare men det är inget man gör vinst på utan det viktiga är att det finns hårdvara till TVn som styr in folk på Gamepass. Man lär även fixa deals med smart TV tillverkare så som LG osv för att få in Gamepass via Xcloud som app till TVapparaterna för streamade spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Aletheides:

Detta lär dock inte ske på det sättet. Microsoft kommer säkra att det finns en streaming box för gamepass tillgängligt att köpa för folk som vill spela på sin TV. Det kommer förmodligen göras på samma sätt som de gjort samarbetet runt ROG Ally Xboxen. Dvs de överlåter åt en partnertillverkare att släppa en Xbox brandad PC med HDMI utgång för att bära Gamepass. Ungefär som Intel överlåtit åt Asus att tillverka och släppa intel NUC.

Precis som andra redan skrivit. Varför ha en egentillverkad Xbox när alla spel kommer till PC? Tjänar de inte pengar på egen hårdvara så kan de lika gärna outsourca den verksamheten och fortsätta dra in sina pengar på att släppa spel samt driva gamepass. Det lär även satsas mer på Xcloud streaming av gamepass till smartTV.

Jag tycker det har varit ganska tydligt i några år nu att det är hit de vill.

Mycket, mycket möjligt. Men jag är inte helt övertygad om att det kommer fungera och öka användarbasen för Game Pass.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem

Series S var alldeles för klen redan vid release, och nu kostar deras konsoler alldeles för mycket. Kom igen de är fem år gamla och series x kostar 7900kr jämfört med 5700kr vid release.

Just att ha två konsoler parallellt där den svagare är alldeles för svag var ett riktigt dumt beslut som satte käppar i hjulen för spelutvecklarna.

signatur

Ducati Streetfighter 848

9800X3D/Radeon 9070

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Mycket, mycket möjligt. Men jag är inte helt övertygad om att det kommer fungera och öka användarbasen för Game Pass.

Det tror jag inte heller. Men vad har man för valmöjligheter kvar? Man har ju satsat mycket av sina kort på just gamepass. Förmodligen med Spotify och Netflix som inspiration.

Logiken bakom prenumnerationstjänster är ju en tvåstegsraket. Första steget är att bygga en kundstock genom att locka in dem med låga priser och bra erbjudanden. Det ser till att tillväxt finns och vinsten ökar som den måste för börsnoterade verksamheter. Sedan när man ser att ökningen av användare börjar plana ut och tillväxten hota att minska, då går man över till andra steget. Att mjölka sin användarbas. Dvs man höjer priserna på tjänsten på olika kreativa sätt, regelbundet, för att säkra att tillväxten i form av vinst fortsätter att öka från år till år.

Du ser samma mekanik på Netflix. Epic game store och även på mer traditionella subscription tjänster så som abonnemanget till din mobiltelefon eller bredbandet i din vägg. Det är därför priserna ökar två gånger per år på våra abonnemang och nya abonnemangskonstruktioner släpps där intäkterna för företagen kan tillåtas fortsätta öka. För tillväxt måste fortsätta skapas, även på marknader för abonnemang som genom åren blivit mättade.

Edit: Epic är med som exempel trots att det inte är en subscriptiontjänst eftersom att det är ett bra exempel på hur man genom att föra över pengar från andra delar av företaget kan tillåta butiken att gå med förlust en tid för att bygga sin kundstock innan man slår över till steg 2 för att driva intäkter så den står på egna ben. Epics gratis spel samt köpta exklusiviteter är inte något som de tjänat pengar på direkt, idag. De tjänar pengar på avgifter på de spel de säljer i plattformen där de hoppas att den skall bära sig själv när de stänger av pengakranen från övriga verksamhet i epic.

Microsoft som företag har precis som epic resurserna att kunna tillåta en del av verksamheten att gå med förlust för att bygga installbase och har haft det genom alla tider. Men man har valt att agera på andra märkliga sätt genom åren. TV satsningen är ett exempel. Gamepass är ett annat. Series S är en tredje. Där kunde man ha skippat S helt och subventionerat X istället så att man tilläts gå med större förlust per såld Xbox för att se till att bygga Install Base. Det kunde man gjort i alla sina generationer. Man har resurserna att lägga sina priser långt under sina konkurrenter och "vinna generationer" Men man valde att inte göra det.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Det är ju samma med PlayStation, nästan alla deras större kvalitetsspel har kommit till PC. Och precis som med Xbox så är de överlägset bättre på PC, om man gillar grafik, flyt och valfrihet när det gäller kontroller.

En ps5, Series X och en ps5-pro är dassig mellanmjölk i jämförelse med en kraftig PC.

Microsoft kan släppa bra spel, Forza, Flight Sim med mera, men deras konsol behövs inte längre.

Sant, men skillnaden är att playstationspelen kommer efter flera år på PC. Medan Xbox släpps dag 1 på gamepass.

Medlem

Man ska nog sluta se på konsoler på det sättet som det varit historiskt. På så sätt är konsolkriget avgjort och avslutat.

Det ska bli intressant att se hur framtiden för spel på konsol ter sig. Att det bara skulle fortsätta som förut men med enbart PS och Nintendo på hårdvarusidan tror jag är högst osannolikt.

phi
Medlem

Har sagt det i flera år nu.

Xbox som hårdvara kommer inte att existera inom en snar framtid och Microsoft har successivt skiftat fokus till att sälja in game pass, därav alla jättestora uppköpt sista åren. Deras end game är uppenbarligen att ta en stor del av marknaden och Sony och Playstation kommer inte att vara en konkurrent. Största konkurrenten framöver kommer att vara Valve och Steam.

Vi kommer med en mycket stor sannolikhet att få se game pass på Playstation framöver (jag tror inte en sekund på vad Phil Spencer sagt om att de inte har några planer på det). Sony har inte råd att endast sälja exklusivitet och det ser vi redan idag tack vare att deras spel även släpps till PC.

Sony vann slaget om konsolmarknaden men Microsoft har redan vunnit kriget.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Series S var alldeles för klen redan vid release, och nu kostar deras konsoler alldeles för mycket. Kom igen de är fem år gamla och series x kostar 7900kr jämfört med 5700kr vid release.

Just att ha två konsoler parallellt där den svagare är alldeles för svag var ett riktigt dumt beslut som satte käppar i hjulen för spelutvecklarna.

Hade ingen aning om vad de kostade och skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Inte konstigt att det håller på att gå åt helvete om de kostar såpass.

Medlem
Skrivet av phi:

Har sagt det i flera år nu.

Xbox som hårdvara kommer inte att existera inom en snar framtid och Microsoft har successivt skiftat fokus till att sälja in game pass, därav alla jättestora uppköpt sista åren. Deras end game är uppenbarligen att ta en stor del av marknaden och Sony och Playstation kommer inte att vara en konkurrent. Största konkurrenten framöver kommer att vara Valve och Steam.

Vi kommer med en mycket stor sannolikhet att få se game pass på Playstation framöver (jag tror inte en sekund på vad Phil Spencer sagt om att de inte har några planer på det). Sony har inte råd att endast sälja exklusivitet och det ser vi redan idag tack vare att deras spel även släpps till PC.

Sony vann slaget om konsolmarknaden men Microsoft har redan vunnit kriget.

Jämfört med Steam har Microsoft ett riktigt fattigt utbud på Xbox appen till PC. Så många spel som finns på Xbox som inte ens finns på pc.

Rare Replay som är deras egna spel finns inte överhuvud.

Microsoft har inte vunnit kriget, inte ens slaget.

Tvivlar på att Xbox store ens finns om 20 år.

Vad händer med alla Xbox konsolspel när Microsoft slutar med konsoler? Antagligen kommer hela ens spelsamling försvinna då Xbox spelen inte funkar på pc.

Medlem

Hjälp! Jag som vill sitta i soffan och lira kommande Elder Scrolls, Fallout m.m från Bethesda...

Medlem

Tråkigt, tycker Xbox Series X är den bästa konsol MS har släppt, ser gärna att de släpper en Series X2 man kan lira nästa storspel på.

Medlem

Kollade priser och det är ju konstigt att en Series X kostar mer än PS5. Det är som om dom inte ens försöker konkurrera vilket är synd.

Medlem

Tycker konsolerna har blivit alldeles för dyra för vad man får. Och det blir löjligt när de är så mycket dyrare än när de släpptes. Visst har vi inflation osv men konsoler brukar va billiga att köpa 5 år in i livscykeln.

Skrivet av Siegfried:

Vad händer med alla Xbox konsolspel när Microsoft slutar med konsoler? Antagligen kommer hela ens spelsamling försvinna då Xbox spelen inte funkar på pc.

Det är ju inte konstigare än när en ny konsol kommer som inte är Kompatibel med föregångaren, ex switch och Wii u.
Men de skulle ju kunna släppa en variant med emulering av de äldre xboxarna på pc.

Medlem

Jag föredrog själv Xbox 360 och köpte PS3 i slutskedet för att spela deras exklusiva spel.
Jag hade köpt Last of Us - samlarutgåvan på Elgiganten för 599 kronor (av en ren slump faktiskt), satte i det i min PS3 och det var en faktor till att jag började ta ena foten mer mot Sony.

Det skall dock sägas att jag fortfarande var inställd på att köpa Xbox nya konsol - men efter Sonys fantastiska konferens om PS4 så hade jag svårt att skaka bort känslan att Sony kändes som det rätta. Sen kom Xbox motsvarighet (TV-TV-TV och intelligenta fiskar liksom) och det var godnatt Microsoft för min del. Kan heller inte säga att jag tog felbeslut i och med utvecklingen sedan dess. 🙈

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tycker konsolerna har blivit alldeles för dyra för vad man får. Och det blir löjligt när de är så mycket dyrare än när de släpptes. Visst har vi inflation osv men konsoler brukar va billiga att köpa 5 år in i livscykeln. Det är ju inte konstigare än när en ny konsol kommer som inte är Kompatibel med föregångaren, ex switch och Wii u.
Men de skulle ju kunna släppa en variant med emulering av de äldre xboxarna på pc.

Med tanke på att Microsoft är.så för bakåtkompatibelitet borde de göra någon emulstorlösning. PS6 lär kunna spela PS4 och PS5, på PS5 har en hel del spel från PS3 fått gratis uppgraderingar.

Switch 2 funkar med switch 1 och nästa konsol lär också göra det.

Men när Xbox bara blir en tjänst lär alla spelen försvinna några år efter. Xbox 360 stängde ju ner före PS3 nu också

phi
Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jämfört med Steam har Microsoft ett riktigt fattigt utbud på Xbox appen till PC. Så många spel som finns på Xbox som inte ens finns på pc.

Idagsläget, ja. Det kommer givetvis att förändras.

Citat:

Rare Replay som är deras egna spel finns inte överhuvud.

Helt ointressant. De äger redan och köper på sig stora AAA-utgivare/utvecklare även framöver.

Citat:

Microsoft har inte vunnit kriget, inte ens slaget.

Tvivlar på att Xbox store ens finns om 20 år.

Ingen kommer att köpa en playstation i framtiden om en stor del av framtidens AAA-spel slutar släppas till den. Tolka det hur du nu vill.

Sony höll på att skita på sig när Microsoft köpte Activision Blizzard pga de var rädda förlora Call of Duty/Warzone och de gjorde deal med Microsoft om att fortsätta släppa dem till Playstation men frågan är hur länge.

Jag tror inte Xbox store kommer att existera inom 5 år. Endast game pass kommer att finnas.

Citat:

Som med alla andra digitala spel i framtiden (tyvärr). De slutar vara tillgängliga såvida inte GOG eller någon annan går in för att se till att de finns kvar.

Hela initiativet med Stop Killing Games finns av en anledning.

Medlem

Kan ingen tipsa henne om att xbox utför reparationer om hennes konsol är död.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag tror inte Xbox store kommer att existera inom 5 år. Endast game pass kommer att finnas.

Som med alla andra digitala spel i framtiden (tyvärr). De slutar vara tillgängliga såvida inte GOG eller någon annan går in för att se till att de finns kvar.

Hela initiativet med Stop Killing Games finns av en anledning.

Helt värdelöst, där kan man inte ens välja utbud. Håller man på med ett spel som sedan försvinner finns det inget att göra.

Jag tror nog Xbox store finns om 5 år. Då till och med helt värdelösa tjänster som Ea och Ubisoft har fortfarande finns.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Påskmust:

Kollade priser och det är ju konstigt att en Series X kostar mer än PS5. Det är som om dom inte ens försöker konkurrera vilket är synd.

Ja, det är ju en tydlig signal. Microsoft har historiskt tagit en smäll på varje såld konsol för att konkurrera, men de tiderna är uppenbarligen förbi. Än mer anmärkningsvärt är förstås att Series X kostar över 2000 kr mer nu än 2020. PS5 har trots allt "bara" stigit i pris med en tusenlapp.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Drapan:

Hade ingen aning om vad de kostade och skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Inte konstigt att det håller på att gå åt helvete om de kostar såpass.

Hahaha jag vet helt sjukt! Lägg på 2k så har du en ps5 pro liksom.

signatur

Ducati Streetfighter 848

9800X3D/Radeon 9070

Ambassadör
Xbox

Det är lite tidigt att dra slutsatser innan vi vet hur next-gen ser ut. Väldigt mycket spekulationer där ute och det enda vi vet är att Xbox sagt att de utvecklar ny hårdvara.

Jag skulle i alla fall vara intresserad av en Xbox-konsol som kan spela mitt Xbox-bibliotek, som har Game Pass och som också kan köra spel från Steam, Epic, GoG etc. Ser inte riktigt det negativa med det.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är lite tidigt att dra slutsatser innan vi vet hur next-gen ser ut. Väldigt mycket spekulationer där ute och det enda vi vet är att Xbox sagt att de utvecklar ny hårdvara.

Jag skulle i alla fall vara intresserad av en Xbox-konsol som kan spela mitt Xbox-bibliotek, som har Game Pass och som också kan köra spel från Steam, Epic, GoG etc. Ser inte riktigt det negativa med det.

jag också. jag har alltid kört xbox men inte den här generationen som jag skippat helt.

signatur

Ducati Streetfighter 848

9800X3D/Radeon 9070

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Ett av de största problemen är ju spelen. Varför ha en xbox när alla spel kommer till pc?

Jättesimpelt svar finns. Du kan köra 4k upplösning i 120 FPS. Du får inte ens ett halvt grafikkort till datorn för priset som en xbox series x kostar.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag är inte så säker på att MS vill fortsätta med varken hårdvara eller Game Pass i sina nuvarande former.

De har alltid sålt hårdvaran med förlust och Game Pass har stagnerat långt under deras uppsatta mål samtidigt som det får många abonnenter att köpa betydligt färre spel. Det är inte omöjligt att beräkningarna kring GP var att man skulle börja gå med vinst vid betydligt fler abonnenter än man har nu och att dessa skulle fortsätta köpa fler spel än de gör.

Jag tror det kom fram i papper från alla myndigheter och domstolar vid Activision-affären att man hade siktat på 100 miljoner GP-användare 2030. Man kommer inte vara i närheten av detta.

Om man tjänar mer pengar på att sälja spel på andra format än man gör med Xbox och GP - varför ska man då fortsätta med dessa saker?

Jag tror att de långsamt kommer fasa ut spel från tredjepart från GP för att fokusera på sin egen katalog. Då kan de möjligen likt EA och Ubisoft få in sin tjänst till PS också.

Medlem

Det ända Phil bryr sig om är Gamepass, Xbox är dött.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Byssan:

Jättesimpelt svar finns. Du kan köra 4k upplösning i 120 FPS. Du får inte ens ett halvt grafikkort till datorn för priset som en xbox series x kostar.

Det där är ju oerhört ovanligt. Finns ett fåtal äldre spel som stödjer det men du kan knappast köra nyare spel i 120fps/4k. Att förvänta sig det av en konsol är bara galet.

Medlem

Gör en konsol och välj namn som folk lägger på minnet. Folk har noll koll på Series X och S.
Sen se till att göra Halo bra igen!

Medlem

Har ingen nostalgi kring konsolen, dock tycker jag handkontrollen är riktigt bra.

Medlem

Jag vill bara ha en pc med det bekväma att köpa en färdig konsol. Det borde Xbox kunna leverera, färdiga Windows datorer där du kan spela xbox-spel eller via Steam/epic/Ms store. Jag skulle till och med punga ut för en obligatorisk GP-sub om jag fick den halvöppna konsoldator jag vill ha.

Medlem

Jag älskar Xbox konsoler oavsett vad folk säger. ❤️

signatur

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Min SweClockers Profil

123
Skriv svar