9 100 får gå från Microsoft – Xbox uppges drabbas hårt

Medlem
Skrivet av Fulci:

HIttade den här från en editor på Windows Central som skrivit artikel om nedläggningarna. Men vet inte hur mycket info han sitter på.
https://x.com/jezcorden/status/1940443109202219181

"State of Decay 3 is safe from this round of cancellations, for those asking me."

Tack!

Fragtjuv

Tråkigt för alla som mister sina arbeten. Det är ju tuffa tider just nu inom flera branscher och då är ändå Microsoft ett företag som gjorde en rejäl vinst förra kvartalet men ändå behöver de skala ner kostnader för att säkra höga vinster längre fram.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Moore var fantastisk, och det vittnar även personer i teamet om. Men det var en annan tid också.

Alla tänker bara på avtäckningen av Xbox One när de hör namnet Don Mattrick, men Xbox hade stora framgångar under hans ledarskap. Det är lätt att glömma nu eftersom hans eftermäle blev "TV, TV, TV". Phil Spencers insats kommer nog omvärderas en del beroende på vad som händer. Synen på honom har redan förändrats en del, tycker jag. Han har gått från att vara "en av oss" till bara ännu en kostymnisse - fast i t-shirt.

Lite roligt, jag läste en fejknyhet i går att Spencer aviserat sin avgång lagom till lanseringen av Xbox ROG Ally och tänkte "aha, han kunde inte stå för det som händer med Xbox nu". Men han är ju kvar.

Vilka framgångar? Xbox har bara dalat och blivit totalt omsprungna av playstation. De har knappt släppt några spel. Det är inte mycket intressant som släppts till Xbox sedan Xbox 360 generationen tog slut.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Just Everwild var dock närmast att likna vid ett mercy kill. De kom ju ingenvart. Men Rare har blivit misshandlade av Microsoft i många år. Minns när de tvingades bli en Kinectstudio.

Jo, det är sant. Men att de nu obönhörligen blivit en studio som enbart existerar för att underhålla Sea of Thieves anser jag är tråkigt som ett gammalt Rare-fan. Men du har rätt, det stora haveriet var att låsa Rare till att bli en Kinect-studio. Förmodligen skedde detta när Nuts&Bolts floppade?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Kanske för Microsoft lägger ner spel på löpande band så de hinner inte släppa något.

Lol du tänker inte mer än vad näsan räcker

Medlem
Skrivet av noreason:

Ja, oerhört okunnigt med tanke på vad de släppt på sistone och har på gång nu.

Medlem
Skrivet av noreason:

Fable Legends, Scalebound, Perfect Dark, Conkers another bad furr day, Everwild.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Joe Swallows:

Tråkigt för alla som mister sina arbeten. Det är ju tuffa tider just nu inom flera branscher och då är ändå Microsoft ett företag som gjorde en rejäl vinst förra kvartalet men ändå behöver de skala ner kostnader för att säkra höga vinster längre fram.

Ja, det är ju detta som sticker i ögonen. Microsoft går som tåget.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fable Legends, Scalebound, Perfect Dark, Conkers another bad furr day, Everwild.

Och så räknar du upp de spel de släppt sedan Conkers...

Medlem
Skrivet av Håkan:

Xbox Series X skulle jag annars säga är väldigt bra.
Det är ju inte som om Sony pumpar ut en massa bra exklusiva titlar precis. Hade inte Microsoft släppt alla sina spel till Playstation, så hade det ju knappt varit några spel till den konsolen i år och dom exklusiva titlarna på PS5 är få från Sony. Är det Ratchet, Astro och Spindelmannen?

Det är typ Forza Horizon 5, Indiana Jones, nya Doom och Oblivion Remastered som Xbox har släppt på PS5 i år. Väldigt bra spel. Speciellt Oblivion Remastered som jag lagt många timmar på.
Men att säga att det inte hade funnits några spel till PS5 utan dom titlarna? Även om Sony är dåliga på att släppa spel just nu finns det ju ändå hundratals titlar att spela. Fler än jag skulle hinna med även om jag var arbetslös och lade all min tid på spel.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Tack, du bevisade precis min poäng åt mig.

Du listar spel som antingen:

Lades ner efter år av problem och enorma kostnader utan resultat (Scalebound, Fable Legends). De var typexempel på projekt som fick "rulla tummarna" tills de blev ohållbara.

Är fast i "development hell" och har visat minimalt med framsteg på extremt lång tid (Perfect Dark, Everwild).

De är nuvarande exempel på exakt det problem jag beskrev.

Du ser "spel som Microsoft lägger ner". Jag ser konsekvensen av en misslyckad "no-touch"-strategi där studior bränner pengar och tid i åratal utan att leverera. Uppsägningarna är ett symptom på problemet, inte orsaken.

Medlem
Skrivet av noreason:

Lades ner efter år av problem och enorma kostnader utan resultat (Scalebound, Fable Legends). De var typexempel på projekt som fick "rulla tummarna" tills de blev ohållbara.

Är fast i "development hell" och har visat minimalt med framsteg på extremt lång tid (Perfect Dark, Everwild).

Du ser "spel som Microsoft lägger ner". Jag ser konsekvensen av en misslyckad "no-touch"-strategi där studior bränner pengar och tid i åratal utan att leverera. Uppsägningarna är ett symptom på problemet, inte orsaken.

Och vad har vi fått istället för dessa spel? Knappt någonting. Se på Nintendo, spel efter spel efter spel, medans det ekar tomt hos Microsoft.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Och vad har vi fått istället för dessa spel? Knappt någonting. Se på Nintendo, spel efter spel efter spel, medans det ekar tomt hos Microsoft.

Exakt. Det ekar tomt. Det är ju det som är hela problemet.

Och anledningen till att det ekar tomt är den misslyckade strategin jag nämnde. Att du jämför med Nintendo, som är kända för sin stenhårda kontroll, bevisar bara min poäng. Tack för hjälpen.

Medlem
Skrivet av noreason:

Exakt. Det ekar tomt. Det är ju det som är hela problemet.

Och anledningen till att det ekar tomt är den misslyckade strategin jag nämnde. Att du jämför med Nintendo, som är kända för sin stenhårda kontroll, bevisar bara min poäng. Tack för hjälpen.

De är Microsoft som är riktigt dåliga på att utveckla spel, och så köper de på sig fler utvecklare hela tiden, och lägger ner. Lite som EA gjorde förr, köpte på sig bra utvecklare och lägger ner dom. Titta på Battlefront som skulle ha släppts men lades ner, Star Wars 1313, var är alla Timesplitters?

Sluta köpa massa studios om ni ska dra ner på all personal.

Medlem

Det var tydligen ingen bra strategi att köpa upp halva spelvärlden och sedan inte släppa några bra spel.

Medlem
Skrivet av noreason:

Sen ser vi succeer som hifi rush, men de får ändå lägga ner.

Det finns många spel som har längre utvecklingstid, både Final Fantasy XVI och The Last guardian tog nära 10 år

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De är Microsoft som är riktigt dåliga på att utveckla spel, och så köper de på sig fler utvecklare hela tiden, och lägger ner. Lite som EA gjorde förr, köpte på sig bra utvecklare och lägger ner dom. Titta på Battlefront som skulle ha släppts men lades ner, Star Wars 1313, var är alla Timesplitters?

Sluta köpa massa studios om ni ska dra ner på all personal.

Intressant att du tar upp EA och Hi-Fi Rush, för de belyser faktiskt precis den röra jag pratar om, fast inte på det sätt du tror.

Låt oss bryta ner det här:

Du blandar ihop äpplen och päron. Star Wars 1313 och det där Battlefront-spelet var EA-projekt. Att du måste hämta exempel från en helt annan utgivare för att kritisera Microsofts interna problem visar bara att du inte riktigt har grepp om vad som faktiskt har hänt inom Xbox Game Studios. Vi diskuterar Microsofts misslyckade "no-touch"-strategi, inte EAs historik av att köpa och avveckla. Håll dig till ämnet.

Citat:

"Microsoft är dåliga på att utveckla spel"

Nej, du missar fortfarande poängen. Jag har aldrig påstått att deras utvecklare är dåliga. Jag har påstått att Microsoft har varit katastrofalt dåliga på att leda spelutveckling. Det är en enorm skillnad. De har köpt talang i världsklass och sedan lämnat dem vind för våg med en ledningsfilosofi som bevisligen inte fungerar. Resultatet är just det du ser: nedlagda projekt och tomma år. Det är ett ledarskapsproblem, inte ett talangproblem.

Och så kommer vi till Hi-Fi Rush. Nedläggningen av Tango Gameworks är en tragedi och ett obegripligt dåligt beslut i mångas ögon, inklusive mina. Men det är inte ett argument mot min poäng, det är det ultimata beviset för den. Det visar hur djupt rotad och allvarlig röran är. När en ny ledning till slut tvingas städa upp efter 15 år av misskötsel, blir åtgärderna ofta brutala, breda och ibland helt felriktade. Att ett kritikerrosat och prisbelönt spel från en älskad studio offras är den mest tragiska konsekvensen av den gamla, misslyckade strategin. Det är inte ett tecken på att allt var bra innan, det är ett tecken på att det var så illa att även guldkornen ryker med i den desperata saneringen.

Så för att sammanfatta, igen:

Du ser enskilda, isolerade händelser: "de lade ner spel X", "de stängde studio Y".

Jag ser ett mönster som sträcker sig över ett decennium: en passiv, misslyckad ledningsfilosofi som skapat en ohållbar situation. Uppsägningarna och nedläggningarna är det smärtsamma, och ibland klumpiga, försöket att äntligen bryta det mönstret.

Frågan är inte om de lägger ner saker, utan varför de har hamnat i en position där de känner sig tvingade att göra det.

Medlem
Skrivet av noreason:

Intressant att du tar upp EA och Hi-Fi Rush, för de belyser faktiskt precis den röra jag pratar om, fast inte på det sätt du tror.

Låt oss bryta ner det här:

Du blandar ihop äpplen och päron. Star Wars 1313 och det där Battlefront-spelet var EA-projekt. Att du måste hämta exempel från en helt annan utgivare för att kritisera Microsofts interna problem visar bara att du inte riktigt har grepp om vad som faktiskt har hänt inom Xbox Game Studios. Vi diskuterar Microsofts misslyckade "no-touch"-strategi, inte EAs historik av att köpa och avveckla. Håll dig till ämnet.

Nej, du missar fortfarande poängen. Jag har aldrig påstått att deras utvecklare är dåliga. Jag har påstått att Microsoft har varit katastrofalt dåliga på att leda spelutveckling. Det är en enorm skillnad. De har köpt talang i världsklass och sedan lämnat dem vind för våg med en ledningsfilosofi som bevisligen inte fungerar. Resultatet är just det du ser: nedlagda projekt och tomma år. Det är ett ledarskapsproblem, inte ett talangproblem.

Och så kommer vi till Hi-Fi Rush. Nedläggningen av Tango Gameworks är en tragedi och ett obegripligt dåligt beslut i mångas ögon, inklusive mina. Men det är inte ett argument mot min poäng, det är det ultimata beviset för den. Det visar hur djupt rotad och allvarlig röran är. När en ny ledning till slut tvingas städa upp efter 15 år av misskötsel, blir åtgärderna ofta brutala, breda och ibland helt felriktade. Att ett kritikerrosat och prisbelönt spel från en älskad studio offras är den mest tragiska konsekvensen av den gamla, misslyckade strategin. Det är inte ett tecken på att allt var bra innan, det är ett tecken på att det var så illa att även guldkornen ryker med i den desperata saneringen.

Så för att sammanfatta, igen:

Du ser enskilda, isolerade händelser: "de lade ner spel X", "de stängde studio Y".

Jag ser ett mönster som sträcker sig över ett decennium: en passiv, misslyckad ledningsfilosofi som skapat en ohållbar situation. Uppsägningarna och nedläggningarna är det smärtsamma, och ibland klumpiga, försöket att äntligen bryta det mönstret.

Frågan är inte om de lägger ner saker, utan varför de har hamnat i en position där de känner sig tvingade att göra det.

Istället för att lägga ner spelen skulle de kanske börja med bättre ledarskap och slutföra spelen de redan utvecklar, istället för att lägga ner och börja om allt igen, där det nya spelet kanske också lägger ner.Perfect Dark såg ut att ha kommit långt, Scalebound såg spännande ut.

Varför lägga ner exempelvis lionhead som bara gjorde bra spel? Eller age of Empires studion.

Inaktiv
Skrivet av Love Gun:

Fan va tråkigt. Bara hatar Microsoft och Embracer som köper upp speltitlar och spelstudios man älskade och gör ingenting med det, eller nåt dåligt med det, eller lägger ner projekten

Perfect Dark, Dishonored, Timesplitters, Deus Ex osv. Jävla idioter. Det är spelserier som är älskade av miljoner som man bara behandlar som skit.

Detta är inget jag tycker men tror inget av spelen du räknar upp är spel dessa stora utgivare genererar stora inkomster.
Man vet inte hur man ska göra för att fortsätta mjölka med dessa IPn så för att inte riskera en flopp och göra gamla fans arga så gör man inget istället.
Alla litar inte bara på att göra ett bra spel utan man ska även få en plattform där man kan fortsätta mjölka kunder på pengar.
Dessa spel som du räknade upp passar inte konceptet

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Istället för att lägga ner spelen skulle de kanske börja med bättre ledarskap och slutföra spelen de redan utvecklar, istället för att lägga ner och börja om allt igen, där det nya spelet kanske också lägger ner.Perfect Dark såg ut att ha kommit långt, Scalebound såg spännande ut.

Varför lägga ner exempelvis lionhead som bara gjorde bra spel? Eller age of Empires studion.

Det är ju ledarskapet som brustit.
MS har låtit alla uppköpta studios har för fria tyglar och inte åstadkommit nått alls.
Perfect Dark hade bevisligen inte kommit nånstans.

Medlem
Skrivet av anon_362352:

Det är ju ledarskapet som brustit.
MS har låtit alla uppköpta studios har för fria tyglar och inte åstadkommit nått alls.
Perfect Dark hade bevisligen inte kommit nånstans.

Det finns gameplay så det måste ha kommit någonstans

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Det finns gameplay så det måste ha kommit någonstans

Det var sk "vertical slices"
Gjort enbart för att visas upp, dom kom inte från ett spel.
Tänk dig att du gör ett enkom demo som är helt fristående.

Medlem

Äntligen som Gert Fylking hade sagt!
Det är tråkigt för den anställde så klart men jag välkomnar detta trimmandet av fettet! En micromjuk Doge med andra ord! Den offentliga sektorn i Sverige har att lära av detta! Så vi ska alltså sörja för en massa mellanchefer, HR-personal och annat DEI-trams som förstör spelen och spelutvecklingen! Skulle inte tro det!

Nu när MS inte längre har råd att varje anställd får en egen personlig pyntat toalett så kanske det blir ordning på företaget! Jag tror ingen sörjer nedläggningen av Everwild och om nu Perfect Dark bara var montage ,så är det lika bra att de inte förstör nostalgin med det varumärket och släpper sloppyspel bara för att visa upp något till slut. Vi ska nog vara väldigt tacksamma för det! Vi lever i bra tider sommar och allt

Medlem
Skrivet av storm72:

När du blir äldre och behöver försörja dig själv och ev. en familj så kommer du förstår innebörden av en förlorad anställning.

Producerar man bara skit förtjänar bolaget inte att existera är min uppfattning. Dom anställda får skaffa seriösa jobb ist. Själv är jag 40 och har jobbat halva livet tack så mycket

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Äntligen som Gert Fylking hade sagt!
Det är tråkigt för den anställde så klart men jag välkomnar detta trimmandet av fettet! En micromjuk Doge med andra ord! Den offentliga sektorn i Sverige har att lära av detta! Så vi ska alltså sörja för en massa mellanchefer, HR-personal och annat DEI-trams som förstör spelen och spelutvecklingen! Skulle inte tro det!

Nu när MS inte längre har råd att varje anställd får en egen personlig pyntat toalett så kanske det blir ordning på företaget! Jag tror ingen sörjer nedläggningen av Everwild och om nu Perfect Dark bara var montage ,så är det lika bra att de inte förstör nostalgin med det varumärket och släpper sloppyspel bara för att visa upp något till slut. Vi ska nog vara väldigt tacksamma för det! Vi lever i bra tider sommar och allt

Microsoft har råd, 90 miljarder i vinst, det är deras dåliga ledarskap som är problemet. Det är svårt för en anställd att göra ett bra jobb med dåliga chefer och dålig vägledning.

Vad är det med Magarörelsen som tror att "DEI" kostar tusentals miljarder och att det är det enda som kostar pengar.

Tror du dessa 9000 anställda bara var mellanchefer och folk som höll på med Dei? Väldigt naivt att tro det.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Producerar man bara skit förtjänar bolaget inte att existera är min uppfattning. Dom anställda får skaffa seriösa jobb ist. Själv är jag 40 och har jobbat halva livet tack så mycket

För alla företag som lägger ner för bara skit?

Varför tror du det är 9000 mellanchefer? Eller du tar alltid arbetsgivarens sida?

Hifi rush blev tokhyllat men fick ändå lägga ner.

Sen släpper EA sportspelsskräp varje år.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Microsoft har råd, 90 miljarder i vinst, det är deras dåliga ledarskap som är problemet. Det är svårt för en anställd att göra ett bra jobb med dåliga chefer och dålig vägledning.

Vad är det med Magarörelsen som tror att "DEI" kostar tusentals miljarder och att det är det enda som kostar pengar.

Tror du dessa 9000 anställda bara var mellanchefer och folk som höll på med Dei? Väldigt naivt att tro det.

När du klippt bort den DEI-varbölden jag nämde, då är det dags att blicka vyn mot ledningen och ledarskapet.
Microsoft, Xbox har ju låtit studios de köpt upp att få göra sitt och inte velat peta i det konstnärliga skapandet och det slutade med att folk fick full lön i 7 år som inte kunde presentera ens något värdigt.. Illa! Då är det inte MS som står för tragedin mer än att uppenbarligen var det fel att inte ha deadlines eller krav på tidigare superstudios!

Det säger ju säg självt att jätteföretag sväller upp och får allt mer friktion i beslutsprocessen som leder till ljumna produkter, spel eller hårdvara i detta fallet! Sedan kan man ju samtidigt ifrågasätta vd:s med jättelön medan anställda går, som inte tar en del av den smällen och visar vägen och går ner i lön och kanske t om gör ett lönelyft, det är ju inte vackert det heller!

Ska man vara fin för beach 2025 så får man ju tyvärr trimma fettet, det är ju ett ansvar vi alla bär! Se så fin och len Spencer har blivit, han ser för en gångs skull hälsosam ut! Kanske är det norskt mirakelmedel som hjälpt eller så har han ändrat livsstil och börjat motionera. Jag tycker vi ska vara glada, han visar vägen att det går bara man tar ansvaret och gör det hårda jobbet!

Medlem
Skrivet av Galaxus:

När du klippt bort den DEI-varbölden jag nämde, då är det dags att blicka vyn mot ledningen och ledarskapet.
Microsoft, Xbox har ju låtit studios de köpt upp att få göra sitt och inte velat peta i det konstnärliga skapandet och det slutade med att folk fick full lön i 7 år som inte kunde presentera ens något värdigt.. Illa! Då är det inte MS som står för tragedin mer än att uppenbarligen var det fel att inte ha deadlines eller krav på tidigare superstudios!

Det säger ju säg självt att jätteföretag sväller upp och får allt mer friktion i beslutsprocessen som leder till ljumna produkter, spel eller hårdvara i detta fallet! Sedan kan man ju samtidigt ifrågasätta vd:s med jättelön medan anställda går, som inte tar en del av den smällen och visar vägen och går ner i lön och kanske t om gör ett lönelyft, det är ju inte vackert det heller!

Ska man vara fin för beach 2025 så får man ju tyvärr trimma fettet, det är ju ett ansvar vi alla bär! Se så fin och len Spencer har blivit, han ser för en gångs skull hälsosam ut! Kanske är det norskt mirakelmedel som hjälpt eller så har han ändrat livsstil och börjat motionera. Jag tycker vi ska vara glada, han visar vägen att det går bara man tar ansvaret och gör det hårda jobbet!

Se hur Xbox försäljningen har dalat sedan Xbox One släpptes, det är verkligen inte DEIs fel. Och varför är det helt plötsligt DEIs fel om företagen inte kan presentera något av värde? Du har inte någon aning om vad du pratar om. Microsoft la ner Lionhead som bara släppte bra spel, är det DEIs fel? Att de gjorde rare till en Kinect och avatar utvecklare, är det också DEIs fel?

Spencer har aldrig varit bra för Xbox.

Är det DEIs fel att Microsoft inte haft några deadlines?

Sluta skylla allt på saker bara för du inte gillar det

Du kan inte på allvar mena att 9000 personer höll på med Dei. Snacka om att du har ett förblindar hat och inte kan se verkligheten.

Halo gick från 100 tusentals spelare till typ 3000. Är det också DEIs fel? Microsofts problem har varit Don Matrick och Spencer.

Sonys problem är alldeles för mycket satsning på Live Service, åtminstånde säljer PS5 riktigt bra till skillnad från Xbox.

"This is an Xbox" har inte heller funkat speciellt bra.

Konstigt att alla studios funkade mycket bättre innan Microsoft köpte upp dom.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Se hur Xbox försäljningen har dalat sedan Xbox One släpptes, det är verkligen inte DEIs fel. Och varför är det helt plötsligt DEIs fel om företagen inte kan presentera något av värde? Du har inte någon aning om vad du pratar om. Microsoft la ner Lionhead som bara släppte bra spel, är det DEIs fel? Att de gjorde rare till en Kinect och avatar utvecklare, är det också DEIs fel?

Du kan inte på allvar mena att 9000 personer höll på med Dei. Snacka om att du har ett förblindar hat och inte kan se verkligheten.

Halo gick från 100 tusentals spelare till typ 3000. Är det också DEIs fel? Microsofts problem har varit Don Matrick och Spencer.

Sonys problem är alldeles för mycket satsning på Live Service, åtminstånde säljer PS5 riktigt bra till skillnad från Xbox.

"This is an Xbox" har inte heller funkat speciellt bra.

För min del så känns det helt rätt o slätt som att Microsofts speldivision blivit ungefär som EA. De köper upp en massa, vet sen inte riktigt vad de ska göra av alla nya studios i portföljen, så de förfaller och läggs således ned. De borde göra som Nintendo gör innan de köper upp en spelstudio; Nintendo samarbetar med studion i många år, så de blir välintegrerade med Nintendo och de varumärken från Nintendos portfölj som de får arbeta med. Sedan när de köps upp så är de ju redan ordentligt på spåret.

Det blev ju lite samma sak för Sony Playstation när de skulle börja tävla med Microsoft i uppköpningshetsen, så de köpte Bungie hux flux och det blev bara skit av det.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Ja, intern DEI-kultur är problemet, företaget förvandlas till ett vuxendagis till slut och släpper produkter och har visioner därefter!

Nu har ju Helldivers 2 hittat till xbox konsolen så det är en massiv vinst för dem!

Det är knappast enbart Phil Spencers fel att xbox förlorade tidigare viktigare generationer som ledde till den situationen de är i nu och får lämna walk over till Sony. Samtidigt har de tvingats anpassa sig och släpper spel till alla format, vilket gör att fler får chansen att hugga tänderna i deras bättre spel, tex sonyponys! Det om något är ju demokrati verklig demokrati att alla får komma till tals!

Skriv svar