FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!
Oj! Själv tycker jag att MP2 är precis så en uppföljare ska vara - bättre på i princip allt.
I övrigt - ska bli väldigt intressant att följa denna lista!
Haha, hard disagree, där
Jag spelade båda spelen för första gången för nåt år sen. Ettan var visserligen janky och med låga produktionsvärden, men stämningen, karaktärerna och storyn var tanetuusan top notch! Blev däremot riktigt besviken på tvåan. Kändes som devsen hade story för ett spel (och gjorde det jättebra), sen blev de "tvungna" att göra en sequel och ba scratchade huvudena som chimpanser. Tyckte tvåan var så jäkla dåligt skrivet i jämförelse, med karaktärer med tveksamma ambitioner/motivationer osv... Miljöerna var inte heller lika inspirerade. Med det sagt var ju gunplay klart bättre, och högre budget och allt det där vilket var nice. Men för mig som främst spelade spelen för storyn/atmosfären blev då tvåan en besvikelse, eftersom jag inte alls kom in i det.
Men! Sånt är ju också lite tycke och smak! Sen kan jag tänka mig att tvåan var mer spektakulär då den kom med vassare grafik osv, när jag körde det 2024 var det ju inte så tekniskt imponerande. ps. Mona Sax är den mest överskattade karaktären nånsin. Vad hände med Max fru, helt bortglömd??
Med tanke på att Max Payne 2 ska ligga högre än alla Dragon Quest-spel tar jag för givet att dem är uteslutna!

Mmm m mmmm men historisk signifikans, då? Jag trodde det var nåt FZ tog hänsyn till på denna lista! DQ1, ja, behövs väl ingen förklaring där till hur bra och viktigt det var för jrpg-genren. DQ3 introducerade jobbsystem och var det mest ultimata jrpg-spelet nåndin med en gigantisk quest, DQ4 testade nya format med kapitelindelningar, olika huvudpersoner etcetera.. DQ6, eh, låt oss inte tala om DQ6...
De första FF-spelen (och alla andra) snodde ju så mycket rakt av från DQ så likt Pong borde det ju få något slags erkännande, ändå.
Svårt att argumentera bort något av de spelen på plats 91-100. För mig är Hades dock högre upp än det mesta. Hade det ända uppe på plats 3 när jag senast försökte göra en egen topplista över mina favoritspel genom alla tider. Dock fick jag inte in mer än 34 spel och sen dess har det åtminstone kvalificerat sig något mer, t.ex. Satisfactory som kanske skulle ligga i topp nu t.o.m.
Men mer intressant kanske varför jag håller det så högt. Mycket är i linje med Andrés recension på FZ, när jag nu läser om den. Min egen recension var kort, men för att utveckla något så tänker jag att Zagreus blir, till slut, inte bara stark. Utan genuint stark, som en person man kan se upp till på ett annat sätt än de flesta spelhjältar. Har man inte spelat Hades så bör man verkligen göra det innan man kollar bakom kommande spoilertaggar.
Det händer fortfarande att jag minns ögonblick från Zagreus resor genom underjorden. Speciellt ett som jag inte vet om det var en lycklig slump hur sekvensen utspelade sig i sin helhet:
Jag hade kämpat på länge med Zagreus, befriat Orpheus (som dock ännu inte velat sjunga) och lyckas för första gången ta mig förbi Hades. Som alla som gjort det vet, så får Zagreus då kort träffa sin mamma, Persephone, innan han grymt får återvända till underjorden. När Zagreus DÅ reser sig ur floden Styx så börjar Orpheus sjunga
... och jag bryter typ ihop framför datorskärmen. Just att man kämpat så med Zagreus, i så många runs, för att lyckas nå fram till morsan, och så blir det sådär.
Kanske även mitt favorit-slut bland alla spel.

Det allra sista slutet är verkligen riktigt "feel-good". Önskar fler spel kunde hitta den balansen. Det behöver inte vara rädda världen kontra total tragedi hela tiden.
Svårt att ha några egentliga åsikter innan man vet hur hela listan ser ut... Lite skillnad på "inflytelsrik" och "bra" också (re: några av kommentarerna om Pong/Fortnite etc.)
Så här långt kan jag väl bara säga att EU IV är alldeles för långt ned i alla fall.
Jump in.
Så tråkigt bara att alla vet att FF7 är #1 bara :/ blir ju ingen spänning!
Nja, tror du det? FZ är ju av tradition lite pc-fixerat så jag tror nog mer på nåt till det formatet i topp. Half-Life, Doom eller Handball Manager 2009, t ex.
Men FF7 bör ju definitivt ha en framskjuten placering...
Jo då! Det har vi diskuterat hit och dit, fram och tillbaka. Det som funkar så som vi kör nu är att listans nya inslag, vecka efter vecka, alltid kommer högst upp. Blir användarvänligt på det viset. Men feedback är bra. Lyssnar gör vi (som Yoda hade sagt). Vi funderar och marinerar.
Gör en ny sida varje nya 10 som släpps där ni räknar neråt (sämst först), länka till den gamla (den här) som fylls på som ni tänkt med de nyaste högst upp.
Här kommer det bli känslor ju närmare vi kommer RL är ett underhållande spel
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
”Vi räknar uppifrån och ner, så att de nya spelen alltid hamnar överst i listan.”
Har läst detta och kommentarerna kring det i tråden men fattar faktiskt inte riktigt vad som menas hur jag än försöker vrida och vända på det… 😁
Oavsett.
Fakta: Har spelat exakt 50% av dessa spel. Äger ytterligare två men de väntar på mig fortfarande (Max Payne 2 samt Persona 5).
Åsikt: Pong må ha varit enormt viktigt för branschen, men hör det hemma på en liknande lista? Det beror på vad listan vill vara. Ett av världens 100 bästa spel, idag? Mja…
Åsikt 2: Black Flag i all ära, men skall man följa ”för sin tid” och ”relevans för branschen” är det rätt sekundärt AC2 (en av tidernas bästa uppföljare). AC2 känns för övrigt mer fokuserat överlag och som ett bättre designat spel. Meeen, som sagt, Black Flag i all ära. Det gör sin grej bra.
Åsikt 3: Gud så jag saknat liknande listor.
Finns det ens någon som har spelat Pong här? En klassiker ja, men det är ju knappt ett spel om man jämför med dagens spel. Tycker inte att det ska vara med på listan överhuvudtaget, så där har ni en första (av många?) rants
Klart man spelat Pong och Space Invaders när det begavs sig. Rantade runt i SPCS stugan och Kosmonaut med när man var ung. Klar boomer här
Åsikt: Pong må ha varit enormt viktigt för branschen, men hör det hemma på en liknande lista? Det beror på vad listan vill vara. Ett av världens 100 bästa spel, idag? Mja…
Åsikt 2: Black Flag i all ära, men skall man följa ”för sin tid” och ”relevans för branschen” är det rätt sekundärt AC2 (en av tidernas bästa uppföljare). AC2 känns för övrigt mer fokuserat överlag och som ett bättre designat spel. Meeen, som sagt, Black Flag i all ära. Det gör sin grej bra.
Åsikt 3: Gud så jag saknat liknande listor.
Åsikt 1: medhåll! Om vi talar inflytelserika borde ju även candy crush och E.T vara med.
Åsikt 2: nej, AC4 är så mycket bättre =D
Åsikt 3: Gud ja! Listor känns så 2010-tal. I love it
Det är bara Max Payne 2 som jag tycker är bra av de tio spelen.
Wii Sports, Fortnite, Pong, och Rocket League skulle jag inte ta i ens med en tång om jag så fick spelen gratis.
Hades, Europa Universalis IV, och Persona 5 har jag inte spelat. Persona 5 äger jag en fysisk exemplar men spelet ligger och skvalpar i backloggen (mest för att jag antar att spelet är gigantiskt stort om man ska spela igenom spelet, precis som som de andra Persona spelen är). Jag gillade Persona 3 och Persona 4 men jag kommer ihåg att jag tyckte spelen var extremt långa.
Street Fighter II är säkert ett bra spel om man gillar fighting. Jag gillar dock inte fighting och varken köper eller spelar spel i den här genren.
Assassin's Creed IV - Black Flag. Jag var nog proppmätt på just Assassin's Creed när jag spelade Black Flag. Jag hade spelat alla föregående spel (1, 2, Brotherhood, Revelation, 3) innan jag satte tänderna i Black Flag. Jag gillade aldrig striderna till havs med ens skepp som jag tyckte var allt för "casual" och väldigt snabbt blev repetetiva och tråkiga. Jag gillade aldrig huvudpersonen Kenway som jag tyckte var korkad och inte hade något egentligt mål utan han lullade mest bara runt.
Jämfört med Assassin's Creed 2 med Ezio som jag håller högst i serien så tyckte jag Black Flag var ett fattigt spel. Jag var ganska mätt på Assassin's Creed när Black Flag kom också. Det jag gillade var miljöerna och världen. Annars var det mer av samma och som sagt var en hel del saker jag inte gillade med Black Flag.
Så Assassin's Creed IV - Black Flag får 4 av 10 i betyg av mig vilket gör att det skvalpar omkring precis vid godkänt-gränsen. Black Flag är det senate Assassin's Creed jag spelat men 2025 känner jag mig fortfarande proppmätt på Assassin's Creed. Bara tanken på att spela nästa spel Assassin's Creed Rogue gör mig orolig i magen. Skulle antagligen kaskadspy om jag satte mig ned med Assassin's Creed Rogue då jag fortfarande är proppmätt på Assassin's Creed trots att det var ganska många år sedan jag spelade Black Flag.
Faktafel har smygit sig in.
Street Fighter 2 skeppades med fyra bossar.
Balrog, Vega, Sagat och Bison.
Det är korrekt. Tack!
En Bamseponny av folket
Det är korrekt. Tack!
Ska vi vara petiga är SF 2 ett fighting-spel, men ni kallar det för beat'em up också i texten. Det är en annan genre!
Sen är SF 2 åt helskotta för lågt placerat, imho
Vilken plats ligger Roblox på???
Förhoppningsvis ingenstans..
Man kan tycka vad man vill om Fortnite, men att placera det efter Pong på en ”top 100” är bara fånigt .D
klart 70-talet ska ha representation på en lista "som sträcker sig över årtionden". Rätt säker på att Pong kommer se sig slaget av Space invaders dock!
Vi hörde vad ni sa och har byggt om. 🔨 Nu listar vi från 100 och räknar neråt!
https://i.pinimg.com/originals/b3/a3/47/b3a34759cc4dda67b4662...
Welcome to the upside down..
klart 70-talet ska ha representation på en lista "som sträcker sig över årtionden". Rätt säker på att Pong kommer se sig slaget av Space invaders dock!
Det håller jag med om, men Fortnite är verkligen inte så ”dåligt” att det hamnar efter Pong 😄
Det håller jag med om, men Fortnite är verkligen inte så ”dåligt” att det hamnar efter Pong 😄
Det finns en poäng där. Men, jag tror den poängen är rimlig för samtliga spel på listen; ändock ska 70-talet in!
I fallet Fortnight har jag ingen åsikt då jag inte spelat det.
Det är ju helt beroende på efter vilka kriterier man bedömer och rangordnar.
Pong kan ju ses som uruselt sett till dagens grafik och allt annat.
Eller så kan man ju anse att det här viktigt:
Atari PONG was released in June 1972 and is the first commercially successful video game and is based on a simple two-dimensional graphical representation of a tennis-like game. Players use paddles to hit a ball back and forth on a black and white screen.