Kosta vad det kosta vill?
Den där remaken har inte gått ner så mycket i pris sen den släpptes i oktober 2024. En del tycker den är värd pengarna man betalar.
Och ja, jag vill gärna spela ett spel när det är nytt. Jag betalade fullpris för Death Stranding 2 nu.
Vilken remake är det? Det brukar ju mestadels vara Sonys egna spel som Sony inte är verkar vilja ha någon rabatt på
Exakt. Jag köper också spel på release då och då. Men då accepterar jag att jag får betala mer. Dom flesta spelen köper jag på rea. Vilket kanske är dumt för jag har nog fler spel än jag kommer hinna spela igenom.
PSN: Oakborn86
Vilken remake är det? Det brukar ju mestadels vara Sonys egna spel som Sony inte är verkar vilja ha någon rabatt på
Exakt. Jag köper också spel på release då och då. Men då accepterar jag att jag får betala mer. Dom flesta spelen köper jag på rea. Vilket kanske är dumt för jag har nog fler spel än jag kommer hinna spela igenom.
Jag törs inte skriva det, men kan ge en ledtråd. Den börjar på S, och originalet ansågs länge vara skräckspelens heliga graal. Tills den här remaken dök upp.
Jag accepterar att spel kostar och oftast är de värda det. Men i vissa fall så borde man själv få betalt för att fortsätta på bajsspel som bajskorvar har gjort.
Visst, saker har blivit dyra. Men ska man ta Switch 2 som exempel så var det förhoppningen att det skulle vara billigare för att jag skulle kunna få ett insteg i Nintendos värld och kanske spela med barnen, men när den kostade så mycket som den gjorde så blev beslutet enkelt: Jag köper den inte.
Jag köper kanske 2-3 spel om året som mest. Då köper jag de spel jag vill oberoende av vad de kostar, för det har jag råd med. Så ja, saker är dyra men det är väl beroende på hur många/mycket man köper eller hur stor FOMO man har.
Submission is for the weak
Det är Silent Hill 2 remaken, läser du scaryfoots inlägg här på sidan så förstår du rätt så snabbt att hen hatar det spelet över allt annat...
Jag törs inte skriva det, men kan ge en ledtråd. Den börjar på S, och originalet ansågs länge vara skräckspelens heliga graal. Tills den här remaken dök upp.
Jag accepterar att spel kostar och oftast är de värda det. Men i vissa fall så borde man själv få betalt för att fortsätta på bajsspel som bajskorvar har gjort.
Silent Hill 2? Kollade historiken. Det har varit nere på 461 kr som minst. Typ 40% rabatt? Räknar jag rätt då?
Jag vet inte. 40% rabatt efter 10 månader är väl ok ändå?
Baldur's Gate 3 släpptes i september 2023, alltså snart två år, har samma utgångspris och har som minst kostat 615kr. Så runt 20% rabatt som mest. Jag väntar fortfarande på ett bättre pris
edit: Och ska man köpa BG3 på skiva kostar det strax över 1000 spänn.
PSN: Oakborn86
Silent Hill 2? Kollade historiken. Det har varit nere på 461 kr som minst. Typ 40% rabatt? Räknar jag rätt då?
Jag vet inte. 40% rabatt efter 10 månader är väl ok ändå?
Baldur's Gate 3 släpptes i september 2023, alltså snart två år, har samma utgångspris och har som minst kostat 615kr. Så runt 20% rabatt som mest. Jag väntar fortfarande på ett bättre pris
edit: Och ska man köpa BG3 på skiva kostar det strax över 1000 spänn.
Ja, det var inte dåligt, har själv inte sett det så billigt.
Jag tycker att en remake på ett spel som är över 20 år ska kosta max 300 kronor.
Jag tycker att en remake på ett spel som är över 10 år ska kosta max 300 kronor.
Beror väl helt på spel och hur omfattande remaken är?
Beror väl helt på spel och hur omfattande remaken är?
Tycker jag inte. Är man lat och bara tar nåt som andra redan gjort så ska man inte få så mycket pengar för det. Gör du en remake så var du själv inte kreativ. Du hade inte de bra idéerna och gjorde inte det originella spelet, med den unika storyn och atmosfären. Du tycker det räcker med modern grafik och sen vill du dra in cash på ditt fuskbygge.
Tycker jag inte. Är man lat och bara tar nåt som andra redan gjort så ska man inte få så mycket pengar för det. Gör du en remake så var du själv inte kreativ. Du hade inte de bra idéerna och gjorde inte det originella spelet, med den unika storyn och atmosfären. Du tycker det räcker med modern grafik och sen vill du dra in cash på ditt fuskbygge.
Som om den nya visionen bara flipp flopp materialiserar i lite nyare upplösning Att nytolka kan vara minst lika omfattande som att utveckla originalet. Dead Space remaken tog 2-3 år och var som vilken fullproduktion som helst, Demon Souls lika så, löjligt imponerande verk. Du visar en total oförståelse kring vad som krävs för att göra spel.
Man behöver inte nödvändigtvis vara "lat" för att man gör en remake. Vilket befängt påstående. Du tycks ha en märkligt negativ inställning till remakes, varför? Om du inte är intresserad av spelet, köp det inte då? Strunta i det och gå vidare med livet. 🤷
Även en remake kan dessutom innebära väldigt mycket arbete, det är inget som en studio bara slänger ihop på några veckor. Det är så klart olika omfattning från spel till spel, men många remakes kräver väldigt mycket arbete för att adaptera t ex gameplay för att det ska vara "lagom" moderniserat utan att gå över gränsen så att ursprungsspelets känsla går förlorad. Helt 1:1 blir det ju sällan, av förklarliga skäl.
Just SH2 som du hatar med en brinnande passion var ju en väldigt lyckad remake, enligt många. Men oavsett vad man tycker om den innebär ju inte remaken att originalet på något sätt blivit sämre av remakens existens. Men det är ju kul att spelet blir relevant igen för en ny publik som kanske knappt ens var född när PS2-liret kom.
Jag tycker att en remake på ett spel som är över 10 år ska kosta max 300 kronor.
Blandar du inte ihop remake med remaster?
Re-make är ju ganska tydligt att man bygger en ny version från grunden.
Re-master behåller man ju grunden (nåja) och piffar till det
Man läser hela tiden att priserna går upp och folk i kommentarfälten stämmer in i kör att allt är för dyrt!!!! Bara se på senaste switch 2, 10 000(?) för en handhållen konsol, ja den kan dockas but still. Nu är den ju billigare utomlands men fortfarande ganska matigt pris. Nu till sommaren så läser man rubrik på rubrik om att det blivit så dyrt att dra på nöjesparker och djurparker. MEN! Ändå så drar alla och köper den nya konsolen, ändå så ska alla dra på nöjespark. Fattar inte folk att priserna kommer fortsätta gå upp så länge man accepterar priset?!
Det ända språket ett företag förstår är pengaspråket, om folk inte köper switch, grafikkortet, resor etc. Så kommer företagen till slut vara tvungna att dra ner priserna!
Med sagt så drar jag till Spanien nu 🤥
Vad får du 10 000 kr ifrån? Jag köpte min för 6999:-, det är mycket pengar men 3000:- ifrån 10 000:-. Sen kan man ju köpa från utlandet för 2000 kr billigare.
Hur mycket kan man ens använda från ett så gammalt spel? Det är ju skillnad på Remaster där man använder något i grunden och uppgraderar ovanpå det vilket kan gå snabbare. Men en riktig Remake där allt är gjort från början så krävs det ju massa tid och arbete. Ny motor, nya röster, nya modeller och texturer, nya banor, ny logik och oftast nytt/uppdaterat manus. Eller blir folks tid och arbete mindre värt för att det finns något vagt at gå på sedan tidigare?
Tänk om alla skulle få mindre betalt för att de gör samma/liknande jobb som de gjort tidigare.
Ekonomisk teori fungerar inte riktigt så.... om alla slutar köpa leder till att inga spel utvecklas t.ex.
Ekonomisk teori är just vad det låter som, en teori. I verkligheten så fungerar det så att om folk köper dyra skitspel så kommer det flera skitspel. Det finns ingen anledning att ta risker och prova något helt nytt. Likadant med filmer och serier. De börjar alltid bra och sedan går det utför... Spelar ingen roll om de drar in otroliga summor... De blir ALLTID sämre. Hade budgeten varit avgörande så hade Waterworld, Sagan om ringen: Maktens ringar och Cyberpunk 2077 varit på topp. De är långt ifrån...
Men det är definitivt inte säljarens ansvar.
Jo det är det. Det kan till och med anses vara bedrägeri om en säljare prackar på skit på ett sätt som en kund har svårt/inte kan värja sig för.
Man kan ljuga, missvisa, undanhålla information, skapa krångliga avtal, med mera, vilket samtliga är fel ur ett moraliskt perspektivt samt att flera av dem är olagliga.
Ännu en dag i paradiset.
Man behöver inte nödvändigtvis vara "lat" för att man gör en remake. Vilket befängt påstående. Du tycks ha en märkligt negativ inställning till remakes, varför? Om du inte är intresserad av spelet, köp det inte då? Strunta i det och gå vidare med livet. 🤷
Även en remake kan dessutom innebära väldigt mycket arbete, det är inget som en studio bara slänger ihop på några veckor. Det är så klart olika omfattning från spel till spel, men många remakes kräver väldigt mycket arbete för att adaptera t ex gameplay för att det ska vara "lagom" moderniserat utan att gå över gränsen så att ursprungsspelets känsla går förlorad. Helt 1:1 blir det ju sällan, av förklarliga skäl.
Just SH2 som du hatar med en brinnande passion var ju en väldigt lyckad remake, enligt många. Men oavsett vad man tycker om den innebär ju inte remaken att originalet på något sätt blivit sämre av remakens existens. Men det är ju kul att spelet blir relevant igen för en ny publik som kanske knappt ens var född när PS2-liret kom.
Stämmer, jag är inte ett dugg intresserad av remaken, så jag skulle aldrig köpa det.
Ja, det krävs en del arbete. Det gjorde det för originalteamet också. De gjorde nåt nytt. Ny story, nya karaktärer, nya fiender, nya omgivningar, ny musik, osv.
De som gör en remake slipper allt det. De bara ser nåt gammalt och coolt som de kan tjäna pengar på.
"Gött" tänker dom.
Silent Hill har inte varit relevant sen 2001, då det riktiga Silent Hill 2 släpptes.
Så det är lite synd att den moderna publiken tror att de får uppleva Silent Hill.
Nya Silent Hill f utspelas inte ens i Silent Hill. Så är det nu för tiden.
Det var bättre förr.
Funderade på att köpa ny dator till hösten, men grafikkortet (funderade på ett 5080) kostar ju lika mycket som hela resten av datorn.
Har det alltid varit så? Känns som grafikkort kostade typ hälften av datorn förr?
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
"Med sagt så drar jag till Spanien nu 🤥"
Haha!
Wow. Visste inte emojis också kunde bli kursiva. Mind blown.
Kan de bli fetmarkerade också?
Det jag verkligen, VERKLIGEN vill ha kostar jag på mig att köpa dag ett, men i övrigt har jag blivit en rea-junkie. Köper inte längre det nyaste av det nya, men får i gengäld fler "gamla" games. Sen hinner man ju inte spela så mycket man vill ändå.
"Med sagt så drar jag till Spanien nu 🤥"
Haha!
Detsamma här, sen ser jag även för delen med att köpa gamla AAA spel på rea är att dom är för det mesta matchade och har eventuellt moddar
Vad tycker ni om det här uttalandet från Spelbutiken då? Länk till spelbutikens instagram
Så Ja... Vad tror ni. Ska dom sätta högre pris på Switch 2 för att motverka skalpers?
Alltså Spelbutiken vågar inte ha ett lägre pris för då kommer skalpers handla upp alla konsoler?
Om det verkligen är så det ser ut att till och med butiker är rädd för skalpers... varför görs ingenting för att förhindra detta på något mer seriöst sätt typ identifiering via bank id eller liknande?
Nu känns det ju som att de som skalpar är butikerna. Men ja, så länge folk är berädd att betala det priset så kommer det inte sluta med högt pris.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jo det är det. Det kan till och med anses vara bedrägeri om en säljare prackar på skit på ett sätt som en kund har svårt/inte kan värja sig för.
Man kan ljuga, missvisa, undanhålla information, skapa krångliga avtal, med mera, vilket samtliga är fel ur ett moraliskt perspektivt samt att flera av dem är olagliga.

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Vad tycker ni om det här uttalandet från Spelbutiken då? Länk till spelbutikens instagram
<Uppladdad bildlänk>
Så Ja... Vad tror ni. Ska dom sätta högre pris på Switch 2 för att motverka skalpers?
Alltså Spelbutiken vågar inte ha ett lägre pris för då kommer skalpers handla upp alla konsoler?
Om det verkligen är så det ser ut att till och med butiker är rädd för skalpers... varför görs ingenting för att förhindra detta på något mer seriöst sätt typ identifiering via bank id eller liknande?
Nu känns det ju som att de som skalpar är butikerna. Men ja, så länge folk är berädd att betala det priset så kommer det inte sluta med högt pris.
Spelbutiken bör fortsätta med sin långsiktiga prisstrategi och lägga sig precis under sina konkurrenter för att inte skänka bort onödigt stor vinstmarginal. Vi som konsumenter får det inte bättre av att en av de enda kvarvarande aktörerna på marknaden som inte redan ägs av norrmän (Elgiganten, Komplett, NoN, WH, Power mfl) kannibaliserar på sin egen vinstmarginal för att slippa få skit från besvikna kunder i sociala medier.
Att marknaden i Sverige avviker prismässigt från övriga EU är vare sig unikt för Switch 2 eller någonting som en enskild ÅF kommer kunna påverka. De hade kunnat sälja slut hela sin tilldelning från Bergsala på 1 minut och ändå inte få fler konsoler från nästa batch. Det är segt som sirap att försöka klösa till sig högre tilldelning på en marknad som domineras av multinationella aktörer med större muskler att sätta emot distributören. Exakt samma sak hände vid PS5-släppet under pandemin.
Jag ser det inte som ett särskilt stort problem heller. I Sverige åtnjuter vi väldigt många fördelar som konsumenter på grund av vår konsument- och distansköpslagstiftning som särskiljer oss från övriga EU. Men alla lagar och regler kommer också till ett pris i form av sänkta vinstmarginaler för företagen. Så i slutändan är det rimligt att priset är högre i Sverige än i exempelvis Frankrike eller Tyskland där du inte alls har samma rättigheter om något strular efter köpet. Sedan får var och en värdera vad som är värst mest i slutändan.
Tyvärr är det väl inte ofta man får någon vidare service ens från svenska aktörer längre och det är nog mer det som smärtar än enbart avvikande listpriser. "Vad fan får jag för pengarna?" helt enkelt.
Tror man får vara lite realist. Alla åker inte till nöjesparker för det är för dyrt och dom har inte råd. Samma med switch 2.
Sverige är sån liten klick så lägga fram det som vi köper självklart priset går upp finns ju inte i Sverige Nintendo skulle nog inte gråta om den inte såldes alls här.
Att allt blir dyrare har ju nästan uteslutande med världsläget och göra och inte specifika individer eller deras inköp. Är ju bara kolla på vårt egna land och hur det fungerar med tex elpriserna. Är det rimligt man i söder betalar 4kr kwh och norr samma tid 50öre för el är ju el?
Att man skulle kunna pressa priserna det skulle man säkert OM man fick till någon form av global aktion, fast låt oss säga detta hände Nintendo, kommer det en switch 3 då? Troligen inte skulle Nintendo överleva det? Troligen men enormt många skulle bli uppsagda och risken är indirekt vi fick ett nytt Commodore eller Atari Mattel
Hur mycket kan man ens använda från ett så gammalt spel? Det är ju skillnad på Remaster där man använder något i grunden och uppgraderar ovanpå det vilket kan gå snabbare. Men en riktig Remake där allt är gjort från början så krävs det ju massa tid och arbete. Ny motor, nya röster, nya modeller och texturer, nya banor, ny logik och oftast nytt/uppdaterat manus. Eller blir folks tid och arbete mindre värt för att det finns något vagt at gå på sedan tidigare?
Tänk om alla skulle få mindre betalt för att de gör samma/liknande jobb som de gjort tidigare.
Hela storyn. Spel är inte bara koder osv.
En remake slipper skriva story, karaktärer och världsbygget.. du vet de viktiga sakerna för att ett story drivet spel ska bli bra.
Klart som fan att man är lat om man väljer att göra en remake istället för ett nytt spel.
Förstår inte hur man kan försvara det ens, gamers är så jävla mjäkiga.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Det som sticker i ögonen med switch är ju den märkliga prisskillnaden mellan olika länder och prishöjningen på spelen.
Nintendo brukar ju även sälja sina Konsoller med vinst till skillnad från Microsoft och Sony som försöker ta igen det på spel och abonnemang.
Själv har jag inte köpt ett spel till fullpris på över 15 år. Min backlog är stor och jag har inte bråttom att följa med i senaste hypen. Jag grämer mig mest över att hårdvara blivit så dyrt. Kan inte motivera att lägga 20-30 000kr på en ny dator.