FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Redaktör
Ponny

Som sagt, dessa är våra kriterier:

"Fantastiska och/eller betydelsefulla spel platsar."

Listan kommer alltså ha en mix av både viktiga och fantastiska spel. Och inte sällan: båda delarna. Pong är kanske inte det skitroligaste spelet idag, men dess betydelse ska vi inte förringa.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

KCD II
spelat 200+h säkert mer då man fått nödspara ibland

inget spel som slår det!

Medlem
Skrivet av Profit:

Det finns en poäng där. Men, jag tror den poängen är rimlig för samtliga spel på listen; ändock ska 70-talet in!

I fallet Fortnight har jag ingen åsikt då jag inte spelat det.

Skrivet av filbunke:

Det är ju helt beroende på efter vilka kriterier man bedömer och rangordnar.

Pong kan ju ses som uruselt sett till dagens grafik och allt annat.

Eller så kan man ju anse att det här viktigt.

Jag är medveten om Pongs betydelse och avtryck i spelvärlden, och visst är det svårt med en sån här lista…i vissa fall omöjligt, speciellt eftersom det är så subjektivt. Fortnite är inget speltekniskt vidunder det heller, och saknar i princip en story av betydelse, men det är ändå utmärkande i sig för sin lättillgänglighet, hyfsat rättvisa MTX och nöjesvärlden. För att inte tala om hur de faktiskt gjorde ett online-FPS som inte handlar om blod och realism i mördandet…här är det faktiskt mer renodlad tävlan som gäller, vilket öppnar upp för yngre spelande.

Det förtjänar i mitt tycke en högre pkacering än Pong, men som sagt 😃

Edit; kan ju tillägga att Pong antagligen var det första tv-spel jag spelade, och det trollband hela familjen när föräldrarna kom hem med det.

Backloggens befriare
Skrivet av Sebastian Lind:

Ska vi vara petiga är SF 2 ett fighting-spel, men ni kallar det för beat'em up också i texten. Det är en annan genre!

Sen är SF 2 åt helskotta för lågt placerat, imho

Ja, det stack ut lite för mig som lågt rankad

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tycker personligen att det ska bli kul att se eran lista. Folk kommer ha åsikter, helt klart, men det är inget nytt. "Jag tycker X är får långt ner i listan". Ja jo, det kan du tycka, men tyvärr är det inte din lista.

Medlem

Black flag och max Payne 2 på sista 10 platserna av 100... Då vet man att man inte behöver följa kommande artiklar 😁

Medlem

Var är Champions of Krynn från 90-talet? Det var liksom det spelet som satte D&D på PC kartan.

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Releasehästryttare
Skrivet av Ender:

Förhoppningsvis ingenstans..

Borde ju 100% vara på plats 1-10 finns ju inget västerländskt barn under 15 som inte spelat det.

Medlem

Jag hoppas att följande är med på listan:

Outcast - originalet (utan manualen fick man killgissa vad dem sa i spelet, ordboken var med i manualen, samt förstas voxel baserade spelet om jag minns rätt)
Soldier of Fortune (mitt första riktiga gore spel)

Age of Empires Rise of Rome
Backpacker serien
Dark Colony
Red Faction (Första jag minns med miljöer som man kunde förstöra)
Microsoft Combat Flight Simulator
Max Payne (tyckte det var så revolutionerande med att man kunde sakta ner tiden)
Midtown Madness

signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Hmm last of us, insomniac Spiderman,Duke Nukem,system shock , dark souls utan ordning

Medlem

AC2, AC Brotherhood och även AC Revelations är överlägset AC4.
Ezio var peaken på AC sen började det gå utför.

Medlem

Vadslagning: Är det Mario eller Link som kommer att vinna? Jag är inte så intresserad av Mario längre och spelar aldrig Zelda men jag blir förvånad om inte någon av dem vinner.

Medlem
Skrivet av Devan:

Borde ju 100% vara på plats 1-10 finns ju inget västerländskt barn under 15 som inte spelat det.

Det tragiska är ju att du har en poäng. Jag kräks på hjärnförruttnelsen i och kring det spelet, som alstrar fler gallskrikande streamers och mikrotransaktioner än det faller löv på hösten. Trots att det ser ut som en påse hundskit så får ungarna för sig att de kommer krevera ifall de inte får lägga veckopengen på en mössa, handske eller ananas som kommer ge dem tillfälliga fördelar i något av de otaliga spel som är populära för dagen 🤮🤬

Medlem

Ska man gå och hålla motivationen uppe i minst 10 veckor för denna listan? Smäll ut den i sin helhet direkt istället… Och ja, MGS och Resident Evil 4 bör vara topp fem. Vinnare: TLOU

Testpilot
Skrivet av Foxmulder:

Tycker personligen att det ska bli kul att se eran lista. Folk kommer ha åsikter, helt klart, men det är inget nytt. "Jag tycker X är får långt ner i listan". Ja jo, det kan du tycka, men tyvärr är det inte din lista.

Men gör man en sån här lista inbjuder man ju både kritik och hyllningar. Ingen kan väl säga att något är objektivt fel men det är i så fall mer intressant hur det motiveras.

Om jag har Tetris på första plats behöver jag ju kunna motivera det också, inte bara säga "det är min lista" och inte din.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Xvirisx:

Ska man gå och hålla motivationen uppe i minst 10 veckor för denna listan? Smäll ut den i sin helhet direkt istället… Och ja, MGS och Resident Evil 4 bör vara topp fem. Vinnare: TLOU

Du är varmt välkommen att läsa hela konkarongen i början av hösten! Alternativt ta den pö om pö. Vi tyckte det här sättet blev bäst (men fattar såklart att man kan tycka annorlunda). Alla spel får chansen att skina på ett annat vis, för annars tar ju toppen allt syre. För det ska man komma ihåg: alla spel på en sån här lista har DET. (Även om den biten såklart kommer debatteras...)

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Håller helt med, många här i tråden som gnäller så mycket och på ett lite tråkigt sätt typ "det här ska jag inte ens läsa fortsättningsvis för att spel x är för långt ned". Suck. Det är ju FZs lista.

Med det sagt kunde det vara roligt att läsa lite mer om hur diskussionerna har gått på redaktionen kring vissa av valen. Varför Max Payne 2 och inte 1 och AC Black Flag istället för AC 2, tex. (Såvida inte spel i samma serie kommer längre upp på listan, vilket jag tvivlar på i dessa två fall.)

Jag förstår att ni på FZ vill ha en kort snärtig text för varje spel men jag skulle inte ha något emot mer uttömmande texter som också tar upp ett spels relation till andra spel i samma serie som tex inte platsar på er 100-lista.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Så tråkigt bara att alla vet att FF7 är #1 bara :/ blir ju ingen spänning!

Skrivet av Sebastian Lind:

Nja, tror du det? FZ är ju av tradition lite pc-fixerat så jag tror nog mer på nåt till det formatet i topp. Half-Life, Doom eller Handball Manager 2009, t ex.

Men FF7 bör ju definitivt ha en framskjuten placering...

I sann Fragzone anda bör ju Quake (eller Quake 2) ligga etta.
Det spelet är ju skälet denna sida existerar och drog igång hela multiplayer fps genren (Ja Wolfenstein, doom och Duke Nukem 3d fanns innan men det var Quake som fick fps genren att explodera som det första riktigt stora multiplayer spelet)
Fortnite, Warzone etc som är några av nutidens största spel hade inte existerat om det inte vore för Quake.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Du är varmt välkommen att läsa hela konkarongen i början av hösten! Alternativt ta den pö om pö. Vi tyckte det här sättet blev bäst (men fattar såklart att man kan tycka annorlunda). Alla spel får chansen att skina på ett annat vis, för annars tar ju toppen allt syre. För det ska man komma ihåg: alla spel på en sån här lista har DET. (Även om den biten såklart kommer debatteras...)

Ingen kan säga att något är rätt eller fel på en sådan lista, det är mest kul att diskutera kring den 😉 Själv hoppas jag att Green Hell finns med på den listan. Blev överraskad hur mycket jag sögs in i storyn med tanke på att det är ett survival-spel i Amazonas djungler. Trodde verkligen inte jag skulle gilla det så mycket som jag gjorde.
Å andra sidan hade jag nog aldrig upptäck det ifall jag inte spelat först Valheim och senare Conan: Exiles, som båda hör till mina absoluta favoritspel.

Medlem
Skrivet av krislevin:

Var är Champions of Krynn från 90-talet? Det var liksom det spelet som satte D&D på PC kartan.

Du känner väldigt starkt att det hör hemma just på 91-100 eller?

tror nog SSI kvalar in med en titel!

Medlem

Inte mycket att diskutera egentligen. Allt annat än World of Warcraft Classic som ohotad 1:a är fel. 😁 Måste vara det mest intäktsbringande spelet någonsin.

Medlem

Arma 3 är ju självklart bästa spelet

Medlem

Frågan är om Last Ninja 1 eller Turrican 2 vinner...

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Två av historiens mest inflytelserika och viktiga spel, och båda självfallet väldigt bra. Tighta matcher i pong sent in på kvällarna med vänner när man var liten och tighta matcher inte lika sent in på kvällarna med vänner som vuxen.

Kanske inte hade satt pong på min egna topp 100, men absolut inom nästa 100 efter det. Majoriteten av mina topp 100 finns antagligen inte på den här listan. 😄

Börjar fundera lite på vad som egentligen listas. Är det historiena mest inflytelserika spel eller är det en lista på de bästa spelen med dagens mått. Finns ju många spel som en gång var mästerverk som inte åldrats speciellt bra. Jag skulle lätt kunna hitta 100 spel som idag är bättre än pong me kanske inte lika lätt att hitta 100 spel som har haft ett större inflytande.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Som sagt, dessa är våra kriterier:

"Fantastiska och/eller betydelsefulla spel platsar."

Listan kommer alltså ha en mix av både viktiga och fantastiska spel. Och inte sällan: båda delarna. Pong är kanske inte det skitroligaste spelet idag, men dess betydelse ska vi inte förringa.

Skrivet av Lasrod:

Börjar fundera lite på vad som egentligen listas. Är det historiena mest inflytelserika spel eller är det en lista på de bästa spelen med dagens mått. Finns ju många spel som en gång var mästerverk som inte åldrats speciellt bra. Jag skulle lätt kunna hitta 100 spel som idag är bättre än pong me kanske inte lika lätt att hitta 100 spel som har haft ett större inflytande.

Besvarats lite längre upp.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Lasrod:

De väger in både hur betydelsefullt spelet är och hur bra det är (med dagens mått får man anta). Står i inledningen av artikeln. Enligt mig det enda rimliga sättet om man ska göra en lista över tidernas bästa spel. Man måste se till förutsättningarna det hade då, vad det åstadkommit och vad det banade väg för.

Om Jag skulle göra listan alltså. Men det hade lika gärna kunnat vara bara moderna spel också. För olika människor har ju olika åsikter. 😉

Medlem

Bra att Max Payne 2 är med. Väl värt!

Testpilot

Lite fundersam måste jag säga att jag är ändå, med tanke på hur serier av spel hanteras.

Football Manager från 1982, som visserligen var det första av sitt slag och banat väg för en rad andra spel, är ju varken det mest framgångsrika eller mest inflytelserika/betydelsefulla i serien skulle jag säga. Sedan för t.ex. Flight Simulator så är 2020-version med och inte ursprunget från 1980. Båda nyskapande spel med rötter från 80-talet och i ena serien är det första med och i den andra serien det mest framgångsrika.

Medlem

Håller redan inte med om placeringarna, men det gör inget. Alla tycker vi olika.

Kul att läsa!

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Skrivet av Shadee:

Lite fundersam måste jag säga att jag är ändå, med tanke på hur serier av spel hanteras.

Football Manager från 1982, som visserligen var det första av sitt slag och banat väg för en rad andra spel, är ju varken det mest framgångsrika eller mest inflytelserika/betydelsefulla i serien skulle jag säga. Sedan för t.ex. Flight Simulator så är 2020-version med och inte ursprunget från 1980. Båda nyskapande spel med rötter från 80-talet och i ena serien är det första med och i den andra serien det mest framgångsrika.

Svårt det där. Man kan ju argumentera för att Flight Simulator 2020 är seriens absoluta höjdpunkt (hyfsat objektivt), med mängder av innovation. En nystart för serien. Samtidigt kan du ställa frågan om vilket fotball manager som är bäst, och få lika många svar som personer du frågar (det är egentligen premier manager 98). Och genom att lyfta fram originalet får man också chansen att hylla den faktiska skaparen bakom serien. Svårt urval oavsett!

Skriv svar