Lightsaber från Star Wars är världens bästa vapen!
Vinner med 15 ynka röster över The Legends of Zeldas legendariska Master Sword.
Det enda vapen av dessa fyra som jag använt är Gravity Gun, men det är nog 15 år sedan. I finalen har jag ingen rätt att rösta.
Mästarsvärdet och graviditetsvapnet fick mina röster.
Kanske inte mest spännande finalen i mannaminne men det kanske blir per automatik förstås att de mest kända och populära grejerna går längst, det är ju lite poängen.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Tråkigt. Jag trodde att Gravity Gun och Portal Gun skulle vara i finalen. Det är roliga och originella vapen som dessutom var revolutionerande på sin tid. Gravity Gun utnyttjade den fantastiska fysikmotorn på ett briljant sätt. Portal Gun tog spelpussel till en ny nivå.
Master Sword är bara ett svärd. Lightsaber är visserligen coolt och oerhört tillfredställande att spela med, så jag kan förstå detta mer. Lightsaber får min röst.
Hade det varit en omröstning om "vapen i populärkultur" så hade lightsaber vunnit.
Men nu är det tvspel.
Så Master Sword får min röst.
Och portal gun... även om det knappt är ett vapen-vapen så är det ändå ikoniskt.
Jag hatar ordet ikoniskt för det används till varenda liten halvkänd grej. Men här kommer jag i te på något bättre begrepp
Uppskattar verkligen engagemanget med dessa turneringar men känns som det alltid faller till det mest sentimentala istället för vad tävlingarna egentligen handlar om.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Hade det varit en omröstning om "vapen i populärkultur" så hade lightsaber vunnit.
Men nu är det tvspel.
Så Master Sword får min röst.
Och portal gun... även om det knappt är ett vapen-vapen så är det ändå ikoniskt.
Jag hatar ordet ikoniskt för det används till varenda liten halvkänd grej. Men här kommer jag i te på något bättre begrepp
Tja, givet att det är spelvapen så är jag överraskad över att Lightsaber kommit såhär långt ens. Tycker väl egenltigen inte det finns några spel som gör något särskilt roligt med vapnet ens. Starwars: Jedi "insert ord" försökte ju med att göra dem lite modifierbara och ha olika former man kunde slåss i, men generellt sett så används ju vapnet som vilket vanligt jävla svärd som helst. Inte ens "in-universe" är en lightsaber något särskilt. Andra vapen som "bara är svärd" är ju i alla fall unika i sitt speluniversum. Mastersword är verkligen svärdens svärd i Zelda spelen t ex.
Men din lightsaber är bara en vanlig jävla lightsaber så som alla andra jedis använder.
Heja Blåvitt
Tråkigt. Jag trodde att Gravity Gun och Portal Gun skulle vara i finalen. Det är roliga och originella vapen som dessutom var revolutionerande på sin tid. Gravity Gun utnyttjade den fantastiska fysikmotorn på ett briljant sätt. Portal Gun tog spelpussel till en ny nivå.
Master Sword är bara ett svärd. Lightsaber är visserligen coolt och oerhört tillfredställande att spela med, så jag kan förstå detta mer. Lightsaber får min röst.
Gravity Gun håller än. De flesta moderna spelutvecklare har inte såna idéer och skulle aldrig komma på nåt sånt här.
Gravity Gun håller än. De flesta moderna spelutvecklare har inte såna idéer och skulle aldrig komma på nåt sånt här.
Ja, de förstörde Silent Hill 2 med det nya och allt de ändrade på som de inte behövde. Det har inte kommit en ny originell idé alls sedan Gravity Gun, förr gjorde man spel för passionen och nu bryr de sig bara om pengar. Spelvärlden peakade med Playstation 2 och sen dess har det bara gått utför, t om knapparna på kontrollerna är det inte samma stuns i längre. För så är det, gummit i handkontrollerna var annorlunda då. Nu är det bara en massa viftande hit och dit och olika färger, kontrollerna ska synkas och förr då hade vi en sladd till teven och då visste man att "nu kan jag spela", inget vift och ingen wifi. Teven var dum som en spånskiva och vägde 400 kilo bastanta grejer och man slapp internet och appar på teven och spelen bara funkade. Det var bättre förr.
It's dangerous to go alone! Take this.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Ja, de förstörde Silent Hill 2 med det nya och allt de ändrade på som de inte behövde. Det har inte kommit en ny originell idé alls sedan Gravity Gun, förr gjorde man spel för passionen och nu bryr de sig bara om pengar. Spelvärlden peakade med Playstation 2 och sen dess har det bara gått utför, t om knapparna på kontrollerna är det inte samma stuns i längre. För så är det, gummit i handkontrollerna var annorlunda då. Nu är det bara en massa viftande hit och dit och olika färger, kontrollerna ska synkas och förr då hade vi en sladd till teven och då visste man att "nu kan jag spela", inget vift och ingen wifi. Teven var dum som en spånskiva och vägde 400 kilo bastanta grejer och man slapp internet och appar på teven och spelen bara funkade. Det var bättre förr.
Akta dig 🤣
Ad hoc addendum
Det värsta är att jag håller med om 50% av vad du säger 😅
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Amen.
En portal gun skulle man ju faktiskt vilja ha på riktigt. Tänk bara att dra upp en portal mellan grillen ute och (öl)kylen!
Ja jag vill också ha en portal gun. Men alltså är det verkligen ett vapen? Mer ett verktyg skulle jag säga.
Förövrigt Gravity Gun = Zero Point Energy Field Manipulator.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nja jag vet inte. Jag hade hellre mött nån med en ljussabel, än nån med en BFG. BFG dödar ju typ allt som träffas plus allt runtomkring, och det enda som vapenbrukaren behöver göra är att sikta och skjuta. En ljussabel kräver att användaren har erfarenhet av svärdfäktning (och eventuell kontakt med "the force") och således ligger stor del utav vapnet i personens färdighet och långt ifrån enbart i ljussabeln.
Ja jag fattar att tävlingen inte kanske baseras på vilket vapen som gör mest skada eller dylikt utan på coolhetsfaktorn runt vapnet, men jag var ändå tvungen å göra en liten rant 😁
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Inte helt oväntat, men som någon skrev tidigare i tråden så är det ju trist att ett vapen som inte är ett TV/datorspelsvapen i grunden vinner. Sen hade Master Sword varit rätt trist då det inte är mycket mer än ett svärt som ibland kan skjuta också (rätta mig gärna om jag har fel). Hade gärna sett något mer fantasifullt vapen som shock rifle, portal gun, gravity gun eller varför inte valfritt vapen från Ratchet & Clank högt uppe, men röstningen talar ju sitt tydliga språk
Inte helt oväntat, men som någon skrev tidigare i tråden så är det ju trist att ett vapen som inte är ett TV/datorspelsvapen i grunden vinner. Sen hade Master Sword varit rätt trist då det inte är mycket mer än ett svärt som ibland kan skjuta också (rätta mig gärna om jag har fel). Hade gärna sett något mer fantasifullt vapen som shock rifle, portal gun, gravity gun eller varför inte valfritt vapen från Ratchet & Clank högt uppe, men röstningen talar ju sitt tydliga språk
Enkelt är bäst. Och hagelgeväret i Doom är brutalt och får tyst på kräken på ett ögonblick.
Ljussnabeln är cool i filmerna, men det är inte det bästa vapnet i spel.
Här skulle givetvis Gravity Gun vunnit, men man får ha överseende att folk röstade fel. Det är så varmt.
Jag älskar ljussablar, men det är inte ett TV-spelsvapen. Trist resultat.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''