FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Medlem

*gasp* Monkey Isalnd 2..nu!?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Shadee:

Lite fundersam måste jag säga att jag är ändå, med tanke på hur serier av spel hanteras.

Football Manager från 1982, som visserligen var det första av sitt slag och banat väg för en rad andra spel, är ju varken det mest framgångsrika eller mest inflytelserika/betydelsefulla i serien skulle jag säga. Sedan för t.ex. Flight Simulator så är 2020-version med och inte ursprunget från 1980. Båda nyskapande spel med rötter från 80-talet och i ena serien är det första med och i den andra serien det mest framgångsrika.

Skrivet av ValleyCountryFlash:

Svårt det där. Man kan ju argumentera för att Flight Simulator 2020 är seriens absoluta höjdpunkt (hyfsat objektivt), med mängder av innovation. En nystart för serien. Samtidigt kan du ställa frågan om vilket fotball manager som är bäst, och få lika många svar som personer du frågar (det är egentligen premier manager 98). Och genom att lyfta fram originalet får man också chansen att hylla den faktiska skaparen bakom serien. Svårt urval oavsett!

Serier är extra svåra. Hur väljer man där? Man kan stöta och blöta olika val i all oändlighet och (har jag märkt) när man låtit listan vila ett tag och återkommer slår det en: "Hur tänkte vi där?" Man vill ju verkligen ha ett facit. Ett system som kan mäta si och så. Rätt och fel. Men man får helt enkelt låta magkänslan styra, välja kullar att dö på, och så vidare. Så klart kommer vi vara oense om mycket. Heck, jag är oense med mig själv ganska ofta!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hoppas något Halo är med på listan. Elden Ring ser jag som garanterat, frågan är dock om Dark Souls/Demon Souls borde föregå istället.

Medlem

Pinball Dreams istället för Pinball Fantasies har jag svårt att greppa. Det senare gör ju allt som föregångaren gör, fast bättre och roligare. Har spelat det löjligt mycket. Men smaken är som bekant ofta dålig.

Medlem

Europa Universalis IV är topp 5 bästa spel någonsin för mig. Har spenderat 2300 timmar i det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Serier är extra svåra. Hur väljer man där? Man kan stöta och blöta olika val i all oändlighet och (har jag märkt) när man låtit listan vila ett tag och återkommer slår det en: "Hur tänkte vi där?" Man vill ju verkligen ha ett facit. Ett system som kan mäta si och så. Rätt och fel. Men man får helt enkelt låta magkänslan styra, välja kullar att dö på, och så vidare. Så klart kommer vi vara oense om mycket. Heck, jag är oense med mig själv ganska ofta!

Kan ju även nämnas att när jag vurmade för Football Manager under tiden den här listan knåpades ihop så var det Sports Interactives serie jag trodde det handlade om.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Kan ju även nämnas att när jag vurmade för Football Manager under tiden den här listan knåpades ihop så var det Sports Interactives serie jag trodde det handlade om.

kanske till och med Championship manager?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Profit:

kanske till och med Championship manager?

Jag var lite för ung när det begav sig, och även om jag vet hur älskat 01/02 är så är det FM som gällt för egen del!

Medlem

Tycker inte man kan rata spel för man kanske inte lirat dom själv. Jag har spelat pong, intellivision Advanced dungeons and dragons. SJUKT kul när jag fick det av morsan&farsan. Men jag har också genomgått C64 , Amiga tiden där Pinball Fantasies släpptes. Finns mycket att säga där otroligt spel med musik. Men även eye of the beholder serien, eller it came from tje desert osv. Eller kanske HERO på C64. Spyhunter? Last Ninja serien?

Tycker lister är så svåra då dom ofta blir grupp baserade, aldrig gillat tex Fortnite riktigt skit spel men antal spelare påvisar något helt annat.

Gillar konceptet less is more och håller fast vid det. Spelar hellre Moonstone på Amiga än Fortnite eller PubG.

Medlem

Kul att Flight Simulator 2020 kom med! Ett sant tekniskt underverk, som tänjde nya gränser! Även om 2024 är ännu bättre, så var det helt rätt att välja 2020, då det nystartade serien, drog in mängder med nya spelare som aldrig rört en flygsimulator och gav hela genren nytt liv.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Jag var lite för ung när det begav sig, och även om jag vet hur älskat 01/02 är så är det FM som gällt för egen del!

Fin serie som över lag blir bättre version för version! Backar ju ogärna själv till cm idag då de senare fm är mycket vassare (i mitt tycke). Men för en top 100-lista hade jag nog valt cm!

Medlem
Skrivet av Atorak:

Eller kanske HERO på C64.

Vilka minnen du gav nu! 🙂
Tror aldrig jag klarade spelet när det begav sig.

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bra jobbat oavsett Riktigt kul sommarläsning, och snyggt med sammanfattning, länkar till recensioner och videoklipp. Har redan hittat några självklara köp jag känner att jag dröjt alldeles för länge med att ta mig an 😊

Medlem
Skrivet av FZ:

Digital Illusions debut är ett tekniskt underverk för sin tid, präglat av deras bakgrund inom modd-scenen. De använder sina år av kunnande därifrån för att krama all kraft ur Amigan.

Är detta nån slags olyckligt autocorrect-fel eller begriper skribenten inte vad demoscenen är för något?

https://demozoo.org/groups/101/

Medlem

Kan förstå er första tanke med ordningen på listan nu faktiskt!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Finns det ens någon som har spelat Pong här? En klassiker ja, men det är ju knappt ett spel om man jämför med dagens spel. Tycker inte att det ska vara med på listan överhuvudtaget, så där har ni en första (av många?) rants

Har spelat massvis med Pong.

Men det är ju såhär med listor spec en top 100 där det finns 100.000tals titlar. Tar man klassiker? Tar man det som är mest avancerat idag, mest avancerat för sin tid osv osv osv.

Detta baseras ju endast på åsikter men tycker personligen absolut spel som pong, space invaders och pac-man hör hemma på en top 100lista. Dessa spel har spelats av miljoner, fyllt arkadhallar runt hela världen och har bidragit till att skapa allt vi ser i spelvärlden idag.

Medlem
Skrivet av Tassel:

HERO är fruktansvärt kul ännu. Aldrig heller klarat ut det heller men kanske en vacker dag😀. Montezumas Revenge är ett annat spel som driver mej till vanvett ibland.

Medlem

Kom nu ihåg den gamla godingen ”Nuclear War” där man kunde spela som Khadaffi. Det var ett trevligt spel…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_War_(video_game)

I övrigt var ju Wings, Defender of the Castle, Moonstone, Cannon Fodder och Another World riktigt trevliga…

Skrivet av Forcie:

Är detta nån slags olyckligt autocorrect-fel eller begriper skribenten inte vad demoscenen är för något?

https://demozoo.org/groups/101/

Verkar lite märkligt, ja. Men de kallade ju också Street Fighter II för ett beat 'em up så det har onekligen smugit sig in några glitch gremlins i den här listan.

Medlem
Skrivet av Atorak:

HERO är fruktansvärt kul ännu. Aldrig heller klarat ut det heller men kanske en vacker dag😀. Montezumas Revenge är ett annat spel som driver mej till vanvett ibland.

På tal om svåra spel, Jag älskade Lost patrol och spelade rätt mycket, klarade det aldrig : /

Medlem
Skrivet av Tassel:

Det har jag faktiskt klarat ut fast vi pratar 1/xxx. Gillat vietnam tema men musiken i det spelet är nog halva spelet. Eller när bobby stiger på en mina😄.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Det har jag faktiskt klarat ut fast vi pratar 1/xxx. Gillat vietnam tema men musiken i det spelet är nog halva spelet. Eller när bobby stiger på en mina😄.

Undrar om vi pratar om samma spel. 🙂

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Jo då bara herr smart här råkade citera fel. Syftade på Lost Patrol.🫣

Medlem

Så länge DoTA kommer bättre än LoL kan jag dö nöjd

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Känns som LoL borde hamna mycket högre pga av hur stor impact det har haft på mobas, e-sport etc. Visst att DoTa var först och LoL är en cesspool men det går inte förneka hur stort LoL var och fortsätter var för spelmarknaden.

Medlem

Monkey Island 2 på plats 90... ouch!

Då får bannemej Grim Fandango vara topp 3.

Medlem

Mycket fint! Nu låter vi det marinera lite så jobbar vi in Claire Obscure: Expedition 33 i topp 5!!

Medlem

Nice att se Company of Heroes på listan öht. Få spel jag blir så pass uppslukad av än idag, trots att RTS egentligen inte är den genren jag uppskattar mest längre. En timme känns som 15 minuter.

Medlem

Att det är "er lista" märks ganska väl redan så tidigt. Nu var det länge sen jag spelade Fortnite (vill man spela det idag så finns no-build läget för oss som inte kan fläpsa ihop ett fort på 0.3 sekunder) men att lägga ett av de mest påverkande spelen för de senaste 10 åren på plats 99 är jäkligt gubbigt.

Ska bli spännande att se fortsättningen...

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skriv svar