Streama pc till tv

Det här hamnar väl under både hårdvara och mjukvara, hoppas det är ok.
Jag tänkte ge mig på att streama datorn (windows11) till en Samsung smart tv (UHD). Tanken är att jag ska kunna lira lite trevliga, enkla spel med familjen i soffan, typ Worms. Samt att kunna ha generellt enkel åtkomst till datorn från vardagsrummet. Sitter och gräver runt på Google efter olika lösningar och idéer. Men jag hoppas på lite idéer från er med, eller att man i alla fall kan smala ner sökandet.

Datorn och tv är för långt ifrån varandra för att kunna kopplas in direkt, samt en fet betongvägg mellan dem. Så det kommer behöver gå via routern. Datorn är kopplad med ethernetkabel, tv:n via wi-fi. Kommer behöva kunna koppla in tre handkontroller, samt trådlös mus och tangentbord. Tv:n i sig stödjer det, men misstänker att det inte kommer lira med en stream utan rätt mjukvara.

Googlande pekar mestadels på Nvidia Shield. Har inte hunnit läsa in mig på exakt hur den funkar men det verkar vara det hållet jag ska åt. Dock känner jag att priset är för saftigt.
Har en ca 6 år gammal Chromecast liggandes, kan tänka mig att den kan användas på något sätt. Har även en Samsung platta som ligger och skräpar.

Några idéer?

/HerrBärsärk

Troll – skulle jag?!

Chromecast eller plattan tror jag inte kommer funka med det du vill göra. Har även svårt att se att du kan använda kontrollerna. Det jag skulle föreslå är att installera Nvidia GeForce now och streama spelen till tvn.då funkar även kontrollerna om du kan connecta dem via bluetooth. Det finns ju även program som skickar till tvn men då krävs typ att kontrollerna är inkopplade i datorn

signatur

1# FZ Troll

Men då behöver kontrollerna vara kopplade via bt till datorn som jag förstår det? Det kan bli knepigt. Läste om en app till tv:n nu som heter Moonlight (Verkar finnas en nyare Sunshine med) som ska lira bra med Geforce Experience. Har en liten förhoppning om att det ska funka med handkontrollerna kopplade direkt till tv:n då. Dags att börja testa grejer.

Medlem

Steam Link brukade finnas till Samsungs TV-apparater, men det verkar som om den har lagts ner, så det är synd. Chromecast ska kunna använda Steam Link men inte vara så himla optimalt, så det kanske är bättre att skaffa en raspberry pi för det.

Valve brukade även sälja egen Steam Link-hårdvara, så du kanske kan hitta det för ett förmånligt pris på Tradera eller något liknande.

Jepp, Steam link är helt bortplockat från Samsung tv:s. Ska göra ett försök med Moonlight/Sunshine + Geforce experience, så får vi se hur det går.

Medlem
Skrivet av Herr Bärsärk:

Datorn och tv är för långt ifrån varandra för att kunna kopplas in direkt

hur långt är för långt? jag köpte en 15 meter lång HDMI 2.1 (120hz / 4k) kabel och drog den från kontoret till vardagsrummet längs väggen i några såna självhäftande kabellister. hur smidigt som helst, kabeln syns inte alls och man slipper oroa sig över kass wifi-signal osv.

använder datorn från vardagsrummet hela tiden. enkla apps såsom tex. gopher (https://github.com/irungentoo/Gopher360/releases) gör att jag kan använda min trådlösa xbox kontroll som mus dessutom, vilket är nice om man bara vill ligga i soffan och browsa reddit eller nåt. guideknappen på xbox kontrollen drar även igång steams "big picture mode" på TVn om man vill lira nåt.

Skrivet av quadratis:

hur långt är för långt? jag köpte en 15 meter lång HDMI 2.1 (120hz / 4k) kabel och drog den från kontoret till vardagsrummet längs väggen i några såna självhäftande kabellister. hur smidigt som helst, kabeln syns inte alls och man slipper oroa sig över kass wifi-signal osv.

använder datorn från vardagsrummet hela tiden. enkla apps såsom tex. gropher (https://github.com/irungentoo/Gopher360/releases) gör att jag kan använda min trådlösa xbox kontroll som mus dessutom, vilket är nice om man bara vill ligga i soffan och browsa reddit eller nåt. guideknappen på xbox kontrollen drar även igång steams "big picture mode" på TVn om man vill lira nåt.

Vill jag dra kablage snyggt, minst 20 meter. Antagligen 25. Hade det inte varit hyresrätt hade jag kunnat borra ett hål igenom väggen och klarat mig på 1.5-2 meter. Fick koppla ihop 2st 10meters ethernet kablar för att kunna dra snyggt mellan routern och datorn, och routern står halvvägs mellan datorn och tv:n. Blev lite över som jag fick gömma bakom skohyllan, men säg att det gick 16 meter kabel i alla fall.

Än så länge verkar Moonlight vara bästa alternativet. Dock finns inte den appen att ladda ner direkt i tv:n, så får sideloada in den. Så har lite att läsa på om

Medlem

Jag är sugen på samma, om man kopplar in datorn i TVn via lång HDMI, går det då att använda PS4-controllers kopplade till Bluetooth mot TVn för att spela? För långt för BT till datorn och att streama via wifi var ingen hit alls

Medlem
Skrivet av Renfis:

Jag är sugen på samma, om man kopplar in datorn i TVn via lång HDMI, går det då att använda PS4-controllers kopplade till Bluetooth mot TVn för att spela? För långt för BT till datorn och att streama via wifi var ingen hit alls

Nej. Med HDMI är din TV bara en bildskärm.

Medlem
Skrivet av Renfis:

nej. xbox kontrollerna har dock extremt mycket bättre BT räckvidd än playstations. jag skulle rekommendera att du skaffar en sån här till datorn + en trådlös xbox kontroll. jag sitter och spelar i vardagsrummet utan problem, med datorn i ett helt annat rum + rejält tjock betongvägg imellan.

Medlem
Skrivet av quadratis:

nej. xbox kontrollerna har dock extremt mycket bättre BT räckvidd än playstations. jag skulle rekommendera att du skaffar en sån här till datorn + en trådlös xbox kontroll. jag sitter och spelar i vardagsrummet utan problem, med datorn i ett helt annat rum + rejält tjock betongvägg imellan.

Tack för tipset!

Hade hoppats slippa köpa en Xbox-kontroll, men såg att dom inte var så vansinnigt dyra, så det kanske är värt att testa ☺️

Medlem

Jag kör Moonlight appen på min Nvidia Shield och Sunshine (som är servern) på min dator.
Streamar spel i 1440p 60fps utan problem. Fick pilla lite i inställningarna innan det flöt på ordentligt, men sen så!
Så har jag två xbox dosor kopplade via bluetooth direkt till Shield'en.
Rekommenderas!

https://moonlight-stream.org/

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Hur gammal tv har du? Om du har en nyare variant så kolla om du har inbyggd funktion för trådlös display. Jag kör lg oled och både min nya och min gamla har det inbyggt, då kan jag från datorn välja att ansluta till en trådlös display och så dyker tvn upp.

Skrivet av HiRoller:

Jag kör Moonlight appen på min Nvidia Shield och Sunshine (som är servern) på min dator.
Streamar spel i 1440p 60fps utan problem. Fick pilla lite i inställningarna innan det flöt på ordentligt, men sen så!
Så har jag två xbox dosor kopplade via bluetooth direkt till Shield'en.
Rekommenderas!

https://moonlight-stream.org/

Ja det lutar mer och mer åt Moonlight. Men behöver man den om man kör på en Shield? Förstod det som att meningen med en Shield är att den bland annat ska fixa att streama spel från datorn direkt ur boxen?

Skrivet av Kalliban:

Hur gammal tv har du? Om du har en nyare variant så kolla om du har inbyggd funktion för trådlös display. Jag kör lg oled och både min nya och min gamla har det inbyggt, då kan jag från datorn välja att ansluta till en trådlös display och så dyker tvn upp.

Snabbkollat, nej det har jag nog inte. Det enda som står i specsen om nått liknande är Skärmspegling=Nej. Ändå är den från 2019.
Men om man kör som du, så är det väl bara bild och inget ljud? Eller grejar den att skicka ljudsignalen med?

Medlem
Skrivet av Herr Bärsärk:

Ja det lutar mer och mer åt Moonlight. Men behöver man den om man kör på en Shield? Förstod det som att meningen med en Shield är att den bland annat ska fixa att streama spel från datorn direkt ur boxen?

Njae, det är nog Geforce Now eller vad det heter som de syftar på? Om inte jag missat nåt.
Det är väl deras "Netflix för spel".
Provade det, och det är hemsk input delay, precis som det var med Stadia. Stod inte ut.

signatur

Medlem
Skrivet av Herr Bärsärk:

Snabbkollat, nej det har jag nog inte. Det enda som står i specsen om nått liknande är Skärmspegling=Nej. Ändå är den från 2019.
Men om man kör som du, så är det väl bara bild och inget ljud? Eller grejar den att skicka ljudsignalen med?

Jag får både bild och ljud, brukar köra så på teammöten ibland där jag bara ska lyssna in så jag kan ligga på soffan och lyssna.

Skrivet av HiRoller:

Njae, det är nog Geforce Now eller vad det heter som de syftar på? Om inte jag missat nåt.
Det är väl deras "Netflix för spel".
Provade det, och det är hemsk input delay, precis som det var med Stadia. Stod inte ut.

Det jag läste var att man kunde para ihop datorn och shielden och streama spelen från datorn via Geforce Experience. Den lösningen jag kikat mest på med Moonlight är egentligen samma process, fast man byter ut hela den fysiska shielden mot Moonlight appen som man får sideloada in på tv:n, då den inte går att ladda ner från Samsungs appstore.
Men om jag förstår dig rätt då så hoppar du över Geforce Experience helt och använder Sunshine istället?

Skrivet av Kalliban:

Jag får både bild och ljud, brukar köra så på teammöten ibland där jag bara ska lyssna in så jag kan ligga på soffan och lyssna.

Ohfan! Hur blir det med styrdon då? Behöver du fortfarande ha mus och tangentbord kopplade i datorn eller reder tv:n ut att skicka input till datorn?

Medlem
Skrivet av Herr Bärsärk:

Det jag läste var att man kunde para ihop datorn och shielden och streama spelen från datorn via Geforce Experience. Den lösningen jag kikat mest på med Moonlight är egentligen samma process, fast man byter ut hela den fysiska shielden mot Moonlight appen som man får sideloada in på tv:n, då den inte går att ladda ner från Samsungs appstore.
Men om jag förstår dig rätt då så hoppar du över Geforce Experience helt och använder Sunshine istället?

Ah, ja just det. Man kan streama vissa spel via Geforce Experience. Har provat det. Tyckte inte det var nåt bra, men minns inte riktigt varför. Säkert input delay där också.

Jag skippar Geforce.
Som sagt: Sunshine på datorn som en server, som skickar till Moonlight, som ligger som en app i android-store i Nvidia Shield (behövde inte "side-loada" något).

Så startar datorn. Sunshine startas med windows.
Sätter mig i soffan, startar Shield och Moonlight.
I moonlight väljer jag min pc och om jag ska öppna det "rakt av" på desktop eller i Steam Big Picture.
Kör igång handkontrollen, väljer spel och spelar.
Blir inte lättare än så.

signatur

Medlem
Skrivet av Herr Bärsärk:

Ohfan! Hur blir det med styrdon då? Behöver du fortfarande ha mus och tangentbord kopplade i datorn eller reder tv:n ut att skicka input till datorn?

Det måste gå till datorn, men kan instämma i det ni pratat om ovan med xbox-kontrollen och räckvidd.

Blir definitivt Moonlight och Sunshine. Tack för all input från er!

Medlem

Skaffa en till tv och placera bredvid datorn. 😜
Alternativt bygg en ny dator avsedd för "tv spelande".

Annars kan man nog köpa en billig Nuc dator som du kör geforce now på eller steam link.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar