What grinds my gears!
Parkeringsplatser med krångliga betalningsmetoder. Visst, när de använder sig av etablerade appar såsom Easypark går det bra men alltför många kör med något eget system eller använder obskyra appar.
Höll på att tappa all skön energi jag byggde upp på stranden igår när jag skulle åka därifrån och betala min parkering.
Det där är ju något som jag stör mig på så inihelvete, att man ska ha en jäkla massa appar numera för att kunna klara sig och nyttja FYSISKA tjänster i samhället. Har även sett fanskapen på vissa offentliga toaletter, här och var i landet.
För att inte tala om hur man ska ha femtielva appar, bara för kollektivtrafik, om man reser runt i landet.
Kör ikapp en idiot som cyklar på bilvägen varje morgon på väg till jobbet, fast det finns en prima cykelväg precis utmed samma väg. Allvarligt talat 5m åt sidan bara.
Idag tyckte han väl att jag körde om för våldsamt och hötte med näven.
Är bara tvungen att nämna detta igen.
Imorse låg jag 6 bilar bakom ovan nämnde idiot på cykel. Vi kunde inte köra om pga konstant mötande trafik.
Till slut hävde sig en kille i en kommunbil längre fram på tutan i typ 10 sekunder, vevade ner rutan och skällde ut cyklisten.
Måste erkänna att en sval skön bris sköljde över min själ när jag såg detta.
Bästa starten på sista dagen innan semestern.
Hoppas han väljer cykelbanan hädanefter.
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
Det där är ju något som jag stör mig på så inihelvete, att man ska ha en jäkla massa appar numera för att kunna klara sig och nyttja FYSISKA tjänster i samhället. Har även sett fanskapen på vissa offentliga toaletter, här och var i landet.
För att inte tala om hur man ska ha femtielva appar, bara för kollektivtrafik, om man reser runt i landet.
Det där med kollektivtrafiken är så jävla dumt. Jag behöver åka till Stockholm i jobbet då och då, det krävs tre olika biljetter och appar för att jag ska ta mig dit. Nu har man ju reggat allt redan så det är ju lugnt men sjukt störande ändå.
Finns ju något förslag om ett så kallat "sverigekort" som ska gälla på buss, tåg och all kollektivtrafik i hela landet, vore sjukt smidigt
Cause i need to watch things die
Och nu drog något geni fram en karaokemaskin… som om deras brölande röster behövdes förstärkas. Bäst av allt är att någon Jeppe till och från får för sig att hålla små tal till ”publiken.” Bor ändå ett par hus bort från dessa hobbymusikanter, lider med grannarna direkt bredvid dem.
🎶Aj vant itt daaat väj🎶
Det där med kollektivtrafiken är så jävla dumt. Jag behöver åka till Stockholm i jobbet då och då, det krävs tre olika biljetter och appar för att jag ska ta mig dit. Nu har man ju reggat allt redan så det är ju lugnt men sjukt störande ändå.
Finns ju något förslag om ett så kallat "sverigekort" som ska gälla på buss, tåg och all kollektivtrafik i hela landet, vore sjukt smidigt
Samarbetet mellan regionerna gällande kollektivtrafik är katastrofal. Jag bor i Jönköping och praktiserade i Grimsås (som ligger i Västra Götalands län) och ville ta bussen från Hestra (som ligger i Jönköpings län) men det gick inte för då hade jag inte kommit i tid till praktikplatsen. Trots att Hestra och Grimsås ligger femton minuter från varandra går det bara buss sex gånger på vardagar mellan dessa orter för att de ligger i olika län/regioner.
Gäller specialregler för postnord bilarna?
Har sett de senaste att de kör på gångbanor men även förra veckan så körde en av bilarna igenom en lekpark där det också enbart är fottrafik som är okej.
Specialregler? Ja.
Får dom åka på gångbanor där enbart fottrafik är okej? Killgissar att det inte är tillåtet.
Har sett de senaste att de kör på gångbanor men även förra veckan så körde en av bilarna igenom en lekpark där det också enbart är fottrafik som är okej.
De där små el-fordon som du postade tror jag är klassade som cyklar. De får således köra där cyklar får köra men inte på gångbanor. Ren gissning från min sida med hjälp av chatGPT så ta mig inte på orden.
Hur som helst så ska de inte få köra på renodlade gångbanor.
Samarbetet mellan regionerna gällande kollektivtrafik är katastrofal. Jag bor i Jönköping och praktiserade i Grimsås (som ligger i Västra Götalands län) och ville ta bussen från Hestra (som ligger i Jönköpings län) men det gick inte för då hade jag inte kommit i tid till praktikplatsen. Trots att Hestra och Grimsås ligger femton minuter från varandra går det bara buss sex gånger på vardagar mellan dessa orter för att de ligger i olika län/regioner.
Det regnar som fan här! Flera dagar i rad, grått och jävligt. Vill ut och springa och pusha min motion, gjort det ändå men oskönt (dyngsur).
Tar gärna tips på brallor, löparskor och jacka, det uppskattas - ett helt set. Något smidigt som inte innebär fjällvandringskläder eller paraply.
"FIRST" inlägg.
Kunder som går rakt in i vårt lunchrum och börjar samtalet med "har ni frukost/middag?" bara för att sen börja dra upp vad de vill beställa
Onlinespelare som beter sig oehört otrevligt med uttryck som "get cancer" och "ltp" osv osv så fort någon inte spelar som dom tänkt sig.
Folk som snackar om att respektera åsikter bara för att i nästa mening bli förbannade eller vilja förbjuda andras åsikter bara för de inte håller med dom.
Kriminella.
Avundsjuka människor samt skrytsamma.
Människor som ser ner på andras jobb.
Folk som blir förolämpade och som sedan tror att bara för de känner sig förolämpade har den som de anser förolämpat dom fel.
Samma sak de som blir förolämpade på andras bekostnad. Ofta i samband med humor.
Konsolspelare (kunde inte låta blir )
Giriga människor.
Folk som väljer att grilla på sin balkong utan att ta hänsyn till de som har balkongen ovanför.
Människor som går och "pratar" med sina vänner sent på natten när de går genom stan utan att inse att folk försöker sova. (prata är ok, men oftast är det halvskrikande...samma sak med de som kör större koncerter i sina bilar medan de kör runt i stan mitt i natten och de med motorcyklar som måste dra i gasen medan de väntar på att det ska bli grönt.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >
Folk som inte ställer tillbaka vikterna på gymmet.
Folk som står nära spegeln när dom kör hantelövningar men är i vägen så man inte kan ta hantlarna framför dom.
Sen i spel så hatar jag den här trenden med att hålla in knappen för att göra något.
Idioter som revvar sina trimmade skitbilar så det lever om som satan, speciellt störande när dom gör det sent på kvällarna.
Folk som anklagar en för att vara "gammal", "baktåtsträvare" eller om "nostalgi", när man försöker belysa objekt negativa teknik och samhällsutvecklingar. Som om det vore någon universell sanning att allt som är nytt är per automatik bra och allt som är gammalt är dåligt eller passé.
Speciellt när det gäller AI-debatten.
Mitt paket sitter FORTFARANDE fast i stockholm, dags att avskaffa tullen nu!
Jävla semestertider!
Har du beställt från något suspekt land? Mer suspekt än Ryssland? Fått paket från en vän där några gånger, och tullen behåll dem ca. 2 dagar. En för ankomst och transport till rätt avdelning, samt en dag för kontroll och sen transport av paketet till utgående gods. Men kommer paketet till Sverige på en fredag/ sent en torsdag så går det långsammare, krävs betydligt fler arbetsdagar för dem att göra något då.
Men ja… postväsendet och tullen kan vara bra långsamma när de väl vill det. Gud nåde den som skickar en flaska alkohol i present…
Har du beställt från något suspekt land? Mer suspekt än Ryssland? Fått paket från en vän där några gånger, och tullen behåll dem ca. 2 dagar. En för ankomst och transport till rätt avdelning, samt en dag för kontroll och sen transport av paketet till utgående gods. Men kommer paketet till Sverige på en fredag/ sent en torsdag så går det långsammare, krävs betydligt fler arbetsdagar för dem att göra något då.
Men ja… postväsendet och tullen kan vara bra långsamma när de väl vill det. Gud nåde den som skickar en flaska alkohol i present…
Beställde godis från England för en vecka sen.
Men nu är jag nyfiken på vad du fått från din vän i Ryssland?
Rysk vodka?
Vafan, det är ju vårt Hemköp, bor du Lund? Alltså, menar inte att vi känner varandra här på FZ, men jag ser ju ditt namn i forumen här rätt ofta.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Vafan, det är ju vårt Hemköp, bor du Lund? Alltså, menar inte att vi känner varandra här på FZ, men jag ser ju ditt namn i forumen här rätt ofta.
Nej, hittade den bilden för referens bara
Nej, hittade den bilden för referens bara
Aaaah. när jag för en gångs skull tänkte snabbt så hade jag fel.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Beställde godis från England för en vecka sen.
Men nu är jag nyfiken på vad du fått från din vän i Ryssland?
Rysk vodka?
En aning off topic, men:
Har en kompis jag lärde känna via DotA 2, sen fortsatte vi hålla kontakten.
Började med att han en gång skickade ett litet paket med vykort och något lokalt från hans närområde. Sen kom vi fram till att vi båda målar miniatyrfigurer, så vi bestämde att en gång om året skicka varsin figur till varandra, tänk typ julklappar men inte under juletid. Sen finns det också många begåvade tillverkare av miniatyrer i Ryssland så ibland köper jag byggsatser via honom. Hänt att jag även köpt någon rolig lokal sprit via honom, men det är ganska sällan då det alltid varit bökigt med tullen
Men det har blivit mindre sådant sen kriget bröt ut, det har blivit ett meck… onödigt bökigt att ens föra över pengar (ja, jag förstår varför, men på en självisk individnivå är det lite segt). Förr var allt deklarerat ordentligt till tullen, men nu efter kriget är det nästan värre att deklarera som man ska själv, bättre att märka alla paket som ”gåva” och låta dem undersöka paketet varje gång och sen mäta ut sin andel, hur de nu gör det. Roliga är att mina miniatyrfigurer ändå blir billigare trots lång frakt och tull, visar bara vilka sunkiga priser vi får betala här hemma för lite plast format till soldater och diverse fordon…
Paket med bara alkohol har varit mer besvär än det var värt redan innan kriget, men om det slinker med en flaska med ett vanligt paket, oftast småskaligt, så brukar det gå bra. Men det är sällan alkohol skickas med, är roligare på något vis om man får det mer sälla
Men som tur är brukar tullen vara snabba när de får paketen.
On topic: posten i Sverige… alltid långsammaste delen av transportsträckan. Man bävar när man väntar paket från dem. Kommer det om 3 dagar eller om 23 dagar. Kommer de hem till mig som de ska eller ställer de sig utanför mitt hus i en minut för att sen påstå att jag inte var hemma? Vem vet.
On topic: posten i Sverige… alltid långsammaste delen av transportsträckan. Man bävar när man väntar paket från dem. Kommer det om 3 dagar eller om 23 dagar. Kommer de hem till mig som de ska eller ställer de sig utanför mitt hus i en minut för att sen påstå att jag inte var hemma? Vem vet.
Postnord moves in mysterious ways.
För många år sedan, skickade en vän till mamma ett vykort och en bootleg CD-skiva till henne, från Holland. Samma dag som vännen skickade försändelsen så skickades även en beställning från Ginza (och vi bodde inom Skaraborg).
Gissa vilken av dessa två försändelser kom fram först?
Kommer hem efter några veckors semester utan spelande och startar Steam för att mötas av följande😮😒
Gäller spelet Deadfall Adventures
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Igår fick jag sms att jag skulle tulldeklarera för att få mitt paket, följde instuktionerna och det skulle ta max 5 minuter för att komma vidare till betalningen, nu har det gått nästan 24 timmar och jag har fortfarande inte fått inbetalnings uppgifter.
11 dagar har det gått nu.
Känns som detta blir sista gången man köper varor utomlands ...

Igår fick jag sms att jag skulle tulldeklarera för att få mitt paket, följde instuktionerna och det skulle ta max 5 minuter för att komma vidare till betalningen, nu har det gått nästan 24 timmar och jag har fortfarande inte fått inbetalnings uppgifter.
11 dagar har det gått nu.
Känns som detta blir sista gången man köper varor utomlands ...
https://preview.redd.it/picard-facepalm-4k-wallpaper-3840x216...
Det är eftersom England inte är med i EU, så allt fastnar i tullen. När jag har beställt därifrån så har jag (när jag vet att paketet kommit fram) sökt upp paketet på Postnords hemsida och betalat enkelt därifrån med Swish efter att ha fått se en bild på paketet. Har jag gjort innan informationen om att det ska betalas har kommit till mig. Dyker annars upp som en avi i lådan några dagar efter att det ankommit.
Och fraktnummret ska gå att söka upp även om det kommer från en annan transportör i utlandet. Senast hade jag från Royal Mail och det numret (RY xxxx xxxx xGB) gick utmärkt att söka upp på Postnord så fort det kommit till Sverige.