What grinds my gears!
Igår fick jag sms att jag skulle tulldeklarera för att få mitt paket, följde instuktionerna och det skulle ta max 5 minuter för att komma vidare till betalningen, nu har det gått nästan 24 timmar och jag har fortfarande inte fått inbetalnings uppgifter.
11 dagar har det gått nu.
Känns som detta blir sista gången man köper varor utomlands ...
https://preview.redd.it/picard-facepalm-4k-wallpaper-3840x216...
Det är eftersom England inte är med i EU, så allt fastnar i tullen. När jag har beställt därifrån så har jag (när jag vet att paketet kommit fram) sökt upp paketet på Postnords hemsida och betalat enkelt därifrån med Swish efter att ha fått se en bild på paketet. Har jag gjort innan informationen om att det ska betalas har kommit till mig. Dyker annars upp som en avi i lådan några dagar efter att det ankommit.
Och fraktnummret ska gå att söka upp även om det kommer från en annan transportör i utlandet. Senast hade jag från Royal Mail och det numret (RY xxxx xxxx xGB) gick utmärkt att söka upp på Postnord så fort det kommit till Sverige.
Kommer hem efter några veckors semester utan spelande och startar Steam för att mötas av följande😮😒
Gäller spelet Deadfall Adventures
<Uppladdad bildlänk>
Antar att du köpte via Humble? Sägs att någon klåpare på THQ skulle inaktivera koder som inte sålt men att han istället inaktiverade ALLA koder som sålts… klant. Steam tar inget ansvar, folk säger att THQ inte svarar när man frågar dem eller deras support. Vill du ha tillbaka spelet så är det tydligen bäst att kontakta Humble som i sin tur sätter press på THQ. Alla som gått den vägen har fått nya koder till sina spel.
Hatar den här eran med digitala licenser som kan tas bort närsomhelst. Hatar ännu mer hur knappt någon vill ta ansvar för det heller. Ge mig fysisk media till PC samt random sidor där patchar läggs upp!
Folk som pratar om miljön som att den vore något heligt.. låt oljan flöda
Berätta var du bor så kommer jag gärna och häller ut all min olja över allt du äger och bryr dig om.
Men det kanske inte är samma sak om du blir drabbad?
Forumets Mega Drive-expert!
Berätta var du bor så kommer jag gärna och häller ut all min olja över allt du äger och bryr dig om.
Men det kanske inte är samma sak om du blir drabbad?
Vad snackar du om ?
I Regret Nothing
Vad snackar du om ?
"Låt oljan flöda".
"Låt oljan flöda".
Ja, utan olja kan vi inte leva
I Regret Nothing
Trams. Olja är inte lika nödvändigt längre.
Hehe, hur tror du att motorfordon, fartyg, flygplan, maskiner mm skulle fungera om det inte fanns olja ? Dom skulle inte fungera alls.
Läs om meningen du citerade.
Trams. Olja är inte lika nödvändigt längre.
De finns miljoner människor i Sverige som fortfarande är beroende av bensin- eller dieseldrivna, elbilar är tyvärr fortfarande dyra så jo olja behövs fortfarande på gott och ont. Men visst om tio till tjugo år kanske alla kör med elbil vilket jag inte bryr mig om. En bil använder för att ta sig från punkt A till punkt B, vilket bränsle som används är för mig egalt. Men där är vi inte än.
Ringde postnord nu och efter 15 minuter så kom killen fram till att mitt paket redan skickats tidigare på morgonen av misstag, men gav mig en länk så jag kunde betala nu i efterhand .. 175:-
Lite saftigt, men förhoppningsvis får jag mina saker i morgon, då har det gått 2 veckor sen jag beställde...
Svårt att få tag i lunch idag..
Första stället skulle öppna 11 enligt deras hemsida, när man väl kommer dit så har de ändrat till 12...
Andra stället skall öppna 11 med men det är ingen där och det är igenbommat..
3e hade tydligen stängt helt på måndagar, den är på mig för att jag inte kollade innan.
4e annonserar om ett pris på utsidan av resturangen men när man väl kom in så är det dyrare...
Så nu nästan en timme senare så har jag fått mat på ett 5e ställe.
Jag kan. Inte olivolja kanske, där går nog gränsen.
Jag kan. Inte olivolja kanske, där går nog gränsen.
Så du menar att du aldrig åker lokaltrafik eller bil ? Samt handlar du aldrig mat (som till stor del produceras av maskiner, som i sin tur är beroende av olja ?
I Regret Nothing
Så du menar att du aldrig åker lokaltrafik eller bil ? Samt handlar du aldrig mat (som till stor del produceras av maskiner, som i sin tur är beroende av olja ?
Klart att jag gör. Men jag måste inte. Ingen av oss måste egentligen. Tvingades jag sluta köra bil så kan jag leva med det. Det här är ju ett val som mänskligheten har gjort tillsammans. Det går självklart att bygga en annan värld om vi vill men tillräckligt många är nöjda med världen som den är
Ett problem är att vi vägrar förändra oss trots att människan är världsbäst på det. Vi försöker hela tiden runda problemet och hitta lösningar som gör att vi kan fortsätta leva som vi gjort det senaste århundradet (jättekort tid förövrigt). Elbilen är ett tydligt exempel. Istället för att göra som vi borde och bygger samhällen som inte behöver bil så bestämmer vi oss för att bygga ännu ett energi- och resurskrävande monster. Den kommer inte att hjälpa alls.
Om vi byggde om samhället så att så många som möjligt har gångavstånd till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Om allt som kan tillverkas i närområdet tillverkas här så behöver vi inga elbilar. Då kan bilen få vara kvar som den är men som ett fritidsfordon, ungefär som en båt eller mc.
Vi kan återgå till att låta bilen vara till för söndagsutflykter, åtminstone för de flesta av oss.
Ringde postnord nu och efter 15 minuter så kom killen fram till att mitt paket redan skickats tidigare på morgonen av misstag, men gav mig en länk så jag kunde betala nu i efterhand .. 175:-
Lite saftigt, men förhoppningsvis får jag mina saker i morgon, då har det gått 2 veckor sen jag beställde...
175kr är tyvärr standard. Antar att värdet är under 1800kr. Antagligen så har den du beställde av inte deklarerade försändelsen ordentligt eller så har något i försändelsen har en punktskatt på sig. Just från Storbritannien finns det system som underlättar både för köpare och säljare så allt går lika smidigt som innan Brexit, men känns som de du köpte av inte pallat bry sig.
Men även om avsändaren gör allt ordentligt får Posten och tullen ibland för sig att hålla ens paket som gisslans… du kan läsa enkelt här hur och varför de tar betalt.
175kr är tyvärr standard. Antar att värdet är under 1800kr. Antagligen så har den du beställde av inte deklarerade försändelsen ordentligt eller så har något i försändelsen har en punktskatt på sig. Just från Storbritannien finns det system som underlättar både för köpare och säljare så allt går lika smidigt som innan Brexit, men känns som de du köpte av inte pallat bry sig.
Men även om avsändaren gör allt ordentligt får Posten och tullen ibland för sig att hålla ens paket som gisslans… du kan läsa enkelt här hur och varför de tar betalt.
Jo, troligtvis är det så att företaget sket i att skicka rätt handlingar och därför blev det såhär, när jag beställde så skulle det ta 2-4 dagar innan jag hade det, men orkar inte bråka med dem.
Anledningen till att jag beställde från dem är ju att de säljer produkter som ingen annan handlare tar in till EU från USA, de finns på Amazon men de skickar inte de varorna till Sverige.
Klart att jag gör. Men jag måste inte. Ingen av oss måste egentligen. Tvingades jag sluta köra bil så kan jag leva med det. Det här är ju ett val som mänskligheten har gjort tillsammans. Det går självklart att bygga en annan värld om vi vill men tillräckligt många är nöjda med världen som den är
Ett problem är att vi vägrar förändra oss trots att människan är världsbäst på det. Vi försöker hela tiden runda problemet och hitta lösningar som gör att vi kan fortsätta leva som vi gjort det senaste århundradet (jättekort tid förövrigt). Elbilen är ett tydligt exempel. Istället för att göra som vi borde och bygger samhällen som inte behöver bil så bestämmer vi oss för att bygga ännu ett energi- och resurskrävande monster. Den kommer inte att hjälpa alls.
Om vi byggde om samhället så att så många som möjligt har gångavstånd till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Om allt som kan tillverkas i närområdet tillverkas här så behöver vi inga elbilar. Då kan bilen få vara kvar som den är men som ett fritidsfordon, ungefär som en båt eller mc.
Vi kan återgå till att låta bilen vara till för söndagsutflykter, åtminstone för de flesta av oss.
Håller med!
Jag kan dock leva utan olivolja. Svensk kallpressad rapsolja fungerar bra.
Gamingstolar och "kontorsstolar" även i en lite högre prisklass (5-10kkr) med billiga plastiga armstöd och stenhårda ytor överallt. Komfort? Varför då?
Nästan så jag är inne på att spara till en jäkla 24-timmarsstol (aka "bevakningsstol"), de är ju faktiskt sköna att sitta i - nästan så det är värt att de är dubbelt så dyra.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Håller med!
Jag kan dock leva utan olivolja. Svensk kallpressad rapsolja fungerar bra.
Den duger att steka i men till sallad, dressingar och bakning så tycker jag olivoljan är godare.
Några här har fått nersläpp i brevlådan senaste två veckorna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/brevlademissionens-mas...
Få saker jag riktigt hatar här i livet, människor som skall tvinga andra att gå med i deras religion med hot och liknande får mitt blod att koka!
De började i Göteborg och skall dra runt i hela landet framöver.
Den duger att steka i men till sallad, dressingar och bakning så tycker jag olivoljan är godare.
Till stekning använder jag varmpressad rapsolja till skillnad från kallpressad som används till dressingar och liknande.
Till stekning använder jag varmpressad rapsolja till skillnad från kallpressad som används till dressingar och liknande.
Jag märker ingen skillnad. Det står bara ica rapsolja på flaskan. Vem vet vad det är egentligen?
SJÄLVKLART HÄNDER DETTA!!!
De har nu ändrat att mitt paket är levererat hem till mig, vilket givetvis inte är sant, så nu sitter man här i telefonkö till postnord med 70+ pers i kön framför.
Hur stor är chansen att man får tillbaks sin pengar eller de hittar paketen .. gissar på 0% ..

De har nu ändrat att mitt paket är levererat hem till mig, vilket givetvis inte är sant, så nu sitter man här i telefonkö till postnord med 70+ pers i kön framför.
Hur stor är chansen att man får tillbaks sin pengar eller de hittar paketen .. gissar på 0% ..
https://as2.ftcdn.net/jpg/01/99/10/27/1000_F_199102712_LsLsB3...
Liknande dilemma för mig med postnord, beställde lite saker från Inet igår, blir 2 försändelser, får 2 meddelanden igår kväll att de båda ankommit postterminalen i Härryda, idag får jag notis om att DET ENA paketet är klart att hämtas i en dropbox nära mig, medans det andra är kvar i Härryda fortfarande.. va i helvete..
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Vad har du beställt? Hört med grannen, den personen kanske blev glad av ett paket…
Jag har haft en leverans med postnord jag kände lite "Ok, nu ska vi se vad dom gör med min leverans"
Jag skaffade en elspark på abonnemang från augment eco.
Lo and behold! Postnord lade paketet vid dörren och klingade på. Jag hann öppna dörren och se en leende kvinnlig postnordförare.
Jag gissar att jag är en av undantagen
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Liknande dilemma för mig med postnord, beställde lite saker från Inet igår, blir 2 försändelser, får 2 meddelanden igår kväll att de båda ankommit postterminalen i Härryda, idag får jag notis om att DET ENA paketet är klart att hämtas i en dropbox nära mig, medans det andra är kvar i Härryda fortfarande.. va i helvete..
Vad har du beställt? Hört med grannen, den personen kanske blev glad av ett paket…
Jag har haft en leverans med postnord jag kände lite "Ok, nu ska vi se vad dom gör med min leverans"
Jag skaffade en elspark på abonnemang från augment eco.
Lo and behold! Postnord lade paketet vid dörren och klingade på. Jag hann öppna dörren och se en leende kvinnlig postnordförare.
Jag gissar att jag är en av undantagen
De måste ha valt fel när de va här igår för nu i morse så fick jag ett nytt meddelande att jag kunde hämta ut paketet på mitt ombud, så hämtat det nu.
Vill ni se vad jag beställt så gjorde jag en post om det här #4663375