FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Medlem

The Last of Us redan borta från toppstriden, blir inte förvånad om jag inte ens hört talas om fem av de kvarvarande spelen😳 och då började jag ändå min bana på c64 i slutet av 80-talet😊

Medlem

Håller nog Breath of the Wild som det bästa spelet jag någonsin spelat, åtminstone om man räknar med den känsla och nyfikenhet jag fick av att spela det.

Nåväl, förväntar mig att se Hollow Knight rätt högt uppe nu i alla fall 🙂

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Ett av mina absoluta favoritspel. Skulle nog också rekommendera originalet först och främst även om det har ett fall av extrem pixel hunting.

GK-serien är ju intressant, första är klassiskt pixel peka/klicka, andra FMV peka/klick, och tredje 3D peka/klick. Där då, sett till teknik, etta hållit bäst och trean klart sämst.

Medlem

Breath of the Wild och Last of Us tillhör de absolut bästa spelen jag spelat, har spelet igenom dem flera gånger. Men det är ändå omöjligt att konkurrera med över 8 000 timmar i World of Warcraft.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Håller nog Breath of the Wild som det bästa spelet jag någonsin spelat, åtminstone om man räknar med den känsla och nyfikenhet jag fick av att spela det.

Nåväl, förväntar mig att se Hollow Knight rätt högt uppe nu i alla fall 🙂

Jag förväntar mig att se topp 5 bestå av remakes.

Medlem

Även om jag har svårt att hålla med om flera av placeringarna så respekterar jag ändå listan för vad den är. Vilket monstruöst svårt arbete att få ihop något sådant här! Vissa titlar som jag älskat att spela kommer antagligen inte ens komma med, medan andra som jag aldrig spelat antagligen kommer få höga placeringar.
Det som redan nu svider mest är att något sportspel garanterat kommer finnas med på de 30 som är kvar...typ Football Manager, och det kommer vara jäkligt beskt att svälja

Samtidigt är det oerhört roande att läsa motivationerna och kanske upptäcka pärlor man missade under tiden det begav sig...att se hur väl emottagna de egentligen var. Väntar med spänning på nästa del!

Medlem
Skrivet av Ender:

Det som redan nu svider mest är att något sportspel garanterat kommer finnas med på de 30 som är kvar...typ Football Manager, och det kommer vara jäkligt beskt att svälja

Det är redan med! invänta NHL 94 du:p

Medlem
Skrivet av Ender:

Vilket monstruöst svårt arbete att få ihop något sådant här!

Dom har tydligen pysslat med detta i över ett år. Tror det är där problemet ligger. Hade kunnat slängt ihop något rimligare på 2 dagar och låta ai skriva motiveringarna. Seriöst. Finns redan liknande listor. Om något var på riktigt kan jag nästan se seriösa internationella tidskrifter snappa upp och göra artiklar om hur galet det hela är. Typ TOP SWEDISH GAMING SITE lists BATMAN as the best game ever made. lol

Medlem
Skrivet av Profit:

Det är redan med! invänta NHL 94 du:p

Ah, måste ha minnesblockerat den i realtid.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Även om jag inte tycker alla spel som kommit med är bra så kan jag ändå uppskatta att spel inkluderas på grund av deras inflytande brett och smalt.

Pokemon Go är ju ett ypperligt exempel på det. Tekniskt sett är det ju ett mediokert spel enligt de flesta parametrar. Men fan. Min faster och farsa, 50+ båda två, tävlade med varandra om vem som kunde vara ute och fånga flesta Pokemons den sommaren. Farsan som bara något år innan hånfullt skrockat om att jag var så osocial som hellre satt i discord och spelade Civilisation med mina vänner än att gå ut på krogen en lördagkväll. Sättet PoGo tog hela samhället med storm ser man rätt jävla sällan,

Liknande gäller t ex Half-Life, som i all ärlighet inte håller särskilt bra idag (HL2 har ju åldrats mycket värdigare t ex) men avtrycket HL gjorde med sina moddar osv är ju unikt.

Så, även om jag inte tycker att varken PoGo eller HL tillhör världens 100 bästa spel genom tiderna spelmässigt så uppskattar och respekterar jag att de tar sig in på listan eftersom det är spel som format världen.

Jag tar tillbaka allt!

Elden Ring? Breath of the Wild? En skymf! Och då menar jag inte att de placeras så långt ner, utan att de är på fok för högt placerade!

(Okej, jag fattar att jag är i en klar minoritet men tycker de två kan vara några av spelhistoriens mest överskattade spel. BotW är ganska långtråkigt, och det är ett hån mot allt jag uppfostrades till att tro att ett Zeldaspel var!)

Activate indignified rage!!!

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Addre:

Dom har tydligen pysslat med detta i över ett år. Tror det är där problemet ligger. Hade kunnat slängt ihop något rimligare på 2 dagar och låta ai skriva motiveringarna. Seriöst. Finns redan liknande listor. Om något var på riktigt kan jag nästan se seriösa internationella tidskrifter snappa upp och göra artiklar om hur galet det hela är. Typ TOP SWEDISH GAMING SITE lists BATMAN as the best game ever made. lol

Bad du chatGPT skriva den där ranten också?
Vet du, jag ska be ChatGPT skriva ett drygt svar tillbaka...

Självklart. Här är ett torrt, drygt och lätt passivt aggressivt svar du kan använda:

"Ja, alltså... det är ju alltid fascinerande när någon lyckas avfärda ett års arbete på två meningar och samtidigt hävda att de själva kunnat göra det bättre på en helg med hjälp av AI. Imponerande självförtroende. Men visst, det är klart – varför lägga ner tid på research, diskussioner och motiveringar när man kan låta en språkmodell spotta ur sig något på måfå? Och angående internationella tidskrifter – om de nu hade snappat upp allt som är 'galet' på internet, hade de behövt trycka dagligen i 500 sidor. Men kul att du engagerar dig i alla fall "

Varsågod

PS. Som en sidenote...jag fick t.o.m. frågan: "Vill du ha en ännu drygare version, mer sarkasm eller en snällare ton?" och inser att forumkommunikationens framtid dansar på sista valsen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Bad du chatGPT skriva den där ranten också?
Vet du, jag ska be ChatGPT skriva ett drygt svar tillbaka...

Självklart. Här är ett torrt, drygt och lätt passivt aggressivt svar du kan använda:

"Ja, alltså... det är ju alltid fascinerande när någon lyckas avfärda ett års arbete på två meningar och samtidigt hävda att de själva kunnat göra det bättre på en helg med hjälp av AI. Imponerande självförtroende. Men visst, det är klart – varför lägga ner tid på research, diskussioner och motiveringar när man kan låta en språkmodell spotta ur sig något på måfå? Och angående internationella tidskrifter – om de nu hade snappat upp allt som är 'galet' på internet, hade de behövt trycka dagligen i 500 sidor. Men kul att du engagerar dig i alla fall "

Varsågod

PS. Som en sidenote...jag fick t.o.m. frågan: "Vill du ha en ännu drygare version, mer sarkasm eller en snällare ton?" och inser att forumkommunikationens framtid dansar på sista valsen.

Hmm.. tror du får jobba på dina prompts. När allt kommer omkring är det ändå du som "låter en språkmodell spotta ur sig något på måfå"... Oavsett listan är sinnessjuk. Men det är klart vi kan vara trevliga och låta den vara bara. Ses om en vecka!

Medlem

Mycket tårar här inne

Skrivet av Pihlbaoge:

Jag tar tillbaka allt!

Elden Ring? Breath of the Wild? En skymf! Och då menar jag inte att de placeras så långt ner, utan att de är på fok för högt placerade!

(Okej, jag fattar att jag är i en klar minoritet men tycker de två kan vara några av spelhistoriens mest överskattade spel. BotW är ganska långtråkigt, och det är ett hån mot allt jag uppfostrades till att tro att ett Zeldaspel var!)

Activate indignified rage!!!

Mja, man skulle ju också kunna argumentera för att BotW är en tillbakagång till NES-originalets fria upplägg, till skillnad från senare delar som blev mer och mer styrda. Hade de haft samma tech på 80-talet är jag övertygad om att det är precis som BotW som första Zelda hade sett ut.

Med det sagt är mina personliga Zelda-favoriter OoT och Twilight Princess, såatteh🤷

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Mja, man skulle ju också kunna argumentera för att BotW är en tillbakagång till NES-originalets fria upplägg, till skillnad från senare delar som blev mer och mer styrda. Hade de haft samma tech på 80-talet är jag övertygad om att det är precis som BotW som första Zelda hade sett ut.

Med det sagt är mina personliga Zelda-favoriter OoT och Twilight Princess, såatteh🤷

Det fria upplägget ja, men det är kanske inte framför allt det jag tycker är fel med BotW.

Först och främst avskyr jag hela "vapen går sönder" mekaniken, särskilt så som den är implementerad i BotW. Jag vet att tanken är att man ska tvingas prova nya vapen och så vidare, men jag tycker inte det lyckas. Det gör att jag springer runt fiender för att jag inte vill förstöra mina bästa vapen, vilket leder till att jag springer runt i väldigt stora cirklar vilket jag tycker är jävligt trist.

Sen tycker jag väl i all ärlighet inte att det är så mycket annat i spelet som är skoj heller. Shrines är ganska trista, lite för utspridda, och "The great beasts" är ju bara rakt av dåligt designade. Det känns som om man springer omkring och letar efter shrines, för att klara av den på 2 minuter, och sedan letar du 30 min efter nästa shrine.

Långtråkigt helt enkelt. Vilket sammanfattar mitt intryck av Breath of the Wild rätt bra. Långtråkigt.

Men som sagt. Jag är fullt medveten om att jag är väldigt ensam i mitt hat mot BotW och Elden Ring så...Och jag menar. Om andra har skoj så är det ju bara bra för dem. Jag bara förstår det inte.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Det enda som betyder något är att FTL, Slay the Spire och Satisfactory samtliga fortfarande är med i racet!

Medlem
Skrivet av Profit:

Master of Orion II kommer slå sig in där!

Vad tror vi om Um Jammer Lammy, med Chop Chop Master Onion?

Skriv svar