Snabbkollen – När släpps Playstation 6?

Medlem

Jag tror det är ett tag kvar. Det måste nog vara en riktigt märkbar skillnad i hårdvara innan man kan lansera en ny konsol för det är svårt innovera inom konsoler just nu, det blir inte så väldigt mycket nytt mellan generationerna. Jag drog till med 2029 faktiskt.

Medlem

Ps6 Q4 2027 PS6 PRO Q2 2028

Medlem
Långt kvar

Ps5 har inte hunnit smälta på ett bra tag. Chansar på 2029-2030

signatur

I Regret Nothing

Medlem
Skrivet av lonian:

2028 är ett realistiskt datum men jag drar min gissning på 2029. Tajming måste bli rätt med hur mycket folk är sugen på handel.

Nej, 2029 är helt galet. Avtalen är redan klara och de vet vilken GPU som ska sitta i (3 gånger snabbare än vanliga PS5).

Det blir 7 års mellanrum som vanligt, dvs PS6 i november 2027.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej, 2029 är helt galet. Avtalen är redan klara och de vet vilken GPU som ska sitta i (3 gånger snabbare än vanliga PS5).

Det blir 7 års mellanrum som vanligt, dvs PS6 i november 2027.

Har du källor på detta ?

signatur

I Regret Nothing

Medlem

Inte en dag före 2027.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, raytracing tillför ingenting. Jag stänger alltid av det trots att jag har ett 4090 i PC:n.

Känns konstigt, som du säger, att spelbranschen fortfarande inte börjat satsa på realistisk fysik. Tänk förstörbara världar och terräng. Inte bara hus utan att man kunde gräva i marken var man ville i ett RPG, eller bränna upp ett helt slott.

AI är också helt efterblivet, dock lite på gång tycks det som.

Ray tracing tillför en hel del i många titlar.

Medlem

Tidigast 2028.

Skrivet av Slimebeast:

Ja, raytracing tillför ingenting. Jag stänger alltid av det trots att jag har ett 4090 i PC:n.

Känns konstigt, som du säger, att spelbranschen fortfarande inte börjat satsa på realistisk fysik. Tänk förstörbara världar och terräng. Inte bara hus utan att man kunde gräva i marken var man ville i ett RPG, eller bränna upp ett helt slott.

AI är också helt efterblivet, dock lite på gång tycks det som.

Både AI och fysik har ju mestadels stått o stampat på i bästa fall samma standard som PS3 i de flesta spel, med mycket få undantag.
Men det är väl lättare att marknadsföra de ytliga grejorna som ray-tracing och tjata och åter tjata om upplösning och framerates. Riktigt trist med all den prestanda och potential i nya konsoler och PC:s, och det är bara ytan som poleras. Står fast vid min nu nästan 5 år gamla uppfattning att det inte finns skäl att byta upp från PS4 till PS5 ännu.

Medlem

Röstade på 2026. Men nu i efterhand så låter nog 2027 mycket rimligare. Skulle gissa att det kommer en bärbar ps5 nästa år och ps6 året efter.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag är mer nyfiken på att veta när bra spel börjar släppas till nuvarande konsol.

Detta 💯. Ps5an samlar bara damm

Medlem

Förutom bättre prestanda undrar jag vad PS6 ska komma med för nytt?

Dessutom, kommer det även ett PSVR3 i framtiden mon tro?

Medlem

Jag tror 2027. Jag tor inte de ger PS5Pro mer än 2-3 år. Den tillförde inte så mycket.

Medlem

Det lutar mycket åt 2027, men jag föredrar tidigast 2028.
2029-2030 hade varit mer lagom för att få en starkare känsla av generationsskifte och inte bara en PS5 Pro Plus.

Utvecklingen av hårdvara och prisutveckling på komponenter har dragit i handbromsen sedan rätt många år tillbaka nu. Det är bättre dem fokuserar på att optimera motorer och mjukvara istället.

Medlem

Oh gawd. Vi köpte vårt nu i jul. Inte på länge än hoppas jag!

Röstade på 2028 men det är nog möjligt att den släpps höst/vinter 2027.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av Evilof:

Oh gawd. Vi köpte vårt nu i jul. Inte på länge än hoppas jag!

Förstår hur du tänker, men köper man en konsol 5 år (Eller ja närmare 4år för din del kanske) in i livscykeln kan man nog inte förvänta sig länge (beroende på vad man räknar det som), innan det kommer en ny. ;/

Det ska bli spännande hur det går om nu nästa Xbox kan köra Steam spel också som det ryktas om.
Då kommer man ju kunna köra Sonys (PC) titlar på den också.

12
Skriv svar