Hur gör ni som jobbar sena kvällar och har små barn?

Medlem
Hur gör ni som jobbar sena kvällar och har små barn?

Hur hämtar och lämnar ni på förskolan (före detta dagis) när ni jobbar sena kvällar eller ut på natten? Förskolan vill att jag lämnar vid 11 tiden när jag kommit hem vid 00 tiden, och är i säng vid 01 tiden, sen tar det en stund att somna. Alla som börjar på eftermiddag ska lämna samma tid oavsett när man börjar. Men jag fick bättre tider med första barnet så jag hoppas jag får det denna gången med.

Barnen brukar vakna vid 5 eller 05:30. Det blir extremt lite sömn, speciellt när man kör fordon och håller på med varma maskiner. Passen är över 9 timmar långa och det finns ingen schemalagd rast.

Medlem

Kan inte din fru lösa det där?

Medlem
Medlem
Skrivet av ErikD:

Kan inte din fru lösa det där?

Hon kör till jobbet tidigt,

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hon kör till jobbet tidigt,

Då finns det tre alternativ. Antingen så byter du jobb, eller så byter hon jobb, eller, om ni har ekonomiska medel, så får ni anställa en privat barnskötare. Om detta fortlöper lär det påverka er som individer kraftigt negativt; men främst er relation.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Då finns det tre alternativ. Antingen så byter du jobb, eller så byter hon jobb, eller, om ni har ekonomiska medel, så får ni anställa en privat barnskötare. Om detta fortlöper lär det påverka er som individer kraftigt negativt; men främst er relation.

Orimligt att man ska behöva byta jobb när man fick andra tider innan, på samma skola med förra barnet känns orimligt. Ska ringa kommunen i första hand om jag inte får bättre tider.

Medlem

Komplicerat skrivet, jag förstår inte helt...

Men, du somnar vid kanske 0130? Barnen vaknar kanske 0500? Det blir 3,5 timmars sömn? I Bästa fall kan detta bli t ex 4,5 timmars sömn? Så långt är jag med....

Men, vad menar du sedan, öppnar inte dagiset förrens 1100? Så du måste vara med barnen från t ex 0500 till uh 1100?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Respekt till er som jobbar skift och speciellt natt. Samhället bör göra allt för att ställa upp för er. Storstäder har ju förskolor för obekväma tider, kolla med kommunen som sagt om du inte får gehör

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Komplicerat skrivet, jag förstår inte helt...

Men, du somnar vid kanske 0130? Barnen vaknar kanske 0500? Det blir 3,5 timmars sömn? I Bästa fall kan detta bli t ex 4,5 timmars sömn? Så långt är jag med....

Men, vad menar du sedan, öppnar inte dagiset förrens 1100? Så du måste vara med barnen från t ex 0500 till uh 1100?

De öppnar 6, men vi får inte lämna förrän 11 när jag börjar tidigt eftermiddag. För de tycker det bästa för barnet är när barnet är där så lite tid som möjligt.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Respekt till er som jobbar skift och speciellt natt. Samhället bör göra allt för att ställa upp för er. Storstäder har ju förskolor för obekväma tider, kolla med kommunen som sagt om du inte får gehör

Vi har ett nattdagis, men varannan vecka jobbar jag dag, så det skulle vara konstigt om barnen skulle behöva vara där när deras mamma är hemma på nätterna.

Så jag håller tummarna på bättre tider.

Medlem

Vill förskolan att du lämnar 11? Det är väl du som förälder som bestämmer tiderna. Förutsatt att förskolan är öppen såklart.
Nu går mina i skolan men jag minns inte att jag hade det problemet och jag jobbar alla dygnets timmar.
Om jag slutade sent och tjejen började tidigt så brukade hon ta barnen till förskolan när de öppnade på morgonen sedan hämtade jag på eftermiddagen.

Jag kan glädja dig med att det blir enklare så fort de börjar skolan och när de väl knallar dit och hem själva så öppnar sig en helt ny värld.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Vill förskolan att du lämnar 11? Det är väl du som förälder som bestämmer tiderna. Förutsatt att förskolan är öppen såklart.
Nu går mina i skolan men jag minns inte att jag hade det problemet och jag jobbar alla dygnets timmar.
Om jag slutade sent och tjejen började tidigt så brukade hon ta barnen till förskolan när de öppnade på morgonen sedan hämtade jag på eftermiddagen.

Jag kan glädja dig med att det blir enklare så fort de börjar skolan och när de väl knallar dit och hem själva så öppnar sig en helt ny värld.

Nä, det är förskolan som bestämmer tiderna. Tyvärr, rektorn sa förra gången att de inte kan ta hänsyn till hur föräldrarna jobbar. Det är ju exakt det som förskolan ska göra :/. Kommunal förskola. Har kollegor som lämnar tidigare, fast vi bor i samma kommun, och deras barn går också i samma kommun

De sa även att de bara ser till barnens bästa och att det bästa för barnen är att vara med sina föräldrar.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nä, det är förskolan som bestämmer tiderna. Tyvärr, rektorn sa förra gången att de inte kan ta hänsyn till hur föräldrarna jobbar. Det är ju exakt det som förskolan ska göra :/. Kommunal förskola. Har kollegor som lämnar tidigare, fast vi bor i samma kommun, och deras barn går också i samma kommun

De sa även att de bara ser till barnens bästa och att det bästa för barnen är att vara med sina föräldrar.

Ljug om arbetstiderna.

Följ mig för mer oetiska vardagstips.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Releasehästryttare

Finns inte dagmammor längre?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De är skyldiga att tillhandahålla omsorg med hänsyn till föräldrarnas arbetssituation. Så stå på dig. Och bråkar de så anmäler du förskolan i första hand till kommunen. Funkar inte det går du vidare till Skolinspektionen. Låter som en helt vidrig rektor som signalerar att de inte vill ha barnen där.

Geeks Gaming
Skrivet av Devan:

I princip inte, många (flertalet?) kommuner har helt slopat det, tyvärr

Medlem
Skrivet av Devan:

Dagmamma är nice, gick hos två olika när jag var yngre, i slutändan var det som att ha tre mammor. Sicken uppväxt.

Skrivet av NordhNet:

I princip inte, många (flertalet?) kommuner har helt slopat det, tyvärr

Det finns kanske kvar i mindre samhällen.

signatur

Troll – skulle jag?!

Varför ska barnet börja kl 11? När jag jobbade natt så kom jag hem 05, sambon lämnade på morgonen och jag hämtade när jag vaknat efter lunch.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Usch vilken tråkig situation. Ni får väl strunta i att berätta hur ni jobbar. Tur att du inte är lokförare, då hade nog topplocket gått på den rektorn.
Jag var dessutom en sådan där dålig förälder som ibland la på lite extra tid så att barnen skulle få någon form av regelbundenhet.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Ljug om arbetstiderna.

Det där borde bli en egen tråd

Låter helt sjukt att en förskola öppnar först vid 11.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Låter helt sjukt att en förskola öppnar först vid 11.

Den öppnar 6, men jobbar man eftermiddag ska man alltid lämna 11, oavsett arbetstid på eftermiddagen

Skrivet av Siegfried:

Den öppnar 6, men jobbar man eftermiddag ska man alltid lämna 11, oavsett arbetstid på eftermiddagen

På våran förskola räknas även dygnsvilan vid nattarbete in som "arbete" och därför kan vår dotter vara på förskolan när min sambo är hemma och har sin vila mellan nattpassen.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Stå på er. Orimligt att du ska få en halv natts sömn när du jobbar natt. Ring kommunen om det inte fungerar med kontakterna med förskolan. Var artig och respektfull men samtidigt väldigt bestämd och saklig. Du fortsätter höra av dig tills tiderna ändras helt enkelt.

När de drar kortet igen att det är bättre för barnen att börja senare: Förklara på ett artigt men bestämt sätt att det är oacceptabelt att förskolan berättar för er vad som är bäst för era barn. Det vet ni som föräldrar och ingen annan. Er situation är inte hållbar och du kommer behöva byta jobb, vilket påverkar er familjesituation och ekonomi. Förskolan gör brister i sin bedömning eftersom de inte tar hela bilden i beaktande, men det gör ni som föräldrar. Ni vet bäst som är bäst för era barn.

Medlem

Verkar skilja sig mycket mellan olika förskolor men det måste ju funka praktiskt också och det borde förskolan kunna ta hänsyn till. Antingen "ljuger" ni till lite eller så tar ni en diskussion med förskolan om er situation. Med tanke på era tider kanske frun kan lämna på morgonen när förskolan öppnar och du hämtar innan du åker till jobbet, beroende på när hon slutar. Alternativt att hon även hämtar efter jobbet?

Skrivet av Pjotor:

Ljug om arbetstiderna.

Oetiskt vet jag inte riktigt. Det beror helt på situationen. Om det inte funkar alls, förskolan inte är villig att ta diskussionen och alternativet blir att byta jobb, då tycker jag det är fullt rimligt att "justera" tiderna för själva få det att fungera.

Medlem

Det är inte fel att trixa och snacka runt med ett dagis, hela deras existens skall ju vara för att föräldrar skall kunna jobba. Gör vad ni måste liksom - men gör det med ett leende på läpparna.

signatur

Medlem

På våran förskola räknas även dygnsvilan vid nattarbete in som "arbete" och därför kan vår dotter vara på förskolan när min sambo är hemma och har sin vila mellan nattpassen.

Ja, det är ju så det rimligen borde fungera. Enligt arbetstidslagen har man rätt till 11h sammanhållen vila. Det blir ju lite av en gråzon när det är förskolan/kommunen som strular till det och inte arbetsgivaren, men de borde tillhandahålla omsorg då detta inte handlar om att förskolan ska vara öppen under obekväm arbetstid, utan ordinarie tid.

Man kan hänvisa till skollagen också där det står att barn från ett års ålder ska erbjudas omsorg: "i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt"

Skrivet av Casimir2323:

Ja, det är ju så det rimligen borde fungera. Enligt arbetstidslagen har man rätt till 11h sammanhållen vila. Det blir ju lite av en gråzon när det är förskolan/kommunen som strular till det och inte arbetsgivaren, men de borde tillhandahålla omsorg då detta inte handlar om att förskolan ska vara öppen under obekväm arbetstid, utan ordinarie tid.

Man kan hänvisa till skollagen också där det står att barn från ett års ålder ska erbjudas omsorg: "i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt"

Intrycket jag har av kommunala förskolor är att de överlag aldrig är särskilt smidiga att ha att göra med.
Nu har vi våran dotter på en privat förskola och där är det aldrig några problem, så länge jag inte har dottern längre än de 40 timmar vi har beslut på per vecka.

På vår förra förskola, i samma region men i annan kommun, fick jag en rungande utskällning när jag blev 5 minuter sen för lämning eftersom det var oplogat, svinhalt och jag var tvungen att bära dottern.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hur hämtar och lämnar ni på förskolan (före detta dagis) när ni jobbar sena kvällar eller ut på natten? Förskolan vill att jag lämnar vid 11 tiden när jag kommit hem vid 00 tiden, och är i säng vid 01 tiden, sen tar det en stund att somna. Alla som börjar på eftermiddag ska lämna samma tid oavsett när man börjar. Men jag fick bättre tider med första barnet så jag hoppas jag får det denna gången med.

Barnen brukar vakna vid 5 eller 05:30. Det blir extremt lite sömn, speciellt när man kör fordon och håller på med varma maskiner. Passen är över 9 timmar långa och det finns ingen schemalagd rast.

Jag jobbar enbart eftermiddagar och nätter och har aldrig haft det problem som du beskriver med förskolan. Du verkar ha och göra med en riktigt unik förskola tror jag.

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem

Intrycket jag har av kommunala förskolor är att de överlag aldrig är särskilt smidiga att ha att göra med.
Nu har vi våran dotter på en privat förskola och där är det aldrig några problem, så länge jag inte har dottern längre än de 40 timmar vi har beslut på per vecka.

På vår förra förskola, i samma region men i annan kommun, fick jag en rungande utskällning när jag blev 5 minuter sen för lämning eftersom det var oplogat, svinhalt och jag var tvungen att bära dottern.

Mm, vi bytte från kommunal förskola till dagmamma när vårat andra barn var 3 år. Allt blev så mycket bättre då. Tragikomiskt hur mycket tid kommunala förskolan la ned på byråkrati och administration istället för att vara med barnen. De dokumenterade allt och förde i pärm. Dagmammorna hittade på saker med barnen istället, varje dag hände nåt, och man fick uppdateringar via en app. Till skillnad från förskolan så var man hela tiden med och visste vad barnen gjorde varje dag.

12
Skriv svar