Hur gör ni som jobbar sena kvällar och har små barn?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Tyvärr, rektorn sa förra gången att de inte kan ta hänsyn till hur föräldrarna jobbar.

Haha what?! Är det inte de som är deras jobb?

Ljug om arbetstiderna, helt klart!

När systemet inte fungerar är det din plikt att inte lyda!

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Haha what?! Är det inte de som är deras jobb?

Ljug om arbetstiderna, helt klart!

När systemet inte fungerar är det din plikt att inte lyda!

Endast om man jobbar natt, alltså hela natten verkar vara det enda de tar hänsyn till.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De öppnar 6, men vi får inte lämna förrän 11 när jag börjar tidigt eftermiddag. För de tycker det bästa för barnet är när barnet är där så lite tid som möjligt.

Det är inget allmänt tyckande från den specifika förskolan att det bästa för barnen är att vara med sina föräldrar. Förskolornas uppdrag är styrt i detalj vad som gäller. Läs in er på regelverket så er familj får den hjälp som ni har rätt till så det blir så bra som möjligt för er familj.

Alla föräldrar med barn i förskola vet detta men generellt för alla andra som ej fått samma information så är det är inte i förskolans uppdrag att föräldrar skall få "egentid". För att visualisera med ett extremt exempel så är det EJ tillåtet att slänga återvinning på återvinningsstationen som ligger vägg i vägg med förskolan innan själva upphämtningen på förskolan. Barnen skall hämtas ut först och sen kan föräldern göra ett privat ärende. Naturligtvis svårt att kontrollera men andra saker som att ifrågastätta schema är lättare.

Det kommer inte bli lättare att ha barnen i förskola för de som tummat på sanningen om sina schema. Att möta faktiskt behov kommer garanterat styras upp med mycket mer kontroller då barnkullarna/anslagen i förskolorna minskar. Om bara det faktiska behovet tillgodoses kan förskolorna dra ned på personal eller ha större barngrupper med bibehållen kvalité och få balas i budget.

Det du Siegfried måste jobba med i första hand är din sömn så du får bättre fungerande rutiner. För dina barn, din partner och din egen skull tänk på hälsan och sömnen. Arbetsgivaren brukar som regel ha krav på sig ge stöd och utbildning i olika former. Kanske söka hjälp hos företagshälsovården om inget hjälper eller nämn det på nästa företagshälsokontroll.

Du jobbar sent men kanske inte natt. Händer att nattarbetare jobbar så de slutar så de borde hinna hem innan eller runt tiden dina barn normalt vaknar. När jag pratat med folk om deras familjesituation är det i bästa fall att den nattarbetande kommer hem säger godmorgon till sin partner och familjen äter frukost ihop. Sen umgås den nattarbetande med barnen efter partnern åkt till sitt arbete. Därefter lämnas barnen på förskolan av den som skall jobba natt för att denna skall kunna sova innan nattjobbet.

Andra berättar att de sover efter jobbet men återkommande är att mycket beror på hur sambo jobbar och hur stora barnen är. Vissa sover både innan och efter nattpasset. Några få kan äta på en kvart och sen sova en trekvart på sin rast för att komplettera sömnen de har innan eller efter nattpasset. Det är tyvärr omöjligt för dig men du frågade hur andra gör.

Sen finns extremfall. En bekant skippade nästan sömnen helt men denne jobbade få välbetalda nattpass och hade ledig mellan pass eller sammanhållande långledigt som användes för återhämtning.

Medlem
Skrivet av Wolf:

Det är inget allmänt tyckande från den specifika förskolan att det bästa för barnen är att vara med sina föräldrar. Förskolornas uppdrag är styrt i detalj vad som gäller. Läs in er på regelverket så er familj får den hjälp som ni har rätt till så det blir så bra som möjligt för er familj..

När jag lämnade klockan 9 när den stora började på förskola gick jag direkt hem och sov runt 2,5 timmar förutom de timmarna jag fick på natten.

Den äldsta vaknar mellan 5-8 och den lilla vaknar någon gång mellan 04:30-07:00.

Så det är svårt att få in någon sömn varannan vecka.

Man kan ju inte sova när någon av dom är vakna.

Medlem

Skriv in dig på en kurs på högskolan så kan barnen lämnas av din fru när hon åker till jobbet. Problem solved.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Siegfried:

När jag lämnade klockan 9 när den stora började på förskola gick jag direkt hem och sov runt 2,5 timmar förutom de timmarna jag fick på natten.

Den äldsta vaknar mellan 5-8 och den lilla vaknar någon gång mellan 04:30-07:00.

Jag tänker att barnets schema ska utgå från arbetstider, restid och behov av sömn och förskolan bör ta hänsyn till det. Kan de verkligen kräva att alla lämnar vid 11 för att man jobbar eftermiddag? Det låter inte som det handlar om "egentid" eller "barnvakt" i ert fall men det är ju också ni som känner er situation och vet hur ni kan pussla ihop det bäst.

Ta diskussionen med förskolan igen och lyft riskerna för hälsa och säkerhet, med tanke på ditt jobb. Hjälper inte det, kontakta kommunen.

Medlem

Helt klart ljug om dina arbetsstider om de inte vill ta hänsyn.

Sen är ingen fara för ett barn att vara på förskola om de trivs. Vet inte varför man ska slita ut en förälder så den får hälsoproblem för förskolan inte gör vad de får betalt för.

I mina ögon har jag svårt för sånt, att den som får betalt för en service som är deras hela grej ställer krav som skapar ohälsa och kan leda till större problem.

Medlem
Skrivet av Hator:

Helt klart ljug om dina arbetsstider om de inte vill ta hänsyn.

Det kommer bara sluta illa. Ljuger man om det kan man i värsta fall förlora sin förskoleplats.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Waliant:

Skriv in dig på en kurs på högskolan så kan barnen lämnas av din fru när hon åker till jobbet. Problem solved.

Då får han en massa rabatter också. Ibland funderar jag på att skriva in mig bara för det. Det är långt kvar tills man får pensionärsrabatt.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Ljug om arbetstiderna.

Följ mig för mer oetiska vardagstips.

Haha de lär ju inte kolla upp om de stämmer så Moral tycks inte hjälpa här i alla fall!

Medlem
Skrivet av GustavA:

Då får han en massa rabatter också. Ibland funderar jag på att skriva in mig bara för det. Det är långt kvar tills man får pensionärsrabatt.

Jag har kvar mitt studentkort 12 år senare. Slutade aldrig betala terminsräkningen.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Även när du lämnade 0900 blev det lite lite sömn med ett teoretiskt antal sömntimmar ned till 6 timmar.. vilket i praktiken blev ännu färre timmar då du inte somnar direkt vid hemgång.

Det finns ett begränsat antal kombinationer när din och sambons arbetstider är låsta och det måste vara du som lämnar.

Du jobbar 9h utan rast och är hemma vid midnatt. Då bör du jobba 1400-2300 om det nu inte är 2330 som du slutar. Jag kan spontant inte se hur du skulle kunna få 8h sammanhållande sömn även om du kunde lämna när förskolan öppnar 0600 och somnar direkt som huvudet landar på kudden. Om du lägger dig och somnar 0600 måste du ändå går upp efter 7h kl 1300 för att göra dig iordning och åka till jobbet.

Som det är nu får ni ej lämna tidigare än 1100, men har du provat att sova en längre tidsperiod innan jobbet så du får din huvudsömn då?

Som du skriver är det naturligtvis uteslutet att sova när någon av dom är vakna.

Medlem
Skrivet av Wolf:

Även när du lämnade 0900 blev det lite lite sömn med ett teoretiskt antal sömntimmar ned till 6 timmar.. vilket i praktiken blev ännu färre timmar då du inte somnar direkt vid hemgång.

Det finns ett begränsat antal kombinationer när din och sambons arbetstider är låsta och det måste vara du som lämnar.

Du jobbar 9h utan rast och är hemma vid midnatt. Då bör du jobba 1400-2300 om det nu inte är 2330 som du slutar. Jag kan spontant inte se hur du skulle kunna få 8h sammanhållande sömn även om du kunde lämna när förskolan öppnar 0600 och somnar direkt som huvudet landar på kudden. Om du lägger dig och somnar 0600 måste du ändå går upp efter 7h kl 1300 för att göra dig iordning och åka till jobbet.

Som det är nu får ni ej lämna tidigare än 1100, men har du provat att sova en längre tidsperiod innan jobbet så du får din huvudsömn då?

Som du skriver är det naturligtvis uteslutet att sova när någon av dom är vakna.

Finns ingen fler möjligheter till sömn, börjar vid 14 till 23:15. Vi får ta rast "när vi hinner" men vi kan inte gå långt ifrån då vi måste ha koll på maskinerna hela tiden. Vid 12 kan jag vara hemma tidigast, att somna direkt efter jobbet är svårt då man fortfarande är uppe i varv, sen sover man till kanske 5 eller 7 om man har riktigt tur. Sen är de vakna så då finns det ingen möjlighet till sömn. Lämnat man vid 11 finns det inte mycket mer tid än att äta och göra sig i ordning :/. Innan man drar hemifrån innan man ska ta sig till jobbet. Jobbar jag dag kan jag ju gå och lägga mig direkt efter barnen har lagt sig om jag velat, men det är samma tider under veckan så det är inget skifte i schemat under samma vecka.

Medlem

Kanske gå ner i arbetstid till 7 timmar? Det har ni rätt till enligt lag.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Finns ingen fler möjligheter till sömn, börjar vid 14 till 23:15. Vi får ta rast "när vi hinner" men vi kan inte gå långt ifrån då vi måste ha koll på maskinerna hela tiden. Vid 12 kan jag vara hemma tidigast, att somna direkt efter jobbet är svårt då man fortfarande är uppe i varv, sen sover man till kanske 5 eller 7 om man har riktigt tur. Sen är de vakna så då finns det ingen möjlighet till sömn. Lämnat man vid 11 finns det inte mycket mer tid än att äta och göra sig i ordning :/. Innan man drar hemifrån innan man ska ta sig till jobbet. Jobbar jag dag kan jag ju gå och lägga mig direkt efter barnen har lagt sig om jag velat, men det är samma tider under veckan så det är inget skifte i schemat under samma vecka.

Byt jobb eller gå ned till 80%

Hinner du ens träffa barnen?

Att jobba istället för att orka träffa familjen är inte värt det, något du kommer ångra längre fram i livet.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Byt jobb eller gå ned till 80%

Hinner du ens träffa barnen?

Att jobba istället för att orka träffa familjen är inte värt det, något du kommer ångra längre fram i livet.

Det är varannan vecka, 4 dagar som jag jobbar kvällar.

Medlem

Om du kör fordon och får för lite sömn är det ju en stor risk på vägen, då borde du inte ens få jobba.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jobbigt läge!

Jag började 15.00 o slutade kl 01.00 på natten, sen hade jag jour fram till 06.30, detta var dock bara 1 vecka i månaden.

Fick lämna barnen 14.00 om jag inte haft nån utryckning, hade jag haft utryckning gick dem med på vanlig tid, 06.00.

Men de är som du säger, jag var hemma strax innan 02.00 somna kanske halv 3. Sen upp med barnen 06.00 då dem vaknade då o umgås med dem fram till 14.00. Jag var svintrött.

De var många samtal med rektor o fröknar, dom gav ej vika.

Jag bytade jobb. Nu har jag ett jobb med flex, börjar lite när jag vill. De sticker i ögonen på dem 😂

signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av USF-BH:

Jobbigt läge!

Jag började 15.00 o slutade kl 01.00 på natten, sen hade jag jour fram till 06.30, detta var dock bara 1 vecka i månaden.

Fick lämna barnen 14.00 om jag inte haft nån utryckning, hade jag haft utryckning gick dem med på vanlig tid, 06.00.

Men de är som du säger, jag var hemma strax innan 02.00 somna kanske halv 3. Sen upp med barnen 06.00 då dem vaknade då o umgås med dem fram till 14.00. Jag var svintrött.

De var många samtal med rektor o fröknar, dom gav ej vika.

Jag bytade jobb. Nu har jag ett jobb med flex, börjar lite när jag vill. De sticker i ögonen på dem 😂

Pratade du med kommunen? För det där låter ju helt sjukt. Man ska inte behöva byta jobb för att man har barn.

Det låter lite som att vissa yrkesgrupper inte får skaffa barn, att inte alla yrkeb behövs.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Pratade du med kommunen? För det där låter ju helt sjukt. Man ska inte behöva byta jobb för att man har barn.

Det låter lite som att vissa yrkesgrupper inte får skaffa barn, att inte alla yrkeb behövs.

Det är ett vansinne helt klart. Om man vill att folk ska skaffa fler barn så är betydligt generösare regler på förskolan ett bra steg. Jag har min äldsta på halvtid nu, pga min fru är hemma med minsta. Ingen mår bättre av att han tvingas vara hemma, varken han eller övriga familjen.

signatur

Medlem

Egentligen är det konstigt att inte staten eller via staten kan passa barn mera, om de vill att det skall födas och finnas fler barn så borde det gå att ordna om det behövs. Det eller att göra så att man kan anställa en privat barnpassare och staten betalar.

Jag tänker att om man röstar på sossarna så kan de väl fixa dagis som alltid har öppet utan massa klagomål och springandes till facket? Och röstar man på moderaterna så kan också moderaterna betala för hembiträdet, det finns säkert utrymme under en fallskärm eller så.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Egentligen är det konstigt att inte staten eller via staten kan passa barn mera, om de vill att det skall födas och finnas fler barn så borde det gå att ordna om det behövs. Det eller att göra så att man kan anställa en privat barnpassare och staten betalar.

Jag tänker att om man röstar på sossarna så kan de väl fixa dagis som alltid har öppet utan massa klagomål och springandes till facket? Och röstar man på moderaterna så kan också moderaterna betala för hembiträdet, det finns säkert utrymme under en fallskärm eller så.

De tänker ju att ett högre RUT-avdrag för Nanny-tjänster minskar behovet av förskola och ökar smidigheten för föräldrar.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det måste in skattepengar för att bekosta sånt, det enda som verkar populärt just nu är skattesänkningar.

Så folk får väl betala sina barnvakter själv nu när de fått ”så mycket mer i plånboken” eftersom det ”äntligen lönar sig att arbeta”.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kul för dig att du fick lätta ditt hjärta med din "träffsäkra" satir, men det hjälper knappast TS, eller hur?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hon kör till jobbet tidigt,

Hur tidigt kör hon till jobbet?

Medlem
Skrivet av Danster:

Kul för dig att du fick lätta ditt hjärta med din "träffsäkra" satir, men det hjälper knappast TS, eller hur?

Jag tror att den sk. "hjälpen" skedde långt tidigare i tråden: Prata förstånd med dagiset, byt jobb, eller stå ut.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror att den sk. "hjälpen" skedde långt tidigare i tråden: Prata förstånd med dagiset, byt jobb, eller stå ut.

Apropå långt tidigare, det har hetat förskola i 27 år nu, get with the program.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De öppnar 6, men vi får inte lämna förrän 11 när jag börjar tidigt eftermiddag. För de tycker det bästa för barnet är när barnet är där så lite tid som möjligt.

Det där är så jävla skumt, är liknande tänk i vår kommun. "Det bästa för barnet". Om ett av våra barn är sjukt så vill de att vi tar hem det andra också för att det "ska få vara så mycket som möjligt med föräldrarna". Men i praktiken innebär det att vi knappt kan ägna det andra barnet någon uppmärksamhet för att man måste ta hand om det första. Finns fler liknande tokigheter.

signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

En i personalen till den yngsta sa att de är snälla som låter oss lämna 11, eftersom vi borde lämna en halvtimme innan vi börjar jobba, eftersom det är barnens bästa. Fast båda mina barn är på förskolan mycket mindre än de flesta.

Jag var på hälsokontroll förra veckan på jobbet, och de sa att det blir för lite sömn, och det påverkar hälsan. Jag skulle få prata med en korator eller något liknande, och sen kanske få något intyg att jag behöver sova mer än 4-5 timmar per dygn. Skolpersonalen jobbar inte ända ut på natten i 9,5 timmars pass så att de kräver det är orimligt.

12
Skriv svar