Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

Robot
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

Konami väcker nytt liv i Snakes första äventyr. FZ:s Johan Lorentzon gillar.

#metal-gear-solid-delta, #snake-eater

Medlem

När originalet släpptes så var det nåt nytt som man inte sett tidigare. Originella bossar t ex. Nu gör man en modern nyversion scen för scen. Förr så kom utvecklare på egna ideer och egna storys.

Kalkering är en metod som används för att kopiera en bild på ett över- eller underliggande papper eller liknande material genom att med ett spetsigt instrument till exempel en pryl eller en penna följa originalets linjer.

Medlem

Nice recension.
Av nyfikenhet, nu när många spel kommit till pc, är det här ett bättre spel att börja med än 1 och 2? Har endast spelat 5an

Medlem

Tack för en välskriven recension som var rolig att läsa även om detta var en besvikelse för mig och en ganska stark tvåa så är det alltid skoj när spel uppskattas av andra m.

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Nice recension.
Av nyfikenhet, nu när många spel kommit till pc, är det här ett bättre spel att börja med än 1 och 2? Har endast spelat 5an

Snake Eater hänger egentligen ihop med 5an. Spelen har som två historier (även om de hänger ihop).

Big Boss = Snake Eater, Peace Walker och sen MGS 5

Solid Snake = MGS1, MGS2 och MGS4 (även om fyran knyter ihop Big Boss story också)

Så jag skulle säga att Snake Eater är utmärkt att spela efter 5:an

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av gundemannen:

Tack för en välskriven recension som var rolig att läsa även om detta var en besvikelse för mig och en ganska stark tvåa så är det alltid skoj när spel uppskattas av andra m.

Tack så mycket! Ja jag hade svårt att egentligen sätta betyg här. Det är i stort 1:1 med MGS3 plus bättre grafik. Men då är ju MGS3 ett fantastiskt spel så jag kan inte riktigt get spelet minus för det då de faktiskt har förbättrat kontroller och annat.

Vad är det som gjorde dig besviken? Mest av nyfikenhet

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

jag har faktiskt aldrig lirat en metal gear solid, så detta kommer bli min första. måste bara vänta in lite mer pengar, sen smäller det!

signatur

//monster

Medlem

Var sugen tills jag förstod att de typ bara är samma spel med finare grafik. Tycker priset är för dyrt för det. Blir i rea backen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tack så mycket! Ja jag hade svårt att egentligen sätta betyg här. Det är i stort 1:1 med MGS3 plus bättre grafik. Men då är ju MGS3 ett fantastiskt spel så jag kan inte riktigt get spelet minus för det då de faktiskt har förbättrat kontroller och annat.

Vad är det som gjorde dig besviken? Mest av nyfikenhet

Huvudsakligen så är det för att jag inte tycker det håller 2025. Det känns helt enkelt gammalt, allt från dessa mikrobanor till smygandet som inte förnyats direkt och styltiga kontroller. Sedan är inte storyn så mycket att hänga i grannen heller, plus att miljöerna är tomma och ser faktiskt redan daterade ut. Hade väl föreställt mig den standard som resident evil och silent hill 2 satt på remake, som kan stå på egna ben mot morderna spel, där detta mest är en dyr remaster. Om detta spelet släppts som ett nytt Ip i detta skick, utan någon nostalgi bakom sig, tror jag snittet hade varit väldigt lågt.

Skribent
Skrivet av gundemannen:

Huvudsakligen så är det för att jag inte tycker det håller 2025. Det känns helt enkelt gammalt, allt från dessa mikrobanor till smygandet som inte förnyats direkt och styltiga kontroller. Sedan är inte storyn så mycket att hänga i grannen heller, plus att miljöerna är tomma och ser faktiskt redan daterade ut. Hade väl föreställt mig den standard som resident evil och silent hill 2 satt på remake, som kan stå på egna ben mot morderna spel, där detta mest är en dyr remaster. Om detta spelet släppts som ett nytt Ip i detta skick, utan någon nostalgi bakom sig, tror jag snittet hade varit väldigt lågt.

Jag kan helt se vad du menar här även om jag inte håller med om riktigt allt. Storyn tycker jag håller som en Bond-film, visst den är lite fånig i mycket men samtidigt tar den sig själv inte på för dödligt allvar. Bara Snake Eater-låtens text är ju ett tecken på att det nästan är en parodi på Bond-filmerna.

"Someday you go through the rain, And someday you feed on a tree frog"

Men jag förstår helt hur det finns besvikelse då det finns remakes som Re2 där de helt moderniserat spelet får originalet. Visst kittlar det mig också om Delta hade varit detta, men samtidigt så är jag väldigt nöjd med att spelet också håller sig till originalet. Det finns en viss charm där. :Så lite av ett tvåeggat svärd för mig.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Huvudsakligen så är det för att jag inte tycker det håller 2025. Det känns helt enkelt gammalt

Ja, i originalet så hittar man en

Super PLAY på ett bord. Den tidningen lades ner för 16 år sen.

Medlem

Finns det fortfarande planscher med bikinibrudar på kontoret? Frågar åt en vän!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Finns det fortfarande planscher med bikinibrudar på kontoret? Frågar åt en vän!

Vet att det är ett skämt, men jag läste faktiskt precis nu att Konami bad alla tjejer på affischerna att ta nya högupplösta bilder och skicka in dem så de kunde lägga in dem i spelet.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Roligt att Konami äntligen gjorde nåt vettigt med MGS-serien på evigheter.
MG Survive, Silent Hills (PT), Kojima-raderandet, halvärslade portningar av MGS-klassikerna och Pachinko-fiaskot svider dock fortfarande...

Som vanligt är deras oförmåga att göra nåt helhjärtat fortfarande uppenbar.

Som extremt hängivet fan av MGS3 så stör jag mig på en del saker.
Utöver den hysteriskt dåliga prestandan över alla platformar, så har jag noterat följande:

• Riktigt dålig static filter pålagt på (nästan) alla radiokonversationer, vilket låter bedrövligt. Det peakar ofta och är enbart störande. Vad var poängen med att behålla de gamla inspelningarna när man ändå förstör dem på det här sättet.

• Kameran känns inte bra och är alldeles för inzoomad.
Såklart fixar PC moddare det, iaf till en viss del.
Det går inte längre att byta mellan OG-kameran och den nya on the fly... helt vansinnigt.
Bullet-drop systemet är katastrof. Går att fixa med mods.

• Trots ny och fräsch grafik så saknar de nya anisktsanimationerna att visa subtila uttryck som originalet ofta hade. Karaktärsmodellerna är 50/50...
En del saknar helt likhet med originalen. Främst Volgin, Boss, Ocelot och EVA/Tanya tycker jag de misslyckats med.

• Många av filmsekvenserna har omgjord ljudbild.
Några av ljuden är ganska bra utbytta, såsom pistol och gevärskott, medan de lite senare fått fnatt och lagt till helt onödiga wooosh-effekter och cinematic impacts som inte ens ska vara där till att börja med.
Detta driver mig till smått vansinne när jag inser hur de totalt missar poängen med hur sekvensen är regisserad. De upplevs till sist som en modern YouTube video med pinsamma ljudeffekter.
En del ljud är helt och hållet borttagna och ersätta med nåt som inte alls passar in. Sen fick de för sig att lägga till korta voicelines där karaktären ska vara tyst.
De här besluten är nog det som stör mig allra mest hittills.
Och själva spelljudet är ju åt helvete rent ut sagt.
Så här ojämn ljudmix har jag inte upplevt på stört länge.
Pratet kan vara svinhögt, medan ambiance och krypljud är helt ljudlöst. Ofattbart dåligt.

• Inställningsmöjligheterna för kontrollerna (mus & tangentbord) på PC är under all kritik.

• Trots vass ny grafik så missar den uppdaterade skruden vara lika visuellt slående i många av scenerna som originalet.

• Det nya introtemat är mediokert-deluxe.
Dessutom spoilar den massor av scener som kommer senare, samt att redigeringen är inte alls lika bra och klyftig som OG.

• Fienderna har nån slags Terminator-vision nu och kan upptäcka en på 70m avstånd fast man har 90% på camomätaren.

Annars är det (nästan) det MGS3 som jag känner och älskar.
Roligt är också att det inte vart censurerat, vilka sånahär projekt ofta blir.

Har inte kört mer än några timmar, men på den korta tiden hann jag med att lägga märke till dessa underliga beslut. Måste nog säga att jag är ganska besviken trots att spelet i grunden är 10/10.
Synd att dom schabblade bort en sån här chans.

Medlem

Vet att det är ett skämt, men jag läste faktiskt precis nu att Konami bad alla tjejer på affischerna att ta nya högupplösta bilder och skicka in dem så de kunde lägga in dem i spelet.

Riktigt bra! 👍
Det känns som det ligger en hel kärlek i remastern.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av Razken:

Roligt att Konami äntligen gjorde nåt vettigt med MGS-serien på evigheter.
MG Survive, Silent Hills (PT), Kojima-raderandet, halvärslade portningar av MGS-klassikerna och Pachinko-fiaskot svider dock fortfarande...

Som vanligt är deras oförmåga att göra nåt helhjärtat fortfarande uppenbar.

Som extremt hängivet fan av MGS3 så stör jag mig på en del saker.
Utöver den hysteriskt dåliga prestandan över alla platformar, så har jag noterat följande:

• Riktigt dålig static filter pålagt på (nästan) alla radiokonversationer, vilket låter bedrövligt. Det peakar ofta och är enbart störande. Vad var poängen med att behålla de gamla inspelningarna när man ändå förstör dem på det här sättet.

• Kameran känns inte bra och är alldeles för inzoomad.
Såklart fixar PC moddare det, iaf till en viss del.
Det går inte längre att byta mellan OG-kameran och den nya on the fly... helt vansinnigt.
Bullet-drop systemet är katastrof. Går att fixa med mods.

• Trots ny och fräsch grafik så saknar de nya anisktsanimationerna att visa subtila uttryck som originalet ofta hade. Karaktärsmodellerna är 50/50...
En del saknar helt likhet med originalen. Främst Volgin, Boss, Ocelot och EVA/Tanya tycker jag de misslyckats med.

• Många av filmsekvenserna har omgjord ljudbild.
Några av ljuden är ganska bra utbytta, såsom pistol och gevärskott, medan de lite senare fått fnatt och lagt till helt onödiga wooosh-effekter och cinematic impacts som inte ens ska vara där till att börja med.
Detta driver mig till smått vansinne när jag inser hur de totalt missar poängen med hur sekvensen är regisserad.
En del ljud är helt och hållet borttagna och ersätta med nåt som inte alls passar in. Sen fick de för sig att lägga till korta voicelines där karaktären ska vara tyst.
De här besluten är nog det som stör mig allra mest hittills.
Och själva spelljudet är ju åt helvete rent ut sagt.
Så här ojämn ljudmix har jag inte upplevt på stört länge.
Pratet kan vara svinhögt, medan ambiance och krypljud är helt ljudlöst. Ofattbart dåligt.

• Inställningsmöjligheterna för kontrollerna (mus & tangentbord) på PC är under all kritik.

• Trots vass ny grafik så missar den uppdaterade skruden vara lika visuellt slående i många av scenerna som originalet.

• Det nya introtemat är mediokert-deluxe.

• Fienderna har nån slags Terminator-vision nu och kan upptäcka en på 70m avstånd fast man har 90% på camomätaren.

Annars är det (nästan) det MGS3 som jag känner och älskar.
Roligt är också att det inte vart censurerat, vilka sånahär projekt ofta blir.

Har inte kört mer än några timmar, men på den korta tiden hann jag med att lägga märke till dessa underliga beslut. Måste nog säga att jag är ganska besviken trots att spelet i grunden är 10/10.
Synd att dom schabblade bort en sån här chans.

Jag tycker nog att karaktärerna är lik originalen, däremot så blev art direction i spelet lite annorlunda med den mer realistiska grafiken. Som jag skriver så tycker jag den inte alltid rimmar med hur karaktärerna beter sig och rör sig i originalet.

Jag är ingen ljudexpert men du har rätt i att mixningen är lite konstig ibland. Resterande åsikter om ljudet får jag helt enkelt bara lita på dig då du verkar ha kunskapen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ännu en remake som tappar själen i jakten på realistisk grafik med UE5.

Medlem

Fin recension Johan!

med moderna glasögon finns det en del problem med Kojimas klassiker. Storyn är visserligen inte lika pretentiös som den kan kännas i andra MGS-spel, men ibland kan jag tycka att humorn och coolheten inte landar lika bra som de gjorde 2004. När Eva helt plötsligt voltsparkar Ocelot med sin motorcykel känns det idag inte coolt utan snarare rätt cringe, som ungdomarna skulle säga.

Det här var väl en av känslorna jag själv fick av de trailers som släppts. Man kände ju självklart till humorn osv. sen innan men blev ändå lite småförvånad. Där och då när man för första gången fick uppleva det var det ju helt fantastiskt så jag tror jag faktiskt låter mina minnen från spelet vara och hoppar över remaken istället.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Fin recension Johan!

Det här var väl en av känslorna jag själv fick av de trailers som släppts. Man kände ju självklart till humorn osv. sen innan men blev ändå lite småförvånad. Där och då när man för första gången fick uppleva det var det ju helt fantastiskt så jag tror jag faktiskt låter mina minnen från spelet vara och hoppar över remaken istället.

Tack så mycket!

Ja man ska inte glömma att 2004 var där när Matrix fortfarande var ett kulturfenomen. Att volta med motorcykeln i slowmotion och springa på väggarna var ascoolt. Idag...not so much...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vill spela men hallå, några 7-800 får man inte av mig, inte i nuläget iaf. Blir till att vänta på detta.

Medlem

Såg just att jag hade ett oöppnat exemplar i samlingen 😎

Medlem

Har bara spelat 5:an lite men tror jag skulle gilla detta. Storyn verkar helt i min smak blir nog ett köp vid senare tillfälle.

Skribent
Skrivet av Lauchen:

Har bara spelat 5:an lite men tror jag skulle gilla detta. Storyn verkar helt i min smak blir nog ett köp vid senare tillfälle.

Också utmärkt då som jag skrivit tidigare så hänger 3an och 5an direkt ihop. Big Boss story börjar i trean.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har letat efter en recension av någon som INTE har spelat 2004-versionen. Själv har jag inte gjort det men jag har spelat MGS5 på Playstation 4. Åtminstone första hälften av det spelet hade riktigt bra gameplay även om storyn var fullständigt bisarr för någon som inte spelat tidigare instanser av serien.

Jag misstänkte att MGS3 höga betyg till stor del beror på nostalgi men att det drivit upp betyget så mycket förvånar mig. Jag har spelat ett par timmar nu och tycker att spelet på sin höjd är 3/5, knappt. Det är alldeles för dyrt, uråldriga kontroller, utdaterad grafik, konstig story och ett gameplay som förvisso bitvis är kul likväl känns väldigt föråldrat.

Hittills är jag rätt besviken och jag är tveksam till om jag kommer orka spela klart spelet. Jag klarade precis nån boss som bestod av getingar och utmaningen var i princip att hantera de dåliga kontrollerna så man inte fastnade bakom någon sten i den lilla underjordssjö som man simmade runt i samtidigt som man slogs.

Medlem

Snygg recension. Eurogamer gav remaken en femma och nämnde inte skavankerna!?! En fyra känns mer sansad och rationell utifrån påtalade skavanker.

Metal Gear Solid 3 är kanske seriens bästa spel, fast jag föredrar nog ändå Metal Gear Solid. Konami kommer inte att få mina pengar för remaken även om det är en trogen remake. MGS utan Kojima san är inte MGS. Jag hoppas att spelare väntar till rean och hellre lägger sin kosing på andra nya spel från mindre utvecklare. Såg dessutom att spelet låg på 800-900 spänn, vilket är rena rama rånet.

Skrivet av Majinbuu:

<Uppladdad bildlänk>

Såg just att jag hade ett oöppnat exemplar i samlingen 😎

❤️❤️❤️ Läckert! 😎 Original and the best.

Medlem

Fy fan vad dom mjölkar, 80 euro remake 😂😂😂

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Morricone:

Fy fan vad dom mjölkar, 80 euro remake 😂😂😂

Det är helt jävla sinnesjukt! 😂😂😂

Fast Team Playstation 5 kommer nog att köpa remaken i brist på annat, de köpte Oblivion remastern/remaken med hull och hår. Folket är hungriga efter bra spel på Playstation 5, så de öppnar glatt den av inflationen skadeskjutna pungen. 🤣🤣🤣

Och jag kan fan inte stötta Konami med ett köp när de kölhalade Kojima likt de gjorde, Kojima är MGS. Det är knappast så att man främst spelar serien för dess fantastiska spelbarhet utan snarare mest sannolikt på grund av det överpretentiösa spionsåpoperamanganarrativet och dess vrickade karaktärer med sköna oneliners.
Men men.

Jag äh int bittärrr... (Pillar up en kramad grov under läppen)

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Det är helt jävla sinnesjukt! 😂😂😂

Fast Team Playstation 5 kommer nog att köpa remaken i brist på annat, de köpte Oblivion remastern/remaken med hull och hår. Folket är hungriga efter bra spel på Playstation 5, så de öppnar glatt den av inflationen skadeskjutna pungen. 🤣🤣🤣

Och jag kan fan inte stötta Konami med ett köp när de kölhalade Kojima likt de gjorde, Kojima är MGS. Det är knappast så att man främst spelar serien för dess fantastiska spelbarhet utan snarare mest sannolikt på grund av det överpretentiösa spionsåpoperamanganarrativet och dess vrickade karaktärer med sköna oneliners.
Men men.

Jag äh int bittärrr... (Pillar up en kramad grov under läppen)

Att spelen säljer en del kan ju bero på att det är dubbelt så många spelare på playstation, därav kanske fler som inte har pengar som ett av sina problem🤷

Medlem

Som någon skrev här innan så är story/händelser ofta ganska "cringe" 2025. Att de gör en stor slowmotion-grej av att han landar med sin fallskärm tex kanske var coolt för 20 år sen men känns idag bara överarbetat. Detta tillsammans med den realistiska grafiken gör att det känns "off".

Medlem
Skrivet av trifix:

Som någon skrev här innan så är story/händelser ofta ganska "cringe" 2025. Att de gör en stor slowmotion-grej av att han landar med sin fallskärm tex kanske var coolt för 20 år sen men känns idag bara överarbetat. Detta tillsammans med den realistiska grafiken gör att det känns "off".

Den moderna publiken har inte tid för slow motion. Det ska gå undan.
Det är därför som spelen nu är aslånga, komplexa och överarbetade.
Remakes är längre än originalen.

12
Skriv svar