Silksong peakar på drygt 500 000 Steam-spelare – trots att det välte internet

Robot
Silksong peakar på drygt 500 000 Steam-spelare – trots att det välte internet
Medlem

Att det var ett efterlängtat spel hade jag förstått men inte att det skulle vara så stort. Men riktigt kul när det släpps bra spel som detta. Ska bli kul att prova det själv efter jobbet idag.

Medlem

Ett resultat av hype?
För en som ej spelat ettan så ser det ej mycket ut för världen, är det combat som är bättre än andra metrovanias?

Medlem

Jag förstår säkert inte hypen eftersom jag inte spelat ettan men det ser ut som vilket trött indiespel som helst

Medlem

Har spelat första sen i lördags, är på 82% nu och kan slåss mot Hollow Knight, tror jag kan starta silksong senare idag.

Medlem

Och @Devan har köpt tio exemplar

Medlem

Imponerande sifror och kul att ett sånt litet team lyckas så bra. Men har också extremt svårt att förstå hypen efter att ha kollat 1 tim livestream. Gillar varken grafiken eller miljöerna och får inget sug att vilja spela det själv.

Medlem

Började spela 1an i veckan och är några timmar in, det är lite mysigt men tycker nog at Ori är bättre.

Sen är det nog pga metroidvania men stör mig på att jag hela tiden springer vilse och inte har någon aning om vart jag ska.

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av YousefGaming:

Imponerande sifror och kul att ett sånt litet team lyckas så bra. Men har också extremt svårt att förstå hypen efter att ha kollat 1 tim livestream. Gillar varken grafiken eller miljöerna och får inget sug att vilja spela det själv.

Känner detsamma, tyckte ettan var väldigt medioker. Var väl bossarna som var ok men allt var lite väl lätt. Annars kände jag bara att jag hellre startade upp Ori, det är också lätt men helheten är bra mycket bättre.

Medlem

Kan ju lägga min lilla input på Hollow Knight (1) efter 35-40 timmar senaste 7 dagarna.

Det är ett av dom bästa metroidvania. Jag har spelat rätt många olika. 5/5

Verkligen förvånande och imponerande siffror, trodde inte detta var något för de stora massorna

Medlem
Skrivet av baggso:

Ett resultat av hype?
För en som ej spelat ettan så ser det ej mycket ut för världen, är det combat som är bättre än andra metrovanias?

Skrivet av DieZe:

Jag förstår säkert inte hypen eftersom jag inte spelat ettan men det ser ut som vilket trött indiespel som helst

Jag har spelat igenom originalspelet Hollow Knight med expansioner under sommaren på Switch 2 för första gången och jag råder er att spela originalet och bilda er en egen uppfattning Jag köpte Silksong på release, så det kanske ger en ledtråd om vad jag tyckte om upplevelsen av första spelet.

Medlem
Skrivet av baggso:

Ett resultat av hype?

Combat, kontrollen, atmosfären, utforskandet (till stor del, lite för mycket backtracking) och musiken skulle jag säga. Kanske inte enskilt bäst på något, men kombinationen av allt är magisk.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har spelat igenom originalspelet Hollow Knight med expansioner under sommaren på Switch 2 för första gången och jag råder er att spela originalet och bilda er en egen uppfattning Jag köpte Silksong på release, så det kanske ger en ledtråd om vad jag tyckte om upplevelsen av första spelet.

Spelade första i 2-3 h och ledsnade. Det var inte dåligt bara lite ointressant. Rätt trist combat och enformiga miljöer. Blir det bättre efter några timmar eller?

Medlem

Otroligt imponerande med så litet team, jobbar man effektivt och på rätt saker behövs det inte hur mycket folk som helst.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Spelade första i 2-3 h och ledsnade. Det var inte dåligt bara lite ointressant. Rätt trist combat och enformiga miljöer. Blir det bättre efter några timmar eller?

Ja absolut, tror jag snart lagt 50h på första spelet 😇

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Nästan det enda negativa jag kan säga med Hollow Knight, är att de första 2-3 timmarna är sämre än resten av spelet, det gällde både mig, flera vänner och många streamers jag sett köra igenom spelet. Jag tror att de tidigaste delarna av Hollow Knight skapades medans teamet fortfarande lärde att hitta rätt, och håller en lite sämre kvalitet. Tidigt i spelet så har du inte heller fått särskilt intressanta movement-förmågor och både de flesta fienderna och de tidiga bossarna är för simpla för att fånga någons intresse särskilt väl.

Generellt sett så brukar de flesta frälsas av spelet när de:
1: Möter och spöar en av de riktigt bra bossarna typ Mantis Knights och får känna på hur härligt och tillfredställande stridssystemet kan kännas.
2: Kommer till City of Tears första gången och får uppleva hur fantastisk atmosfären och stämningen i spelet kan vara
3: Råkar stövla in i Deepnest tidigt... och får uppleva hur fantastisk atmostfären och stämningen i spelet kan vara... på ett annat sätt...

Medlem

Vem kunde ha gissat att en låg prissättning skulle generera massiv försäljning?

Något för de stora AAA-nissarna att fundera över, förhoppningsvis.

Älskar den här hypen kring ett indiespel.

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Vem kunde ha gissat att en låg prissättning skulle generera massiv försäljning?

Något för de stora AAA-nissarna att fundera över, förhoppningsvis.

Älskar den här hypen kring ett indiespel.

Lite som PEAK och Vampire Survivors. Drar inte in så mycket pengar men kanske tillräckligt för ett litet team.

Medlem

Ettan var väldigt tråkig, så skippar nog detta helt...

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Maysay:

... Drar inte in så mycket pengar men kanske tillräckligt för ett litet team.

500000 spelare bara på steam a'la 20 dollar, det är tio miljoner dollar, knappt 100 miljoner kronor... Även om de bara får behålla typ hälften efter steam och moms, så är det grovt sett 50 miljoner, på releasedagen, bara på steam, för ett team på 3(!) pers... det är nog tillräckligt... kanske...

Medlem

Välte internet. Jesus

Medlem

Det var 110 000 som spelade det igår på Steam en timme efter release trots allt strul och över 500 000 4 timmar efter det släpptes på Steam, måste väl ändå vara något rekord?

Älskade Hollow knight, inte helt fastnat för Silksong efter 4 timmar igår. Svurit över hur jävla värdelös jag är på somliga bossar och moment och på att man flyger snett neråt istället för rakt neråt när han slår neråt i luften. (Någon annan som blivit helt knäckt på momenten/t där man ska "studsa på de röda rosorna" ?

Ser fram emot att fortsätta spela ikväll

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Tidigt i spelet så har du inte heller fått särskilt intressanta movement-förmågor och både de flesta fienderna och de tidiga bossarna är för simpla för att fånga någons intresse särskilt väl.

Det skulle jag säga gäller för i princip alla metroidvanias, allt ifrån klassikerna Super Metroid och SotN till nyare spel som Ori och BrotN. Det hör lixom till genren, och om man inte är med på det när man börjar så kan det nog ge en lite felaktig bild av hur majoriteten av spelet kommer att vara.

Medlem
Skrivet av UOme:

Älskade Hollow knight, inte helt fastnat för Silksong efter 4 timmar igår. Svurit över hur jävla värdelös jag är på somliga bossar och moment och på att man flyger snett neråt istället för rakt neråt när han slår neråt i luften. (Någon annan som blivit helt knäckt på momenten/t där man ska "studsa på de röda rosorna" ?

Jag kan hålla med om att det var lite störigt att man inte kan pogo-hoppa på samma sätt som i första spelet. Men jag tyckte att studsa på blommor / ballonger gick rätt bra eftersom dom var placerade precis rätt, väldigt bra level design imo. Men jo, jag har oxå svurit över bossarna, ett par har jag fått nöta dussintals gånger innan dom gått ner, men det hör väl till 😅

Medlem

Njuter 🤩❤️

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag har börjat spela ettan men jag kom inte in i det. Har spelat kanske 5 timmar och jag förstår inte heller varför just detta spel anses så bra. Kanske blir bättre senare.
Ett plattformsspel som jag däremot gärna hade sett en uppföljare till är Animal Well. Fantastiskt spel.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Började spela 1an i veckan och är några timmar in, det är lite mysigt men tycker nog at Ori är bättre.

Sen är det nog pga metroidvania men stör mig på att jag hela tiden springer vilse och inte har någon aning om vart jag ska.

Ori, särskilt första, är ju inte ens samma typ av spel. Hollow Knight har högvis med svåra bossfighter ala Dark Souls medan Ori saknar dem helt. De ser likadana ut vid en första anblick men är vitt skilda i sitt upplägg och utförande. Ori är lite mysigt men tycker nog att Hollow Knight är bättre 😉

Jag gillar båda spelen, men av helt olika anledningar. Springa vilse är ju ett fundament i genren så kanske du helt enkelt föredrar andra typer av spel?

Edit: Hollow Knight är ganska spartanskt i början, efter några timmar har du väl inte ens låst upp uppgraderingssystemet med mera? Men som med allt som är värt att lägga tid på får man vara beredd på att det tar lite tid innan man är hooked.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

500000 spelare bara på steam a'la 20 dollar, det är tio miljoner dollar, knappt 100 miljoner kronor... Även om de bara får behålla typ hälften efter steam och moms, så är det grovt sett 50 miljoner, på releasedagen, bara på steam, för ett team på 3(!) pers... det är nog tillräckligt... kanske...

Är mycket mer än 500000 spelare bara på steam också. Detta är bara samtidiga spelare
Man kan nog dubbla eller trippla den siffran på hur många som egentligen har köpt spelet på steam

Medlem

Jag provade ettan men kom aldrig in i det. Gillar där emot Mandragora whisper of the witch
bra mycket bättre.

12
Skriv svar