Fragzone-fredag – Himmel och utvecklingshelvete
Beyond Good and Evil 2 förstår jag inte varför man pratar om idag. Det släpptes för 22 år sen till gamla konsoler (sjätte generationen) Jag spelade det när det var nytt. Tyckte det var lite kul, men det var aldrig nån favorit. Det var konstigt och lite avigt att spela.
Det sålde inte ens bra.
Men Half Life 3? Hur kunde de släppa bollen där? Ofattbart, när man tänker på vad stort Half Life var.
Det har gått 18 år sen Episode 2. Att det dröjde 18 år innan vi fick Shenmue 3 är en sak.
De flesta hade inte Dreamcast.
Men Half Life? Half Life 1 och 2 har sålt skitmycket jämfört med Shenmue 1 och 2. Fanns till alla de formaten som sålde mest.
Det är det konstigaste som någonsin har hänt (eller inte hänt) i spelhistorien.
Två andra smala titlar som också släpptes 2003 och som ingen hört talas om idag är Ghosthunter och Gregory Horror Show. Varför inga prequels till dom?
Japp, jag var nästan mer sugen på att läsa en post-mortem på Silksong än att spela själva spelet. Vad var det som tog så mycket extra tid egentligen? Men men, jag köpte det igår kväll iaf för att stötta Team Cherry.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM
Team Cherry är ju en liten studio som inte ville riskera hälsan för de anställda eller tumma på visionen med spelet. Spelutveckling är svårt, och jag tycker ofta vi ställer orimliga krav på utvecklarna. Själv tänker jag köpa det på Nintendo eShop och sedan även den fysiska utgåvan när den släpps, troligen nästa år. Gör som du, Nocturnal77, man vill ju stötta Team Cherry!
Får inte helt ihop logiken med att spelet sänkte varenda stor online-spel-försäljnings-tjänst men samtidigt var det inte ett enormt antal samtidiga spelare (relativt) igår?
Vansinnigt många som köpte det, men bara en mindre andel av alla dessa som faktiskt startade spelet? Eller hur tolkar man det?
Får inte helt ihop logiken med att spelet sänkte varenda stor online-spel-försäljnings-tjänst men samtidigt var det inte ett enormt antal samtidiga spelare (relativt) igår?
Vansinnigt många som köpte det, men bara en mindre andel av alla dessa som faktiskt startade spelet? Eller hur tolkar man det?
Det är lite skevt. Kanske mer tryck på just butikerna än annars (lågt pris + redig hype)? Det brukar ju vara spelservrar som knäar, men Silksong är singleplayer och väger bara 8 GB.
Team Cherry är ju en liten studio som inte ville riskera hälsan för de anställda eller tumma på visionen med spelet. Spelutveckling är svårt, och jag tycker ofta vi ställer orimliga krav på utvecklarna. Själv tänker jag köpa det på Nintendo eShop och sedan även den fysiska utgåvan när den släpps, troligen nästa år. Gör som du, Nocturnal77, man vill ju stötta Team Cherry!
Jag tycker tvärtom att många utvecklare nu kommer undan med sina fuskbyggen. Den moderna publiken belönar dom och betalar dyrt för spel som ser ut som alla andra spel.
Jag tycker inte att det är orimligt att jag som spelare vill känna att jag spelar nåt som känns nytt och unikt, att utvecklarna hade egna, fräscha idéer.
Men det kanske är synd om utvecklare nu? Allt har redan gjorts. Inte lätt att komma på nåt nytt. Återvinning ligger ju i tiden och med lite ny grafik på det gamla spelet som inte ens var i HD så får vi ju faktiskt lite nytt trots allt.
Bilar är fortfarande samma gamla. Fyra hjul och ratt, brum brum. I Blade Runner så hade de svävare år 2019. Vi hade fortfarande bilar med fyra hjul, ratt, brum brum år 2019.
Kommer avsnitten att komma i poddform framöver?
Saknar att kunna lyssna när man jobbpendlar😥
Det finns många spelpoddar men detta har varit en av dom bättre.🙏
Ambitionen är att FF ska bli pod igen. Kan inte säga när, men det jobbas på det.