Silksong peakar på drygt 500 000 Steam-spelare – trots att det välte internet

Medlem
Skrivet av ompalompa:

500000 spelare bara på steam a'la 20 dollar, det är tio miljoner dollar, knappt 100 miljoner kronor... Även om de bara får behålla typ hälften efter steam och moms, så är det grovt sett 50 miljoner, på releasedagen, bara på steam, för ett team på 3(!) pers... det är nog tillräckligt... kanske...

Jo men sedan vet inte hur bolaget ser ut. Om de har skulder m.m. eller investerare.

Skrivet av theBoosing:

<Uppladdad bildlänk>

Njuter 🤩❤️

Snygg tv-bänk.

Medlem
Skrivet av micke52:

Jag provade ettan men kom aldrig in i det. Gillar där emot Mandragora whisper of the witch
bra mycket bättre.

Mandragora ser intressant ut, ska undersökas. Dock är det ju tematiskt ganska annorlunda mot en skalbagge med en knappnål.

Det där med att prova och aldrig komma in i det känns som ett rätt vanligt förekommande fenomen i vår samtid där vi har över 9000 miljarder spel, filmer, tv-serier, musikalbum och social media-siter typ en sekund bort. Var lättare att hålla fokus när man hade sin kassett och det var det.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Lite som PEAK och Vampire Survivors. Drar inte in så mycket pengar men kanske tillräckligt för ett litet team.

Skrivet av ompalompa:

500000 spelare bara på steam a'la 20 dollar, det är tio miljoner dollar, knappt 100 miljoner kronor... Även om de bara får behålla typ hälften efter steam och moms, så är det grovt sett 50 miljoner, på releasedagen, bara på steam, för ett team på 3(!) pers... det är nog tillräckligt... kanske...

Skrivet av Maysay:

Jo men sedan vet inte hur bolaget ser ut. Om de har skulder m.m. eller investerare.

Dom sålde även 15 miljoner(!) exemplar av Hollow Knight. Dom fick nog in lite klirr i kassan, därav kunde dom ta sig sin tid att göra Silksong.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Är mycket mer än 500000 spelare bara på steam också. Detta är bara samtidiga spelare
Man kan nog dubbla eller trippla den siffran på hur många som egentligen har köpt spelet på steam

Ja och det var nog väldigt många som gav upp på att köpa spelet igår iom steams överbelastning och köper det nu till helgen istället.

Så Team Cherry klarar nog mer än drägliga löner ett tag framöver trots det "låga" priset.. Och det är dem värda!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Är mycket mer än 500000 spelare bara på steam också. Detta är bara samtidiga spelare
Man kan nog dubbla eller trippla den siffran på hur många som egentligen har köpt spelet på steam

Verkar ha sålt riktigt bra på GOG också, sen har vi ju två generationer Xbox, PS och Switch. Siffrorna lär vara tio gånger högre.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Dom sålde även 15 miljoner(!) exemplar av Hollow Knight. Dom fick nog in lite klirr i kassan, därav kunde dom ta sig sin tid att göra Silksong.

Ja precis, därför dom inte hade någon brådska att släppa det. Dom hade så kul och många idéer att implementera att dom bara fortsatte har jag förstått.

Medlem

"Välte Internet", hur fan gör man det som?
Har folk från Aftonbladet eller Expressen hittat hit till FZ? 🤣🤣

Medlem
Skrivet av cyppa:

"Välte Internet", hur fan gör man det som?
Har folk från Aftonbladet eller Expressen hittat hit till FZ? 🤣🤣

Det kommer troligtvis från det gamla uttrycket kioskvältare.

Backloggens befriare

Lever vi i en värld där en halv miljon samtidiga spelare i ett single player-spel är lite, menar ni?
Ett rätt intensivt och fokuskrävande sådant dessutom.

Aldrig förstått den här hetsen om stora pekar med samtidiga spelare i SP-spel...

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kul när det går bra för en liten studio!

Men jag känner mig ändå lite misstänksam eftersom de inte skickat ut recensionskoder i tid för några zero day-reviews. Känns alltid oroande, oavsett hur det motiveras. Men hoppas att jag har fel

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Så var det med "Game Pass dödar spel försäljningen"- argumentet. Känner ni er som åsnor nu?

Jag gillar inte sådana här spel egentligen, men detta går inte att sluta spela. Kasta pengar på utvecklaren!

signatur
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så var det med "Game Pass dödar spel försäljningen"- argumentet. Känner ni er som åsnor nu?

Att spel fortfarande säljer på andra plattformar än Xbox och Microsofts PC-butik har det väl aldrig varit någon tvekan om?

Medlem

Varit väldigt mycket hype som fått en hel del att köpa pga just det. Finns ju intressanta saker att titta på.

Achievements, vilken procent kommer att ta de första och hur snabbt sjunker procenten för de senare? Vill minnas något hypat, och svårt spel, som hade embarmliga siffror gällande achievements.

Nu finns det inte publik statistik över hur många som lämnar tillbaka det inom två timmar, även om priset nog gör att många av de som kommer fram till att det kanske inte riktigt var ett spel som passade dem, ändå kommer att behålla det.

Medlem

Inget spel för mig, men kul att utvecklarna verkar ha levererat något som spelarna efterfrågat, bra jobbat!

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Redaktör
Skrivet av Freeman79a:

Silksong är extremt populärt, tveksamt om det representerar hur det går för normalpopulära spel på Game Pass.

Skrivet av magma:

Inget spel för mig, men kul att utvecklarna verkar ha levererat något som spelarna efterfrågat, bra jobbat!

Samma här: att behöva kuta samma sträcka i 5 minuter för att man dör är för folk med tålamod. Men som du säger - svinkul att de som längtat får det de önskat. Och till det priset dessutom.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Silksong är extremt populärt, tveksamt om det representerar hur det går för normalpopulära spel på Game Pass.

Samma här: att behöva kuta samma sträcka i 5 minuter för att man dör är för folk med tålamod. Men som du säger - svinkul att de som längtat får det de önskat. Och till det priset dessutom.

Letar man runt lite finns ofta en lite bänk man kan sitta på där man respawnar strax innan bossrummet, vilket underlättar! Det påminner om level-designen som är så suverän i souls-spelen där man låser upp genvägar medans man spelar.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ettan var väldigt tråkig, så skippar nog detta helt...

Ettan är väääldigt segt i början, vilket får många att ge upp. Personligen så tyckte jag att Forgotten Crossroads (första området) var skittråkigt då det var lätt att gå vilse (innan man hittar karta) och man saknade abilities, vilket fick mig att ge upp spelet. Återupptog spelet efter flera år och tvingade mig nästan till att spela det, och det började inte bli roligt förrän man nådde Greenpath (andra området), och framför allt efter att ha klarat bossen i Greenpath och fått en väldigt viktig ability som gör spelet både lättare och roligare. Så om du inte redan gjort det så ge spelet en andra chans och försök spela dig förbi Forgotten Crossroads.

12
Skriv svar