Borderlands 4 skjuter hem höga betyg
Ser fram emot att se om dom lyckats tämja UE5 när det kommer till prestandan. Misslyckas till och med Gearbox med detta då så är det verkligen illa. Sedan eftersom ingen motor förmodligen kan göra borderlands cellshadeade grafikstil "snyggare" direkt (och det är absolut inget jag anser behövs heller) så blir det då ÄNNU svårare för både studion och spelarna att rättfärdiga ännu en prestanda förlust här.
Ser fram emot att se om dom lyckats tämja UE5 när det kommer till prestandan. Misslyckas till och med Gearbox med detta då så är det verkligen illa. Sedan eftersom ingen motor förmodligen kan göra borderlands cellshadeade grafikstil "snyggare" direkt (och det är absolut inget jag anser behövs heller) så blir det då ÄNNU svårare för både studion och spelarna att rättfärdiga ännu en prestanda förlust här.
Det verkar tydligen vara drabbat av fryslagg när spelet laddar upp nästa del av sin sandlåda. Förstår fortfarande inte varför de beslutade att ha en stor värld istället för fler mellanstora områden som i BL2.
dom har inte lyckats. nästa alla recensioner nämnar alla standard UE5 problem och dålig prestanda på pc
Väldigt chockad att speljournalister än en gång recenserar ett (tungt marknadsfört) spel som att prestandaproblemen inte existerar.
nästan varenda recension nämnar prestanda problem...
dom har inte lyckats. nästa alla recensioner nämnar alla standard UE5 problem och dålig prestanda på pc
Ja du.. jag är tyvärr inte ens lite förvånad. Detta är bara så oerhört tråkigt. Gaming 2025 "weee"...
Jag minns en tid då studios faktiskt INTE bytte till motorer eller använde features i motorer för dom visste att det var förliten % av spelarbasen som hade hårdvara som skulle klara av att köra spelet med vettig prestanda. Därför väntade dom med att använda dess saker till nästa spel istället. Men den tiden verkar helt förbi nu. Nu kan man istället släppa spel som kräver hårdvara som kommer ut om 1-3 år och sen bli förvånad när massa spelare blir irriterade.
Studios har ju uppenbarligen valt att i princip ta genvägar i utvecklingen av spelen för att dom ska kunna spara pengar/tjäna mer pengar. Men dom genvägarna är då en kostnad som vi spelare för betala för i form av försämrad prestanda. Hade vi fått NÅGOT ens lite positivt för det hade det ju varit en sak. Men det är bokstavligen talat ingen vinst med spel gjorda i UE5 som vi spelare kan märka av. Varken i bild kvalité, detaljrikedom eller billigare spelpriser.
Jag hoppas innerligt att gearbox får sig en rejäl näsbränna för det här så kanske resten av spelindustrin fattar att denna practice är inte ok och skärper till sig.
Blir väl att köpa BL4 om ett år eller 2 då
Edit:
Skulle ju faktiskt vara lite intressant att se vad gearbox/randy kommer att skylla på om försäljningen nu visar sig inte uppnå deras mål. Dvs gör man ett spel för en hårdvara som endast ungefär 2-4% av steam spelarbasen besitter (och som ändå ger halvtaskig performance trots det). Så ska man ju knappast bli förvånad om försäljningen sedan blir därefter. Denna typ av smäll är förmodligen också vad som kommer krävas för att spelindustrin ska börja skärpa till sig igen.
Sedan varför inga större gaming sidor tar upp det här som ett problem, kan man fundera över. Man kan ju säga att det faktum att vi fortfarande är här, ~2 år senare efter röran som var "Immortals of Aveum" (*tror* det var det första UE5 spelet som kom ut) är nog delvis pga recensenter verkar skita helt i prestanda delen, eller alternativt så har dom bara löjligt låga krav. Oavsett vilket så hade problemet belysts lite mer där ute så kanske åtgärder hade skett fortare.
nästan varenda recension nämnar prestanda problem...
”Spelet fungerar knappt, 9/10” räknas inte.
”Spelet fungerar knappt, 9/10” räknas inte.
ingen som säger att spelet inte fungerar. kanske ska läsa recesionerna innan du säger nåt så dumt. dom säger att spelet har prestenda problem fast även med dom problem är spelet så kul att det är värt 8/10 - 9/10
Vad är det som orsakar dessa stutters? Om jag förstår det rätt så är ue5 känd för dålig prestanda? Eller är det vissa features den motorn har som om utvecklarna använder dem i spelet så tankar performance? Jag fattar ingenting haha!
Ducati Streetfighter 848
9800X3D/Radeon 9070
Vad är det som orsakar dessa stutters?
"Shader compilation stutter". När spelet för första gången måste ladda in en ny shader så laggar det. Epic jobbar aktivt på att lösa detta, men PC har så mycket olika hårdvara att det tar tid och är svårt.
Om jag förstår det rätt så är ue5 känd för dålig prestanda? Eller är det vissa features den motorn har som om utvecklarna använder dem i spelet så tankar performance?
Spelmotorn har coola (men krävande) nya funktioner som är svåra att "balansera".
Sen är det ännu en relativt ny motor och en steep learning curve för utvecklare.
Oerfarna utvecklare som jobbat länge i andra motorer har svårt att anpassa sig, så de kan ha svårt att utnyttja UE5 optimalt. De behöver mer tid, men det får de inte för de blir pressade att göra färdigt till satta release-datum.
Detta är vad Epic säger och vad jag läst online åtminstone.
"Shader compilation stutter". När spelet för första gången måste ladda in en ny shader så laggar det. Epic jobbar aktivt på att lösa detta, men PC har så mycket olika hårdvara att det tar tid och är svårt.
Spelmotorn har coola (men krävande) nya funktioner som är svåra att "balansera".
Sen är det ännu en relativt ny motor och en steep learning curve för utvecklare.
Oerfarna utvecklare som jobbat länge i andra motorer har svårt att anpassa sig, så de kan ha svårt att utnyttja UE5 optimalt. De behöver mer tid, men det får de inte för de blir pressade att göra färdigt till satta release-datum.
Varför gör de inte som Monster Hunter WIld, man får sitta 5-15min första gången man startar så laddas alla shader in direkt...slipper man det medan man väl spelar
Varför gör de inte som Monster Hunter WIld, man får sitta 5-15min första gången man startar så laddas alla shader in direkt...slipper man det medan man väl spelar
Ja inte fan vet jag.
Men det största argumentet man jämt hör när man klagar på att alla studios går över till UE är ju att det är så lätt att rekrytera programmerare då "ALLA" kan UE5...
Hoppas betyget går ner, har ju gissat på 81…
49% nu på steam, det är väldigt buggigt och har stora problem med prestandan.
Kraschade tom under conans clueless gamer 🤣
49% nu på steam, det är väldigt buggigt och har stora problem med prestandan.
Kraschade tom under conans clueless gamer 🤣
Ajdå, 🤣🙈
Har spelat några timmar nu och har riktigt kul! Mixa BL2 och BL3 med lite open world är min första känsla. Bara skrapat på ytan än så länge men förhoppningsvis håller det i sig eller blir än bättre
Men... och ett stort MEN. För hur dåligt optimerat kan ett spel bli? Fläktar sliter ihjäl sig och jag kan nästan använda datorn som grill. Tar pauser för jag är orolig för min dators hälsa. Och det spelar ingen roll om jag kör på låga inställningar, ser bara sämre ut, men datorn sliter likadant.
Så riktigt roligt spel hittills men fruktansvärt dåligt optimerat!!!
Allright tack! Bra förklaring 👍
Har spelat några timmar nu och har riktigt kul! Mixa BL2 och BL3 med lite open world är min första känsla. Bara skrapat på ytan än så länge men förhoppningsvis håller det i sig eller blir än bättre
Men... och ett stort MEN. För hur dåligt optimerat kan ett spel bli? Fläktar sliter ihjäl sig och jag kan nästan använda datorn som grill. Tar pauser för jag är orolig för min dators hälsa. Och det spelar ingen roll om jag kör på låga inställningar, ser bara sämre ut, men datorn sliter likadant.
Så riktigt roligt spel hittills men fruktansvärt dåligt optimerat!!!
Vad har du för specs på datorn? Har du kollat temps?
Ducati Streetfighter 848
9800X3D/Radeon 9070
Men det största argumentet man jämt hör när man klagar på att alla studios går över till UE är ju att det är så lätt att rekrytera programmerare då "ALLA" kan UE5...
Den kanske är lätt att lära men svår att bemästra. Det finns ju faktiskt ganska många spel som flyter på bra i ue5 men märkligt nog är inte många av dom gjorda av aaa studios utan av studios på 1-30 gubbar och gummor.
ingen som säger att spelet inte fungerar. kanske ska läsa recesionerna innan du säger nåt så dumt. dom säger att spelet har prestenda problem fast även med dom problem är spelet så kul att det är värt 8/10 - 9/10
Jag är med dem där också, om spelet är så pass bra så kan det ändå få höga betyg trots stora problem. Sen har det blivit patchat nästan dagligen under deras testperiod och det har blivit mycket bättre.
Enklare att lösa optimering än att lösa ett tråkigt spel.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Såg detta på reddit:
"For those wondering what Randy meant by 'realistic performance expectations', here's footage of Borderlands 4 running on a 9950X3D/5090 system using DLSS Quality @ 1440p struggling to hit 70fps in places."
https://m.youtube.com/watch?v=1D4ov7Ca1Ps
Jag kommer inte röra detta spel förens det är på rea för 5 euro. Jävla pajaser.
Det blir mer mer än regel än ett undantag att inte köpa spel på release-datumet och låta spelet jäsa lite mer så att alla tekniska problem kan patchas.
Någon som har testat B4 på PS5 eller Xbox?
Samma prestandarproblem där?
Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.