Vann rätt spel? Nominera din favorit!
Alltså, egeeeentligen är Dota2 världens bästa spel, och det är inte ens nära. Men jag förstår mycket väl varför det inte blev utvalt till det och då är jag helt okej med att Half-life2 tog platsen. Det var helt överlägset för sin tid
Kom ihåg - Kärlek kan aldrig vara viktigare än fördelningspolitik
Svårt att få en en topplista som gör alla nöjda. Tycker alla i top 3 är riktigt bra spel och älskade half-life spelen när tiden begavs sig men hade nog endast hamnat någonstans på topp 10 eller kanske strax utanför till och med för mig.
Witcher 3 tycker jag förtjänar en pallplats.
Rdr 2 är också ett topp 10 spel men inte pallplats.
Solklar etta i mitt tycke är World of warcraft. Detta spel gjorde att jag mer eller mindre sket i alla andra spel under en 10års period.
Det har gett mig både nya vänner och många fina minnen.
Jag återvänder fortfarande lite då och då till spelet men blir ofta kortvarig.
Nu har jag däremot en närapå omöjlig uppgift att försöka spela ikapp alla år jag missat eftersom det kommer nya intressanta spel hela tiden.
Witcher 3 kanske, givet hur det utvecklade Opel world konceptet.
Nyfiken på vad du menar här, det har ju funnits många open world-spel tidigare. På vilket sätt utvecklade witcher 3 konceptet?
När jag tänker på att World of warcraft och HL2 släpptes samma år är det jäkligt svårt att se att inte WoW klår HL2. WoW Classic som släpptes igen som blev hur stort som helst visar att det är ett tidlöst spel som inte bara handlade om nostalgi. Ett MMORPG är så storslaget och har nästan alla element ett spel kan ha för mig - musiken, storyn, PvP, PvE, skalan, djupet, sociala aspekten
Att LoL fick vara med men inte DoTA gör också ont i hjärtat
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Generellt bra lista, svårt med relativa placering så har inga större kommentarer på det även om min ordning varit annan. Trångt på en top 100 så ibland förstår man ju att vissa titlar får klä skott för flera klassiker i sin era/genre och att ens farioter i den boxen hamnar utanför. Men! tycker nog att det är vissa hål som lämnas (och som jag hade försökt fylla i en top 100):
- En Sierra titel, företrädelsevis Gabriel Knight (Sierra var the gold standard under en era)
- En rymdsim, Wing commander eller x-wing, tie fighter/ nån annan som jag förbiser nu (Jag menar vafalls, inget rymdpilotande alls på top 100?)
- Masters of Orion II (unik blend för sin tid, Homm III nivå!)
- Populous!
Generellt bra lista, svårt med relativa placering så har inga större kommentarer på det även om min ordning varit annan. Trångt på en top 100 så ibland förstår man ju att vissa titlar får klä skott för flera klassiker i sin era/genre och att ens farioter i den boxen hamnar utanför. Men! tycker nog att det är vissa hål som lämnas (och som jag hade försökt fylla i en top 100):
- En Sierra titel, företrädelsevis Gabriel Knight (Sierra var the gold standard under en era)
- En rymdsim, Wing commander eller x-wing, tie fighter/ nån annan som jag förbiser nu (Jag menar vafalls, inget rymdpilotande alls på top 100?)
- Populous!
När jag gjorde en lista på mina favoritspel så hamnade Gabriel Knight - Sins of the Fathers på tredje plats. Det var banbrytande vad gäller vuxnare berättande i grafiska äventyrsspel. Dock med konkurrens från vissa samtida titlar som The 7th Guest och Myst. Men personligen håller jag GK högst vad gäller den aspekten.
Baldurs gate 2 ska så klart vara överst på prispallen!
Tidlöst spel.
HL2 är ju riktigt bra det med men inget jag vill spela om. BG2 (och ettan med även om det inte är riktigt lika vasst) faller jag tillbaka till med ojämna mellanrum.
Baldurs Gate 2 är verkligen ett mästerverk som borde ligga topp3.
Jag har personligen aldrig spelat ett bättre spel. Även fallout 2 och planescape torment borde ligga högt. Det är något magiskt med rpg från den tiden.
Har spelat Witcher 3 och det spelet är verkligen bra men striderna blir väldigt enformiga. Magin är simpel och undermålig och det finns inga direkta special attacker att göra, uppgraderingarna i utrustning och skills/färdighetsträdet är ett skämt. Tycker personligen att handlingen som är bra inte väger upp de enformiga striderna så det spelet är verkligen inte 10/10. Alla frågetecken speciellt i skellige (i vatten) är bara ren tortyr för folk som gillar att göra klart allt. Typ 100 timmar till som jag inte skulle kalla spelglädje direkt.
För mig är nog Baldurs Gate 3 eller RDR 2 världens bästa spel. Kan inte riktigt välja vilket men jag har spenderat 1000 tals timmar i RDR 2 och har än känsla av att det kommer att bli minst lika mycket med Baldurs Gate 3.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Grymt jobb med er lista, FZ! Det har släppts tiotusentals av spel sedan Tennis For Two kom 1958, och det är upplagt för vilda diskussioner när man försöker välja ut de 100 bästa av dessa. Tycker ni har presenterat en gedigen, subjektiv lista av grymma spel.
För egen del är GTA V ohotad som etta. Den proppfulla, stora och interaktiva världen som Rockstar byggde upp gjorde mig blown away. Det är lätt att tänka på GTA Online, Shark Card och GTA+ när man tänker på GTA V, men för mig är upplevelsen av spelvärlden och karaktärerna i enspelarläget en milstolpe i mitt liv.
Jag fullkomligen älskade HL1 och HL2. De första stegen i City 17 i tvåan är ett av mina starkaste spelminnen någonsin. Minns framför allt i början när en kvinna frågar om det var några fler som anlände med tåget man kom med. Hon väntade på, och uppenbarligen saknade, någon som hon hoppades skulle komma. Det satte en närvarande och krypande känsla som var med i hela storyn. Ett mycket bra val som nummer ett av er! Rise and shine.
- Populous!
För min del är Master of Orion II given på en Topp-100, bara musiken gör den till en given kandidat. Aldrig hört mer stämningsfull musik i ett rymdspel.
- Populous!
Kan inte annat än hålla med och särskilt om rymdsim. Elite borde givetvis varit det givna valet. I princip skapade en hel genre och visade också allmänt vad spel kan vara väldigt tidigt. Det är nästan på en nivå så jag vill skrika avgå alla.
När jag tänker på att World of warcraft och HL2 släpptes samma år är det jäkligt svårt att se att inte WoW klår HL2. WoW Classic som släpptes igen som blev hur stort som helst visar att det är ett tidlöst spel som inte bara handlade om nostalgi. Ett MMORPG är så storslaget och har nästan alla element ett spel kan ha för mig - musiken, storyn, PvP, PvE, skalan, djupet, sociala aspekten
Att LoL fick vara med men inte DoTA gör också ont i hjärtat
Visst kom WoW samma år som HL2 i vissa andra delar av världen men i Europa kom det faktiskt 2005.
Jag tycker FZs lista är bra. Roligt att följa de senaste veckorna. Har inte spelat Half-Life 2 på många år men är det lika bra som jag minns, och som jag tyckte att Black Mesa var när jag spelade det för ett par år sen, så platsar det absolut på toppen.
Witcher 3 förtjänar också pallplats. Red Dead 2 har jag inte spelat men blir sugen nu. Tyckte ettan var bra men inte så mycket mer än så.
Jag håller med FZ-Fredrik om att Rayman: Origins borde vara med på listan. Andra spel jag gärna hade sett är Pillars of Eternity, Crash Bandicoot 3: Warped, Roller Coaster: Tycoon, Tekken 3, Machinarium, Night in the Woods, Super Smash Bros, World in Conflict, The Wolf Among Us, Blackwell Epiphany, Celeste, Left 4 Dead, Metal Gear Solid 2, Mafia: City of Lost Heaven, och ... Worms 2 ^^
Ett av få spel jag inte tycker platsar på er lista så som den är utformad i övrigt är Uncharted 2. Det är ett väldigt bra spel men många spel lägre på listan eller som inte ens är med på listan är förtjänar den platsen bättre.